Η επίσκεψη χτες Βρετανών αξιωματούχων, της Babcock, της Thales, της MBDA UK, αλλά και της DSE (βρετανική ΓΔΑΕΕ) στην Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), αλλά και στο Πολεμικό Ναυτικό σήμερα, είναι κάτι που αξίζει να συζητήσουμε. Είναι εμφανές πως οι Βρετανοί ενδιαφέρονται πολύ σοβαρά για το δεύτερο μέρος της διαδικασίας επιλογής νέων πλοίων από το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και για τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Η Babcock άρχισε την κατασκευή της πρώτης βρετανικής φρεγάτας Type 31
Το θέμα είναι πως αυτή τη φορά οι Βρετανοί δεν ήρθαν ως ναυπηγείο Babcock αυτόνομα, αλλά μαζί με τη δική τους διεύθυνση εξοπλισμών, όπως και με άλλες εταιρείες βρετανικών συμφερόντων που θα αναλάβουν τον οπλισμό και τον εξοπλισμό των φρεγατών Τype 31 που μας προτείνουν (αντί για κορβέτες που αναζητά το ΠΝ). Και όλες έχουν πολλά να συζητήσουν στη χώρα μας. Π.χ. η MBDA UK πολύ θα ήθελε να προτείνει τον πύραυλο CAMM/CAMM ER για την ελληνική αεράμυνα, και όχι μόνο ως εξοπλισμό πολεμικών πλοίων.
ΑΠΟΨΗ: Type 31 HN, πως θα τη θέλαμε εμείς, εντός του budget 2 δις € του ΠΝ (σχέδια @Aylont1)
Για αρχή να αναφέρουμε πως ξεκαθαρίστηκε από όλα τα επίπεδα στο Πολεμικό Ναυτικό, πως η γενική απαίτηση αγοράς κορβετών, δεν έχει να κάνει με το μέγεθος του πλοίου, αλλά με τον υφιστάμενο προϋπολογισμό. Αυτό που τώρα έρχονται να μας πουν οι Βρετανοί της Babcock είναι πως με τα χρήματα που θα αγοράζαμε τέσσερις κορβέτες, εκείνοι προσφέρουν τέσσερις φρεγάτες από πλευράς τουλάχιστον μεγέθους. Και αυτό είναι κάτι που το Πολεμικό Ναυτικό δεν μπορεί να αγνοήσει.
Είναι κοινό μυστικό πως η γαλλική πρόταση για κορβέτες προηγείται για μία σειρά λόγων, διαφορετικής σημασίας. Η βρετανική πρόταση όμως δύσκολα θα αγνοηθεί μιας και φαίνεται πως θέλουν πραγματικά να πάρουν το πρόγραμμα, και είναι εξαιρετικά προετοιμασμένοι.
Καταρχάς οι Βρετανοί φέρνουν κάτι που σίγουρα δεν έχουν οι Γάλλοι. Επίσης, δεν έχουν και υπόλοιποι ανταγωνιστές τους, ή τουλάχιστον δεν το έχουν φανερώσει σε αυτή τη φάση. Μιλάμε για χρηματοδότηση, και όχι μέρους της συνολικής δαπάνης. Μιλούν για 100% χρηματοδότηση της κατασκευής τεσσάρων νέων φρεγατών με εκτόπισμα κοντά στους 6.000 τόνους, καθώς και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων υφιστάμενων φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Ταυτόχρονα χρηματοδοτούν και τις απαραίτητες επενδύσεις που πιθανότατα να χρειαστούν.
Απαντάμε στους μύθους για την Type 31HN, τη βρετανική πρόταση για το Πολεμικό Ναυτικό
Το πρώτο πράγμα που θα ρωτήσει κάποιος είναι το επιτόκιο και η διάρκεια δανεισμού, καθώς και ο τρόπος παροχής αυτής της χρηματοδότησης. Όπως μαθαίνουμε, οι Βρετανοί προσφέρουν επιτόκιο ίδιο με αυτό που δανείζεται σήμερα το Ηνωμένο Βασίλειο από τις χρηματαγορές, και τουλάχιστον 10ετή διάρκεια αποπληρωμής. Η χρηματοδότηση έρχεται μέσω της DSE (της κρατικής υπηρεσίας εξυπηρέτησης αμυντικών εξαγωγών), και ουσιαστικά θα πληρώσουν την Babcock, δανείζοντάς μας τα χρήματα για το πρόγραμμα.
EKTAKTO: H Babcock έκανε συνάντηση στη ΓΔΑΕΕ για τις Type 31
Με λίγα λόγια, δεν υπάρχει κάποια τράπεζα στην οποία θα καταφύγει Ελλάδα για να χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα, ούτε θα χρειαστεί νέα ομόλογα. Θα δανειστεί για εμάς η Μεγάλη Βρετανία, και θα πληρώνει για εμάς τις εταιρείες που θα υλοποιούν το πρόγραμμα. Αυτό φανερώνει όχι μόνο την εμπιστοσύνη της χώρας προς την Ελλάδα, αλλά και την πραγματική προσπάθεια που κάνουν οι Βρετανοί προκειμένου να πάρουν το συμβόλαιο. Ελπίζουμε να συνειδητοποιούν κάποιοι πως έτσι κανονικά γίνονται οι δουλειές…
Την ίδια στιγμή, οι Βρετανοί επιβεβαιώνουν τις αρχικές μας πληροφορίες, πως το σύνολο του ναυπηγικού έργου, όπως και του έργου της αναβάθμισης των φρεγατών, προσφέρεται να γίνει στην Ελλάδα. Όπως μάθαμε, δεν θεωρούν πως η κατασκευή σε βρετανικό ναυπηγείο θα είναι φθηνότερη. Ο λόγος είναι απλός, και τον έχουμε ήδη γράψει, τα ημερομίσθια στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ χαμηλότερα από ότι στη Σκωτία. Συνεπώς η κατασκευή των πλοίων στην Ελλάδα, όχι μόνο θα κάνει καλό στην ελληνική οικονομία, αλλά και στην τσέπη του ΠΝ. Και φυσικά στα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου.
Η συνέχεια στο Naval Defence