Η σχεδίαση Arrowhead 140 αναδείχθηκε μέσα από πρόγραμμα του Βασιλικού Ναυτικού, που εγκρίθηκε με το δεκαετές πλαίσιο εξοπλισμών SDSR (Strategic Defence and Security Review) του 2010, το οποίο στο ναυτικό του σκέλος προέβλεπε τη μελλοντική αντικατάσταση των 13 φρεγατών Type 23 με ισάριθμα πλοία μιας νέας κλάσης, γνωστών ως GCS (Global Combat Ship). Αυτή θα ακολουθούσε το ίδιο σκεπτικό, δηλαδή θα αποτελείτο από πέντε μονάδες γενικής χρήσης και οκτώ ανθυποβρυχιακού πολέμου, με μοναδική όμως ουσιαστική διαφορά το ικανότερο σόναρ των δευτέρων. Η θέση αυτή αναθεωρήθηκε με το -ενδιάμεσο- SDSRτου 2015. Εν μέσω οικονομικής κρίσης, αν και διατηρήθηκε ο συνολικός αριθμός των πλοίων στα 13, για λόγους κόστους αποφασίστηκε η ναυπήγηση μόνο των οκτώ φρεγατών ASW (γνωστών ως Type 26) και η προμήθεια πέντε μονάδων μιας διαφορετικής οικονομικότερης σχεδίασης για το υπόλοιπο σκέλος του προγράμματος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Και η Arrowhead 140 με CAMM/CAMM-ER στην πρόταση του Royal Navy/Babcock για το ΠΝ
Οι δεύτερες έγιναν γνωστές ως GPFF (General Purpose Frigate) και από το 2016 αναφέρονταν πλέον ως Type31 με κύριες απαιτήσεις ενός πλοίου: ικανού εκτοπίσματος για πλόες μεγάλων αποστάσεων μακριά από τις κύριες βάσεις του Βασιλικού Ναυτικού, βασικής σχεδίασης με περιορισμένες υποδομές οπλισμού και εξοπλισμού αλλά ενσωματωμένη ικανότητα μελλοντικής εξέλιξης (potential growth), χαμηλού κόστους κτήσης και με προβλέψεις για σπονδυλωτή κατασκευή τμημάτων και μεγάλων συγκροτημάτων σε διαφορετικά ναυπηγεία (μέθοδος που εξυπηρετούσε την πολιτική της βρετανικής κυβέρνησης για ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και είχε ήδη δοκιμαστεί στα δυο αεροπλανοφόρα της κλάσης Queen Elizabeth).
Στη διάρκεια του 2017 προβλήθηκαν αρκετές προτάσεις, ανάμεσά τους δύο από την -κυρίαρχο στη βρετανική ναυπηγική σκηνή- BAE Systems (η σχεδίαση «Avenger», ενός πολύ μεγάλου OPV και η σχεδίαση «Cutlass»ενός πλοίου μεγέθους μεγάλης κορβέτας), μίας από την BMT Group («Venator 110») και μίας από τη StellerSystems («Spartan»). Η Babcock πρόσφερε τη σχεδίαση «Arrowhead 120», ένα πλοίο μήκους 120 m και πλάτους 19 m, που εκτόπιζε περίπου 4.000 τόνους, ανέπτυσσε 24+ κόμβους και είχε μέγιστη εμβέλεια 6.000 ν.μ. (στους 15 κόμβους). Στο τέλος του 2017, σε μια απόφαση με έντονο πολιτικό παρασκήνιο, η BAE Systemsανακοίνωσε ότι αποσυρόταν από την υποψηφιότητά της ως κύρια ανάδοχος (με τη δικαιολογία του φόρτου εργασίας στα ναυπηγεία της στο Clyde) και θα υποστήριζε την πρόταση της Cammell Laird για τη σχεδίαση «Leander».
Η κίνηση αυτή προκάλεσε τον συνασπισμό των BMT και Babcock, χωρίς όμως τον Νοέμβριο του 2017, όταν ανακοινώθηκε η συνεργασία τους, να επιλέξουν ανάμεσα στις δύο προτάσεις που είχαν υποβάλει ξεχωριστά. Αυτό έγινε αργότερα, τον Μάιο του 2018, όταν το συνεργατικό σχήμα διευρύνθηκε με τη συμμετοχή και της Thales Group, αλλά με μια νέα υποψηφιότητα, τη σχεδίαση «Arrowhead 140», βασισμένη στη δανέζικη κλάση φρεγατών Iver Huitfeldt. Τον Ιούνιο όμως του 2018 η διαδικασία επιλογής του προγράμματος «πάγωσε» προσωρινά για λόγους που παραμένουν αδιευκρίνιστοι, για να εκκινήσει και πάλι έπειτα από πιέσεις έναν μήνα αργότερα.
Αυτή είναι η πρόταση που παρουσίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Babcock στην Ελλάδα
Στο τέλος του 2018 επιλέχθηκαν για την τελική διαγωνιστική φάση τρεις προτάσεις: η σχεδίαση «Leander» των Cammell Laird/BAE Systems, η «Arrowhead 140» των Babcock/BMT/Thales και αυτή των Atlas Elektronik UK/Thyssenkrup Marine Systems, βασισμένη σε έκδοση της MEKO A200. Είναι ενδιαφέρον ότι οι δυο τελευταίες υποψηφιότητες πρότειναν για υλοποίηση τα ίδια ναυπηγεία -είτε το Ferguson Marine στο Clyde της Σκοτίας είτε το Harland & Wolff στο Μπέλφαστ-, αμφότερα των οποίων αντιμετώπιζαν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, που μέσα στο 2019 έγιναν κρίσιμα. Τελικά, στις 15 Σεπτεμβρίου 2019 το βρετανικό υπουργείο Άμυνας επέλεξε τη σχεδίαση Arrowhead 140 ως τη βάση για τις Φ/Γ Type 31, με κόστος £250 εκατ. ανά πλοίο (χωρίς τον εξοπλισμό και οπλισμό που παρείχε το βρετανικό δημόσιο) και για ένα σύνολο £2 δις για όλο το πρόγραμμα.
ΑΠΟΨΗ: Ολλανδική SIGMA 11515HN vs γαλλικής FDI-HN, ποια υπερέχει;
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν αποδεσμευτεί, οι Arrowhead 140/Type 31…
H συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ