8 C
Athens
Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗBlohm & Voss BV 144: Ο καινοτόμος αερομεταφορέας που ο 2ος Παγκόσμιος...

Blohm & Voss BV 144: Ο καινοτόμος αερομεταφορέας που ο 2ος Παγκόσμιος καθήλωσε στο έδαφος

- Advertisement -

Το 1940, η Deutsche Lufthansa είχε αποφασίσει την προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή ενός νέου μεταφορέως που θα ξεπερνούσε σε χωρητικότητα το πεπαλαιωμένο Junkers Ju.52. Οπότε θα καθίστατο ιδιαιτέρως επικερδής, λόγω της αναμενομένης αυξήσεως των ταξιδίων στη μεταπολεμική εποχή. Να σημειώσουμε πως αυτή ήταν η περίοδος όπου ο πόλεμος προχωρούσε ευνοϊκά για τη Γερμανία, οπότε ήδη είχε ξεκινήσει σχεδιασμούς πιστεύοντας στην ταχεία και οριστική της επικράτηση.

Το BV.144, που δημιουργήθηκε από την Blohm & Voss βάσει των απαιτουμένων προδιαγραφών, κρίθηκε απολύτως ιδανικό, με αποτέλεσμα η Lufthansa να προχωρήσει σε επίσημη παραγγελία δύο πρωτοτύπων. Το αεροσκάφος έπρεπε να συνδυάζει οικονομία και επαρκή μεταφορική ικανότητα.

Επειδή δεν υπήρχε η δυνατότητα για την εταιρεία να απασχοληθεί εν καιρώ πολέμου με μεταπολεμικά projects, οι περισσότερες από τις εργασίες σχεδιασμού πραγματοποιήθηκαν από γάλλους μηχανικούς και ολοκληρώθηκαν στις αρχές του 1941. Η κατασκευή των πρωτοτύπων ξεκίνησε αμέσως μετά και ανατέθηκε στο εργοστάσιο Societe Louis Breguet στο Anglet κοντά στη Bayonne, όπου εκείνη τη χρονική στιγμή ήταν αδρανές, αφού η χώρα είχε ήδη υπογράψει την άνευ όρων παράδοσή της.

Το BV 144 με γαλλικά διακριτικά στην ουρά

Μόνο ένα από τα δύο πρωτότυπα τελικώς ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο-Αύγουστο του 1944. Έχει λεχθεί πως ένας από τους λόγους των εξαιρετικά χρονίων διαδικασιών ήταν η σκόπιμη αργοπορία των Γάλλων εργατών, δεδομένης της απροθυμίας τους να συνδράμουν στην τεχνολογική ανάπτυξη των ναζιστών κατακτητών.

O επικεφαλής μηχανικός της Blohm & Voss, Richard Vogt, στα αριστερά της φωτογραφίας με πολιτικά και καπέλο συνομιλεί με τον Ernst Udet

Το BV.144 ήταν ψηλοπτέρυγο με άτρακτο χωρητικότητας 23 επιβατών η οποία κατέληγε σε διπλό κάθετο ουραίο. Η πιο αξιοπρόσεκτη τεχνολογική του καινοτομία ήταν η δυνατότητα αλλαγής της γωνίας των πτερύγων έως 9° με τη χρήση μίας σωληνοειδούς δοκού. Η ρύθμιση πραγματοποιείτο από πέλματα με ρουλεμάν ενωμένα με το οπίσθιο τμήμα της, επιτρέποντας την κίνηση των ηλεκτρομηχανικών στροφέων κοντά στα χείλη προσβολής. Ο σχεδιασμός ήταν επίτευμα του επικεφαλής μηχανικού της εταιρείας, Richard Vogt και αναπτύχθηκε με βάση λεπτομερείς δοκιμές σε σήραγγα αεροδυναμικής. Δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στο υδροπλάνο πολλαπλών ρόλων Blohm & Voss Ηa 140V-3 με επιτυχία.

Το νέο επιβατικό διέθετε τρίκυκλο σύστημα προσγειώσεως με ριναίο τροχό, το οποίο ήταν πρωτότυπο και ασύνηθες για την εποχή του. Έτσι η άτρακτος παρέμενε σε οριζόντιο επίπεδο, πράγμα αρκετά βολικό  για τους επιβάτες. Η εξάλειψη του πάγου στις άκρες των πτερύγων και την ουρά με τη χρήση ζεστού αέρος από την καύση πετρελαίου αποτελούσε μία ακόμη σημαντική ιδιαιτερότητα του αεροσκάφους.

Άλλο αξιοσημείωτο ήταν οι έλικες μεταβλητού βήματος, προς μία ακόμη διευκόλυνση των επιβατών, όπως είχε ζητήσει η Lufthansa. Αυτό βοηθούσε την απογείωση και την προσγείωση άνευ ταλαντώσεων. Πλεονέκτημα από πλευράς αεροδυναμικής ήταν επίσης και η ροή γύρω από την άτρακτο με χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας από όλες τις γωνίες προσβολής που βελτίωνε τη σταθερότητα.

Το διθέσιο κόκπιτ

Αφού εγκαταστάθηκε και ο ραδιοεξοπλισμός ενός Ju.88 σε ξεχωριστό χώρο από το διθέσιο κόκπιτ, το BV.144V-1 κατέστη έτοιμο για αξιολόγηση στις 15 Αυγούστου. Το μόνο που απέμενε ήταν η ολοκλήρωση μιας σειράς δοκιμών των κινητήρων που επρόκειτο να δεχθεί. Αυτοί θα ήταν δύο αερόψυκτοι δεκαοκτακύλινδροι BMW 801 MA, των 1.600 ίππων, οι οποίοι τοποθετήθηκαν και σε άλλα αεροσκάφη κατά την περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Το εσωτερικό με σχηματική διάταξη και του τρόπου κλίσεως των πτερύγων

Βάσει του προγράμματος, ο νέος μεταφορέας θα πετούσε από το Anglet  προς τη Γερμανία, αλλά η πτήση τελικώς αναβλήθηκε επ’ αόριστον. Επειδή τα πράγματα είχαν ανατραπεί για τους Γερμανούς στον πόλεμο, το δεύτερο πρωτότυπο, το BV.144V-2, παρέμεινε σε πρώιμο στάδιο κατασκευής.

Η διάταξη των καθισμάτων στο εσωτερικό του αεροσκάφους

Μετά τη γερμανική υποχώρηση, το πρώτο ολοκληρωμένο και το δεύτερο ημιτελές πρωτότυπο παρέμειναν στο Anglet, οπότε και πέρασαν στα χέρια των Γάλλων. Κατόπιν, μεταφέρθηκαν οδικώς στην Τουλούζ όπου έλαβαν χώρα οι σχετικές δοκιμές. Αργότερα αποσυναρμολογήθηκαν και τα δύο με την ιστορία τους να τελειώνει εκεί.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Έκταση πτερύγων:27 μέτρα
Μήκος:21,8 μέτρα
Ύψος:5,01 μέτρα
Επιφάνεια πτερύγων:88 τετ. μέτρα
Χωριτικότητα καυσίμων:1.900 λίτρα
Ρυθμός ανόδου:8,3 μέτρα//δευτερόλεπτο
Ελάχιστο βάρος:7.900 κιλά
Μέγιστο βάρος:13.000 κιλά
Ταχύτητα πορείας:410 χιλιόμετρα/ώρα
Μέγιστη ταχύτητα:470 χιλιόμετρα ώρα
Ανώτατο υψόμετρο:9.100 μέτρα
Εμβέλεια1.550 χιλιόμετρα

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΤΗΣΗ Podcasts: Αντιναύαρχος ε.α. Δημήτριος Καβουλάκος, Μέρος 2ο, οι φρεγάτες MEKO παραμένουν απαραίτητες

Σο δεύτερο μέρος της ανάλυσης των μεγάλων ανοιχτών θεμάτων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ο συντάκτης της ''ΠΤΗΣΗΣ'' Γιάννης Ρέκκας, συζητά με τον Αντιναύαρχο...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

9
Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4 Φεβρουαρίου 1943: ο Κώστας Περρίκος περνά στην...

2
Εκτελείται στο σκοπευτήριο Καισαριανής ο αρχηγός της αντιστασιακής οργάνωσης ΠΕΑΝ, Κώστας Περρίκος. Απότακτος αξιωματικός της Αεροπορίας (αποτάχτηκε το 1935 για κριτική της τότε κυβέρνησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Shenyang J-8II, ένα κινεζικό “Phantom” που δεν σταμάτησε να εξελίσσεται

Το μαχητικό αεροσκάφος J-8II, επίσης γνωστό ως J-8B, αποτελεί ένα εξελικτικό άλμα στην ιστορία της κινεζικής Αεροπορίας. Αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970...

North American A-5 Vigilante – το πυρηνικό βομβαρδιστικό που άλλαξε ρόλο

Στην ιστορία της αεροπορικής ιστορίας υπάρχουν αρκετά πολεμικά αεροσκάφη που έχουν αφήσει το στίγμα τους λόγω της πρωτοποριακής τους σχεδίασης και της καινοτομίας που...

Mirage 50, το τελευταίο της οικογένειας των διάσημων “ΙΙΙ” της Dassault

Το Mirage 50, η τελευταία εξέλιξη του Mirage 5, που με τη σειρά του ήταν μια παραλλαγή των Mirage III, με αναβαθμίσεις που το...