17.8 C
Athens
Πέμπτη, 13 Μαρτίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΕμφάνιση του πρώτου πολωνικού «Ουσάρου»

Εμφάνιση του πρώτου πολωνικού «Ουσάρου»

- Advertisement -

Εμφανίστηκε για πρώτη φορά και επισήμως δημόσια, το πρώτο πολωνικό F-35A Husarz (Ουσάρος), σε ειδική τελετή στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin στο Fort Worth του Τέξας.

Το πρώτο αυτό αεροπλάνο, με την κωδική ονομασία AZ-01 θα πετάξει τις επόμενες ημέρες, θα υποστεί δοκιμές και θα παραδοθεί τον Δεκέμβριο, αν και θα παραμείνει σε αμερικανικό έδαφος μετασταθμεύοντας στο Αρκάνσας, για να χρησιμοποιηθεί για εκπαίδευση Πολωνών Ιπταμένων.

Να θυμίσουμε ότι το συμβόλαιο για πολωνικό συμβόλαιο για  32 F-35A Block 4, ύψους $4,6 δις υπογράφηκε στις 31 Ιανουαρίου 2020 με προοπτική παράδοσης 4-6 αεροσκαφών το διάστημα 2024-2030.

Το χρονοδιάγραμμα αυτό έχει επηρεαστεί λόγω της αναστολής παραδόσεων για περίπου ένα χρόνο (αν και συναρμολόγηση αεροσκαφών συνεχίζονταν), λόγω των προβλημάτων εξέλιξης του «πακέτου» TR-3 (Tech Refresh 3), οι οποίες όμως πλέον έχουν ξεκινήσει και πάλι.

Με την ευκαιρία να σας περιγράψουμε τι ακολουθεί στη «ζωή» κάθε F-35 που αφήνει τη γραμμή παραγωγής στο Τέξας.

«Παράδοση-παραλαβή»

Στην επίσκεψή μας στη γραμμή συναρμολόγησης της Lockheed Martin στο εργοστάσιό της στο Fort Worth του Τέξας τον Μάρτιο του 2023 είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε τον επικεφαλής του τομέα πτητικών επιχειρήσεων μαχητικών-FFΟ (Fighter Flight Operations) της εταιρείας Tony «Brick» Wilson, έναν βετεράνο χειριστή, που μας μίλησε για τον κρίσιμο ρόλο που έχουν οι πιλότοι-δοκιμαστές, τόσο στο συνεχιζόμενο πρόγραμμα εξέλιξης του VLO μαχητικού, στο οποίο όπως προαναφέρθηκε συμμετέχουν μαζί με τους ομολόγους της USAF και του US Navy/USMC, όσο -και κυρίως- στη διαδικασία παραδόσεων νέων μαχητικών στους τελικούς χρήστες.

O βετεράνος χειριστής-δοκιμαστής μας εξήγησε τότε τη διαδικασία που ακολουθείται για καθένα από τα δεκάδες JSF που αφήνουν τη γραμμή συναρμολόγησης του Fort Worth ετησίως. Όπως μας επισήμανε, οι εκδόσεις τού μαχητικού διαφοροποιούνται στο πλαίσιο των δοκιμών με δύο πτήσεις για τα F-35A και F-35B, ενώ στο F-35C επενδύεται και μια τρίτη, καθεμία από τις οποίες έχει διάρκεια περίπου 90 λεπτών. Η αρχική πτήση για όλες τις εκδόσεις επενδύεται σε ελέγχους ασφαλείας για όλα τα συγκροτήματα και υποσυστήματα, περιλαμβανομένου του κινητήρα, των υποδομών ελέγχου, του συστήματος προσγείωσης, των ηλεκτρικών κ.ά. Η δεύτερη πτήση αφορά τον έλεγχο των συστημάτων αποστολής, των αισθητήρων, των υποδομών απεικόνισης και της λειτουργίας συγχώνευσης πληροφοριών.

Για τα μοντέλα STOVL η τρίτη πτήση αφορά ελέγχους της ειδικής υποδομής που τους προσδίδει τα χαρακτηριστικά κατακόρυφης προσαπογείωσης και αιώρησης, αξιολογώντας όλες αυτές τις φάσεις. Όπως μας υπογράμμισε, οι δύο ή τρεις πτήσεις είναι ο ελάχιστος προβλεπόμενος αριθμός, ενώ τυχόν σοβαρά προβλήματα ίσως απαιτήσουν νέα πτητική δραστηριότητα μετά τη διόρθωσή τους, αν και όπως ανέφερε αυτό είναι σπάνιο.

Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται από πιλότους-δοκιμαστές των πελατών, που για τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις είναι Ιπτάμενοι των αντίστοιχων κλάδων, ενώ για τους εξαγωγικούς πελάτες εντεταλμένοι χειριστές που έχουν εκπαιδευτεί και πιστοποιηθεί πλήρως για τα συγκεκριμένα καθήκοντα.

Μια φάση της διαδικασίας προετοιμασίας για «παράδοση-παραλαβή» (pre-delivery process), που δεν απαντάται σε άλλα μαχητικά, είναι η μέτρηση του RCS (Radar Cross Section), η οποία γίνεται για κάθε αεροπλάνο. Πιο συγκεκριμένα, τα F-35 που αφήνουν τη «μεικτή» παραγωγή (που όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενη αρθρογραφία μας αφορά στη συναρμολόγηση και των τριών εκδόσεων στην ίδια γραμμή), οδηγούνται σε μια γειτονική εγκατάσταση όπου γίνεται η βαφή, η οποία περιλαμβάνει και τα στρώματα των ειδικών επιχρισμάτων που εξασφαλίζουν τα χαρακτηριστικά στελθ.

Αυτά αξιολογούνται για κάθε αεροπλάνο στην ειδική εγκατάσταση ATF (Aircraft Test Facility) που υπάρχει στο Fort Worth, ένας ανηχοϊκός θάλαμος που μπορεί να υποδεχθεί αεροπλάνα διαστάσεων μεγαλύτερων του F-35. Αν οι μετρήσεις είναι εντός των προδιαγραφών και συμφωνήσει ο πελάτης, ξεκινούν οι πτητικές δοκιμές. Αν όμως προκύψει ασυμφωνία, τότε το F-35 επιστρέφει στο «βαφείο» για διορθώσεις και επαναμέτρηση.

Ο Tony Wilson μας ανέφερε επίσης ότι το ATF δεν αφορά μόνο τα καινούρια F-35, αλλά έχει ευρύτερο ρόλο στη διάσταση των χαρακτηριστικών VLO του JSF, αφού σε αυτό επιστρέφουν κατά καιρούς Lightning II από υπηρεσία. Όπως επισημαίνει, αυτό γίνεται τόσο τυχαία ανάμεσα σε παλαιότερα αεροπλάνα για γενική αξιολόγηση, όσο και συγκεκριμένα σε μαχητικά που έχουν αναπτυχθεί για αποστολές σε διάφορα περιβάλλοντα, όπως πλοία, περιοχές με μεγάλη υγρασία, ερήμους, ή έχουν εκτεθεί σε ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως ψύχος. Σε αυτά επιχειρείται να προσδιοριστούν οι επιπτώσεις στο RCS από όλους αυτούς τους παράγοντες. Όπως τονίζει, τα αποτελέσματα ανακυκλώνονται (γρηγορότερα από οποιοδήποτε άλλο feedback) για τη λήψη διορθωτικών μέτρων, διατηρώντας έτσι το μεγάλο πλεονέκτημα των JSF.

Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Πυρηνικά όπλα, βαδίζουμε σε νέα εξάπλωση τους στην “εποχή Τραμπ”;

Σήμερα πυρηνικά όπλα στον πλανήτη έχουν οι εξής χώρες: ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Ινδία, Πακιστάν, Γαλλία, Βρετανία, Ισραήλ, Βόρεια Κορέα. Μπορούμε, με λίγη αισιοδοξία κιόλας,...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Leonardo AW249, το ιταλικό μέλλον των επιθετικών ελικοπτέρων

5
Του Dott. Riccardo Niccoli. Πρώτη δημοσίευση «ΠΤΗΣΗ» νο 53, Νοέμβριος 2024. Ορισμένα στοιχεία της εξέλιξης του προγράμματος ήταν ακριβή την εποχή της αρχικής δημοσίευσης, αλλά...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Φεβρουαρίου/12 Μαρτίου 1910: “Αβέρωφ”, η γέννηση ενός...

2
Καθελκύεται στα Ναυπηγεία Ορλάντο του Λιβόρνο της Ιταλίας το βαρύ θωρακισμένο καταδρομικό «Γεώργιος Αβέρωφ».Το πλοίο ανήκε στην κλάση “Pisa”, δύο πλοία της οποίας είχαν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: Πυρηνικά όπλα, βαδίζουμε σε νέα εξάπλωση τους στην “εποχή Τραμπ”;

Σήμερα πυρηνικά όπλα στον πλανήτη έχουν οι εξής χώρες: ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Ινδία, Πακιστάν, Γαλλία, Βρετανία, Ισραήλ, Βόρεια Κορέα. Μπορούμε, με λίγη αισιοδοξία κιόλας,...

O τουρκικός πύραυλος Atmaca δοκιμάστηκε και από υποβρύχιο – βίντεο

Με επιτυχία στέφθηκε η πρώτη δοκιμή εξαπόλυσης της υποβρύχιας έκδοσης του τουρκικού αντιπλοϊκού βλήματος Atmaca, από το υποβρύχιο TCG Preveze, κλάσης Τype 209/1400. Το...

Πρώτη κατάρριψη μαχητικού για Aster 30 στην Ουκρανία – με θύμα Su-27 ή Su-35

Στις 11 Μαρτίου 2025, η Ουκρανία ανακοίνωσε ότι το ιταλογαλλικό σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας SAMP/T, κατάφερε να καταρρίψει για πρώτη φορά ένα ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος,...