Ο ΥΠΕΘΑ παρουσίασε σήμερα στη Βουλή, ανάμεσα στα άλλα προγράμματα, την πρόταση εταιρείας που επέλεξε η Πολεμική Αεροπορία για τη δημιουργία ενός Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα. Έτσι λοιπόν, όπως είχαμε προβλέψει και προχτές, προκρίθηκε σαν καλύτερη αλλά και φθηνότερη η πρόταση της ισραηλινής ELBIT. Έως τώρα η Πολεμική Αεροπορία εκπαιδεύει τους μέλλοντες πιλότους της, στα απαρχαιωμένα Τ-2Ε. Τα τελευταία χρόνια, από τους Επιτελείς του ΓΕΑ γίνονται σημαντικές προσπάθειες να βρεθεί η ανάδοχη εταιρεία που θα αναλάβει να αναβαθμίσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Όχι απλά να προσφέρει αεροσκάφη, αλλά να προσφέρει ένα πλήρες πακέτο υπηρεσιών.
Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, οι σημαντικότερες εταιρείες του χώρου της στρατιωτικής εκπαίδευσης, η ισραηλινή ELBIT και η καναδική CAE, μπήκαν σε διαδικασία της απευθείας διαπραγμάτευσης με την ΠΑ και το ΥΠΕΘΑ προκειμένου να δημιουργήσουν το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πτήσης στην Καλαμάτα για την κάλυψη των αναγκών της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Το μεγάλο στοίχημα είναι πως το Κέντρο αυτό θα έχει και πιλότους από άλλες Αεροπορίες στον Κόσμο, που θα έρχονται στη χώρα μας, και θα ολοκληρώνουν την εκπαίδευση σε αυτό που λέγεται “fast jets”.
Όπως έχουμε ξαναγράψει, η ισραηλινή εταιρεία ELBIT και η καναδική CAE είναι αυτές που υπέβαλαν προτάσεις για τη δημιουργία του Κέντρου, προσφέροντας λύσεις σε όσα ζήτησε η Πολεμική μας Αεροπορία. Τελικά, μετά από μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις και σκληρή αξιολόγηση των προσφορών, το ΥΠΕΘΑ αποφάσισε να φέρει στην Βουλή την πρόταση της εταιρείας ELBIT. Ασχέτως των όσων κυκλοφορούν, οι πηγές μας αναφέρουν πως οι Ισραηλινοί ήταν καλύτεροι των Καναδών, αν και οι τελευταίοι το “πολέμησαν” ως το τέλος.
Η Elbit Systems θα βοηθήσει την Ουκρανία να εκσυγχρονίσει μαχητικά
Σήμερα λοιπόν, το πρόγραμμα προέβλεπε να παρουσιαστεί στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή της Βουλής, η πρόταση της Ισραηλινής εταιρείας ELBIT, που με την ολοκλήρωση της, όπως αναφέρει η σχετική έκθεση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, «θα δώσει ανάσα στην Πολεμική Αεροπορία». Την ίδια στιγμή, μαζί λογικά θα πρέπει να περάσουν και άλλα δυο προγράμματα, ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 50 αλλά και η απόκτηση ατρακτιδίων Sniper. Το πλέον όμως κομβικό πρόγραμμα, που θα καθορίσει το μέλλον της ΠΑ, αφορά στην προκεχωρημένη αεροπορική εκπαίδευση στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος της ΠΑ.
Γιατί επιλέχτηκε η πρόταση των Ισραηλινών;
Αν και πολλά έχουν ήδη γραφτεί, από την έρευνα που κάναμε, μπορούμε να πούμε πως η ΠΑ επέλεξε της ισραλινή πρόταση για τους εξής λόγους:
- Μέσα από αυτή ενισχύονται οι αμυντικοί δεσμοί με το Ισραήλ. Η πρόταση του Ισραήλ ενισχύει τη στρατηγική συμμαχία μεταξύ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας και της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας.
- Ευθυγραμμίζεται η εκπαίδευση της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με εκείνη της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας! Είναι κάτι που αν πριν λίγα χρόνια, ούτε σαν “όνειρο” δεν το είχαμε στο μυαλό μας.
- Επιτυγχάνονται σημαντικές οικονομίες κλίμακας με την εκμετάλλευση που έχει κάνει σε επενδύσεις το Ισραηλινό Υπουργείο Άμυνας, με την κατασκευή κέντρου εκπαίδευσης πτήσεων παγκόσμιου επιπέδου με βάση το αεροσκάφος M-346.
- Οι Ισραηλινοί απέδειξαν πως πρόκειται για μία εγγυημένα οικονομικά αποδοτική πρόταση που έχει εφαρμοστεί από το Ισραηλινό Υπουργείο Άμυνας και μια εταιρεία (ELBIT) με πολυετή εμπειρία στην προμήθεια, τον εξοπλισμό και τη λειτουργία ενός στόλου από εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346. Η πρόταση της ισραηλινής ELBIT προσφέρει αποδεδειγμένη εκπαιδευτική μεθοδολογία και προγράμματα που έχουν ενισχυθεί με σημαντική επένδυση χρημάτων και χρόνου από την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία.
- Η εμπειρία της ELBIT, καθώς λειτουργεί τα κέντρα εκπαίδευσης πτήσεων της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, συμπεριλαμβανομένων των στόλων T-6 με 20 αεροσκάφη (από το 2012) και του στόλου M-346 με 30 αεροσκάφη (από το 2014).
- Εγγυημένη αποτελεσματικότητα με βάση τα αποτελέσματα από την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία καθώς η ομοιότητα των εκπαιδευτικών στόλων των δύο Πολεμικών Δυνάμεων εγγυάται αποτελεσματικότητα και στα αεροσκάφη που επιχειρούν και από τις δύο Πολεμικές Αεροπορίες: F-16, F-35 (οσονούπω…) και C-130
- Βασικά στοιχεία καθιστούν την ισραηλινή πρόταση πιο ελκυστική τόσο ποιοτικά, όσο και οικονομικά: περισσότερες προσομοιώσεις – περισσότερες ώρες και έναν ενσωματωμένο μηχανισμό ανύψωσης/μείωσης ύψους, που επιτρέπει τη μέγιστη ευελιξία λειτουργίας. Η πρόταση επίσης περιλαμβάνει 10 αεροσκάφη M-346 και 500 ώρες πτήσης ετησίως.
- Η ισραηλινή πρόταση έχει προβλέπει τη πρόσληψη του μεγαλύτερου μέρους σχεδόν του ανθρώπινου δυναμικού από την Ελλάδα, δημιουργώντας εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας την εξειδικευμένη απασχόληση σε μια ευαίσθητη περιοχή.
Σπουδαία εξαγωγική επιτυχία της ΘΕΩΝ ΑΙΣΘΗΤΗΡΕΣ και στρατηγική συμμαχία με την Elbit SA
Η καναδική CAE είχε προσφέρει μια επίσης πολύ καλή πρόταση, που όμως είχε ξεκινήσει αρκετά “ψηλά” (από οικονομικής πλευράς) στην αρχή. Η είσοδος της ELBIT στη διαδικασία οδήγησε σε έναν σκληρό ανταγωνισμό τιμών, αλλά τελικά, η ισραηλινή εταιρεία κατάφερε να προσφέρει περισσότερα στην ΠΑ, με λιγότερα χρήματα. Η CAE προέβαλε τη συμβατότητα με νατοϊκά πρότυπα, αλλά κι εκεί η ELBIT κατάφερε να καλύψει τις όποιες αμφιβολίες της ΠΑ. Έτσι λοιπόν, σε ότι αφορά τη συμβατότητα με το ΝΑΤΟ, η ELBIT επιλέχθηκε το 2016, έναντι της CAE, για να δημιουργήσει και να εκτελέσει το πρόγραμμα του βρετανικού στρατιωτικού συστήματος εκπαίδευσης που χειρίζεται 3 τύπους αεροσκαφών (συμπεριλαμβανομένων από 14 αεροσκάφη T-6). Συνεπώς, δεν τίθεται θέμα “νατοϊκής” συμβατότητας.
Βοήθεια από ψηλά: η Elbit παρουσιάζει το Hermes 900 σε ρόλο διάσωσης ναυαγών
Λογικά, η διακρατική συμφωνία με το Ισραήλ θα υπογραφεί στις αρχές του 2021, και οι Ισραηλινοί ελπίζουμε να αρχίσουν εντός του έτους να εγκαθίστανται στην 120 ΠΜ, κάνοντας προσπάθεια να επαναφέρουν το συντομότερο τα καθηλωμένα Τ-6Α Texan. Σε κάθε περίπτωση, η ΠΑ μπαίνει σε μια νέα εποχή, όμως μόνο λόγω της έλευσης των κορυφαίων Μ346, αλλά μπαίνοντας πλέον σε μια νέα νοοτροπία, της αποδοτικής χρήσης πόρων προς όφελός της. Θα επανέλθουμε το συντομότερο στο θέμα, ενώ σχετικό άρθρο θα έχουμε και στο τεύχος Ιανουαρίου.
Μια μικρή παρατήρηση. Θα θέλαμε να βλέπαμε τα “μούτρα” των αγαπημένων μας γειτόνων, όταν μάθουν πως οι Έλληνες και οι Ισραηλινοί θα συνεργαστούν σε ένα τόσο κομβικό αμυντικό ζήτημα. Θα έχουμε πολλά “δάκρυα” προς Άγκυρα μεριά σήμερα, και κάτι μας λέει πως αύριο θα δούμε και νέα tweet Τούρκων αξιωματούχων για την “ανίερη” συμμαχία Ελλάδας και Ισραήλ. Αλλά θα κρατήσουμε “ψηλά” το επίπεδο της σελίδας, και δεν θα προτείνουμε “λύση”!