Στην ακύρωση του προγράμματος ανάπτυξης και προμήθειας μη επανδρωμένων εναέριων συστημάτων για το Αυστραλιανό Ναυτικό, με την ονομασία Sea 129 Phase 5, προχώρησε το Υπουργείο Άμυνας της χώρας. Σύμφωνα με το άρθρο του dtrmagazine.com, η Raytheon Australia που το είχε κερδίσει, έχει ήδη λάβει από τα μέσα Ιουνίου τη σχετική ειδοποίηση, οπότε πρέπει να αποσυρθούν και όσα μη επανδρωμένα ελικόπτερα S-100 ήδη χρησιμοποιούνται σε δοκιμαστική φάση.
Το κόστους 1,3 δις δολαρίων Αυστραλίας πρόγραμμα προσέλκυσε το ενδιαφέρον πολλών εταιριών όπως η η Textron Systems Australia, οι Northrop Grumman/Leonardo, η Insitu Pacific και η BAE Australia. Με απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης Morrison τον Απρίλιο του 2022, επελέγη με απευθείας ανάθεση η συνδυασμένη πρόταση της Schiebel Pacific και Raytheon Australia για το Camcopter S-100.
Το τελικό προιόν -μη επανδρωμένο ελικόπτερο- θα έπαιρνε παραγγελίες για δεκάδες αντίτυπα ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες για το σύνολο του Στόλου.
Airbus VSR700, το μη επανδρωμένο ελικόπτερο των Belharra, γιατί όχι και των ελληνικών;
Αν και καμία επίσημη δήλωση δεν έχει γίνει ακόμη για τους λόγους της ακύρωσης, εικάζεται ότι η νέα κυβέρνηση, του Άντονι Αλμπανίζι, πήρε αυτή την απόφαση, αξιολογώντας ως αρκετά ”προβληματική” την χρήση του S-100 από γεωπολιτικούς αντιπάλους της Αυστραλίας, δηλαδή τη Ρωσία και την Κίνα. Θυμίζουμε πως η Ρωσία έχει αποκτήσει δικαιώματα τοπικής παραγωγής με την ονομασία Gorizont S-100, ενώ η Κίνα έχει αποκτήσει 18 συστήματα από μια παραγγελία του 2010. Επίσης αξιολογήθηκε αρνητικά η άδεια εξαγωγής του συστήματος στην στρατιωτική χούντα της Μιανμάρ.
Το μη επανδρωμένο ελικόπτερο S-100 έχει και ελληνικό ενδιαφέρον καθώς αναμένεται να είναι υποψήφιο για να εξοπλίσει τις υπό ναυπήγηση φρεγάτες FDI του ΠΝ και την όποια κορβέτα επιλεγεί, με κύριό του ανταγωνιστή το σύστημα της UMS SKELDAR, V-200.