Χθες το πρωί, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, κλιμάκιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με επικεφαλή τον ΥΕΘΑ, μαζί με τον ΑΓΕΕΘΑ και τον ΑΓΕΝ, παρουσίασαν στον πρωθυπουργό τη μέχρι σήμερα αξιολόγηση που έχει κάνει το Πολεμικό Ναυτικό, η ΓΔΑΕΕ κι άλλες υπηρεσίες, για τη 2η φάση επιλογής νέου πλοίου για το Στόλο.
Ιταλική επέλαση: Το πρώτο PPA μπορεί να είναι στην Ελλάδα εντός 2022, το κόστος στα 500 εκ. ευρώ
Η αρχική επιλογή των 3 φρεγατών FDI HN έχει δώσει λύσεις στο θέμα της αεράμυνας περιοχής, επιτρέποντας έτσι στο Ναυτικό να επιχειρεί σε σημεία που μέχρι σήμερα δεν μπορούσε, μακρυά από τις βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας. Όμως, 3 φρεγάτες δεν έλυσαν το κρίσιμο πρόβλημα της γήρανσης του Στόλου, και της πιεστικότατης ανάγκης αντικατάστασης 9 φρεγατών κλάσης S, και του εκσυγχρονισμού των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Όταν η Naval μας βάζει σε πειρασμό… Τι να κάνουμε κι εμείς με τη Φρέντα; Άνθρωποι είμαστε!
Ειδικά οι ΜΕΚΟ200ΗΝ έχουν μια καθυστέρηση περίπου 10 ετών στην έναρξη της αναβάθμισης, κάτι ανεπίτρεπτο, αν όχι απαράδεκτο. Το ΠΝ σήμερα δεν θα ήταν «με την πλάτη στον τοίχο» αν οι ΜΕΚΟ200ΗΝ ήταν τώρα στο τέλος του εκσυγχρονισμού τους, κι όχι ούτε καν στην αρχή. Η καθυστέρηση αυτή μπορεί να συγκριθεί μόνο με τη επίσης εξωφρενική περί αγοράς νέων τορπιλών για τα υποβρύχια 214ΗΝ.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Η SIGMA 10514HN είναι “εδώ” με TACTICOS, η μόνη επιλογή αν το ΠΝ επιθυμεί ESSM Block 2
Η παρουσίαση περιελάμβανε την απόρρητη αξιολόγηση που έχει γίνει πάνω στις προτάσεις 5 ναυπηγείων, Naval Group, Damen, Fincantieri, Babcock, TKMS, ενώ υπάρχει και συμπληρωματική εμπλοκή εταιρειών «κολοσσών» όπως η Thales & IAI.
Αγοράζουμε κορβέτες, φρεγάτες ή ένα οικοσύστημα νέων πλοίων; Ο κίνδυνος της «κουρελούς»
Κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως οι εταιρείες εκτός από «ένα πλοίο» και τεχνικά χαρακτηριστικά και τιμές, δίνουν και πολλές άλλες παραμέτρους, τεράστιο ποσοστό από τις οποίες είναι απόρρητες. Με λίγα λόγια, εμείς εδώ έξω πιάνουμε μερικές «κουβέντες», στο ΠΝ έχουν να μελετήσουν τόμους με δεδομένα, και να τα ταιριάξουν στα σενάρια εμπλοκής.
Για παράδειγμα το ΠΝ έχει συγκεκριμένα σημεία ανεφοδιασμού των πολεμικών του. Επιλεγμένα προσεκτικά, μακρυά από βολές της Τουρκίας, προστατευμένα φυσικά ή στρατιωτικά, κινητά ή ακίνητα. Πως «ταιριάζουν» τα πλοία αυτά με τα σημεία ανεφοδιασμού; Πόσο γρήγορα φτάνουν εκεί, ή ακόμη χειρότερα, φτάνουν τα καύσιμα για να σπεύσουν εκεί με μέγιστη ταχύτητα; Ή, αρκούν τα πλοία για να προστατεύσουν τα εν λόγω σημεία;
Η Babcock επιμένει στην ολοκληρωμένη πρόταση της για AH140 και αναβάθμιση MEKO
Η παρουσίαση χθες δεν ήταν λίστα κατάταξης, ήταν περισσότερο μια παρουσίαση των προτάσεων που περνούν τον πήχυ του ΠΝ. Υπάρχουν δυο λίστες, μια με κορβέτες/ελαφριές φρεγάτες και μια με φρεγάτες. Η πρώτη περιλαμβάνει τις Gowind HN, FCΧ-30, SIGMA 10514HN, και η άλλη την μοναδική ΑΗ140ΗΝ. Οι Βρετανοί προσφέρουν φρεγάτα σε κόστος κορβέτας. Συνεπώς, και η ΑΗ140ΗΝ είναι μέσα, καθώς όχι μόνο δεν υπάρχει λόγος να κοπεί, το αντίθετο, μάλιστα.
ThinkOutOfTheBox: Οι νέες φρεγάτες του ΠΝ πρέπει να έχουν δυνατότητα ανακατάληψης εθνικού εδάφους
Θα πρέπει να ομολογήσουμε πως το Πολεμικό Ναυτικό φέρεται έξυπνα στη διαδικασία επιλογής. Φροντίζει να μην είναι δογματικό σε κανένα τύπο πλοίου, απλά σε κάθε ένα, εξηγεί τι ακριβώς χρειάζεται. Έτσι προσφέρει ενημέρωση στον πρωθυπουργό, ώστε αν χρειαστεί να κάνει ο ίδιος και μια πολιτική διαπραγμάτευση με τις χώρες-έδρες των ναυπηγείων, μεγιστοποιώντας τα οφέλη για την Ελλάδα. Αυτό το είδαμε ξεκάθαρα και με την αγορά των γαλλικών φρεγατών, όταν υπογράψαμε Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας με τη Γαλλία.
Αυτό είναι ένα δείγμα πως οι ένοπλες δυνάμεις δεν είναι αποκομμένες από τον πραγματικό κόσμο. Χωρίς να υποτιμούν ούτε στο ελάχιστο τις επιχειρησιακές δυνατότητες που απαιτούν από τα νέα πλοία, εξυπηρετούν και τους απαραίτητους βαθμούς ελευθερίας για την πολιτική ηγεσία. Με λίγα λόγια, το Πολεμικό Ναυτικό έχει διασφαλίσει πως θα πάρει ικανά νέα πλοία, αλλά ταυτόχρονα και η πολιτική ηγεσία θα καταφέρει να πάρει επιπλέον ανταλλάγματα.
ΑΠΟΨΗ: Η Ελλάδα και το ΠΝ χρειάζονται πυραύλους Made In Greece
Αντιλαμβανόμαστε πως οι φίλοι μας θέλουν να διαβάσουν πως «προηγείται το τάδε» ή «είναι καλύτερο το δείνα». Δεν μπορούμε να τα γράψουμε αυτά, θα γράψουμε προσωπικές εκτιμήσεις με βάση τη λογική. Η Gowind HN παραμένει το φαβορί, κάτι απολύτως κατανοητό. Από τη στιγμή που αγοράσαμε 3 FDI HN, η επιλογή της Gowind είναι η λογική επόμενη αγορά. Έχει το μειονέκτημα του μονοδιάστατου οπλισμού, δηλαδή του MICA VL, αλλιώς, αν είχε τον ESSM, το πλοίο θα είχε ήδη επιλεγεί.
Για μας επίσης φαβορί είναι…
Η συνέχεια στο Naval Defence