Μπορεί το F-35 (και στις τρεις εκδόσεις του), σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Lockheed Martin στο τέλος Φεβρουαρίου, να αριθμεί 990+ αεροπλάνα, να έχει συμπληρώσει 811.000 ώρες πτήσης, να έχει παγκοσμίως 2.360+ εκπαιδευμένους πιλότους και 15.600 εκπαιδευμένους μηχανικούς αλλά μέχρι χθες παρέμενε σε «προσωρινό» καθεστώς, μη έχοντας ολοκληρώσει τις τυπικές διαδικασίες ικανοποίησης των συμβασιακών υποχρεώσεων που υφίστανται με τα συμβόλαια για τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις (Αεροπορία, Σώμα Πεζοναυτών, Αεροπορία Ναυτικού).
Πιο συγκεκριμένα το μαχητικό πέμπτης γενιάς δεν είχε ικανοποιήσει το λεγόμενο κριτήριο «milestone C», δηλαδή τη «σφραγίδα» εμπιστοσύνης του Πενταγώνου για τις επιδόσεις του αεροσκάφους σε όλο το φάσμα, όπως αυτές είχαν συμφωνηθεί και να χαίρει της εμπιστοσύνης του κύριου πελάτη για την ωριμότητα του οπλοσυστήματος καθώς και για το πλαίσιο παραγωγής της κατασκευάστριας εταιρίας.
Το γιατί το θέμα παρέμενε σε εκκρεμότητα εδώ και τουλάχιστον πέντε χρόνια από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, είναι μια μακρά ιστορία στην οποία έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές τόσο από εδώ όσο και από τις σελίδες της έντυπης ΠΤΗΣΗΣ. Έχει όμως κυρίως να κάνει με τις διάφορες δοκιμές που είτε δεν είχαν ολοκληρωθεί, είτε βρισκόντουσαν σε μια μακρά διαδικασία υλοποίησης.
Η ικανοποίηση του κριτηρίου «milestone C» αναμενόταν αρχικά στο τέλος του 2018 ή τις αρχές του 2019.
Το αποτέλεσμα αυτής της «εκκρεμότητας» ήταν ότι , ενώ η Lockheed Martin συναρμολογούσε περισσότερα από 100 JSF το χρόνο στο Fort Worth, η παραγωγή των F-35A/B/C παρέμενε επισήμως με τον χαρακτηρισμό LRIP (Low Rate Initial Production), δηλαδή «χαμηλού ρυθμού».
Αν και δεν είναι πρωτόγνωρο, αφού και άλλα προγράμματα ξεκινούν με LRIP για να περάσουν στη συνέχεια σε FRP (Full Rate Production), το F-35 διεκδικεί το απόλυτο ρεκόρ.
Η ικανοποίηση του κριτηρίου «milestone C» σημαίνει ότι αποδεσμεύεται πλέον το πρόγραμμα για παραγωγή FRP, αν και, όπως προαναφέρθηκε, αυτό θα έχει μικρή διαφορά για τη γραμμή συναρμολόγησης στο Fort Worth.
Θα έχει όμως αντίκτυπο στο όλο πλαίσιο χρηματοδότησης του προγράμματος.
Ανάλυση: F-35 Block 4 το διαβόητο TR-3 και τα προβλήματα του Lightning II (Μέρος Α)