19.6 C
Athens
Παρασκευή, 28 Μαρτίου, 2025
ΝΕΑΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΤο Boeing 747 έγινε 50 ετών αλλά παράγεται ακόμα. Τι μέλλει γεννέσθαι;

Το Boeing 747 έγινε 50 ετών αλλά παράγεται ακόμα. Τι μέλλει γεννέσθαι;

- Advertisement -

Πριν από 50 χρόνια, το Boeing 747 έκανε την πρώτη του πτήση πάνω από την πολιτεία της Ουάσινγκτον. Η πρώτη εκείνη πτήση – παρά το μικρό πρόβλημα με ένα από τα πτερύγια καμπυλότητας της πτέρυγας – θεωρήθηκε επιτυχής και η πορεία της ιστορίας των αεροπορικών ταξιδιών άλλαξε έκτοτε για πάντα.

Από το αρχείο μας: Boeing 747


Τη δεκαετία του ’70 το τεράστιο μέγεθος του 747 έκανε για πρώτη φορά τα αεροπορικά ταξίδια σε μακρινές αποστάσεις μια βιώσιμη επιλογή για τις μάζες, ειδικά λόγω της συγκυρίας της πετρελαϊκής κρίσης. Όσο περισσότεροι οι επιβάτες που μπορούσαν να ταξιδεύσουν με μία και μόνο πτήση, τόσο πιο υγιές το κέρδος για τον αερομεταφορέα και επομένως κι η απόσβεση του αεροσκάφους.

Από εκείνο το Φεβρουάριο το 1969, έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 1500 αεροσκάφη του τύπου, εξυπηρετώντας τις αεροπορικές εταιρείες του κόσμου ακούραστα αλλά και στρατιωτικούς χρήστες. Μάλιστα εκείνο το πρωτότυπο με αριθμό σειράς RA001, μπορεί να το δει ο καθένας σήμερα σήμερα στο Μουσείο Πτήσης του Σιάτλ.
Ωστόσο τώρα μισό αιώνα αργότερα, το 747 εξαφανίζεται σιγά-σιγά από τους ουρανούς καθώς οι μεγαλύτεροι χρήστες του όπως η Qantas, η British Airways, η Virgin Atlantic και η Lufthansa τα αποσύρουν σταδιακά υπέρ αεροσκαφών νεότερης κατασκευής. Ωστόσο η παραγωγή καινούριων 747 δεν έχει σταματήσει ούτε στιγμή αφού υπάρχει ακόμα ενδιαφέρον για το αεροσκάφος αυτό τόσο ως επιβατικό όσο και ως μεταφορικό.
Ωστόσο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πορεία αυτή δεν θα κρατήσει για πάντα. Η φιγούρα του κάθετου σταθερού του υπήρξε το βασικό φόντο για το λογότυπο ατελείωτων ταξιδιωτικών γραφείων, χάρη στην αναγνωρισιμότητά του. Αναμφίβολα φέρνει κάτι από νοσταλγία και ρομαντισμό.

Πόσο χρόνο έχουν ακόμα μπροστά τους τα 747;
Η αλήθεια είναι ότι ακόμα και σήμερα πάρα πολλά παλαιότερης κατασκευής 747 πετάνε ακόμα και θα πετάνε για χρόνια, όμως εκατοντάδες άλλα έχουν διαλυθεί για παλιοσίδερα. Η Qantas θα αποσύρει σταδιακά τα υπόλοιπα 747 της μέχρι το 2021, ενώ η British Airways δήλωσε ότι θα αποχαιρετήσει τα τελευταία 747 της μέχρι το 2024, καλωσορίζοντας ταυτόχρονα μια νέα εποχή αεροσκαφών, όπως το 787 Dreamliner και το A350. Η Virgin Atlantic πρόκειται να αντικαταστήσει κι αυτή τα 747 της με το Airbus A350-1000.
Η Singapore Airlines ήταν ένας από τις πρώτες εταιρείες που σταμάτησαν να πετούν με 747, με το τελευταίο από τα αεροσκάφη του τύπου να κάνει την τελευταία του πτήση με τα χρώματα της εταιρείας το 2012.
Η ζήτηση για το 747, που εξυπακούεται ότι έχει τροποποιηθεί και αναβαθμιστεί δραματικά πολλές φορές μέχρι σήμερα από την πρώτη πτήση του το 1969, έχει εξαντληθεί. Πέρυσι η εταιρεία έλαβε μόλις 18 νέες παραγγελίες για το αεροσκάφος και αναμένεται ότι θα αναγκαστεί σε εύλογο διάστημα να κλείσει την γραμμή παραγωγής.

FILE – In this June 2003 file photo, a Boeing 747 of the state carrier IranAir is seen at Mehrabad International Airport in Tehran. From brand-new airplanes to oilfields, billions of dollars of deals stand on the line for international corporations as President Donald Trump weighs whether to pull America out of Iran’s nuclear deal with world powers. (AP Photo/Hasan Sarbakhshian, File)

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι το 2017 η αμερικανική κυβέρνηση ζήτησε από την Boeing να κατασκευάσει δύο νέα αεροσκάφη 747-8 για χρήση ως προεδρικά αεροσκάφη Air Force One αντί για το επίσης προτεινόμενο ευρωπαϊκό Airbus A380. Τα αεροσκάφη πρόκειται να παραδοθούν μέχρι τα τέλη του 2024.
Πού πηγαίνουν τα «ανεπιθύμητα» 747;
Οι αεροπορικές εταιρείες γενικά επιθυμούν να διατηρήσουν το στόλο τους όσο το δυνατόν πιο σύγχρονο επομένως και οικονομικά αποδοτικό ενώ κι οι στρατιωτικοί του χρήστες ανά τον κόσμου θέλουν να διαθέτουν ότι πιο σύγχρονο μπορεί να παράσχει η τεχνολογία κάθε φορά.

Το αποτέλεσμα ότι η διάρκεια ζωής ενός τέτοιου αεροσκάφους δεν είναι και τόσο μεγάλη όσο θα περίμενα κανείς. Το ερώτημα είναι πού πηγαίνουν αυτά τα αεροσκάφη όταν αποσύρονται και τι γίνονται; Το πιθανό είναι ότι θα καταλήξουν σε ένα από τα μεγάλα νεκροταφεία αεροσκαφών ανά τον κόσμο.
Υπάρχουν δεκάδες εγκαταστάσεις σε διάφορες χώρες σε όλο τον κόσμο όπου φυλάσσονται τα αεροσκάφη ή τα εξαρτήματά τους που έχουν αφαιρεθεί προκειμένου να επαναχρησιμοποιηθούν ή πουληθούν.
Τα πρώτα τέτοια νεκροταφεία, ή «boneyards» στην αμερικανική αργκό, δημιουργήθηκαν μετά τον Β’ ΠΠ, όταν η αμερικανική Αεροπορία Στρατού (πρόγονος της αμερικανικής Αεροπορίας) βρέθηκε ξαφνικά με τεράστιο αριθμητικό πλεόνασμα αεροσκαφών.

Ωστόσο πολλά δεν είναι τόσο τυχερά και καταλήγουν να ανακυκλωθούν για παλιοσίδερα, που είναι και το πιο συνήθες άδοξο τέλος για αυτούς τους γίγαντες των αιθέρων.
Και τι γίνεται με το αντίπαλο δέος του; Το Airbus A380 σχεδιάστηκε ως ένα ανταγωνιστικό προϊόν στην μαζική μεταφορά μεγάλου αριθμού επιβατών και η παραγωγή του ξεκίνησε την περασμένη δεκαετία, δηλαδή τριάντα χρόνια μετά.
Κι όμως με τα τωρινά δεδομένα φαίνεται ότι η γραμμή παραγωγής θα κλείσει το 2021, δηλαδή νωρίτερα από το αεροσκάφη που σχεδιάστηκε να «χτυπήσει» στον συγκεκριμένο τομέα…

Το τέλος του Α380… το 2021

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αναγκαία η ελληνική επένδυση σε περισσότερα Rafale με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Η Πολεμική Αεροπορία  βρίσκεται -ξανά- σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καλείται να εξασφαλίσει την αεροπορική υπεροχή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο σε...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Εκσυγχρονισμός M113, νέο πρόγραμμα τύπου… P-3, ή επιλογή των Bradley;

38
Ο Ελληνικός Στρατός μελετά αυτή την περίοδο το σχέδιο εκσυγχρονισμού των παλαιών Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ) M113A1/A2, με σκοπό τη μετατροπή τους σε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 28 Μαρτίου 1809: Μάχη του Μεδεγίν, οι Γάλλοι...

0
Ο Ισπανικός στρατός γνωρίζει μια από τις μεγαλύτερες ήττες του από τις δυνάμεις του Γάλλου στρατάρχη Βικτώρ κατά τη διάρκεια των Ναπολεόντιων πολέμων. Αν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Τουρκία: 600 εκατ. δολάρια στην Aselsan για να “τρέξει” τον δικό τους θόλο αεράμυνας όπως και “εθνικά” ραντάρ

Γράψαμε χθες για την παρουσίαση από τον Ρ.Τ. Ερντογάν, της τουρκικής στρατηγικής για βιομηχανία και τεχνολογία με ορίζοντα το 2030, με σειρά προγραμμάτων που...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 57, Μάρτιος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 57, Μάρτιος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη στο τέλος της εβδομάδας, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ...

Πρόγραμμα «Θώραξ», υπογράφηκε η σύμβαση για την εθνική συλλογή και ανάλυση πληροφορίας

Υπεγράφη από τους υπουργούς Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια και Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο, η σύμβαση για το πρόγραμμα «Θώραξ», που χρηματοδοτείται από το υπουργείο Ανάπτυξης με 48.950.000 ευρώ...