Συνεχίζονται οι ταλαιπωρίες για τον αμερικανικό αεροδιαστημικό γίγαντα, τη Boeing, η οποία εμφανίζεται σαφώς πίσω από την Airbus. Η τελευταιά έχει καταφέρει και καλύτερους ρυθμούς παραδόσεων και πιο αποδοτική γκάμα αεροσκαφών, σε μια παγκόσμια αγορά πολιτικής αεροπορίας που αυξάνεται συνεχώς.
Η Boeing έχει προβλήματα στην δική της παραγωγή, που οφείλονται κυρίως στην Spirit AeroSystems, μια συνεργαζόμενη εταιρία η οποία παράγει τις ατράκτους των 737. Η συγκεκριμένη διαπίστωσε αστοχίες στην κατασκευή τους, οπότε καθυστέρησε στην παράδοση, με αποτέλεσμα η Boeing να αναθεωρήσει το φετινό της πρόγραμμα, και εκεί που ήλπιζε να παραδώσει κάπου 400 με 450 αεροσκάφη τύπου 737, αυτά να μειωθούν σε 375 έως 400 το πολύ.
Η Boeing εδώ αντιμετωπίζει και άλλο ζήτημα, καθώς η πλειονότητα των παραγγελιών της είναι ακριβώς το 737 (σε διάφορες εκδοχές, κυρίως το Max), που ναι μεν “μοσχοπουλάει” διεθνώς, αλλά αποτελεί κάπου το 80% των παραγγελιών της, με το 787 Dreamliner να ακολουθεί.
Αντίθετα, η μεγάλη ανταγωνίστρια, η Airbus, έχει τις δικές της παραγγελίες “απλωμένες” σε περισσότερα μοντέλα, με τα Α319 και 320 να έχουν μεγάλο μερίδιο, αλλά και τα Α310, Α350, Α330 όπως και το μικρό Α220 να έχουν ζήτηση. Πάντως και οι δύο εταιρίες έχουν… εξωφρενικό υπόλοιπο παραγγελιών, η Boeing 5.783 αεροσκάφη και η Airbus 7.992 (στοιχεία Σεπτεμβρίου). Κι αυτό καθώς οι μεγάλες παραγγελίες από τις αεροπορικές εταιρίες συνεχίζονται καθώς επιδιώκουν να προμηθευθούν πιο οικονομικά σε κατανάλωση αεροσκάφη, ενώ και η ασιατική αγορά μεγαλώνει ραγδαία.
Η πρωτοπορία της Airbus φαίνεται και στα οικονομικά αποτελέσματα. Όπου η Boeing γράφει ζημιές και φέτος, με τα αποτελέσματα εννεαμήνου στον τομέα των εμπορικών αεροσκαφών να έχουν ζημιά 1,6 δις δολάρια (1,7 δις επίσης ζημιά, πέρυσι στο ίδιο διάστημα), ενώ ο αμυντικός τομέας κι αυτός είναι αρνητικός με 1,7 δις ζημιά (από 3,6 πέρυσι). Τα αρνητικά αποτελέσματα στα εμπορικά αεροσκάφη είναι κυρίως λόγω αδυναμίας να γίνουν έγκαιρες παραδόσεις όπως είπαμε, ενώ στα αμυντικά η Boeing έχει σοβαρό πρόβλημα καθώς είχε κλείσει συμβόλαια με φιξαρισμένη τιμή, σε στρατιωτικούς δορυφόρους, στα 2 προεδρικά αεροσκάφη Air Force One, και στα ιπτάμενα τάνκερ KC-46, αλλά τα προγράμματα έχουν εμφανίσει υπερβάσεις προϋπολογισμού, που τις χρεώνεται η εταιρία.
Η Airbus δεν έχει ακόμη βγάλει αποτελέσματα εννεαμήνου (τα ανακοινώνει στις 8 του μήνα) αλλά στο εξάμηνο φέτος είχε κέρδη 1,5 δις ευρώ, με σαφώς καλύτερη εικόνα.