Όπως πρώτη έγραψε η ιστοσελίδα μας, οι ΗΠΑ έχουν εγκρίνει την παραχώρηση 367 M2A0 Bradley στον Ελληνικό Στρατό, έναντι συμβολικού τιμήματος (ουσιαστικά δωρεάν). Η έγκριση ήρθε μετά από σχετική ελληνική αίτηση, προκειμένου να καλυφθούν οι πιεστικές ελληνικές ανάγκες σε ΤΟΜΑ. Σημειώνουμε πως ο ΕΣ χρειάζεται ΤΟΜΑ σε αριθμούς ικανούς να καλύψουν 10 μηχανοκίνητα τάγματα, αυτός είναι και ο λόγος που ζητήθηκαν (και εγκρίθηκαν) 367 οχήματα του τύπου από τις ΗΠΑ.
Το πρόβλημα είναι πως τα οχήματα αυτά αφορούν τα παλαιότερα οχήματα του τύπου, καθώς μιλάμε για την βασική έκδοση Μ2 (που αργότερα ονομάστηκε Μ2Α0). Το κόστος για την ανακατασκευή, και εκσυγχρονισμό των οχημάτων αυτών θα φτάσει ή και θα ξεπεράσει τα 2 με 3 εκ. δολάρια έκαστο, που σημαίνει πως θα απαιτηθεί ποσό κοντά στο 1 δις δολάρια για την αξιοποίηση και των 367 οχημάτων. Ο ΕΣ δεν έχει, αλλά ακόμη κι αν είχε, δεν θα ήταν διατεθειμένος να δώσει τόσα χρήματα για τα ΤΟΜΑ.
Δυστυχώς, ανάλογη πορεία εμφανίζεται να έχει πάρει στα ελληνικά επιτελεία και η προσφορά των ΗΠΑ για παραχώρηση σημαντικού αριθμού οχημάτων εσωτερικής ασφάλειας τύπου Μ1117 Guardian. Τα οχήματα αυτά, αν και είναι εξαιρετικά στις προδιαγραφές τους, εντούτοις είναι πολύ μακρυά από αυτό που επιθυμεί ο ΕΣ, που είναι οχήματα MRAP μεταφοράς προσωπικού και πολλαπλών χρήσεων. Θυμίζουμε ότι την είδηση για τα Μ1117 είχε μεταδώσει έγκυρη αμυντική ιστοσελίδα, και φυσικά ήταν πραγματική.
Μετατροπή Leopard 1 σε βαρέα ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ – Το παράδειγμα των ΗΑΕ
Τώρα, τα Μ1117 δεν έχουν “τελειώσει” για τον ΕΣ, καθώς μπορούν να προσφέρουν πολλά, ενώ το κόστος εισαγωγής σε υπηρεσία είναι πολύ μικρότερο από ότι θα ήταν για τα Bradley. Τα οχήματα υπηρετούν κανονικά, και οι συζητήσεις για την μεταφορά και την υποστήριξή τους συνεχίζονται.
Ο ΕΣ έχει ζητήσει μεγάλο αριθμό οχημάτων MRAP, που οι ΗΠΑ αργά αλλά σταθερά βγάζουν από υπηρεσία. Το πρόβλημα είναι πως τα αμερικανικά MRAP έχουν βγάλει και όλους του αμερικανικούς πολέμους της τελευταίας 20ετίας, συνεπώς η κατάστασή τους είναι μέτρια. Οι συζητήσεις (και οι αιτήσεις) συνεχίζονται.
Αντίθετα, οι Αμερικανοί εμφανίζονται θετικοί στο να παραδώσουν μεγάλο αριθμό οχημάτων Μ113Α3 που πρόκειται να βγουν μαζικά από υπηρεσία. Η έκδοση -Α3 είναι και η τελευταία του οχήματος, και τυχόν εισαγωγή της σε υπηρεσία θα επιτρέψει την απόσυρση μεγάλου αριθμού υπέργηρων Μ113Α1.
Ο ΕΣ, συνεχίζει να εποφθαλμιά τα γηραιά Μ113Α3 καθώς τα τελευταία μπορούν να εισέλθουν σε υπηρεσία άμεσα, χωρίς κόστη συντήρησης και με γραμμή υποστήριξης έτοιμη. Καλό είναι λοιπόν πριν σπεύσουν κάποιοι να “κατακρίνουν” τα παλαίμαχα Μ113 και τις επιλογές του ΕΣ, να σκεφτούν πως απλά, χρήματα δεν υπάρχουν.
Αναμένεται σημαντική ενίσχυση του ΕΣ με μεταχειρισμένο υλικό από τις ΗΠΑ
Κλείνοντας να πούμε πως η υπόθεση των Bradley δεν έχει λήξει. Ο ΕΣ και το ΥΠΕΘΑ έχουν ζητήσει νεότερες εκδόσεις των Bradley (τουλάχιστον Μ2Α1 και αν είναι δυνατόν Μ2Α2, σε μονάδες που υπηρετεί ακόμη), που δεν απαιτούν εκσυγχρονισμό, απλά εργοστασιακή ή βαριά συντήρηση. Τα Μ1117, αν τελικά έρθουν, που το ευχόμαστε ολόψυχα θα είναι μια εξαιρετική προσθήκη για τον ΕΣ, ενώ ελπίζουμε και στα νεότερα Μ113Α3, που θα επιτρέψουν να αποσυρθούν τα καταπονημένα Μ113Α1.