Ήταν Μάρτιος του 2019, όταν η Boeing παρουσίαζε με φαντασμαγορικό τρόπο -αν και στη σκιά της συντριβής του αιθιοπικού 737 ΜΑΧ μόλις 3 ημέρες νωρίτερα- το μεγαλύτερο πλέον (μετά την οριστική λήξη παραγωγής των 747 και Α380), εμπορικό αεροσκάφος στον κόσμο. Το Boeing 777X, υπό πλήρη ανάπτυξη ήδη από το 2013, που φιλοδοξούσε να να αντικαταστήσει τα ουκ ολίγα 777 πρώτης γενιάς (σε υπηρεσία από το 1995) καθώς και τα εναπομείναντα ανά την Υφήλιο τετρακινητήρια επιβατηγά αεροσκάφη.
Η βασική έκδοση είναι το 777-9, με μήκος ατράκτου 76,75 m (έναντι 73,86 m του 737-300), εκπέτασμα 71,75 m, διαμόρφωση 426 επιβατών σε δύο θέσεις και μέγιστο βάρος απογείωσης 775.000 lbs ή κάτι παραπάνω από 350 τόνους. Με στάνταρ φορτίο καλύπτει 7.285 ναυτικά μίλια ή 13.500 χιλιόμετρα, ενώ το μικρότερο 777-8 (μήκος 70,87 m, όσο τα περισσότερα 747, και 395 επιβάτες σε δύο θέσεις) φτάνει στην εκπληκτική απόσταση των 8.745 ν.μ. ή σχεδόν 16.200 χιλιόμετρα! Αμφότερα, βεβαίως, διατηρούν την άτρακτο διαμέτρου 244 ιντσών (6,20 m) ολόκληρης της οικογένειας των Triple Seven. Εντούτοις, και μετά από τις γνωστές γκρίνιες των επιβατών για τη στενότητα της καμπίνας όταν υιοθετείται η στάνταρ (για την οικονομική θέση) διάταξη 10-abreast, το πλάτος της καμπίνας έχει αυξηθεί κατά 10 cm (στα 5,97 m) χάρη στην υιοθέτηση λεπτότερης εσωτερικής επίστρωσης του τοιχώματος. Επίσης, ακολουθείται το πρότυπο του 787 για πίεση καμπίνας ίση με υψόμετρο μόλις 6.000 ft και μεγαλύτερη υγρασία, ώστε το ταξίδι να είναι πιο ξεκούραστο. Η εντελώς νέα πτέρυγα, με επιφάνεια 517 τ.μ. έναντι 437 τ.μ. της προηγούμενης γενιάς στις εκδόσεις μεγάλων αποστάσεων και δεξαμενές καυσίμου μεγαλύτερης χωρητικότητας , είναι κατασκευασμένη εξ ολοκλήρου από συνθετικά υλικά και διαθέτει αναδιπλούμενο εξωτερικό τμήμα (3,5 m ανά ημιπτέρυγα), όπως στα A/Φ των αεροπλανοφόρων.
Αμφότερα επίσης προωθούνται από έναν από τους ισχυρότερους στροβιλοκινητήρες διπλής ροής που έχουν τεθεί σε παραγωγή μέχρι σήμερα, τον General Electric GE9X, διαμέτρου άνω των 3,4 m, έναντι 2,84 m που ήταν η διάμετρος του αρχικού PW4000. Δύο τέτοιοι κινητήρες παράγουν μαζί ώση 220.000 lbs (σχεδόν 100 τόνους!) στην απογείωση.
Το 2022, η Qatar Airways παρήγγειλε 50 cargo 777-8F, με την κοντή μεν άτρακτο αλλά βάρος απογείωσης αυξημένο στις 805.000 lbs ή 365 τόνους, εκ των οποίων 112,3 τόνοι είναι φορτίο (μεταφερόμενο σε απόσταση 8.170 km)! Για την ακρίβεια, η μεταφορική ικανότητα του 777-8F είναι εφάμιλλη του 747-400F (σε παραγωγή 1992-2008), το οποίο, όμως, έχει 4 κινητήρες και ζυγίζει 875.000 λίβρες!
Έχοντας καταφέρει να συγκεντρώσει μέχρι σήμερα (εκτός από 116 options) 501 επιβεβαιωμένες παραγγελίες, ήτοι για 43 777-8, 403 777-9 και 55 cargo, το Boeing 777X αποτελεί μια μεγάλη εμπορική επιτυχία, καθώς είναι μια κλάση από μόνο του. Για να καταλάβουμε τι έσοδα θα αποφέρουν όλα αυτά στο ταμείο της Boeing, η τιμή καταλόγου του 777-8 είναι 410 εκατ. δολλάρια και του 777-9 πάνω από 440 εκατ.!!!!
Kαθυστερήσεις χωρίς τέλος
Βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, ο τύπος θα λάμβανε πιστοποίηση και θα έμπαινε σε υπηρεσία εντός του 2020. Εντούτοις, τα πράγματα έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ άσχημα και μέχρι σήμερα πετάνε, ακόμη για δοκιμές, μόλις 4 αεροσκάφη (εκ των οποίων το πρώτο βρίσκεται στον αέρα από 25/1/2020).
Σειρά τεχνικών προβλημάτων έχουν ταλανίσει τον τύπο, σχετιζόμενα τόσο με τη δομή όσο και με τους εντελώς νέους κινητήρες. Μόλις στα μέσα Ιουλίου εφέτος η αμερικανική ΥΠΑ (Federal Aviation Administration) έδωσε το “πράσινο φως” να αρχίσουν πτήσεις με συμμετοχή δικών της μηχανικών και σκοπό την έκδοση πιστοποιητικού πλοϊμότητας στον τύπο. Πριν από λίγες ημέρες, όμως, στις 16/8, μια πτήση ρουτίνας του τρίτου Α/Φ (WH003) από τη Χαβάη διάρκειας 5,5 ωρών αποκάλυψε νέα δομική αστοχία στη σύνδεση των ατρακτιδίων των κινητήρων με τις ημιπτέρυγες. Έκτοτε όλος ο στόλος των 777Χ καθηλώθηκε επ΄ αόριστον. «Η ομάδα μας αντικαθιστά το εξάρτημα, καταγράφει τυχόν συμπεράσματα και θα συνεχίσει τις πτητικές δοκιμές όταν είναι έτοιμη», ανέφερε η κατασκευάστρια εταιρεία.
Ως εκ τούτου, ο μέχρι πρότινος υπολογισμός να εισέλθει ο τύπος σε υπηρεσία εντός του 2025, δηλαδή με πενταετή καθυστέρηση σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, φαντάζει ουτοπικός και κάποιοι πελάτες, όπως η γερμανική Lufthansa (που είναι ο launch customer του τύπου ήδη από το Σεπτ. του 2013), μιλάνε πια για το 2026!
Μέγα ερώτημα είναι πότε θα προλάβει η Boeing να υλοποιήσει τις 500+ εκκρεμείς παραγγελίες (backlog), καθώς κάποια από τα ήδη γερασμένα 747-400 και 777 πρώτης γενιάς προς αντικατάσταση δεν μπορούν να περιμένουν άλλο την απόσυρση… “Δεν είμαι χαρούμενος με όλη αυτή την καθυστέρηση”, είχε δηλώσει το Μάιο ο CEO της Emirates, σεϊχης Ahmed bin Saeed Al Maktoum. Και η Emirates είναι με διαφορά ο μεγαλύτερος πελάτης του τύπου, με 205 επιβεβαιωμένες παραγγελίες ή 40% του συνόλου, αποσκοπώντας στην αντικατάσταση και του θηριώδους Α380.
Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!