To περασμένο καλοκαίρι η σελίδα μας είχε προσεγγίσει για πρώτη φορά το θέμα των υβριδικών υποβρυχίων. Δηλαδή σκάφη που φθάνουν στην περιοχή των παράκτιων επιχειρήσεων με υψηλή ταχύτητα και λίγο πριν μπουν σε σημεία υψηλού κινδύνου, καταδύονται. Μετά, πλέοντας αθόρυβα χάρη σε ηλεκτρικούς κινητήρες, προσεγγίζουν, αναδύονται, χτυπούν ή αποβιβάζουν καταδρομείς, καταδύονται και επιστρέφουν, ή αναμένουν για να παραλάβουν την ομάδα που έχουν αποβιβάσει.
Το προηγμένο Victa θα κατασκευάζεται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπεγράψε Μνημόνιο Συνεργασίας
Σε σχέση με τα mini υποβρύχια, έχουν πλεονέκτημα στο γεγονός ότι δεν απαιτούν κάποιο πλοίο ή μεγάλο υποβρύχιο για την εξαπόλυση τους, αφού είναι ικανά να διανύουν εκατοντάδες μίλια στην επιφάνεια, αλλά και κάτω από αυτή. Σε σχέση με τα ταχέα σκάφη επιφανείας, όπως τα Mark V/VI, έχουν ελάχιστο κίνδυνο εντοπισμού μιας και το ίχνος τους είναι πολύ πιο μικρό, ενώ η κατάδυση δίνει ακόμη μεγαλύτερο περιθώριο ασφαλείας σε περίπτωση εχθρικής παρουσίας. Έτσι στο σημερινό ναυτικό πόλεμο τα συγκεκριμένα είναι πολύ δύσκολο να γίνουν αντιληπτά, πόσο μάλλον να αναχαιτιστούν.
Το πρόβλημά τους είναι πως δεν υπάρχει μεγάλη ποικιλία και τα περισσότερα μοντέλα παρουσιάζουν συμβιβασμούς και μέτριες επιδόσεις. Εμείς, είχαμε παρουσιάσει πέρυσι το πλέον υποσχόμενο και προηγμένο, το Victa της εταιρείας SubSea Craft (SSC), με μεγάλη αυτονομία και με προηγμένη τεχνολογία για αθόρυβη πλεύση, μικρό αποτύπωμα σε ραντάρ και σόναρ. Η τιμή του δεν είναι γνωστή ακόμη, αλλά μπορούμε να πούμε πως σίγουρα είναι μικρότερη ενός Mark VI, δηλαδή τυπικού ταχύπλοου κρούσης.
Όταν λοιπόν πέρσι κάναμε έρευνα για αυτά, δεν φανταστήκαμε ότι θα μπορούσε το Victa να κατασκευαστεί στην Ελλάδα, καθώς πρόκειται για σύνθετο σκάφος υψηλών προδιαγραφών. Όμως σήμερα δημοσιεύσαμε τις πρώτες πληροφορίες για την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης (Memorandum of Understanding), μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας SSC και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Τα οποία, μετά την πώληση τους στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, φάνηκε να περνούν μια περίοδο στασιμότητας μέχρι να ξαναρχίσει η ναυπηγοεπισκευαστική τους εργασία. Μεσολάβησε εδώ η πρόσληψη στελεχών με εμπειρία, ενώ ως διευθύνων σύμβουλος ανέλαβε ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, οπότε διαφάνηκε πως υπήρχε πρόθεση για διεκδίκηση περισσότερου και πιο καινοτομικού έργου, με την συμφωνία με την SSC να δείχνει ίσως τι επίκειται.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: VICTA, το καινοτομικό υβριδικό υποβρύχιο για αμφίβιες επιχειρήσεις
Καταρχάς, το Victa είναι ένα πρόγραμμα που ήδη έχει τραβήξει το ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού και την Διοίκησης Ειδικού Πολέμου. Αν και αυτό φυσικά δεν είναι δεσμευτικό, εντούτοις μάλλον αρκούσε στα Ναυπηγεία να συζητήσουν με την SSC και να προσφέρουν τις εγκαταστάσεις για την κατασκευή του Victa. Από όσο γνωρίζουμε, τα Ναυπηγεία ελέγχθηκαν από τους Βρετανούς, και κάλυπταν τις προδιαγραφές παραγωγής ενός τόσο προηγμένου σκάφους.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μπορεί να ήταν μακριά από κατασκευαστικό έργο, αλλά ποτέ δεν έμειενα τελείως ανενεργά, ενώ ο νέος μέτοχος σκοπεύει να επενδύσει στην καινοτομία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο Σκαραμαγκάς ήταν ο κατασκευαστής των φρεγατών MEKO200HN, των υποβρυχίων Type 214HN, των κανονιοφόρων κλάσης Μαχητής, αλλά και πολλών άλλων πλοίων. Προφανώς η αναδιάρθρωση υπό το νέο ιδιοκτησιακό σχήμα, αλλά και τα στελέχη, έπεισαν την βρετανική εταιρεία να προχωρήσει σε συμφωνία.
Δεν γνωρίζουμε αν στην Ελλάδα θα κατασκευαστούν μόνο πιθανές ελληνικές παραγγελίες από Victa, αλλά γνωρίζουμε πως οι Βρετανοί προορίζουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και για hub επισκευών/συντήρησης των σκάφων που θα πουληθούν στην ευρύτερη περιοχή. Προφανώς και η βρετανική γραμμή παραγωγής θα καλύψει το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Βόρεια Αμερική σε παραγγελίες, αλλά η πρόθεση για ελληνική γραμμή, είναι μέχρι στιγμής η μοναδική διεθνής συμφωνία που έχει κάνει η SSC.
Το project στηρίζει και η εδώ βρετανική πρεσβεία, με τις αντίστοιχες οδηγίες της κυβέρνησης της. Όμως μας δήλωσε αποκλειστικά ο Πρέσβης, κ. Matthew Lodge “είναι πολύ ενθαρρυντικό που βλέπουμε μια ισχυρή συνεργασία μεταξύ της SubSea Craft και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Αυτή προσφέρει συναρπαστικές δυνατότητες μεταξύ μιας καινοτόμου βρετανικής εταιρείας, που βρίσκεται στην αιχμή των τεχνολογικών εξελίξεων και ενός βασικού ετέρου στην ελληνική αμυντική και ναυπηγική βιομηχανία, χτίζοντας πάνω στους στενούς ελληνο-βρετανικούς δεσμούς και σε μια διαρκώς ενισχυούμενη αμυντική συνεργασία”.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως δεν είναι ένα “απλό” MoU μεταξύ δυο εταιρειών, καθώς προβλέπει τη δημιουργία Κέντρου Καινοτομίας μέσα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά…
Η συνέχεια στο Naval Defence