Στην φετινή έκθεση τεχνολογίας και αεροδιαστημικής Teknofest που μόλις ξεκίνησε στην Κωνσταντινούπολη, παρουσιάστηκε το πρωτότυπο του μη επανδρωμένου τζετ, Κizillema, της εταιρίας Baykar. Στην έκθεση, όπως καταγράφει το turkishdefencenews.com, το αεροσκάφος επιδείχθηκε ως στατικό έκθεμα -χωρίς να είναι ολοκληρωμένο- μαζί με δείγματα οπλισμού του, όλα τουρκικής προέλευσης. Όπως τον πύραυλο cruise SOM, τους πυραύλους αέρος-αέρος μικρής ακτίνας Bozdogan και μέσης ακτίνας Gokdogan και βόμβες MK-82 με το κιτ κατεύθυνσης LACIN της Roketsan.
Το σημαντικό είναι πως υπάρχει πλέον πιο σαφής εικόνα για το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής κινητήρων. Έτσι σε αρχικό στάδιο θα είναι ο ουκρανικός Ivchenko AI-25, μεγίστης ώσης 1.720 kgf (ή 3.800 λίμπρες), γνωστός από τη χρήση του στο εκπαιδευτικό L-39 Albatros. Αργότερα θα μπει ο ισχυρότερος Ivchenko AI-322F (με μετακαυστήρα), με μέγιστη ώση τα 4.200 kgf, ενώ θα υπάρξει και δικινητήρια έκδοση με τον τελευταίο, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα είναι και υπερηχητική. Την ίδια διαμόρφωση με 2 ΑΙ-322F αξιοποιεί και το κινεζικό εκπαιδευτικό Ηongdu L-15.
Δεν είναι σαφές αν η Ουκρανία έχει αυτή τη στιγμή δυνατότητα παράδοσης κινητήρων. Το πιθανότερο είναι πως όχι, καθώς η παραγωγική βάση είναι στις εγκαταστάσεις της εταιρίας Motor Sich στη Ζαπορίζια, δηλαδή στην πρώτη γραμμή του μετώπου. Η εκεί εγκατάσταση -με βάση πρόσφατες πληροφορίες- λειτουργεί ακόμη για να επισκευάζει ελικόπτερα του ουκρανικού στρατού, αλλά έχει δεχθεί επιθέσεις από τους Ρώσους. Η υπόθεση που κάνουμε είναι πως πρέπει να έχουν παραδοθεί ελάχιστοι κινητήρες για να ξεκινήσει δοκιμές το Kizilelma και στην πορεία θα διαπιστωθεί που και πως μπορεί να ξαναξεκινήσει η παραγωγή τους.
Τουρκία: Ουκρανικοί κινητήρες για το μη επανδρωμένο τζετ MIUS