Η πολιτική και στρατιωτική σχέση μεταξύ της Γαλλίας και της Σαουδικής Αραβίας έχει βαθιές ρίζες και αναπτύσσεται εδώ και δεκαετίες. Οι δύο χώρες έχουν υπογράψει σημαντικές συμφωνίες συνεργασίας στους τομείς της άμυνας, της ασφάλειας και της ενέργειας (κι όχι μόνο). Η στρατιωτική συνεργασία συγκεκριμένα, περιλαμβάνει την πώληση όπλων, την κοινή συμμετοχή σε ασκήσεις και την ανταλλαγή πληροφοριών και άλλων στοιχείων.
Η Γαλλία έχει προμηθεύσει τη Σαουδική Αραβία παλαιότερα με πολεμικά αεροσκάφη, πυραύλους, πλοία και άλλα μέσα. Αυτή η συνεργασία έχει ενισχύσει τις στρατιωτικές δυνατότητες της Σαουδικής Αραβίας και έχει επιτρέψει στη Γαλλία να εδραιώσει τη θέση της ως σημαντικού παρόχου αμυντικού υλικού. Τώρα όμως η Γαλλία ευελπιστεί να γίνει και ο σημαντικότερος προμηθευτής όπλων, του Ριάντ!
Παρά την παραδοσιακή της αεροπορική “εξάρτηση” από τις Ηνωμένες Πολιτείες (με F-15 της Boeing) και την Μεγάλη Βρετανία (Tornado και Eurofighter, δύο μαχητικά που σχεδιάστηκαν στα πλαίσια ευρωπαϊκής συνεργασίας με τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ισπανία), η Σαουδική Αραβία δείχνει ενδιαφέρον για το Rafale, το κορυφαίο μαχητικό αεροσκάφος της γαλλικής αεροναυπηγικής. Σύμφωνα με γαλλικές πηγές, η Ριάντ έχει επίσημα ζητήσει από την Dassault Aviation να της στείλει πρόταση για την απόκτηση 54 Rafale. Η εταιρεία έχει μέχρι τις 10 Νοεμβρίου για να απαντήσει, ενώ το αποκλειστικό θέμα έχει ήδη δημοσιευθεί από τη “La Tribune” την Κυριακή.
Μια παραγγελία από τη Σαουδική Αραβία θα ήταν τεράστια επιτυχία για το Rafale: το αεροσκάφος θα έμπαινε εκεί “κάτω από τη μύτη” του ευρωπαϊκού αντιζηλού του, Eurofighter, που θεωρείται το δεύτερο μαχητικό εναέριας υπεροχής της Βασιλικής Αεροπορίας της Σαουδικής Αραβίας, μετά το F-15.
Οι Βρετανοί έχουν πουλήσει στους Σαουδάραβες το Tornado (συμβάσεις Al-Yamamah 1 και 2) και το Typhoon (Συμβόλαιο Al-Salam το 2007) από το 1985, μετά από τις αποτυχημένες προσπάθειες των Γάλλων να προσελκύσουν τους Σαουδάραβες (ακόμη και με το Mirage 4000). Αυτή η παραγγελία για την Dassault Aviation, αν πραγματοποιηθεί, θα συμπλήρωνε τις πωλήσεις του Rafale στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Πρώτη ξεκίνησε η Αίγυπτος το 2015 και το 2021 (54 αεροσκάφη), μετά το Κατάρ το 2015 και το 2017 (36), και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (80 τον Δεκέμβριο 2021).
Η La Tribune καταγράφει εδώ ένα μεγάλο ζήτημα: Υπάρχει έντονος φόβος ότι το Rafale μπορεί απλώς να παίξει τον ρόλο του “λαγού” για λογαριασμό του Typhoon, ή ακόμη και του F-15. Γιατί; Διότι εδώ και δέκα χρόνια, το Λονδίνο περιμένει μια δεύτερη παραγγελία Typhoon από το Ριάντ (48 αεροσκάφη), και πήρε την αρχική έγκριση των Σαουδάραβων το 2018. Ωστόσο, η Γερμανία έχει συχνά καθυστερήσει αυτήν την πώληση, λόγω του πολέμου στην Υεμένη (2015) και της δολοφονίας του δημοσιογράφου Τζαμάλ Κασόγκι (2018). Αυτό προκάλεσε την οργή του Λονδίνου, μεγάλο εκνευρισμό στο Ριάντ και εντάσεις μεταξύ των τριών χωρών.
Αυτός ο εκνευρισμός έχει μεταφραστεί με την πάροδο του χρόνου σε ενδιαφέρον (ψεύτικο ή πραγματικό;) των Σαουδάραβων για το Rafale, το οποίο πετά όμως μπροστά στα μάτια τους στον ουρανό του Κατάρ! Επιπλέον, δεν είναι καθόλου σίγουρο πως θα επιτρέψουν οι Αμερικανοί στη Γαλλία να εισέλθει σε αυτή την αγορά. Το πιθανότερο είναι να προτείνουν την αγορά περισσότερων F-15SA και θα μπορούσαν χωρίς δισταγμό να ασκήσουν πολιτική πίεση στον διάδοχο πρίγκιπα, Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν.
Ακόμη, δεν αποκλείεται, οι “δύσκολοι” Γερμανοί να είναι έτοιμοι να χαλαρώσουν τη θέση τους σχετικά με την αγορά περισσότερων Typhoon για την Σαουδική Αραβία, εάν το Ριάντ παρέμβαινε υπέρ της απελευθέρωσης των Γερμανών που κρατούνται από την Hamas στη Γάζα. Ιδιαίτερα, επειδή το Βερολίνο έχει ήδη καλωσορίσει την συμφιλίωση μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και του Ιράν, το οποίο έχει ήδη επιπτώσεις στη σύγκρουση στην Υεμένη. Η Γαλλία θα προσπαθήσει να “πάρει” το συμβόλαιο, αλλά όπως οι ίδιοι οι Γάλλοι λένε, δεν είναι καθόλου σίγουρο.