Είναι αυτό ακριβώς που υποδηλώνει η ονομασία του! To Antonov An-225 Mriya το οποίο στα ουκρανικά σημαίνει «όνειρο» ή «έμπνευση» έγινε το μεγαλύτερο μεταγωγικό αεροσκάφος στο πλανήτη!
Με ρόλο κάλυψης στρατηγικών αερομεταφορών για λογαριασμό της «πάλαι ποτέ» ΕΣΣΔ, σχεδιάστηκε από το γραφείο Αntonov στις αρχές της δεκαετίας του 80. Το ΝΑΤΟ του έδωσε ένα πολύ πιο πεζό όνομα. Το ονόμασε «Κοζάκο» “Cossack” αλλά μάλλον ουδείς από όσους εργάστηκαν σε αυτό το πρόγραμμα θα μπορούσε να φανταστεί ότι 31 χρόνια μετά την παρθενική του πτήση, το An-225 θα ήταν υποψήφιο για να καλύψει τις ανάγκες στρατηγικών αερομεταφορών της Ατλαντικής Συμμαχίας..
Εφοδιασμένο με 6 κινητήρες turbofan Ivchenko Progress Lotarev D-18T, είναι το βαρύτερο αεροσκάφος που κατασκευάστηκε ποτέ με μεγιστο βάρος απογείωσης 640 τόνους. Είναι κυριολεκτικά ένας γίγαντας των αιθέρων, μεγαλύτερο από ένα Airbus 380, ή το An-124 και το Boeing 747.
Η σχεδιαστική απαίτηση για An-225
Το Miriya ήταν το αποτέλεσμα της απαίτησης για ένα αεροσκάφος που θα μετέφερε στη ράχη του το σοβιετικό λεωφορείο Buran.
Το σχεδιαστικό γραφείο Antonov προχώρησε στην κατασκευή δύο An-225 Mriya. Η κατασκευή του πρώτου ξεκίνησε το 1984 και η παρθενική πτήση πραγματοποιήθηκε το Δεκέμβριο του 1988 με είσοδο σε υπηρεσία ένα χρόνο αργότερα το 1989.
Σχεδιαστικά βασίστηκε στο An-124 με την υιοθέτηση ατράκτου με μεγαλύτερου μήκους, μεγαλύτερο εκπέτασμα πτερύγων, προσθήκη δύο επιπλέον κινητήρων, επανασχεδιασμένο ουραίο με δίδυμα κάθετα σταθερά, ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης με 32 τροχούς και αφαίρεση της οπίσθιας ράμπας φορτίου.
Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε μέγιστο βάρος απογείωσης 600 τόνων το οποίο στη συνέχεια αυξήθηκε σε 640 τόνους με την υιοθέτηση επιπλέον ορόφου στο πλαίσιο επανασχεδίασης που κόστισε $20εκ. Η ανάπτυξη του δεύτερου πρωτοτύπου ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 80 με στόχο την εφαρμογή επιπλέον βελτιώσεων οι κύριότερες από τις οποίες ήταν η υιοθέτηση οπίοσθιας ράμπας φορτίου και βελτιωμένης σχεδίασης κάθετο σταθερό με stabiliser.
To τέλος και η αναβίωση του «ονείρου»
Η εξέλιξη του προγράμματος όμως σημείωσε καθυστερήσεις από το 1993 λόγω έλλειψης ικανών κονδυλίων που θα εξασφάλιζαν την ολοκλήρωση του και τελικά διακόπηκε οριστικά με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης στο 1991.
Η ακύρωση του προγράμματος Buran κατέστησε το πρόγραμμα μη αναγκαίο με αποτέλεσμα και το μοναδικό επιχειρησιακό An-225, να τεθεί σε μακρά αποθήκευση από το 1994 μέχρι και το 2000. Την ευκαιρία για μια δεύτερη καριέρα έδωσε η διεθνή απαίτηση για μεταφορά βαρέων φορτίων που οδήγησε την εταιρία να επαναφέρει σε υπηρεσία το μοναδικό An-225 ενώ το Σεπτέμβριο του 2006, δόθηκε η εντολή να συνεχιστεί η κατασκευή του δεύτερου πρωτοτύπου. Δυστυχώς όμως η προσπάθεια εγκαταλείφθηκε και πάλι τον Άυγουστο του 2009.
Έχοντας ολοκληρωθεί σε ποσοστό 60-70%, το δεύτερο πρωτότυπο του An-225 τελικά ελπίζεται οτι θα ολοκληρωθεί για λογαριασμό της Κινεζικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (Aerospace Industry Corporation of China) έπειτα από συμφωνία με την κατασκευάστρια Antonov στις 30 Αυγούστου του 2016.
Διαθέσιμο να προσφέρει υπηρεσίες στο ΝΑΤΟ
Σύμφωνα με δημοσίευμα του έγκυρου ιστότοπου Janes 360, η Antonov επιβεβαίωσε την πρόθεση της να προσφέρει επιπλέον μεταγωγικά αεροσκάφη στο ΝΑΤΟ, μετά την ανακοίνωση της ρωσικής εταιρίας Volga-Dnepr οτι δεν θα προσφέρει πλέον υποστήριξη στην Ατλαντική Συμμαχία με την οποία διατηρούσε εμπορικές συμφωνίες για μίσθωση μεταγωγικών αεροσκαφών επί σειρά ετών.
Η εταιρία Antonov με έδρα την Ουκρανία, ανακοίνωσε στις 2 Μαίου 2018 την προσφορά της να παρέχει τον απαραίτητο αριθμό μεταγωγικών An-124-100 (6 αεροσκάφη) για να υποστήρίξει την Υπηρεσία Στρατηγικών Αερομεταφορών του ΝΑΤΟ (Strategic Airlift International Solution – «SALIS») ενώ υπάρχει η πιθανότητα να προσφερθεί και το An-225.
Η απόφαση της Volga-Dnepr δρομολογήθηκε ως αποτέλεσμα της ραγδαίας επιδείνωσης σχέσεων της Ρωσίας με τη Δύση με αποτέλεσμα να μην ανανεωθεί η σύμβαση υποστήριξης η οποία λήγει με την εκπνοή του 2018.
Η ουκρανική εταίρια αερομεταφορών Antonov εξειδικεύεται στην μεταφορά μεγάλων φορτίων σε ολόκληρο τον κόσμο και χρησιμοποιεί έναν στόλο αποτελούμενο από ένα An-22, επτά An-124 και το μοναδικό στο κόσμο An-225 που βρίσκεται σήμερα σε υπηρεσία με πολιτικό νηολόγιο (UR-82060).
Κάτοχος παγκόσμιων ρεκόρ
Το εντυπωσιακό An-225 Mriya μπορεί να πετάξει με μέγιστη ταχύτητα 850km/h και εμβέλεια από 4,000km μέχρι και 15,400km αναλόγως της σύνθεσης βάρους φορτίου και μεταφερόμενου καυσίμου. Το μεγάλο διαμέρισμα μεταφοράς φορτίου είναι συμπιεσμένο και μπορεί να μεταφέρει μεγάλη ποικιλία φορτίου βάρους 250tns με μήκος 43μ, πλάτος 6,4μ και ύψος 4,4μ.
Κατέχει 240 ρεκόρ ανάμεσα στα οποία το παγκόσμιο ρεκόρ για τη μεταφορά του βαρύτερου ενιαίου φορτίου (single item payload) βάρους 189.980kg και του βαρύτερου φορτίου (total payload) βάρους 253,820 kg! Επίσης έχει μεταφέρει φορτίο βάρους 247,000 kg σε εμπορική πτήση.
Τέλος το An-225 κατείχε μέχρι πρόσφατα και το μεγαλύτερο εκπέτασμα πτερύγων (wingspan) σε αεροσκάφος που βρίσκεται σε υπηρεσία. Τη θέση αυτή όμως θα χάσει σύντομα από το Stratolaunch, το τεράστιο αεροσκάφος της ιδιωτικής εταίρίας Stratolaunch Systems το οποίο θα πραγματοποιήσει την παρθεμική του πτήση μέσα στο 2019.
Το Stratolaunch διαθέτει 6 κινητήρες Pratt and Whitney turbofan και ζυγίζει 230 tns χωρίς φορτίο. Με ικανότητα να μεταφέρει φορτίο ανάλογο με το βάρος του (230,000 kg), θα είναι επίσης και το βαρύτερο αεροσκάφος που πέταξε ποτέ με μέγιστο βάρος απογείωσης 1.3 εκ. lbs.ενώ χρησιμοποιεί σύστημα προσγείωσης με 28 τροχούς και η απαιτούμενη διαδρομή απογείωσης φτάνει τα 3.700μ.
Η εταιρία που το κατασκευάζει σκοπεύει να το χρησιμοποιήσει για μεταφορά πυραυλικών φορέων που θα αναρτώνται ανάμεσα από τη διπλή διάταξη ατράκτων και θα εκτοξεύονται σε ύψος 30.000ft, παρέχοντας αξιόπιστη και φθηνή πρόσβαση φορτίου και επιβατών σε περιγήινη τροχιά.
Διαβάστε επίσης