23.8 C
Athens
Παρασκευή, 30 Μαΐου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗArkhangelsky SB: Στη μάχη σε Ισπανία-Κίνα και η μοίρα του κατά το...

Arkhangelsky SB: Στη μάχη σε Ισπανία-Κίνα και η μοίρα του κατά το Β΄ Παγκόσμιο

- Advertisement -

Να ξεκινήσουμε το άρθρο με κάποιες λεπτομέρειες αφορούσες τα βασικά δομικά και τεχνικά στοιχειά του νέου αεροσκάφους. Μπροστά από την άτρακτο ήταν η καμπίνα του πλοηγού-σκοπευτού. Ακολουθούσε  ο θάλαμος του πιλότου και πιο κοντά στην ουρά βρισκόταν ο χώρος του πυροβολητού-ραδιοχειριστού. Η καταπακτή βομβών ήταν στο κέντρο της ατράκτου. Βόμβες βάρους 250 και 500 κιλών μπορούσαν επίσης να τοποθετηθούν εξωτερικά, κάτω από τις πτέρυγες. Η ανάρτηση βομβών πιο μικρής διαμέτρου (έως 100 κιλά) γινόταν συνδυαστικά: κάθετα στο μπροστινό μέρος της καταπακτής και οριζόντια στο πίσω τμήμα της. Δεδομένου ότι ολόκληρο το φορτίο των βαρέων βομβών ήταν πλησίον του κέντρου βάρους του αεροσκάφους, η ρίψη τους (αυτή γινόταν μηχανικά από τον πλοηγό, ενώ υπήρχε και δεύτερο σύστημα στο πιλοτήριο σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης) δεν επιδρούσε σημαντικά στη σταθερότητα και τον έλεγχό του.

Κοντινό πλάνο του ρυγχαίου πυργίσκου

Ως οπλισμό, το SB 2IS διέθετε ένα ρυγχαίο ζεύγος πολυβόλων ShKAS που κινούνταν μόνο κατακόρυφα. Το χαρακτηριστικό τους γνώρισμα ήταν ο υψηλότατος, για την εποχή εκείνη, ρυθμός βολών (περίπου 3.000-3.500 ανά λεπτό). Στο χώρο του πυροβολητού-ασυρματιστού υπήρχαν άλλα δύο πολυβόλα ShKAS, ενώ στη ράχη  ένας πυργίσκος TUR-9 με δυνατότητα ανασύρσεως των πολυβόλων στο εσωτερικό του αεροσκάφους. Ήταν ο μόνος σοβιετικός πυργίσκος που επέτρεπε την εξισορρόπηση του όπλου με το βάρος του σκοπευτού για μεγαλύτερη ακρίβεια βολών.

To αμυντικό πολυβόλο του ραχιαίου πυργίσκου

Έναρξη της μαζικής παραγωγής

Οι διαδικασίες της μαζικής παραγωγής των SB ξεκίνησαν την άνοιξη του 1935. Ταυτοχρόνως, υπό την εποπτεία του μηχανικού V. Klimov, εκτελούνταν εργασίες βελτιώσεως του κινητήρα Hispano-Suiza 12Y, ο οποίος ονομάστηκε M-100. Εν συγκρίσει με το πειραματικό αεροπλάνο, το SB είχε μεγαλύτερο εμβαδόν πτερύγων (56,7 τετραγωνικά μέτρα) και κανονικό βάρος πτήσεως 5.628 κιλά. Η μεγίστη ταχύτητά του έπεσε όμως στα 393 χλμ/ώρα, ενώ και ο χρόνος αναβάσεως στα 5.000 μέτρα ανήλθε στα 11,7 λεπτά. Με φορτίο βομβών μισού τόνου, μπορούσε να φτάσει σε εμβέλεια τα 2.200 χλμ. περίπου. Για την απογείωση και προσγείωση δεν απαιτείτο μακρύς διάδρομος, καθώς 300-350 μέτρα τροχοδρομήσεως ήταν αρκετά. Όταν το χιόνι στο έδαφος ξεπερνούσε τα 300 χλστ., τοποθετούνταν στα αεροπλάνα ανασυρόμενα πέδιλα σκι, που μείωναν μολαταύτα τη μεγίστη ταχύτητα πτήσεως κατά 12-17 χλμ/ώρα. Το σύστημα πάντως αυτό διατηρούσε τα SB σε υψηλή ετοιμότητα μάχης κατά το Xειμώνα. Τα χαρακτηριστικά του αεροσκάφους παραγωγής παρουσίασαν σοβαρή βελτίωση με τους ισχυροτέρους κινητήρες M-100A των 860 ίππων, καθώς έφτανε σε ταχύτητα τα 423 χλμ/ώρα και ανέρχετο σε 5.000 μέτρα ύψος εντός 8,6 λεπτών.

SB 2M-100A

Δράση των σειριακών SB σε Ισπανία και Κίνα

Κατόπιν αιτήματος που ήλθε από την Ισπανία στις αρχές Φθινοπώρου του 1936, η ΕΣΣΔ ανταποκρίθηκε θετικά και προς τα τέλη Σεπτεμβρίου έστειλε βομβαρδιστικά SB με κινητήρες M-100, μαζί με προσωπικό ιπταμένων και τεχνικών. Όσον αφορά τα δεδομένα πτήσης τους – κυρίως την ταχύτητα, το ρυθμό ανόδου και το μέγιστο υψόμετρο – υπερτερούσαν των αεροσκαφών που είχαν ήδη στη διάθεσή τους οι μονάδες των Κομμουνιστών. Συνάμα, υπερτερούσαν και αρκετών εχθρικών αεροσκαφών, όπως αυτά που είχε στείλει η φασιστική κυβέρνηση της Ιταλίας.

Στα πρώτα στάδια των εχθροπραξιών, τα SB – αρχικά πετούσαν με σοβιετικά και κατόπιν με ισπανικά πληρώματα – εκτελούσαν αποστολές χωρίς συνοδεία μαχητικών και αποδείχτηκαν αποτελεσματικά εναντίων διαφόρων χερσαίων και θαλασσίων στόχων, πλήττοντας μονάδες πεζικού, αεροδρόμια, λιμάνια, μέσα μεταφοράς και πολεμικά πλοία. Επίσης δεν ήταν ασυνήθιστο να αναχαιτίζουν και να διασκορπίζουν εναερίους σχηματισμούς εχθρικών βομβαρδιστικών. Για την αντιμετώπισή τους, νέα αντιαεροπορικά πυροβόλα με πιο προηγμένα συστήματα σκοπεύσεως, καθώς και Messerschmitt 109, κατέφθασαν από τη Γερμανία.

Συνεχίζεται στο Military History

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η δυσκολία στο να πάρουμε γαλλικά υποβρύχια για το Ναυτικό μας

Με την πλειονότητα των ελληνικών υποβρυχίων να είναι παλαιάς τεχνολογίας (Type 209/1100 και Type 209/1200) και να πλησιάζει το τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής,...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Θα είναι τα κβαντικά ραντάρ το “αντίδοτο” στα F-35;

14
Η τεχνολογία των κβαντικών ραντάρ αποτελεί μία από τις πιο συναρπαστικές εξελίξεις στον τομέα της ανίχνευσης και της στρατιωτικής τεχνολογίας. Πρόκειται για μια καινοτομία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 18/30 Μαΐου 1828: Μάχη του Φραγκοκάστελλου, η χαμένη...

0
Σε μια προσπάθεια να αναζωπυρωθεί ο αγώνας στην Κρήτη, που μετά τις διαπραγματεύσεις στο Λονδίνο φαινόταν ότι θα αφηνόταν σε Αιγυπτιακή κυριαρχία, σώμα επαναστατών...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Μαΐου 1935: Πρώτη πτήση του Messerschmitt Bf 109

"Αυτό το αεροπλάνο δεν θα πετάξει ποτέ για τη Luftwaffe". Τα λόγια αυτά ήταν τα πρώτα που περιέγραψαν την εντύπωση που προκάλεσε η αρχική...

English Electric P.1, το υπερηχητικό σχέδιο της Βρετανίας που κατέληξε στο Lightning

Στην καρδιά του Ψυχρού Πολέμου, η αεροπορική τεχνολογία αποτελούσε το μέτρο της εθνικής ισχύος. Οι υπερδυνάμεις ανταγωνίζονταν για την κυριαρχία στους ουρανούς, και το...

McDonnell Douglas YC-15, το μεταγωγικό STOL που «δημιούργησε» το C-17

Στη δεκαετία του 1970, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) αναζητούσε καινοτόμες λύσεις για να ενισχύσει τις δυνατότητες μεταφοράς της σε απαιτητικά περιβάλλοντα μάχης....