Το γαλλικό site MerEtMarine πριν λίγες μέρες παρουσίασε την τελική διαμόρφωση της γαλλικής φρεγάτας FDI, ή όπως ονομάζεται στα ελληνικά, Belh@rra. Η FDI, γαλλική έκδοση της Belharra που κατασκευάζει Naval Group έχει μήκος 121.6 μέτρα, 17.7 μέτρα μέγιστο πλάτος και εκτοπίζει 4460 τόνους. Το πλοίο οπλίζεται με 8 Exocet MM40 Block3c εναντίον πλοίων, ένα πυροβόλο των 76mm στην πλώρη, δυο κατευθύνομενα πυροβόλα των 20mm, αριθμό πολυβόλων, καθώς και 4 τορπιλοσωλήνες για τορπίλες MU90. To κατάστρωμα πτήσης και το υπόστεγο μπορούν να φιλοξενήσουν ένα ελικόπτερο NH90 ή H160 (προφανώς, μπορεί να φιλοξενήσει κι ελικόπτερο MH-60R), ενώ το πλοίο έχει σχεδιαστεί να συνεργάζεται με το τηλεκατευθυνόμενο UAS VSR700.
Ελληνικές Belh@rra. Πολύ σκληρές για να πεθάνουν! Συνεχίζεται η γαλλική προσπάθεια;
Από πλευράς ηλεκτρονικών, φέρει το “θρυλικό” πλέον στη χώρα μας, SeaFire ενώ εξοπλίζεται και με ένα σύστημα ελέγχου πυρός STIR 1.2 EO Mk2 , δυο ηλεκτρο-οπτικά συστήματα Paseo XLR, ενώ στο μέλλονθα λάβουν παρεμβολείς καθώς και δυο εκτοξευτές αναλωσίμων εναντίον πυραύλων NGDS καθώς και “δολώματα” για εισερχόμενες τορπίλες. Φυσικά φέρουν σόναρ τρόπιδας kingKlip Mk2 καθώς και ένα ρυμουλκούμενο σόναρ Captas-4. Προς στιγμή, τα γαλλικά πλοία θα έχουν μόνο αντίμετρα για εισερχόμενες τορπίλες τύπου Canto-V και δεν θα φέρουν ECM.
Το πλήρωμα του πλοίο θα είναι 111 στελέχη, ενώ σε αυτούς προστίθενται και άλλοι 14 που θα είναι το αεροπορικό απόσπασμα. Η αυτονομία του πλοίου είναι 5000 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 15 κόμβων, ενώ η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τους 27 κόμβους. Τονίζουμε πως το πλοίο είναι ιδιαίτερα οικονομικό στη χρήση και τη συντήρηση, καθώς θα κινείται αποκλειστικά με κινητήρες diesel. Έτσι το Γαλλικό ΠΝ θα μπορεί να διατηρεί χαμηλά τα κόστη της χρήσης του πλοίου.
Γιατί ναυάγησαν οι Belh@rra; Ποιος θα έδινε 3 δις έτσι «εύκολα» σήμερα; Ποιες οι εναλλακτικές;
Η ερώτηση βέβαια είναι αν το πλοίο αυτό μπορεί να ενδιαφέρει το Πολεμικό μας Ναυτικό. Οι Γάλλοι προσφέρουν 4 πλοία στα 4 δις ευρώ με το φόρτο των πυραύλων. Αυτό έχει λογική, καθώς το αρχικό συμβόλαιο της Γαλλίας με τη Naval Group ήταν 5 πλοία για 3,8 δις ευρώ (χωρίς όπλα και κάποια συστήματα). Συνεπώς, τα οπλισμένα πλοία προσφέρονται, σε ικανοποιητική τιμή. Το ερώτημα είναι αν τα πλοία αυτά εξυπηρετούν τις ανάγκες του ΠΝ. Τονίζουμε ότι στα δυνατά του σημεία είναι το πολύ χαμηλό κόστος χρήσης, αλλά και ο προηγμένος ηλεκτρονικός του εξοπλισμός. Η μικρή του ταχύτητα δεν αποτελεί μειονέκτημα κατά τους Γάλλους, καθώς η αποφυγή των τορπιλών μπορεί να γίνεται με τα ειδικά αντίμετρα (τακτική που είναι αντίθετη με αυτή του ΠΝ αλλά και του USN).
Τα γαλλικά πλοία, χωρίς CIWS, και ECM, αλλά και μικρό φόρτο πυραύλων, φαίνεται πως προορίζονται για συγκρούσεις χαμηλής έντασης. Ξαναλέμε όμως, πως αν η Naval Group αποφασίσει να προσφέρει στην τιμή του 1 δις, την ενσωμάτωση πυραύλων CAMM/CAMM-ER και ενός STRALES, τότε η φρεγάτα FDI μάλλον αποκτά άλλη διάσταση για το ΠΝ, κι όχι μόνο. Πως άλλωστε να μην αποκτήσει, τη στιγμή που το πλοίο θα μπορούσε να φέρει 8 ASTER 30 και 32 CAMM ή 32 CAMM-ER. Ταυτόχρονα, το STRALES θα μπορούσε να είναι η εναλλακτική του CIWS αν και θα θέλαμε την υλοποίηση του αρχικού σχεδιασμού (όταν η φρεγάτα λεγόταν ακόμη FTI), με το Millenium. Τότε πλέον η Naval Group θα προσέφερε ένα πλοίο που δεν θα είχε κανένα πρόβλημα επιβίωσης σε Αιγαίο, Ανατολική Μεσόγειο ή άλλη θάλασσα του πλανήτη.
Έτσι όπως το βλέπουμε εμείς, το ΠΝ δεν έχει αποκλείσει τίποτα. Ακόμη και η έλλειψη χρηματοδότησης από πλευράς Naval Group μπορεί να ξεπεραστεί από κάποιο χαμηλότοκο δάνειο γαλλικών τραπεζών προς τη χώρα μας. Το βασικό πρόβλημα είναι το μεγάλο κόστος ενσωμάτωσης επιπλέον όπλων στην ελληνική έκδοση, που εκτόξευσε την τιμή για 2 Belh@rra Helleniques σε μη αποδεκτά ύψη. Αλλά μια “γαλλική” FDI, με 32 CAMM στη θέση των 8 από τους 16 ASTER, STRALES και ένα Millenium, δεν θα συγκινούσε μόνο το ΠΝ, αλλά και πολλά άλλα ναυτικά στον κόσμο. Αλλά και όσους φίλους μας δεν τους αρέσει το γαλλικό πλοίο.