16.8 C
Athens
Σάββατο, 29 Νοεμβρίου, 2025
sliderΠερίπου 6.000 Airbus A320 πρέπει να αλλάξουν επειγόντως το ευάλωτο λογισμικό τους

Περίπου 6.000 Airbus A320 πρέπει να αλλάξουν επειγόντως το ευάλωτο λογισμικό τους

- Advertisement -

Περίπου 6.000 αεροπλάνα A320 της Airbus πρέπει να αντικαταστήσουν επειγόντως λογισμικό ελέγχου ευάλωτο στην ηλιακή ακτινοβολία έπειτα από ένα «συμβάν» στις Ηνωμένες Πολιτείες σε αεροπλάνο της εταιρίας JetBlue στα τέλη Οκτωβρίου, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής εταιρίας.

Στις 30 Οκτωβρίου 2025, ένα JetBlue A320 που εκτελούσε πτήση από την Κανκούν προς το Νιούαρκ, έχασε ξαφνικά και απότομα ύψος χωρίς εντολή από τους πιλότους, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν 15 επιβάτες κατά την απότομη κάθοδο.

Το αεροσκάφος εκτράπηκε στην Τάμπα και προσγειώθηκε με ασφάλεια, αλλά έρευνες αποκάλυψαν πρόβλημα λογισμικού στα συστήματα ελέγχου πτήσης, που συνδέεται με την ηλιακή ακτινοβολία και μπορεί να αλλοιώσει κρίσιμα δεδομένα στον υπολογιστή ELAC (Elevator and Aileron Computer).

Το σύστημα ELAC είναι ένας από τους βασικούς υπολογιστές ελέγχου πτήσης στο Airbus A320, αεροπλάνο που ενσωματώνει σύστημα FBW (Fly-By-Wire), δηλαδή η διασύνδεση χειριστηρίων στο πιλοτήριο και επιφανειών/πηδαλίων ελέγχου γίνεται με μεσολάβηση ηλεκτρονικών υπολογιστών που «μεταφράζουν» τις εντολές του πιλότου.

Κάθε αεροσκάφος διαθέτει δύο ELAC για πλεονασμό ασφαλείας (redundancy)  σε περίπτωση που ο ένας αστοχήσει, ενώ οι λειτουργίες τους περιλαμβάνουν:

  • Έλεγχο ανόδου/καθόδου (pitch) μέσω του οριζοντίου, ουραίου πηδαλίου (elevator).
  • Έλεγχο roll (πλάγιας κλίσης) μέσω των πηδαλίων ελιγμών στην πτέρυγα (ailerons).
  • Συντονισμό με άλλα συστήματα (SEC – Spoiler and Elevator Computers, FAC – Flight Augmentation Computers)

Το λογισμικό του ELAC υποστηρίζει  ψηφιακή επεξεργασία δεδομένων από αισθητήρες και εντολές του πιλότου. Κοσμικές ακτίνες και σωματίδια υψηλής ενέργειας της ηλιακής ακτινοβολίας φαίνεται ότι μπορεί να προκαλέσουν  bit flips στη μνήμη του υπολογιστή (δηλαδή αλλαγή ενός bit από 0 σε 1 ή αντίστροφα) ή και αλλοίωση κρίσιμων δεδομένων που αφορούν τη θέση των πηδαλίων. Το συνολικό αποτέλεσμα μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένες εντολές προς τα πηδάλια, με αποτέλεσμα απρόσμενη κίνηση του αεροσκάφους.

Οι ρυθμιστικές αρχές (EASA, FAA, DGCA) εξέδωσαν επείγουσες οδηγίες αξιοπλοΐας, καθηλώνοντας τα επηρεαζόμενα αεροσκάφη μέχρι να εφαρμοστούν οι διορθώσεις, κάτι που αφορά σε παγκόσμια ανάκληση περίπου 6.000 αεροσκαφών, με υποχρεωτικές διορθώσεις λογισμικού και σε ορισμένες περιπτώσεις υλικού, προκειμένου να μπορέσουν να πετάξουν ξανά με ασφάλεια.

Πιο συγκεκριμένα προτείνεται εγκατάσταση νέων προστατευτικών μηχανισμών λογισμικού  (error‑correction codes, redundancy checks) ώστε να ανιχνεύονται και να διορθώνονται τα bit flips. Σε ορισμένα αεροσκάφη απαιτούνται αλλαγές hardware (π.χ. αντικατάσταση μνημών ή επεξεργαστών με πιο ανθεκτικούς σε ακτινοβολία).

Για τα περισσότερα αεροσκάφη, η ενημέρωση λογισμικού διαρκεί 2–3 ώρες, αν και περίπου 1.000 χρειάζονται αλλαγές υλικού, που θα απαιτήσουν περισσότερο χρόνο.

Αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμοεφαρμόζουν τις διορθώσεις, προκαλώντας καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Η Destroyer Mafia του Αμερικανικού Ναυτικού “βύθισε” τις Constellation;

Η -όχι και τόσο- αιφνίδια ακύρωση του προγράμματος των φρεγατών Constellation από το Αμερικανικό Ναυτικό, που ανακοινώθηκε στις 25 Νοεμβρίου από τον Υπουργό Ναυτικού...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Hyundai HDS-2300, υποβρύχιο με ΑΙΡ και κόστος κάτω από €1...

18
Η νοτιοκορεατική ναυπηγική βιομηχανία αποτελεί μια από τις πλέον εντυπωσιακές ιστορίες τεχνολογικής ανόδου, των τελευταίων τριών δεκαετιών. Ειδικά στα υποβρύχια, χτίζοντας πάνω σε διαρκή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15/28 Νοεμβρίου 1922: Η “δίκη των εξ”,...

6
Η Μικρασιατική καταστροφή είχε αφήσει σε έκρυθμη κατάσταση τα πολιτικά πράγματα της Ελλάδος, τόσο που η παραίτηση της κυβέρνησης Πρωτοπαπαδάκη δεν κατάφερε να τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

74
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Δύο νεκροί και δεκάδες τραυματίες από ρωσική επίθεση στο Κίεβο

Η Ρωσία πραγματοποίησε στη διάρκεια της νύκτας ευρεία επίθεση στην Ουκρανία με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο άνθρωποι και να τραυματισθούν δεκάδες, δήλωσε σήμερα ο...

Η AEGEAN ολοκλήρωσε άμεσα την εφαρμογή της οδηγίας της Airbus

Κανονικά συνεχίζεται το πτητικό πρόγραμμα της AEGEAN χωρίς καμία αλλαγή ή διαφοροποίηση.Η εταιρεία σε συνέχεια της οδηγίας που εκδόθηκε εχθές το βράδυ από την...

H Ινδία θέλει να αγοράσει 300 πυραύλους για τους εκτοξευτές S-400

Αναπλήρωση αποθεμάτων αλλά και ενίσχυση τους, επιδιώκει η Ινδία σε ότι αφορά τα ρωσικά αντιαεροπορικά συστήματα S-400 που έχει προμηθευθεί. Έτσι οπως αναφέρουν ινδικά...