Το νέο της δημιούργημα, το CxR, ή Collaborative Transformational Rotorcraft (Ελικόπτερο Συνεργατικού Μετασχηματισμού), αποκάλυψε η αμερικανική Boeing στη διεθνή έκθεση αεροδιαστημικής τεχνολογίας AUSA 2025 στην Ουάσινγκτον. Πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο ελικοφόρο αεροσκάφος περιστρεφόμενου στροφείου (tiltrotor), σχεδιασμένο να επιχειρεί σε συνεργασία με συμβατικά ελικόπτερα, όπως το επιθετικό AH-64 Apache και το μεταγωγικό CH-47 Chinook.
Το CxR αντιπροσωπεύει μια ριζοσπαστική προσπάθεια για σταδιακή αντικατάσταση των επανδρωμένων πτήσεων υποστηρίζοντας αποστολές αναγνώρισης, κρούσης και επικίνδυνες επιχειρήσεις ανεφοδιασμού δυνάμεων πίσω πό τις εχθρικές γραμμές.
Meet our Collaborative Transformational Rotorcraft — also known as CxR.
CxR is a modular, unmanned, autonomous tiltrotor concept that can act as a loyal wingman and serve a vast range of current and future military missions.
See how: https://t.co/Oa9RTdZdus #AUSA2025
Shown 📹:… pic.twitter.com/5f1Io2S890
— Boeing Defense (@BoeingDefense) October 14, 2025
Η τεχνολογία tiltrotor που ενσωματώνει το CxR δεν είναι καινούργια, αφού το CV-22 Osprey που επιχειρεί εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες την έχει δοκιμάσει, συνδυάζοντας την ευελιξία ενός αεροσκάφους που κινείται και απο-προσγειώνεται ως ελικόπτερο με την ταχύτητα και εμβέλεια ενός αεροπλάνου σταθερής πτέρυγας. Ο συνδυασμός αυτός έχει αποδειχθεί πολύτιμος σε εκστρατευτικές δυνάμεις στην πρώτη γραμμή που δεν έχουν την πολυτέλεια αεροδρομίων διασποράς.
Η Boeing έχει αποκαλύψει δύο ξεχωριστές εκδόσεις του επιχειρησιακού μοντέλου του CxR. Στην έκδοση CCR, ως Συνεργατικό Ελικόπτερο Μάχης (Collaborative Combat Rotorcraft) το αεροσκάφος θα αποτελεί τον παραστάτη του ελικοπτέρου Apache, παρέχοντας πληροφορίες αναγνώρισης, εκτείνοντας τα όρια των αισθητήρων παρακολούθησης όπως και τον όγκο των όπλων. Από την άλλη, το μοντέλο CLR, ως Συνεργατικό Ελικόπτερο Μεταγωγών (Collaborative Logistics Rotorcraft), θα συνεργάζεται με το Chinook, και θα αναλαμβάνει να ανεφοδιάζει μονάδες σε περιοχές που το περιβάλλον είναι ιδιαίτερα δυσπρόσιτο ή εχθρικό για το μεγάλο μεταγωγικό.
Η άτρακτος του Μη Επανδρωμένου Ελικοπτέρου μπορεί να δεχθεί ειδικό φόρτο για τις απαιτήσεις κάθε αποστολής όπως αισθητήρες παρακολούθησης, αναλώσιμα διασποράς, πακέτα ηλεκτρονικού πολέμου και βλήματα κρούσης ακριβείας, επιτρέποντας στον τοπικό διοικητή να το προσαρμόζει στις απαιτήσεις της κάθε αποστολής.
Πιο συγκεκριμένα το CxR αναμένεται να μπορεί να επιχειρεί με εκτιμώμενο βάρος απογείωσης 2.270 ως 3.175 κιλών, εκ των οποίων το ωφέλιμο φορτίο να κυμαίνεται μεταξύ 450 και 900 κιλών αναλόγως της διαμόρφωσης. Θα κινείται από έναν στροβιλοελικοφόρο κινητήρα που θα μεταδίδει την κίνηση σε δύο έλικες tiltrotor. Το μη επανδρωμένο επιτρέπει την γρήγορη ανάπτυξη στην περιοχή επιχειρήσεων αφού θα μεταφέρεται κοντά της με μεταγωγικό C-130. Παρόλο που δεν δόθηκαν λεπτομερή στοιχεία, η εταιρεία άφησε να εννοηθεί την ύπαρξη ημι-αυτόνομων ή πλήρως αυτόνομων συστημάτων ελέγχου πτήσης, για να μειώσουν τον φόρτο των χειριστών του από το έδαφος.
Βέβαια η αποδοχή και υιοθέτηση τέτοιων μη επανδρωμένων συστημάτων έχει να διανύσει ακόμα πολύ δρόμο μέχρι να ενσωματωθεί σε επιχειρήσεις και δόγμα μάχης. Τα προβλήματα που παρουσιάζουν σε θέματα αυτονομίας, η ικανότητα αποτελεσματικού ελέγχου και η επιβιωσιμότητα πρέπει να απαντηθούν με πειστικότητα προτού πούμε ότι οι μη επανδρωμένες πλατφόρμες τέτοιου μεγέθους θα κυριαρχήσουν στις στρατιωτικές επιχειρήσεις.
Σε πρώτη φάση, η Boeing έχει αρκετό δρόμο μπροστά της, με την ολοκλήρωση λειτουργικών πειραματικών πρωτοτύπων εντός των επομένων δύο ή τριών ετών, όπως και τη συνεργασία με άλλους κατασκευαστές για να προμηθεύσουν ειδικά φορτία, λογισμικό κ.ο.κ. με βάση τις απαιτήσεις του αμερικανικού Στρατού οι οποίες θα αναθεωρούνται διαρκώς.