Σε μια σημαντική κίνηση για τον εκσυγχρονισμό των χερσαίων δυνάμεών της, η Ρουμανία επέλεξε επίσημα το Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης (ΤΟΜΑ) Lynx KF41 της Rheinmetall ως τον βασικό πυλώνα του προγράμματος εκσυγχρονισμού μηχανοκίνητου πεζικού.
Η συμφωνία, που ανακοινώθηκε στις 13 Νοεμβρίου 2025, αφορά 298 οχήματα, εκ των οποίων 46 αφορούν εξειδικευμένες εκδόσεις, και σηματοδοτεί μια στρατηγική στροφή στη ρουμανική αμυντική πολιτική.
Το LKF41ynx θα αντικαταστήσει τα παρωχημένα MLI-84 και MLI-84M Jderul, εγχώριες εκδόσεις του σοβιετικού BMP-1, με τα δεύτερα να αποτελούν αναβαθμίσεις των πρώτων με πυροβόλο των 25 mm. Παρόλα αυτά έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τα όρια επιχειρησιακής τους ζωής και δεν ανταποκρίνονται πλέον στις απαιτήσεις του σύγχρονου πεδίου μάχης.
Κομβικό στοιχείο της συμφωνίας αποτελεί η τοπική παραγωγή. Η Rheinmetall θα κατασκευάσει τα οχήματα μέσω της ρουμανικής θυγατρικής της Rheinmetall Automecanica στη Mediaș, με τη στήριξη εγχώριων εταίρων όπως οι Uzina Automecanica Moreni, Interactive Software SRL και MarcTel–SIT.
Το βιομηχανικό σκέλος περιλαμβάνει:
- Δημιουργία Κέντρου Αριστείας Rheinmetall για εκπαίδευση και μεταφορά τεχνογνωσίας
- Κατασκευή εργοστασίου προωθητικών υλών πυρομαχικών στο εργοστάσιο Victoria
- Παραγωγή πυρομαχικών μέσου διαμετρήματος μέσω της Rheinmetall Munitions Romania
- Δημιουργία εκατοντάδων θέσεων εργασίας σε παραγωγή και υποστήριξη
Το πρόγραμμα ξεκίνησε επίσημα τον Ιούλιο του 2025, με αρχικό προϋπολογισμό €2,55 δισ. για 246 οχήματα και προαίρεση για επιπλέον 52. Το τελικό πακέτο προσεγγίζει τα €3 δισ. ευρώ, καθιστώντας το μία από τις μεγαλύτερες αμυντικές επενδύσεις της χώρας. Το Βουκουρέστι έχει δεσμευτεί να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες από 2,2% του ΑΕΠ το 2024 σε 2,5% το 2025, με στόχο το 3% τα επόμενα χρόνια.
Στον διαγωνισμό που προηγήθηκε της επιλογής συμμετείχαν τα :
- BAE Systems CV90 Mk IV
- Hanwha AS21 Redback
- GDELS ASCOD 2
- Πολωνικό Borsuk
- Τουρκικό Tulpar
Δεν χρειάζεται φυσικά να σημειώσουμε ότι η Rheinmetall είχε προτείνει επανειλημμένα στην Ελλάδα μια αντίστοιχη συμφωνία, πριν από την εκκίνηση του ρουμανικού προγράμματος, επισημαίνοντας ότι μια έγκαιρη ελληνική απόφαση θα μεγιστοποιούσε τα όποια οφέλη θα μπορούσαν να αποκομίσει η χώρα μας, καθώς τότε υπήρχε μόνο η γραμμή συναρμολόγησης Lynx στην Ουγγαρία.
Υπογράμμιζαμε μάλιστα ότι μια πρόσθετη γραμμή συναρμολόγησης σε άλλη χώρα θα μείωνε τα πραγματικά οφέλη για την Ελλάδα, καθώς η συγκρότηση τέτοιων υποδομών είναι πεπερασμένη, ειδικά εάν οι επόμενες παραγγελίες δεν είναι μεγάλες.
Οι εταιρίες βέβαια, στην προσπάθεια να προσελκύσουν νέες παραγγελίες, υπόσχονται τέτοια αντισταθμιστικά οφέλη, που όμως σταδιακά γίνονται όλο και πιο πλασματικά ή ακριβά για να υιοθετηθούν.
Αλλά είπαμε… εμείς θα κάνουμε ΤΟΜΑ τα M113.









