30.6 C
Athens
Δευτέρα, 4 Αυγούστου, 2025
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑATLAS-I: Τι δουλειά είχε ένα B-52 επάνω σε μια ξύλινη εξέδρα;

ATLAS-I: Τι δουλειά είχε ένα B-52 επάνω σε μια ξύλινη εξέδρα;

- Advertisement -

Ήδη από τα πρώτα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου, είχε γίνει εμφανές πως μια από τις συνέπειες μιας πυρηνικής έκρηξης, θα ήταν οι εκτεταμένες βλάβες που θα προκαλούσε σε ηλεκτρικά κυκλώματα. Με σκοπό την ανεύρεση λύσεων, κατά τη δεκαετία του ’70, οι ΗΠΑ έθεσαν σε λειτουργία τη μεγαλύτερη γεννήτρια παραγωγής ηλεκτρομαγνητικών παλμών στο κόσμο.
Το ATLAS-I (Air Force Weapons Lab Transmission-Line Aircraft Simulator) στο Αλμπουκέρκι του Νέο Μεξικό, ήταν η κωδική ονομασία για την τεράστια διπλή γεννήτρια παραγωγής ηλεκτρομαγνητικών παλμών (ΗΜΠ) ισχύος 200 γιγαβάτ, καθώς και της κατασκευής (ξύλινο ικρίωμα) πάνω στην οποία θα δοκιμαζόταν στρατιωτικός εξοπλισμός (κυρίως αεροσκάφη) για να βρεθούν τρόποι προφύλαξής του από αυτόν.

Δοκιμή ΗΜΠ σε αεροσκάφος B-1

H γεννήτρια θα προσομοίωνε πυρηνική έκρηξη σε μεγάλο υψόμετρο και το ξύλινο ικρίωμα είχε δυνατότητα αυξομείωσης ύψους. Ο λόγος που το υπό δοκιμή αεροσκάφος δεν έπρεπε να βρίσκεται στο έδαφος, ήταν επειδή η αντανάκλαση της ηλεκτρομαγνητικής ενέργειας θα διπλασίαζε το φορτίο που θα δεχόταν και έτσι η μέτρηση δεν θα ήταν ακριβής. Σκοπός των δοκιμών ήταν η εύρεση τρόπων προστασίας των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων των αεροσκαφών από τις συνέπειες ενός ΗΜΠ.
Για να είναι όμως η προσομοίωση όσο το δυνατό πιο ακριβής, η ξύλινη κατασκευή δεν έπρεπε να περιέχει ίχνος μετάλλου. Για αυτό το λόγο, όχι μόνο κατασκευάστηκε αποκλειστικά από ξύλο, αλλά ακόμη και οι ενώσεις κρατούνταν στη θέση τους από ξυλόκολλα και ειδικές ξύλινες βίδες.

Πρόκειται για ένα κατασκευαστικό επίτευγμα αν αναλογιστούμε πως το τεράστιο ικρίωμα είχε μήκος 304 μέτρα, ύψος 38 μέτρα και ήταν αρκετά στιβαρό για να υποστηρίξει το βάρος ενός βομβαρδιστικού B-52 που ζυγίζει 83 τόνους.
To πρόγραμμα του ATLAS-I τελείωσε το 1980 και η εγκατάσταση εγκαταλείφθηκε οριστικά μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Το ικρίωμα παραμένει η μεγαλύτερη ξύλινη κατασκευή χωρίς μεταλλικά μέρη στο κόσμο και στις μέρες μας γίνονται προσπάθειες να διατηρηθεί ως εθνικό μνημείο.

 
Πρώτη δημοσίευση 28/8/2018

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

O νέος χάρτης “θαλάσσιων πάρκων” της Τουρκίας – σε αναμονή για ελληνική απάντηση

H σημερινή -και αναμενόμενη- εξέλιξη, δηλαδή της δήλωσης από την Τουρκία "πάρκων προστασίας θαλάσσιας ζωής" εντός της δικής της "θαλάσσιας χωροταξικής διαχείρισης", είναι μια...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΡΕΥΝΑ: ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΡΙΣΗ 2020, 5 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ – μέρος 2ο, Ναύαρχος...

0
Για την πολύμηνη και πολυσύνθετη κρίση του 2020, Ελλάδος-Τουρκίας, η οποία εξελίχθηκε σε πολλά επίπεδα, από τον Έβρο το χειμώνα εκείνης της χρονιάς μέχρι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3 Αυγούστου 1989: Η τραγική πτώση της πτήσης...

7
Το απόγευμα της 3ης Αυγούστου του 1989, μια πτήση ρουτίνας της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας προς τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου κατέληξε σε τραγωδία, όταν το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΕΡΕΥΝΑ: ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΡΙΣΗ 2020, 5 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ – μέρος 2ο, Ναύαρχος ε.α. Ιωάννης Δρυμούσης

Για την πολύμηνη και πολυσύνθετη κρίση του 2020, Ελλάδος-Τουρκίας, η οποία εξελίχθηκε σε πολλά επίπεδα, από τον Έβρο το χειμώνα εκείνης της χρονιάς μέχρι...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3 Αυγούστου 1989: Η τραγική πτώση της πτήσης 545 της Ολυμπιακής

Το απόγευμα της 3ης Αυγούστου του 1989, μια πτήση ρουτίνας της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας προς τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου κατέληξε σε τραγωδία, όταν το...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3 Αυγούστου 881: Μάχη του Saucourt en Vimeu, οι Φράγκοι κατανικούν τους Βίκινγκς

Βίκινγκς επιδρομείς συντρίβονται από τους άρχοντες της Δυτικής Φραγκίας, το βασιλιά Λουδοβίκο τον 3ο και τον αδερφό του (και μελλοντικό βασιλιά) Καρλομάγνο τον 2ο....