Η Sikorsky, θυγατρική πλέον της Lockheed Martin και κατασκευάστρια των γνωστών ελικοπτέρων, ετοιμάζει μια ειδική εξοπλισμένη έκδοση του ελικοπτέρου γενικής χρήσης S-70i Blackhawk για να μετάσχει του διαγωνισμού των Φιλιππίνων.
Οι Φιλιππίνες τρέχουν αυτό το διάστημα με υψηλή προτεραιότητα έναν διαγωνισμό για το πρόγραμμα νέου επιθετικού ελικοπτέρου για την Πολεμική τους Αεροπορία με αρχική απαίτηση για 6 ελικόπτερα. Στον διαγωνισμό μετέχουν ήδη η Boeing με το Apache AH-64E Guardian και η Bell με την τελευταία έκδοση του ελικοπτέρου Cobra, το ΑΗ-1Ζ Viper.
Η πρόταση της Sikorsky έρχεται για να εμπλουτίσει τον διαγωνισμό για το νέο επιθετικό ελικόπτερο των Φιλιππίνων και παρά το γεγονός ότι η εξοπλισμένη έκδοση του μεταφορικού Blackhawk έχει εμφανιστεί από τη δεκαετία του 1980 χωρίς ποτέ να κερδίσει την εμπιστοσύνη κάποιας χώρας, έχει ωστόσο ένα ισχυρό χαρτί.
Το S-70i της Sikorsky έχει ήδη επιλεγεί από την αεροπορία των Φιλιππίνων ως μεταγωγικό γενικής χρήσης με 16 κομμάτια να παραγγέλνονται την άνοιξη του 2019. Η επιλογή του εξοπλισμένου Blackhawk, αν πραγματοποιηθεί, θα επιφέρει μεγάλες οικονομίες κλίμακας στην αεροπορία και αναμένεται πως θα συνοδεύεται από σημαντικά ανταλλάγματα από την Sikorsky.
Δημοσιογραφικές πηγές στις Φιλιππίνες αναφέρουν πως το κόστος των 16 μεταγωγικών ελικοπτέρων ανέρχεται σε 240 εκατομμύρια δολάρια. Την ίδια στιγμή, ο προϋπολογισμός για την απόκτηση των 6 επιθετικών ελικοπτέρων είναι 265 εκατομμύρια, όμως τόσο οι προσφορές της Bell και Boeing για τα ΑΗ-1Ζ και AH-64E αντίστοιχα είναι πολύ υψηλότερες, με το πρώτο να υπολογίζεται στα 450 εκατομμύρια και το δεύτερο στο 1.5 δις δολάρια μέσω FMS.
Οι Φιλιππίνες έχουν καταστήσει σαφές πως και οι δύο προσφορές είναι οικονομικά ασύμφορες για τον προϋπολογισμό της. Σε αυτό το “περιθώριο ευκαιρίας” φαίνεται πως ποντάρει η Sikorsky για τον “διεμβολισμό” των δύο αμερικανικών προσφορών.
Υπενθυμίζεται πως οι Φιλιππίνες είχαν αρχικά επιλέξει το επιθετικό ελικόπτερο T-129 ATAK της τουρκικής ΤΑΙ αλλά o αριθμός του περικόπηκε από 24 σε 12 και τελικά σε 6, ενώ η αδυναμία της ΤΑΙ να παραδώσει τα ελικόπτερα με κινητήρες και άλλα βασικά υποσυστήματα λόγω των κυρώσεων από την αγορά των ρωσικών S-400, οδήγησε στην αναστολή και de facto ακύρωση της παραγγελίας.
Οι Φιλιππίνες επιλέγουν το τουρκικό επιθετικό ελικόπτερο Τ129
Για ακόμα μια φορά φαινεται πόσο μπροστά είμαστε.
Αν δεν φτιάχνεις ούτε άρβυλα, δεν μπορουν να σε στριμώξουν πουθενά.
Οι Φιλιππίνες έχουν παραγγείλει 10 T129 ATAK σύμφωνα με δημοσίευμα στα μέσα Δεκεμβρίου του 2019 καθώς περιμένουν πιστοποίηση των αμερικανικών κινητήρων CTS800-4A της LHTEC για εξαγωγή σε τρίτη χώρα.Δεν έχει υπάρξει οριστική ακύρωση,επίσης τα 6 ελικόπτερα ήταν παλαιότερο δημοσίευμα και συγκεκριμένα απ’ τον Ιούλη του 2019.Ίσως έχουν υπάρξει κάποιες αλλαγές που δεν γνωρίζουμε ακόμα,ο καιρός θα δείξει.Ίσως η αλλαγή αυτή να προέρχεται απ’ το γεγονός ότι η Tusaş Engine Industries(TEI) έχει μπει σε φάση δοκιμών του κινητήρα TEI-TS1400 ήδη απ’ το 2018(το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2017)ενώ τον Γενάρη του 2020 ανακοινώθηκε απ’ τον Ismail Demir πως το ελικόπτερο TAI T625 Gökbey θα πετάξει για πρώτη φορά μέσα στο 2020 το οποίο και θα φέρει τον εν λόγω κινητήρα.Επίσης τον κινητήρα αυτό θα φορέσουν τα T129 ATAK αλλά και το T130 ATAK II.Ίσως σε πρώτη φάση δώσουν δώσουν το OK οι Αμερικάνοι και ύστερα συνεχίσουν μόνοι τους οι Τούρκοι χωρίς περιορισμούς.
ενόψει της ισχυρής γεωπολιτικής επιρροής των ΗΠΑ στις Φιλιππίνες θεωρώ απομακρυσμένο το ενδεχόμενο η Τουρκία να πουλήσει τελικά ΑΤΑΚ στις Φιλιππίνες.