Τον περασμένο Δεκέμβριο, μαχητικό Rafale πραγματοποίησε στο κέντρο πτητικών δοκιμών Cazaux δυο επιτυχή τεστ αποχωρισμού του έξυπνου πυρομαχικού AASM (Armement Air-Sol Modulaire) πιστοποιώντας ότι το όπλο μπορεί να αφεθεί με ασφάλεια εν πτήσει από το αεροσκάφος-φορέα. Τα ‘separation tests’ της έκδοσης των 1.000 κιλών του AASM ανοίγουν τον δρόμο για την κύρια φάση δοκιμών του βαρύτερου όπλου που θα έχει το οπλοστάσιο του Rafale –εκτός του βλήματος πλεύσης SCALP.
Γνωστή και ως HAMMER (Highly Agile Modular Munition Extended Range) η έκδοση ‘bunker buster’ στην ουσία είναι μια βόμβα με την προσθήκη κιτ που την καθιστά όπλο ακριβείας, μισό βόμβα-μισό πύραυλο, σαν το SPICE (Smart, Precise Impact, Cost-Effective) της ισραηλινής Rafael. Ωστόσο το γαλλικό όπλο διαφέρει καθώς συνδυάζει χαρακτηριστικά πυραύλου και βόμβας ολίσθησης.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια Safran, ο εφοδιασμός στάνταρντ βομβών με σύστημα προώθησης και κιτ κατεύθυνσης από μια ποικιλία συλλογών επιτρέπει στο HAMMER να χρησιμοποιείται από μικρό ύψος ή σε λοφώδες περιβάλλον, αντίθετα με τις απλές βόμβες, ενώ η δυνατότητα άφεσης από ακτίνα 20-70 χλμ κρατά το αεροσκάφος-φορέα εκτός βεληνεκούς εχθρικής αεράμυνας.
Τα κιτ κατεύθυνσης (GPS-ΙΝS, IR, λέιζερ) μπορούν να «φορεθούν» σε βόμβες βάρους 125, 250, 500 και 1.000 κιλών. Υπενθυμίζεται ότι η γαλλική Αεροπορία έχει ήδη παραγγείλει περισσότερα από 1.500 HAMMER των 250 κιλών.
Η Safran χαρακτηρίζει την βαριά έκδοση του AASM με συλλογή κατεύθυνσης βασισμένη σε εκείνη των 250 κιλών ως ‘bunker buster’ λόγω της ικανότητας να διαπερνά αρκετά μέτρα ενισχυμένου σκυροδέματος. «Το νέο όπλο θα δώσει στο Rafale ενισχυμένη δυνατότητα κρούσης με διαμόρφωση τριών AASM των 1.000 kg ανά αεροσκάφος και αυξημένη ακτίνα άφεσης (stand-off range) χάρη στο ενσωματωμένο σύστημα προώθησης» επισημαίνει σε ανακοίνωσή της.
Το SCALP δύναται επίσης να πλήξει ενισχυμένους στόχους αλλά το ΗΑΜΜΕR υπόσχεται να κάνει το ίδιο με μικρότερο κόστος. Το όπλο θα εξοπλίσει σύμφωνα με πληροφορίες και τα ινδικά Rafale ενώ μεταξύ των χρηστών συμπεριλαμβάνονται οι Αεροπορίες του Κατάρ, της Αιγύπτου και του Μαρόκου. Οι πρώτες βολές με ‘live’ HAMMER για αξιολόγηση αισθητήρων και βεληνεκούς αναμένονται το 2021 με στόχο την ένταξή του σε υπηρεσία μέχρι το 2022.
Αλέξανδρος Θεολόγου