13.1 C
Athens
Τρίτη, 1 Απριλίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΕ-ΜΠΕΑρχύτας: Η ελληνική προσπάθεια για ένα ολοκληρωμένο UAV σε δυόμισι χρόνια

Αρχύτας: Η ελληνική προσπάθεια για ένα ολοκληρωμένο UAV σε δυόμισι χρόνια

- Advertisement -

Ένα ελληνικής σχεδίασης Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (drone) σταθερής πτέρυγας θα είναι έτοιμο σε δυόμισι χρόνια από σήμερα. Το drone θα χρησιμοποιεί την κορυφαία τεχνολογική λύση στον πλανήτη σήμερα, αυτήν που έχουν επιλέξει οι ΗΠΑ για το μοναδικό αυτή τη στιγμή στον κόσμο μαχητικό 5ης Γενιάς, που μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα, το F-35B, και θα αναπτυχθεί στην Ελλάδα.

«Το υπουργείο Οικονομικών θα χρηματοδοτήσει την ΕΑΒ για να αναπτύξει ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (UAV/drone) το οποίο θα έχει δυνατότητες κάθετης απο-προσγείωσης. Είναι ένα μεγάλο σύστημα σταθερής πτέρυγας και αυτό δεν έχει γίνει ξανά στην Ελλάδα. Θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα αερόχημα, που θα μπορεί να επιτύχει την κάθετη απογείωση και προσγείωση με συστήματα, που δεν έχουν ακόμη εμφανιστεί (σ.σ. στον χώρο των drones)», εξήγησε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων- Μηχανικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Κύρος Υάκινθος.

Εξήγησε δε, πως κεντρικός στόχος του προγράμματος «Αρχύτας», πέρα από τη σχεδίαση αιχμής, είναι το συγκεκριμένο drone να παραχθεί στη Ελλάδα από την ΕΑΒ και μάλιστα με περιορισμένο κόστος.

«Είναι μια πολύ μεγάλη τεχνολογική πρόκληση αλλά θέλουμε να πάμε “διαφορετικά” στην κατασκευή αυτού του drone, με σχέδια που ο κόσμος δεν βλέπει συχνά. Το ΑΠΘ συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα παρέχοντας τον αεροδυναμικό σχεδιασμό», ανέφερε ο κ. Υάκινθος, εξηγώντας πως για τη δημιουργία του νέου ελληνικού drone, η ομάδα των συνεργατών του θα δουλέψει από κοινού με μια περιορισμένη αλλά αποδοτική ομάδα συνεργατών απ’ όλα τα μέρη που συμμετέχουν στο πρότζεκτ.

«Δεδομένου ότι ο στόχος είναι να είμαστε αποδοτικοί σε κόστος, για το “Αρχύτας” θα συνεργαστεί μια “σφιχτή” ομάδα 30-35 ατόμων πάνω σε ένα σχέδιο-πρόταση υψηλής απόδοσης. Η ομάδα θα περιλαμβάνει πέρα από τους μηχανολόγους, τους σχεδιαστές, τους τεχνίτες των ηλεκτρονικών, τους τεχνίτες που θα φτιάξουν το Αερόχημα στην ΕΑΒ, τους τεχνικούς δοκιμών κ.ο.κ», προσθέτει ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων-Μηχανικών του ΑΠΘ.

Μέσα από την ομάδα αυτή, το νέο ελληνικό αερόχημα θα προκύψει ως καρπός καινοτόμου συνεργασίας. «Τίποτα πλέον δεν το κάνεις μόνος σου. Εμείς, ως Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, θα σχεδιάσουμε το συγκεκριμένο αερόχημα, ενώ η ΕΑΒ θα αναλάβει να το κατασκευάσει, να κάνει τις μελέτες για τα εσωτερικά δομικά του στοιχεία. Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης μαζί με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα αναπτύξουν τα συστήματα κατανομής ισχύος -power management- για τον κινητήρα και τις μπαταρίες, όπως και θα επιλέξουν συσκευές για τις ασύρματες επικοινωνίες, τις τηλεπικοινωνίες, την αρχιτεκτονική του σταθμού εδάφους. Θα είναι τεχνολογικά συστήματα που, είτε θα αναπτυχθούν από τα Πανεπιστήμια, είτε θα αποκτηθούν για τη λειτουργία ολόκληρου του συστήματος που θα προκύψει από το “Αρχύτας”», εξήγησε ο κ. Υάκινθος.

Στόχος το μικρότερο δυνατό κόστος

Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ τόνισε πως πέρα από την τεχνολογική υπεροχή αλλά και την συνεργασία, κύριος στόχος είναι αυτό, που θα παραχθεί, να μπει σε παραγωγή. «Η εντολή του Υπουργείου Οικονομικών όπως και της ΕΑΒ είναι το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα γίνεται και όσο πιο οικονομικά γίνεται. Ο στόχος που μας έχει τεθεί -και είναι κάτι που κάνουμε για την πατρίδα- είναι το drone αυτό να είναι έτοιμο και να το δοκιμάζουμε μέσα σε δυόμισι χρόνια. Πρέπει, σ’ αυτό το διάστημα, να έχει πετάξει, να έχει περάσει όλες τις διαδικασίες on flight testing (σ.σ εναέριες δοκιμές), ώστε μετά να σχεδιαστεί η γραμμή παραγωγής του και να πάρει το πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας».

«Μάτια στον Ουρανό»

Από το πρόγραμμα «Αρχύτας» θα προκύψει ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα που περιγράφεται ως Πολλαπλών Ρόλων. Κύριος στόχος είναι, όταν ίπταται «να έχει αντίληψη του περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκεται» είτε στο έδαφος, είτε στον αέρα. «Όπως ανακοινώθηκε και από τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα και τον CEO της ΕΑΒ Δημήτριο Παπακώστα, το συγκεκριμένο drone θα είναι πολλαπλών ρόλων. Θα το σχεδιάσουμε έτσι για επιτήρηση, φύλαξη αλλά και πιο εξειδικευμένες αποστολές. Θα είναι ένα “Μάτι στον Ουρανό”, το οποίο θα έχει πολύ υψηλή τεχνολογία ώστε να παίρνει την πληροφορία που χρειάζεται πάνω από κρίσιμες υποδομές όπως και σε κρίσιμες καταστάσεις. Στη συνέχεια, η πληροφορία θα φτάνει στο κέντρο ελέγχου και από εκεί και πέρα θα δρουν στελέχη για οτιδήποτε είναι αυτό που έχει γίνει αντιληπτό στο έδαφος», εξηγεί ο κ. Υάκινθος.

Το drone θα μπορεί στη συνέχεια «…να συντονίζει ό,τι συμβαίνει στο έδαφος», προσθέτει ο καθηγητής του ΑΠΘ που εξηγεί πως το σύστημα θα μπορεί να αξιοποιηθεί από τις ΕΔ της χώρας όπως και την Πολιτική Προστασία. «Ένα Αερόχημα όπως αυτό άλλωστε το σχεδιάζουμε να είναι modular (σ.σ σπονδυλωτό) ώστε να μπορούμε να «αλλάζουμε» π.χ κάμερες, ηλεκτρονικό εξοπλισμό, ή τους αισθητήρες που θα μπορεί να μεταφέρει. Θα παρέχει τη δυνατότητα για πάρα πολλούς χρήστες», εξηγεί ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

Τα άλλα προγράμματα που «τρέχει» η ομάδα του ΑΠΘ

Η ομάδα του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών, Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, που θα έχει κομβικό ρόλο στην δημιουργία του ελληνικού drone που θα προκύψει από το πρόγραμμα «Αρχύτας» έχει σε διαφορετικά στάδια εξέλιξης όμως και πολλά άλλα προγράμματα που σχετίζονται με την τεχνολογία των Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (UAVs/drones).

«Δεν είναι μόνο το “Αρχύτας”. Υπάρχει σε εξέλιξη σήμερα το “Project LOTUS”, πέρα απ’ αυτό όμως η ομάδα έχει να “τρέξει” το μεγάλο Αερόχημα RX-1 των 200 κιλών το 2016, ενώ υπάρχει και το Τακτικό Αερόχημα DELAER RX-3 (tactical unmanned aerial vehicle) των 250 κιλών, το οποίο βρίσκεται σε φάση δοκιμών στο έδαφος στη Θεσσαλία. Το RX-3 μάλιστα αυτό το διάστημα δοκιμάζεται και σε ταχύτητες απογείωσης ώστε να προχωρήσει, όταν αυτό είναι εφικτό και σε πτήσεις», εξήγησε ο κ. Υάκινθος.

Ο Έλληνας καθηγητής τόνισε πως προχωρά και η εξέλιξη ενός ακόμη drone, του RX-4, που είχε κάνει αίσθηση όταν είχε πρωτοπαρουσιαστεί στην 84η ΔΕΘ του 2019. «Συνεχίζεται και η εξέλιξη αυτού του “φορητού” drone μας, του σταθερής πτέρυγας RX-4, του… μικρού μας διαμαντιού! Ενός Αεροχήματος που είναι μικρό και θα μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται κάθετα. Όλα τα συγκεκριμένα drones βρίσκονται σε διαδικασία ανάπτυξης που προχωρούμε σε συνεργασία με εταιρίες απ’ όλη την Ελλάδα. Είναι άνθρωποι που πίστεψαν στις δυνατότητες των επιστημόνων μας πριν από 20 χρόνια», σημείωσε με έμφαση ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων-Μηχανικών του ΑΠΘ.

Σωτήρης Κυριακίδης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

29 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
29 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αναγκαία η ελληνική επένδυση σε περισσότερα Rafale με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Η Πολεμική Αεροπορία  βρίσκεται -ξανά- σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καλείται να εξασφαλίσει την αεροπορική υπεροχή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο σε...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Φρεγάτες Bergamini, ας μην προστεθούν στις άλλες “ιταλικές ευκαιρίες” που...

51
H σημερινή επίσκεψη του υπουργού Άμυνας Νίκου Δένδια στην ιταλική φρεγάτα F592 Carlo Margottini, συνοδευόμενου από τον Α/ΓΕΕΘΑ και τον Α/ΓΕΝ, αλλά και παρουσία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19/31 Μαρτίου 1833: Οι Οθωμανοί παραδίδουν την Ακρόπολη...

0
Ο διοικητής της Οθωμανικής φρουράς της Ακροπόλεως, Οσμάν εφέντης, παραδίδει την Αθήνα στους Βαυαρούς και αποχωρεί οριστικά από την ιστορική πόλη.Σημαντικό οχυρό, η Ακρόπολη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

«Λόγχη 2/25»: Ο στόλος στο Αιγαίο – φωτό & βίνεο

Από την Πέμπτη 27 έως την Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025, διεξήχθη η προγραμματισμένη εθνική Άσκηση «Λόγχη 2/25» του Πολεμικού Ναυτικού, στη θαλάσσια περιοχή Μυρτώου...

Νέος αρχηγός στο Λιμενικό ανέλαβε ο Αντιναύαρχος Τρύφων Κοντιζάς

Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ) με την αριθ. 5 Απόφαση της 3ης Συνεδρίασης της 29-3-2025, αποφάσισε: α. Έθεσε σε αποστρατεία τον Αρχηγό του Λιμενικού...

Συνεργασία ισπανικής Indra και τουρκικής Otokar για τεθωρακισμένα – το παρασκήνιο

Μια εξέλιξη που ίσως έχει σημαντικό μέλλον είναι αυτή της υπογραφής συμφωνίας μεταξύ της ισπανικής αμυντικής εταιρείας Indra με την τουρκική Οtokar, για την...