15.7 C
Athens
Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
ΝΕΑΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣBroken Arrow: 10 φορές που οι ΗΠΑ απειλήθηκαν από τα ίδια τους...

Broken Arrow: 10 φορές που οι ΗΠΑ απειλήθηκαν από τα ίδια τους τα πυρηνικά όπλα

- Advertisement -

Στον Στρατό έτσι και χαθεί ένα όπλο τρέχουν όλοι. Φανταστείτε να χάνεται ένα πυρηνικό όπλο. Το μόνο που φοβόνταν οι Αμερικανοί σε περίπτωση που ο Ψυχρός Πόλεμος γινόταν πολύ θερμός ήταν η απειλή των σοβιετικών διηπειρωτικών πυραύλων. Κι όμως υπήρξαν όχι μια αλλά αρκετές φορές που οι ΗΠΑ απειλήθηκαν από τα ίδια τους τα πυρηνικά.

Από την αρχή της ατομικής εποχής υπήρχε η αίσθηση ότι όλη αυτή η τρομακτική ισχύς βρισκόταν στα πρόθυρα να ξεφύγει από τον έλεγχο. Όσο μεγάλωνε το αμερικανικό πυρηνικό οπλοστάσιο, τόσο αυξάνονταν και οι πιθανότητες ατυχήματος. Παρά τις σχολαστικά θεσπισθείσες διαδικασίες «μηδενικού λάθους», λάθη συνέβησαν, το ίδιο και αστοχίες.

Διότι όσο σατανικά τέλεια κι αν είναι τα πυρηνικά όπλα, παραμένουν μηχανήματα. Και τα μηχανήματα αναπόφευκτα κάποια στιγμή υποκύπτουν στον Νόμο του Μέρφυ. Αυτές είναι οι 10 πιο γνωστές περιπτώσεις που όπλα της Αποκάλυψης χάθηκαν. Ακόμα χειρότερα, ορισμένα εξακολουθούν να αγνοούνται.

10 Μαρτίου 1956: Ένα Β-47 Stratojet που μετέφερε δύο ατομικά όπλα δεν εμφανίστηκε ποτέ στο ραντεβού του με το ιπτάμενο τάνκερ πάνω από την Μεσόγειο. Το αεροσκάφος ουδέποτε βρέθηκε, ούτε οι πυρηνικές «κάψουλες» –τα πρώιμα ατομικά όπλα διέθεταν εσωτερικώς έναν προσθαφαιρούμενο κύλινδρο με το σχάσιμο υλικό που θα πυροδοτούσε το όπλο. Επειδή τα πρώτα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου τα βομβαρδιστικά πετούσαν περιπολίες οπλισμένα, για λόγους ασφαλείας η πολιτική της USAF ήταν τα όπλα να μην έχουν τις κάψουλες τοποθετημένες, παρά μόνον σε περίπτωση κρίσης ή σε πόλεμο.

27 Ιουλίου 1956: Ο πιλότος ενός Β-47Β της 307th Bomb Wing που εκτελούσε ‘touch and go’ στην βρετανική αεροπορική βάση Lakenheath χάνει τον έλεγχο, το αεροσκάφος αναπηδά και σύρεται στον διάδρομο καταλήγοντας πάνω σε μια αποθήκη πυρηνικών όπλων όπου πιάνει φωτιά. Το πλήρωμα σκοτώνεται ενώ το φλεγόμενο αεροπορικό καύσιμο τυλίγει τρία ατομικά όπλα Mark-6 προκαλώντας τους σοβαρές ζημιές.

Ένας ειδικός πυροτεχνουργός δήλωσε ότι ήταν θαύμα που ο μηχανισμός πυροδότησης σε ένα από τα όπλα δεν ενεργοποίησε τα εκρηκτικά προκαλώντας εκτός από καταστροφή και διαρροή ραδιενέργειας (όχι όμως πυρηνική έκρηξη). Όλα τα όπλα μεταφέρθηκαν στις ΗΠΑ για έλεγχο και επισκευές. Το ατύχημα, από τα σοβαρότερα της Strategic Air Command, έμεινε στην ιστορία ως «η μέρα που παραλίγο η νοτιοανατολική Αγγλία να μετατραπεί σε έρημο».


22 Μαΐου 1957: Κατά την τελική φάση προσέγγισης ενός Β-36 στην αεροπορική βάση Kirtland στο Νέο Μεξικό, μια υδρογονοβόμβα Mk-17 απελευθερώνεται κατά λάθος, διαπερνά τις θύρες της αποθήκης οπλισμού και εκρήγνυται στο έδαφος ανοίγοντας έναν κρατήρα διαμέτρου 7,6 μέτρων και 3,6 μέτρα βαθύ. Τα συνεργεία που έσπευσαν εντόπισαν ίχνη ραδιενέργειας στο εσωτερικό του.

31 Ιανουαρίου 1958: Βομβαρδιστικό Β-47 συντρίβεται κατά την απογείωσή του λόγω φωτιάς που προκλήθηκε από την διάρρηξη μιας δεξαμενής καυσίμου. Το αεροσκάφος μετέφερε ένα οπλισμένο πυρηνικό όπλο το οποίο ωστόσο δεν εξερράγη. Ίχνη ραδιενεργού μόλυνσης εντοπίσθηκαν αργότερα σε ένα πυροσβεστικό όχημα και στην στολή ενός πυροσβέστη.

5 Φεβρουαρίου 1958: Σε μια άσκηση αναχαίτισης κοντά στην αεροπορική βάση Hunter της Τζώρτζια ο χειριστής ενός F-86L της Εθνοφρουράς συγκρούεται με ένα Β-47B το οποίο μετέφερε μια βόμβα υδρογόνου τύπου Mark 15 Mod 0 προκαλώντας του εκτεταμένες ζημιές. Πριν επιχειρήσει αναγκαστική προσγείωση, ο κυβερνήτης του ‘Ivory Two’ ενημερώνει την SAC ότι θα απορρίψει την βάρους 3.450 κιλών βόμβα ανοικτά του νησιού Tybee.
Παρά τις έρευνες, η «Βόμβα του Tybee» δεν βρέθηκε ποτέ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του αμερικανικού υπουργείου Ενέργειας, το όπλο πρέπει να βρίσκεται θαμμένο σε ιλύ 1,5-4,5 μέτρων στα αβαθή του Wassaw Sound, κοντά στις εκβολές του ποταμού Σαβάννα. Είναι ακόμα εκεί.

24 Ιανουαρίου 1961: Η δομική αστοχία στην πτέρυγα ενός οπλισμένου B-52G σε ύψος 1.000-2.000 ποδών (300-610 μ) 19 χλμ. βορείως του Goldsboro της Β. Καρολίνας διέλυσε το αεροπλάνο και σκόρπισε το φορτίο του –δύο ενεργές θερμοπυρηνικές βόμβες Mark 39, ισχύος 3-4 μεγατόννων. Η μία βόμβα προσγειώθηκε με το αλεξίπτωτο επιβράδυνσης όμως η άλλη έπεσε σε μαλακό έδαφος και διαλύθηκε. Τα κομμάτια της βυθίστηκαν τόσο πολύ που η USAF αναγκάστηκε να προβεί σε ανασκαφή για να τα ανακτήσει.

On January 21, 1968, the crew of a Boeing B-52G like this ejected over Greenland after a fire broke out in their bomber. © Boeing

Παρόλο που τα συνεργεία έφθασαν σε βάθος 12,2 μέτρων, ένα τμήμα της δεν βρέθηκε. Απόρρητα αρχεία που αποχαρακτηρίσθηκαν το 2013 αποκαλύπτουν ότι μια από τις βόμβες λίγο έλειψε να εκραγεί καθώς είχαν ολοκληρωθεί πέντε από τα έξι στάδια της διαδικασίας όπλισής της.

5 Δεκεμβρίου 1965: Το αεροπλανοφόρο USS Ticonderoga (CVA-14) βρισκόταν εν πλω από το Βιετνάμ προς την Ιαπωνία όταν ένα A-4E (BuNo 151022) της Μοίρας VA-56 ‘Champions’ με ένα πυρηνικό όπλο Β-43 ισχύος 1 μεγατόννου στον κεντρικό φορέα της ατράκτου κύλησε από τον προεξέχοντα ανελκυστήρα Νο 2 στα αριστερά του πλοίου και έπεσε στον ωκεανό, μαζί με τον χειριστή του, Ανθυποπλοίαρχο Doug Webster. Το οπλισμένο Skyhawk χάθηκε σε βάθος 4.900 μέτρων, 68 μίλια (109 χλμ) από το νησί Κικάι της επαρχίας Καγκόσιμά.

Το μεγάλο βάθος καθιστούσε απαγορευτική οποιαδήποτε επιχείρηση ανέλκυσης και το όπλο θεωρήθηκε οριστικά απολεσθέν. Το περιστατικό αποκαλύφθηκε μόλις το 1989 προκαλώντας διπλωματικό επεισόδιο με την κυβέρνηση του Τόκυο καθώς η βόμβα βρίσκεται ακόμα στα ανοικτά της Οκινάουα.

17 Ιανουαρίου 1966: Το «Περιστατικό του Παλομάρες» έχει την αμφιλεγόμενη διάκριση να είναι το πιο γνωστό ατύχημα με πυρηνικά όπλα. Κατά την διάρκεια εναερίου ανεφοδιασμού πάνω από τις ακτές της νότιας Ισπανίας, ένα B-52G συγκρούσθηκε με το KC-135Α από το οποίο έπαιρνε καύσιμο και άρχισε να διαλύεται σκορπίζοντας τις τέσσερεις υδρογονοβόμβες Β28RI που μετέφερε. Τρείς βόμβες έπεσαν κοντά στο ψαροχώρι Παλομάρες.

Σε δύο από αυτές, τα εκρηκτικά που πυροδοτούν την αλυσιδωτή αντίδραση εξερράγησαν με την πρόσκρουση, προκαλώντας διασπορά πλουτωνίου σε μεγάλη έκταση η οποία απαίτησε εκτεταμένη επιχείρηση απορρύπανσης. Το τρίτο όπλο προσγειώθηκε ομαλά με το αλεξίπτωτό του ενώ το τέταρτο έπεσε στην Μεσόγειο. Η έρευνα που διοργανώθηκε το εντόπισε με την βοήθεια βαθυσκάφους μετά από πέντε μήνες, στις 7 Απριλίου 1966. Το Β28 που προσγειώθηκε άθικτο εκτίθεται σήμερα στο National Atomic Museum του Άλμπουκερκι, στο Νέο Μεξικό.

21 Ιανουαρίου 1968: Ένα Β-52G της 380th Strategic Bomb Wing από την βάση Plattsburgh της Ν. Υόρκης με χαρακτηριστικό κλήσης ‘ΗΟΒΟ 28’ που πετούσε περιπολία Chrome Dome οπλισμένο με τέσσερεις βόμβες υδρογόνου Μark 28 F1 πήρε φωτιά και συνετρίβη στο Wolstenholme Fjord της Γροιλανδίας, 7 μίλια πριν τον διάδρομο της αεροπορικής βάσης της Θούλης. Έξι από τα επτά μέλη του πληρώματος εγκατέλειψαν επιτυχώς και διασώθηκαν. Όλα τα όπλα καταστράφηκαν μολύνοντας με ραδιενέργεια μια μεγάλη έκταση. Οι Δανοί έγιναν έξαλλοι και απαίτησαν από τους Αμερικανούς συμμάχους να καθαρίσουν –κυριολεκτικά.

A close-up view of M-117 750-pound bombs loaded into the bomb bay of a B-52G Stratofortress aircraft prior to a bombing mission against Iraqi forces during Operation Desert Storm.

Η επιχείρηση απορρύπανσης διήρκεσε πάνω από έξι μήνες. Σχεδόν κάθε κομμάτι του Stratofortress περισυνελέγη, όχι όμως ο κύλινδρος που περιείχε το πυρηνικό καύσιμο (ουράνιο και δευτεριώδες λίθιο) μιας εκ των βομβών. Μετά το περιστατικό, ο τότε υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Ρόμπερτ ΜακΝαμάρα, αποφάσισε ότι κανένα αμερικανικό αεροσκάφος δεν θα πετά με ενεργό πυρηνικό όπλο εκτός αν υφίσταται κρίση. Ο «βρώμικος» κύλινδρος παραμένει κρυμμένος στους πάγους.

19 Σεπτεμβρίου 1980: Κατά την διάρκεια προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης σε υπόγειο συγκρότημα διηπειρωτικών βαλλιστικών πυραύλων LGM-25C Titan II στο Νταμάσκος του Άρκανσω, ένα «καρυδάκι» που έπεσε από έναν τεχνικό από ύψος 21 μ. τρύπησε το λεπτό αλουμινένιο περίβλημα του πυραύλου προκαλώντας διαρροή υγρού προωθητικού καυσίμου υπό πίεση από την δεξαμενή του πρώτου ορόφου.

Το συγκρότημα εκκενώθηκε ενώ ειδικά εκπαιδευμένο πλήρωμα επιχείρησε να καθαρίσει το σιλό από τους ατμούς. Ξαφνικά το εξαιρετικά πτητικό καύσιμο ανεφλέγη. Η έκρηξη ήταν τόσο δυνατή που τίναξε την 740 τόννων θωρακισμένη πόρτα και πέταξε το δεύτερο στάδιο του πυραύλου έξω από το σιλό. Η ισχύος 9 μεγατόννων κεφαλή του Titan, τρείς φορές ισχυρότερη από όλες τις βόμβες που ερρίφθησαν στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο συμπεριλαμβανομένων των δύο ατομικών, εκτοξεύθηκε 30 μέτρα μακρύτερα πέφτοντας σε ένα χωράφι.

Οι συσκευές ασφάλειας που διέθετε η κεφαλή για την αποτροπή πρόωρης έκρηξής της σε περίπτωση ατυχήματος λειτούργησαν και αποφεύχθηκε η πυρηνική καταστροφή. Όμως τα τοξικά καύσιμα εξαπλώθηκαν παντού απαιτώντας την περισυλλογή και απομάκρυνση των μολυσμένων συντριμμιών του σιλό και του χώματος. Ό,τι έμεινε από το συγκρότημα θάφτηκε.

«Υπήρξαν πολλοί ήρωες εκείνη την νύχτα» ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Ωστόσο το συμβάν που στοίχισε την ζωή σε έναν τεχνικό κατέδειξε τις αδυναμίες του συστήματος να αντιμετωπίσει μια πιθανή καταστροφή. Αντίστοιχα περιστατικά συνέβησαν και στην Σοβιετική Ένωση, απλώς δεν τα μάθαμε. Όχι ότι αυτό μας έκανε να αισθανόμαστε πιο ήσυχοι.

Πρώτη δημοσίευση 23/3/2018

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

16 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
16 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσα Textron Aerosonde UAS παίρνουμε δωρεάν και πώς συνδυάζονται με τα M1117

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Textron Aerosonde που όπως ανακοινώθηκε σήμερα από τις ΗΠΑ, εγκρίνονται για πώληση στην Ελλάδα, θα είναι μια σημαντική προσθήκη στις...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Βορειοκορεάτες στο Κούρσκ, χωρίς πολεμική εμπειρία αλλά με καλή τακτική

28
Με πληροφορίες από την ουκρανική ιστοσελίδα Kyiv IndependentΗ συμμετοχή της Βόρειας Κορέας στο Ουκρανικό έχει αποκαλυφθεί πρόσφατα με αναφορές σε περίπου 12.000 Βορειοκορεάτες που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Δεκεμβρίου 1940: Μάχη της Χειμάρρας, νίκη στην...

2
O Ελληνικός Στρατός (ΙΙΙ Μεραρχία Πεζικού) κινείται κατά της πόλης της Χειμάρρας στη Βόρεια Ήπειρο, εναντίον της οποίας επιδράμει με αιχμή το 3/40 Σύνταγμα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ρωσικά στρατεύματα κατέλαβαν άλλα δύο χωριά στην Ουκρανία

Ρωσικά στρατεύματα κυρίευσαν δυο χωριά της Ουκρανίας, ένα στην περιφέρεια Χάρκοβο (βορειοανατολικά) και δεύτερο στην περιφέρεια Ντονέτσκ (ανατολικά), ανακοίνωσε το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 54, Δεκέμβριος 2024 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 54, Δεκέμβριος 2024, είναι στα περίπτερα με άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα, αλλά υπάρχει ήδη  ηλεκτρονικά ΕΔΩ σε ειδική τιμή. O...

ΑΝΑΛΥΣΗ: Βορειοκορεάτες στο Κούρσκ, χωρίς πολεμική εμπειρία αλλά με καλή τακτική

Με πληροφορίες από την ουκρανική ιστοσελίδα Kyiv IndependentΗ συμμετοχή της Βόρειας Κορέας στο Ουκρανικό έχει αποκαλυφθεί πρόσφατα με αναφορές σε περίπου 12.000 Βορειοκορεάτες που...