Από τότε που ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ διακήρυξε ότι εθνική πολιτική της χώρας όσον αφορά το ναυτικό είναι η επίτευξη οροφής συνολικά 355 πλοίων κι υποβρυχίων, όλοι οι σχεδιασμοί για τη ναυπήγηση νέων πλοίων και αναβαθμίσεις παλαιοτέρων, περιστρέφονται πλέον γύρω από την πολιτική αυτή.
Το θέμα είναι πως σ’ αυτές τις περιπτώσεις, η θεωρία είναι ένα πράγμα κι η πράξη ένα άλλο, συνήθως εντελώς διαφορετικό. Στα πλαίσια υλοποίησης αυτής της πολιτικής προβλέπεται η επιτάχυνση της ναυπήγησης νέων μονάδων, η επιμήκυνση της επιχειρησιακής ζωής παλαιότερων αλλά κι η προμήθεια νέων μικρότερου εκτοπίσματος μονάδων.
Όμως ακόμα και με τα πιο αισιόδοξα και βέλτιστα σενάρια, η επίτευξη του στόχου αυτού δεν τοποθετείται νωρίτερα από το 2040. Πόσο δε μάλλον όταν τα σενάρια δεν είναι βέλτιστα και παρουσιάζονται προβλήματα και καθυστερήσεις.
Τα ναυπηγεία Bath Iron Works (θυγατρική της General Dynamics) είχαν κάνει αλλαγές στις εγκαταστάσεις τους προκειμένου να δρομολογήσουν τη ναυπήγηση των μεγαλύτερων και εντελώς διαφορετικών αντιτορπιλικών φουτουριστικής σχεδίασης κλάσης Zumwalt, που όμως αντί για 32 σκάφη τελικά θα αποδώσει μόλις 3, λόγω τεράστιων υπερβάσεων στο κόστος ναυπήγησης.
Η επαναφορά του ναυπηγείου στην προηγούμενη μορφή του κι η επαναπρόσληψη του κατάλληλου προσωπικού αποδείχθηκε διαδικασία ιδιαίτερα χρονοβόρα και προβληματική, με αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις.
Πριν λίγες μέρες, το αμερικανικό Ναυτικό διεξήγαγε την τελετή κοπής ατσαλιού για την καρίνα του μελλοντικού αντιτορπιλικού USS Daniel K. Inouye στα εν λόγω ναυπηγεία. Το Inouye όμως είναι αυτό που λέμε «behind schedule» δηλαδή εκτός χρονοδιαγράμματος.
Αρχικά ήταν προγραμματισμένο να παραδοθεί στο Ναυτικό τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με το ναυτικό προϋπολογισμό του 2015. Αλλά από τότε η ναυπήγηση του έχει ξεμείνει 18 μήνες πίσω.
Όμως και τα ανταγωνιστικά ναυπηγεία Ingalls Shipbuilding στην Πασκαγούλα του Μισισιπή, δεν είναι σε καλύτερη μοίρα, αν κι η αντίστοιχη δικιά τους τρέχουσα ναυπήγηση είναι λιγότερους μήνες πίσω, μόνο 9.
Το αμερικανικό Ναυτικό υπέγραψε για δύο πλοία τον Ιούνιο του 2013 ως μέρος της επανεκκίνησης του προγράμματος ναυπήγησης αντιτορπιλικών κλάσης Arleigh Burke που έγινε το 2011 με τη ναυπήγηση του USS John Finn (DDG-113).
Εξ αυτών των δυο, το μελλοντικό USS Paul Ignatius (DDG-117) ανατέθηκε στα ναυπηγεία Ingalls ενώ το μελλοντκό USS Inouye (DDG-118) στα ναυπηγεία Bath Iron Works.
Τα ναυπηγεία Ingalls έχουν προγραμματίσει να παραδώσουν τον Ignatius φέτος τον Οκτώβριο, περίπου εννέα μήνες αργότερα από ό, τι είχε αρχικά προγραμματιστεί. Όμως με το Inouye η κατάσταση είναι χειρότερη αφού δεν πρόκειται να παραδοθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2020, 18 μήνες αργότερα από την αρχική προγραμματισμένη παράδοσή του.
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, τo αμερικανικό Ναυτικό είχε πρόσφατα και δυο απώλειες αντιτορπιλικών Burke από ναυτικά ατυχήματα (συγκρούσεις), τα οποία και θα στερηθεί για μεγάλο διάστημα μέχρι να επισκευαστούν. Συγκεκριμένα, τα USS John S. McCain και USS Fitzgerald το 2017 συγκρούστηκαν με εμπορικά πλοία και υπέστησαν σημαντικές ζημιές, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τον αριθμό των διαθέσιμων μάχιμων πλοίων.
Το Ναυτικό έχει ξεκινήσει διαδικασίες προμήθειας μίας νέας κλάσης φρεγάτας, έστω και σε συνεργασία με κάποιο ευρωπαϊκό ναυπηγείο στη βάση της λογικής ότι η Ευρώπη διαθέτει έτοιμα και δοκιμασμένα σχέδια, με την ελπίδα ότι το εν λόγω ναυπηγικό πρόγραμμα θα αποδώσει μεγάλο αριθμό σκαφών σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Τα πλοία του προγράμματος LCS (κλάσεις Indepedence και Freedom) δεν φαίνεται ότι απέδωσαν τα αναμενόμενα. Αν και θα ναυπηγηθούν περί τα 30 σκάφη κι από τις δυο κλάσεις, φαίνεται ότι δεν ανταποκρίνονται πλέον στις ανάγκες του αμερικανικού Ναυτικού, καθώς δεν μπορούν να αντιπαρατεθούν με αντιπάλα πλοια ανώτερης ισχύος πυρός.
Όσον αφορά τα υποβρύχια, γίνεται προσπάθεια επιτάχυνσης της ναυπήγησης των υποβρυχίων της νέας κλάσης Virginia αλλά κι η επιμήκυνση της ζωής με αναγόμωση με νέο πυρηνικό καύσιμο των πυρηνικών τους αντιδραστήρων τουλάχιστον κάποιων από τα υποβρύχια της προηγούμενης κλάσης Los Angeles.
Την ίδια στιγμή, η Κίνα φαίνεται ότι έχει βαλθεί να σπάσει κάθε ναυπηγικό ρεκόρ, καθώς έχει φτάσει στο σημείο το Ναυτικό της να παραλαμβάνει μία νέα κορβέτα Type 056 κάθε μήνα (!!!) ενώ μέσα σε 2,5 χρόνια (μεταξύ 2012 και 2014) ξεκίνησε ναυπήγηση και παρέλαβε 6 αντιτορπιλικά αεράμυνας περιοχής Type 052C & D!