9.8 C
Athens
Τετάρτη, 9 Απριλίου, 2025
sliderΑΝΑΛΥΣΗ: Η αναβάθμιση των αυστραλιανών M113AS4, που κόστισε πολλά και απέδωσε λίγα

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η αναβάθμιση των αυστραλιανών M113AS4, που κόστισε πολλά και απέδωσε λίγα

- Advertisement -

Το M113, ένα από τα πιο εμβληματικά τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (APC) στην στρατιωτική ιστορία, γεννήθηκε τη δεκαετία του 1960 από την FMC Corporation στις Ηνωμένες Πολιτείες. Με πάνω από 80.000 μονάδες να έχουν παραχθεί, εξελίχθηκε σε βασικό πυλώνα των μηχανοκίνητων δυνάμεων πολλών κρατών. Η απλότητα του σχεδιασμού του, η αξιοπιστία και η ευελιξία του το κατέστησαν δημοφιλές, αλλά καθώς οι απαιτήσεις του σύγχρονου πολέμου εξελίχθηκαν, το αρχικό σχέδιο – με τη λιτή θωράκισή του, τον περιορισμένο εσωτερικό χώρο και την ξεπερασμένη τεχνολογία – άρχισε να δείχνει τα όριά του.

A convoy of M113AS4 Armoured Personnel Carriers wait for the order to start the movement for rehearsals during Exercise Koolendong at Bradshaw Field Training Area, NT, Australia, Aug 25, 2021. (U.S. Marine Corps photo by Cpl. Sarah E. Taggett)

Στην Αυστραλία, όπου το M113 είχε αποδείξει την αξία του, όπως στον πόλεμο του Βιετνάμ, ο Στρατός της χώρας αποφάσισε να το εκσυγχρονίσει ριζικά. Η αναβάθμιση, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος LAND 106, ήταν μεγάλης έκτασης με ανακατασκευή και επανασχεδίαση, με σκοπό να μετατρέψει το όχημα σε ικανό να ανταποκριθεί στις ανάγκες του αρχών 21ου αιώνα.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε τη δεκαετία του 1990 υπό την επίβλεψη της Tenix Defence, μιας αυστραλιανής εταιρείας που αργότερα ενσωματώθηκε στη BAE Systems Australia. Ο αρχικός στόχος ήταν να παραταθεί η επιχειρησιακή ζωή 537 M113 του Αυστραλιανού Στρατού και να τα προσαρμόσει στις ανάγκες της χώρας, η οποία χαρακτηρίζεται από τεράστιες αποστάσεις, ποικιλία εδαφών – από τις αμμώδεις ερήμους της εσωτερικής ενδοχώρας μέχρι τα πυκνά δάση του Queensland – και την απαίτηση για συνεργασία με σύγχρονα οχήματα όπως τα άρματα M1A1 Abrams και τα αναγνώρισης ASLAV. Στην πορεία όμως το πρόγραμμα πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις που θα αναλύσουμε στην συνέχεια.

Η έκδοση M113AS3

Η έκδοση M113AS3, (η οποία αφορούσε 91 οχήματα) διατήρησε το αρχικό μήκος του σκάφους στα 4,86 μέτρα, αλλά εισήγαγε σημαντικές βελτιώσεις. Μια από τις πιο κρίσιμες ήταν η αντικατάσταση του παλαιού κινητήρα Detroit Diesel 6V-53T, ο οποίος απέδιδε 265 ίππους, με τον πιο αποδοτικό MTU 6V 199 TE20, έναν εξακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα με υπερσυμπιεστή που έφθανε τους 350 ίππους. Αυτό αύξησε την τελική ταχύτητα του οχήματος στα 66 χιλιόμετρα την ώρα σε ομαλό έδαφος και βελτίωσε την αυτονομία του στα 400 χιλιόμετρα με πλήρη φόρτο, χάρη στη δεξαμενή καυσίμων των 360 λίτρων.

Η θωράκιση του M113AS3 ενισχύθηκε με την προσθήκη επιπρόσθετων πλακών χάλυβα, ανεβάζοντας το βάρος του οχήματος στους 14,5 τόνους, από τους 12,5 τόνους της αρχικής έκδοσης A1. Παρά το γεγονός ότι το βασικό σκάφος παρέμεινε κατασκευασμένο από αλουμίνιο – ένα χαρακτηριστικό που διατηρούσε το ελαφρύ M113 ως αμφίβιο – η επιπλέον θωράκιση παρείχε καλύτερη προστασία από ελαφρά όπλα (έως διαμετρήματος 7,62 χιλιοστών) και θραύσματα πυροβολικού. Σε ορισμένες περιπτώσεις δοκιμάστηκαν και αντιθραυσματικές επενδύσεις (spall liners), αν και δεν υιοθετήθηκαν ευρέως στην AS3. Επίσης η ανάρτηση αναβαθμίστηκε, βελτιώνοντας την ικανότητα του οχήματος να κινείται σε ανώμαλο έδαφος.

9th Brigade soldier aboard an M113AS4 Armoured Personnel Carrier during Exercise Paratus Walk at Cultana Training Area, South Australia.

Ο οπλισμός σε αυτή την έκδοση διατήρησε τον πυργίσκο με πολυβόλο Browning M2HB 0,50 ιντσών. Ωστόσο, εισήχθη η δυνατότητα ενσωμάτωσης τηλεχειριζόμενων πυργίσκων ((Remote Weapon Systems – RWS), αν και η πλήρης εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας θα γινόταν στην επόμενη έκδοση, AS4.

Επιπρόσθετα, το όχημα εξοπλίστηκε με σύγχρονα συστήματα επικοινωνιών, όπως το σύστημα διαχείρισης μάχης (BMS) της Thales, που επέτρεπε καλύτερο συντονισμό με άλλες μονάδες στο πεδίο. Η AS3 μπορούσε να μεταφέρει έως εννέα στρατιώτες πέρα από το διμερές πλήρωμα (οδηγός και διοικητής), αν και ο περιορισμένος εσωτερικός χώρος παρέμεινε πρόβλημα.

U.S. Marines with Company B., 1st Battalion, 7th Marine Regiment (Reinforced), Marine Rotational Force – Darwin, walk in line with an Australian M113 AS4 Armored Personnel Carrier to secure an objective during a dry-run rehearsal at Bradshaw Field Training Area, NT, Australia, Aug. 25, 2021.  (U.S. Marine Corps photo by Cpl. Lydia Gordon)

Η εξελιγμένη έκδοση M113AS4

Η έκδοση M113AS4, που ολοκληρώθηκε το 2012 σε ακόμη 340 οχήματα (σε διάφορες παραλλαγές), αποτέλεσε το αποκορύφωμα του προγράμματος LAND 106 και μία από τις πιο δραστικές τροποποιήσεις του M113 παγκοσμίως. Η πιο εμφανής αλλαγή ήταν η επιμήκυνση του σκάφους κατά 66 εκατοστά. Αυτή συνοδεύτηκε από προσθήκη ενός επιπλέον ζεύγους εδαφιαίων τροχών, ανεβάζοντας τον αριθμό τους σε έξι ανά πλευρά.

Η αλλαγή βελτίωσε την κατανομή του βάρους, ενώ αύξησε τον εσωτερικό χώρο, επιτρέποντας τη μεταφορά έως δέκα πλήρως εξοπλισμένων στρατιωτών αντί για τους επτά έως εννέα της αρχικής έκδοσης. Ο επιπλέον χώρος διευκόλυνε την εγκατάσταση σύγχρονων ηλεκτρονικών συστημάτων, όπως οθόνες διαχείρισης μάχης, συστήματα GPS και εξοπλισμό για αποστολές διοίκησης ή ιατρικής εκκένωσης.

Ο κινητήρας MTU 6V199 TE20, που είχε ήδη υιοθετηθεί στην AS3, διατηρήθηκε αλλά συνδυάστηκε με νέα μετάδοση ZF, η οποία βελτίωσε την απόδοση σε δύσκολα εδάφη και διατήρησε την τελική ταχύτητα στα 66 χιλιόμετρα την ώρα, παρά το αυξημένο βάρος των 18 τόνων.

Australian Army soldiers with 3rd Battalion, Royal Australian Regiment, provide suppressive fire in a M113 Armored Personnel Carrier during a training scenario at Exercise Talisman Sabre 21 in Bowen, Queensland, Australia, July 24, 2021. TS21 supports the U.S. National Defense Strategy by enhancing the ability to protect the homeland and provide combat-credible forces to address the full range of potential security concerns in the Indo-Pacific. (U.S. Marine Corps photo by Cpl. Michael Jefferson Estillomo)

Η αυτονομία παρέμεινε στα 400+ χιλιόμετρα, ανάλογα με το φορτίο και τις συνθήκες. Η ανάρτηση ενισχύθηκε περαιτέρω με υδροπνευματικά συστήματα υψηλής πίεσης, επιτρέποντας στο όχημα να διαχειρίζεται το επιπλέον βάρος και να κινείται αποτελεσματικά σε ανώμαλες επιφάνειες.

Η θωράκιση αναβαθμίστηκε σημαντικά. Το βασικό σκάφος παρέμεινε από αλουμίνιο, αλλά προστέθηκαν αρθρωτές πλάκες χάλυβα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, προαιρετικά συστήματα αντιεκρηκτικής προστασίας, που αύξαναν την αντοχή σε νάρκες και μικρούς αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς (IEDs). Η AS4 μπορούσε να αντέξει βολές από όπλα διαμετρήματος 14,5 χιλιοστών στο μπροστινό τόξο και 7,62 χιλιοστών περιμετρικά, αν και δεν διέθετε ενεργή θωράκιση (ERA) όπως ορισμένες ισραηλινές εκδόσεις του M113. Αυτή η ενίσχυση βελτίωσε την επιβιωσιμότητα του πληρώματος, αν και το όχημα παρέμεινε ευάλωτο σε όλα τα σύγχρονα αντιαρματικά όπλα.

Στον οπλισμό, ο πυργίσκος με το πολυβόλο 0,50 ιντσών προβλεπόταν να αντικατασταθεί από τον τηλεχειριζόμενο T250 της Australian Defence Industries (νυν Thales Australia), με πυροβόλο Bushmaster M242 25 χιλιοστών. Αυτό το όπλο, με εμβέλεια 3.000 μέτρα και ρυθμό βολής 200 βλημάτων το λεπτό, μπορούσε να χρησιμοποιεί τόσο θραυσματογόνα (HE) όσο και διατρητικά (AP) βλήματα, προσφέροντας τη δυνατότητα αντιμετώπισης ελαφρών θωρακισμένων στόχων και οχυρώσεων.

Ο πυργίσκος θα διέθετε προηγμένα οπτικά συστήματα, συμπεριλαμβανομένων θερμικών καμερών και αποστασιόμετρου λέιζερ, που επέτρεπαν ακριβείς βολές ημέρα και νύχτα. Ως δευτερεύον όπλο, μπορούσε να προστεθεί ένα πολυβόλο MAG 58 7,62 χιλιοστών, με εμβέλεια 1.800 μέτρα και ρυθμό βολής 600-1.000 βλημάτων το λεπτό, ενισχύοντας την ικανότητα καταστολής εχθρικού πεζικού. H εκτόξευση όμως του κόστους του εκσυγχρονισμού, απέτρεψε την Αυστραλία να τοποθετήσει τον πύργο, οπότε όλα τα AS4 παραμένουν οπλισμένα με το “πενηντάρι” πολυβόλο, σε νέο όμως πυργίσκο Τ150, με ηλεκτρική περιστροφή.

Ο εξοπλισμός της AS4 περιλάμβανε επίσης προηγμένα ηλεκτρονικά. Το σύστημα διαχείρισης μάχης της Thales ενσωματώθηκε πλήρως, συνδέοντας το όχημα με το δίκτυο διοίκησης του στρατού και επιτρέποντας την ανταλλαγή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Επιπρόσθετα, τοποθετήθηκαν συστήματα GPS και δορυφορικής πλοήγησης, καθώς και εκτοξευτές καπνογόνων.

Κόστος του εκσυγχρονισμού

Ο εκσυγχρονισμός των M113 δεν ήταν φθηνή υπόθεση. Η σύμβαση του 2002, που υπέγραψε η Tenix Defence για την αναβάθμιση 350 οχημάτων AS3/AS4 (και άλλων 81 AS4 σε επόμενη σύμβαση), είχε προϋπολογισμό 594 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας σε τιμές του 2001. Τελικά κλιμακώθηκε σημαντικά, φτάνοντας κοντά στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια Αυστραλίας για την αναβάθμιση συνολικά 431 οχημάτων, σύμφωνα με έκθεση του Αυστραλιανού Εθνικού Ελεγκτικού Γραφείου (ANAO) το 2012.

Australian Army soldiers with 3rd Battalion, Royal Australian Regiment, give the signal in M113 Armored Personnel Carriers to begin transporting Japanese Ground Self Defense Force soldiers with 2nd Amphibious Rapid Deployment Regiment during Exercise Talisman Sabre 21 in Bowen, Queensland, Australia, July 24, 2021.  (U.S. Marine Corps photo by Cpl. Michael Jefferson Estillomo)

Το κόστος αυξήθηκε λόγω πολλών καθυστερήσεων, αλλαγών στις προδιαγραφές και μη προβλεφθεισών τεχνικών δυσκολιών. Η πολυπλοκότητα της επέμβασης σε ένα σχέδιο του 1960 υποτιμήθηκε, ενώ ο πληθωρισμός και οι διακυμάνσεις στις συναλλαγματικές ισοτιμίες, λόγω εισαγωγής εξοπλισμού από το εξωτερικό, επιβάρυναν περαιτέρω τον προϋπολογισμό.

Η μετάβαση στο AS21 Redback

Παρά την ολοκλήρωση του προγράμματος, η διαδικασία για την απόσυρση των πρόσφατα εκσυγχρονισθέντων M113AS3 και AS4 ξεκίνησε το 2020, με πρόβλεψη να ολοκληρωθεί έως το 2030, στο πλαίσιο του προγράμματος LAND 400 Phase 3. Καθώς μετά από εκτενείς δοκιμές, το AS21 Redback της νοτιοκορεατικής Hanwha Defense επιλέχθηκε τον Ιούλιο του 2023 ως το νέο τεθωρακισμένο όχημα μάχης της Αυστραλίας, έναντι του Lynx KF41 της Rheinmetall. Το Redback, με βάρος 42 τόνων, πυροβόλο 30 χιλιοστών και συστήματα ενεργητικής προστασίας όπως το Iron Fist, αντιπροσωπεύει ένα τεράστιο άλμα σε σχέση με την AS4, καλύπτοντας τις ανάγκες του στρατού για τις επόμενες δεκαετίες.

Η προγραμματισμένη σταδιακή απόσυρση των αναβαθμισμένων Μ113 εξηγείται καθώς η αρχική σχεδίαση, της δεκαετίας του 1960, παρά τις μετατροπές, δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε σύγχρονες απειλές, όπως τα προηγμένα αντιαρματικά όπλα, τα μεγάλα IEDs και τα drones. Δεύτερον, οι επιχειρησιακές ανάγκες άλλαξαν, με τον Στρατό να εστιάζει πλέον σε υψηλής έντασης συγκρούσεις, όπου απαιτούνται οχήματα με μεγαλύτερη προστασία και δυνατότητες δικτύωσης. Επίσης η φθορά των οχημάτων επιταχύνθηκε λόγω εντατικής χρήσης συν τη δυσκολία επισκευών ενός “υβριδίου”, με το κόστος συντήρησης να αυξάνεται εκθετικά.

Οι επικριτές του προγράμματος αναβάθμισης, εστίασαν στο ότι το κόστος ανά όχημα ήταν υψηλό για το αποτέλεσμα στα 2,3 εκατ. ανά όχημα κατά μέσο όρο, ενώ αν επιλεγόταν νέο ΤΟΜΑ τότε, όπως το CV90 ή το Bradley, το κόστος θα ανέβαινε μεν, αλλά τα οχήματα θα είχαν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και κατά πολύ ανώτερες δυνατότητες. Γενικότερα υπήρξε η αίσθηση ότι η Αυστραλία εγκλωβίστηκε σε μια λύση του παρελθόντος, μέχρι να έρθει η επιλογή των Redback.

Η απόφαση πάντως να εκσυγχρονιστούν τα M113 αντί να αγοραστεί ένα νέο όχημα εξηγείται από διάφορους παράγοντες. Αρχικά κατά τη δεκαετία του 1990, η Αυστραλία βρισκόταν υπό δημοσιονομική πίεση μετά την ύφεση του 1980. Οπότε η αγορά εκατοντάδων νέων ΤΟΜΑ θεωρήθηκε υπερβολικά δαπανηρή, ενώ η αναβάθμιση εκτιμήθηκε σε χαμηλότερο κόστος από το τελικό, οπότε φαινόταν προσιτή.

A soldier from Australia’s 1st Combat Engineers Regiment 1st Field Squadron 2nd Troop emerges from his M113 following a successful detonation by his engineers during Talisman Sabre 2011. Talisman Sabre 11 is a biennial training event aimed at improving and validating the Australian Defense Force and the United States combat readiness and interoperability as a joint task force. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Woody Paschall) (Released)

Η Tenix πρότεινε τη συνδυασμένη αναβάθμιση (AS3 και AS4) το 1997-1998, υποσχόμενη εξοικονόμηση 30 εκατομμυρίων, πείθοντας την κυβέρνηση να προχωρήσει. Επιπλέον, τα M113 είχαν αποδειχθεί αξιόπιστα στο Βιετνάμ, οπότε υπήρχε η αντίληψη πως μια αναβάθμιση θα τα κρατούσε σε υπηρεσία μέχρι να ωριμάσουν οι συνθήκες για ένα νέο όχημα. Επίσης η  πολιτική βούληση για μια μεγάλη επένδυση απουσίαζε, καθώς η απειλή υψηλής έντασης πολέμου φαινόταν απομακρυσμένη μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Ψυχρό Πόλεμο. Τέλος, υπήρξε υπεραισιοδοξία ότι η αναβάθμιση θα σχετικά απλή και γρήγορη σε υλοποίηση, αλλά όταν οι καθυστερήσεις και τα κόστη αυξήθηκαν, η εγκατάλειψη του προγράμματος θεωρήθηκε μεγαλύτερη σπατάλη.

Συνολικά η αναβάθμιση του M113 σε AS3 και AS4 από την Αυστραλία αποτελεί ένα εντυπωσιακό, αλλά αμφιλεγόμενο παράδειγμα του πώς ένα παλιό σχέδιο μπορεί να προσαρμοστεί για να παραμείνει σύγχρονο. Και εδώ εμφανίζεται το ερώτημα, για την Ελλάδα: Αν δηλαδή θα δούμε στην αυστραλιανή εμπειρία κάποιο μάθημα για τα όρια μετασκευών ενός Μ113, ή θα επιχειρήσουμε να ανακαλύψουμε -ξανά- κάποιο “τροχό”; 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

10 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Συντήρηση αεροσκαφών και ελικοπτέρων στην Ελλάδα, το κενό που φέρνει την καθήλωση

Όταν αγοράστηκαν από την Ελλάδα τα μαχητικά Rafale το 2020, οι επικριτές της συγκεκριμένης προμήθειας, τόνιζαν την έλλειψη δυνατότητας συμπαραγωγής κάποιων εξαρτημάτων/συγκροτημάτων τους στη...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ώρα μηδέν για την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια

2
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 8 Απριλίου 1904: H ίδρυση της “Αντάντ”, οι...

0
Βρετανία και Γαλλία συνυπογράφουν την «Εγκάρδια Συμφωνία» (Entente Cordiale), θέτοντας τέρμα στην υπερχιλιετή διαμάχη μεταξύ τους, δημιουργώντας τη βάση της συμμαχίας τους έναντι των...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Νέο βλήμα ακριβείας Bullseye για τις ΗΠΑ, προϊόν συνεργασίας General Atomics και Rafael

Η General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) ανακοίνωσε στις 7 Απριλίου 2025 τη συνεργασία της με την ισραηλινή Rafael Advanced Defense Systems για την κατασκευή...

H Airbus σχεδιάζει το φουτουριστικό cockpit του FCAS

Η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία βρίσκεται σε μια εποχή ραγδαίων αλλαγών και εξελίξεων, με την τεχνολογία να αποτελεί τον κινητήριο μοχλό για τη διαμόρφωση του...

Αργεντινή: τουρκική πρόταση για εκσυγχρονισμό φρεγατών ΜΕΚΟ

Η τουρκική εταιρεία Aselsan έχει παρουσιάσει την πρότασή της για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO 360 του Ναυτικού της Αργεντινής στο περιθώριο της έκθεσης...