Σε παράλληλη τροχιά με την Ελλάδα κινείται η Τουρκία σε ότι αφορά την ανάγκη αναβάθμισης των δικών της πιο νέων φρεγατών τύπου MEKO, τη γνωστή κλάση Barbaros. H Τουρκία παρέλαβε τις 4 ΜΕΚΟ Track II τη δεκαετία του ’90, αλλά κάποια χρόνια αργότερα από τη χώρα μας. Για την Τουρκία τα 4 σκάφη της κλάσης είναι δύο τύπων, την αρχική 2 σκαφών και τα επόμενα δύο ως υποκλάση Salihreis.
Οι Τούρκοι όμως έχουν κάνει ήδη ένα πρώτο γύρο εκσυγχρονισμού στις Barbaros με νέο κύριο ραντάρ το SMART-S της Thales και αναβάθμιση στις αντιαεροπορικές ικανότητες με εγκατάσταση 8 ή 16 κελιών κάθετης εκτόξευσης ΜΚ41.
Ο νέος γύρος εκσυγχρονισμού όμως που μελετάται τα τελευταία χρόνια με στόχο να ολοκληρωθεί στο πρώτο πλοίο το 2022 με λήξη του προγράμματος το 2024 (ένα πυκνό δηλαδή στις παραδόσεις του πρόγραμμα) φαίνεται ακόμη πιο ριζικός με κυρίαρχο το στοιχείο του «εκτουρκισμού» των φρεγατών. Με χρήση δηλαδή πολλών εγχώριας κατασκευής ή και τεχνογνωσίας συστημάτων, επιτρέποντας και την ακόμη μεγαλύτερη αυτονόμηση του Ναυτικού τους από εξωτερικές πηγές.
Τι περιλαμβάνει ο νέος εκσυγχρονισμός; Με βάση σχετικές ανακοινώσεις της διεύθυνσης αμυντικής βιομηχανίας της Τουρκικής Προεδρίας (SSB) που δήλωσε πως το όλο πρόγραμμα ολοκλήρωσε την κρίσιμη φάση αρχικού σχεδιασμού, το σύστημα μάχης TACTICOS θα αντικατασταθεί από το B-SYS, μια εξέλιξη του εγχώριου GENESIS της Aselsan, το οποίο ήδη έχει εγκατασταθεί σε πολλά πλοία του τουρκικού στόλου. Εκτός από το GENESIS θα εγκατασταθεί ένα νέο σύστημα ελέγχου πυρός του κυρίου πυροβόλου (ονόματι TAKS), το οποίο αναπτύσσεται από την διεύθυνση ερευνών του τουρκικού Ναυτικού.
Αντικατάσταση προβλέπεται επίσης και για τους 8 πυραύλους επιφανείας Harpoon, τη θέση των οποίων θα πάρουν 16 Atmaca της Roketsan, όπλο που ήδη έχει πιστοποιηθεί και χρησιμοποιείται στις κορβέτες ADA και θα εγκατασταθεί και στις νέες φρεγάτες κλάσης Istanbul.
Στα ραντάρ το Thales SMART-S MK2 διατηρείται και μπαίνει σε νέο ιστό μειωμένου ίχνους ραντάρ, ενώ το δευτερεύον ραντάρ AWS-06 αντικαθίσταται από το MAR-D 3D της Aselsan, με νέους καταγαυστήρες βλημάτων AKR-D στη θέση των STIR.
Η επόμενη αναβάθμιση είναι γνωστή εδώ και καιρό, δηλαδή η αλλαγή του εγγύς αντιαεροπορικού συστήματος Sea Zenith (3 πυργίσκοι) με ένα τουρκικό Gokdeniz στην πλώρη και ένα Phalanx πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου. Το Gokdeniz της Aselsan είναι ένα δίδυμο πυροβόλο των 35 mm σε πυργίσκο με προσθήκη ραντάρ και ηλεκτροοπτικών συστημάτων εντοπισμού.
Αλλαγή έχουμε και στο σόναρ τρόπιδας όπου το AN/SQS-56 φεύγει και μπαίνει το FERSAH, που έχει εξελίξει η Aselsan μαζί με την Armelsan, με μεγίστη εμβέλεια τα 36 χιλιόμετρα και ικανότητα παρακολούθηση 8 στόχων σε παθητική λειτουργία και 32 σε ενεργητική.
Τέλος στα σκάφη θα προστεθούν συστήματα παραπλάνησης τορπιλών HIZIR (αντί των Nixie), το ραντάρ ναυτιλίας ALPER LPI της Aselsan, δύο πυργίσκοι με πυροβόλο 25 χιλιοστών (επίσης της Aselsan) όπως και ένα σύστημα ηλεκτροπτικών PIRI (…το μαντέψατε, της Aselsan).
Το προφανές συμπέρασμα είναι βέβαια πως η Τουρκία στοχεύει σε μια ολοκληρωτικά «τουρκική» Barbaros, όσο αυτό είναι δυνατόν, αντικαθιστώντας ότι μπορεί με δικά της συστήματα, τα οποία ήδη χρησιμοποιεί σε άλλα πλοία, επιτυγχάνοντας έτσι και την κρίσιμη ομογενοποίηση υλικού σε όλες τις πολεμικές της πλατφόρμες. Το τελευταίο σημαίνει και σημαντικές οικονομίες κλίμακος σε συντήρηση και μελλοντική αναβάθμιση αλλά και ευκολότερη προσαρμογή του προσωπικού σε κάθε πλοίο, όπου θα «συναντά» γνωστά του όπλα και ηλεκτρονικά.
Στην όλη προσπάθεια υπάρχει στενή συνεργασία του Ναυτικού τους με τις μεγάλες βιομηχανίες αμυντικού υλικού, σε μια ανατροφοδοτούμενη εξέλιξη που συνοδεύεται από χρηματοδότηση, προσφέροντας έτσι την εγχώρια τεχνογνωσία.
Νέες λεπτομέρειες για τον εκσυγχρονισμό των τουρκικών Barbaros Meko-200TN