Την εξέλιξη των γνωστών κιτ κατευθυνόμενων βομβών AASM Hammer έδειξε η γαλλική εταιρεία Safran, στο φετινό Αεροπορικό Σώου του Παρισίου. Το νέο όπλο αναφέρεται ως AASM Hammer XLR, ως μεγάλης εμβελείας.
Η κύρια βελτίωση αφορά το τμήμα πρόωσης. Θυμίζουμε πως τα κιτ κατευθυνομένων βομβών είναι δυο μερών, το εμπρόσθιο με τα ηλεκτρονικά και τους αισθητήρες, και το οπίσθιο που είναι το σύστημα αεροδυναμικού ελέγχου ή και πρόωσης. Ανάμεσα τους προσαρμόζεται μια τυπική αεροπορική βόμβα, διαφόρων μεγεθών.
Στο ΑΑSM XLR πλέον το οπίσθιο τμήμα αποτελείται από μικρό τουρμποτζέτ κινητήρα (ενώ σήμερα είναι πυραυλοκινητήρας), με αποτέλεσμα την αύξηση της εμβέλειας στα 150-200 χιλιόμετρα, από τα περίπου 70. Βέβαια η μέγιστη εμβέλεια εξαρτάται και από το ύψος άφεσης.
Στο Παρίσι επιδείχθηκε το XLR σε δύο μεγέθη βόμβας, 250 και 1.000 κιλών (Mk 82 και Mk 84/BLU-109) ενώ το εμπρόσθιο τμήμα θα συνεχίσει να προσφέρεται σε 3 παραλλαγές: Με πλοήγηση INS/GPS (αυτή είναι στάνταρ για όλες) και μετά με εξτρά αισθητήρα laser για κινούμενους στόχους ή με υπέρυθρο για αναγνώριση στατικού στόχου. Το όπλο δρα και χωρίς ανάγκη συνεχούς καταύγασης στόχου.
Η μεγάλη εμβέλεια των νέων κιτ, επιτρέπει την άφεση των βομβών μακριά από την εχθρική αεράμυνα οπότε αυξάνει σημαντικά την ασφάλεια του αεροσκάφους, ενώ η υψηλή ακρίβεια και η δυνατότητα μεταφοράς όγκου πυρομαχικών (ειδικά των 250 κιλών, που φέρονται ανά τριάδες σε κάθε πυλώνα ανάρτησης) επιτρέπει την προσβολή πολλών στόχων σε κάθε αποστολή.
Για την Ελλάδα η μελλοντική προμήθεια τέτοιων κιτ (όταν έχουν ολοκληρώσει την πιστοποίηση τους), πρέπει να θεωρείται απαραίτητη για συμπλήρωση του οπλοστασίου των δικών μας Rafale (που προς το παρόν είναι προσανατολισμένο κυρίως σε αποστολές αέρος-αέρος). Ενώ ήδη οι σημερινές AASM Hammer έχουν δείξει την απόδοση τους στην Ουκρανία, σε χρήση και με παλαιά σοβιετικής εποχής αεροσκάφη MiG-29, όπως και με Su-25.