34.5 C
Athens
Δευτέρα, 14 Ιουλίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝAmerican Airlines, Πτήση 191, 45 χρόνια από μια τραγωδία λόγω λαθών συντήρησης

American Airlines, Πτήση 191, 45 χρόνια από μια τραγωδία λόγω λαθών συντήρησης

- Advertisement -

Συμπληρώνονται σήμερα 45 χρόνια από την τραγωδία της «Πτήσης 191», όταν το McDonnell Douglas DC-10 που την εκτελούσε, κατέπεσε στην απογείωσή του από τον διάδρομο του O’Hare International του Σικάγο, σε ένα δυστύχημα στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 273 άνθρωποι, δυο από αυτούς στο έδαφος.

Η συντριβή του DC-10 («N110AA») «στοιχειώνει» έκτοτε την Αεροπορία και τις Αερομεταφορές, όχι μόνο λόγω της συγκλονιστικής φωτογραφίας των τελευταίων στιγμών του τρικινητήριου επιβατικού, σπανιότατη για την εποχή που φυσικά δεν κουβαλούσε ο καθένας μας από ένα κινητό τηλέφωνο με ικανότητα λήψεων στην τσέπη, αλλά ακόμη και η κατοχή κάποιας φωτογραφικής μηχανής ήταν σπάνια.

Ο κύριος λόγος για αυτό είναι τογεγονός ότι τα αίτια ιχνηλατήθηκαν στη συντήρηση του αεροπλάνου και μάλιστα αρκετά νωρίτερα από το συμβάν.

Το DC-10 υπέστη στην απογείωση απόσπαση του αριστερού General Electric CF6-6D λόγω αστοχίας του πυλώνα ανάρτησής του στην ημιπτέρυγα, με αποτέλεσμα να συντριβεί πριν την άκρη του διαδρόμου.

Μια τέτοια κατάσταση φυσικής απόσπασης κινητήρα, ακόμη και στο πολύ μικρό ύψος που συνέβη, είναι επιβιώσιμη και η αντιμετώπισή της αποτελεί μέρος της εκπαίδευσης των χειριστών με σενάρια πολλαπλών παραμέτρων σε εξομοιωτή.

Στην περίπτωση όμως του μοιραίου DC-10, εξελίχθηκε σε συντριβή καθώς η απόσπαση του πυλώνα συμπαρέσυρε και  κομμάτι περίπου ενός μέτρου από το χείλος προσβολής της ημιπτέρυγας, μαζί με την υπεραντωτική διάταξη, δηλαδή των σλατ.

Αν και το αεροπλάνο συνέχισε την άνοδό του με το πλήρωμα να αντισταθμίζει με επιτυχία την ασυμμετρία ώσης που θα οδηγούσε και στη σωτηρία, η καταστροφή στο χείλος προσβολής περιέλαβε και αγωγούς υδραυλικής ισχύος που κινούσαν τα σλατ, τα οποία βρισκόντουσαν σε θέση έκτασης για την απογείωση (και την μεγιστοποίηση παραγωγής ώσης), όπως προβλέπεται.

Χωρίς υδραυλική ισχύ και με την αεροδυναμική πίεση που υφίσταντο, οι υπεραντωτικές διατάξεις της αριστερής ημιπτέρυγας υποχώρησαν  με άμεσο αποτέλεσμα να παράγεται μικρότερη άντωση από ότι στην δεξιά ημιπτέρυγα, στην οποία τα φλαπ παρέμεναν σε πλήρη έκταση.

Ως εκ τούτου το αεροπλάνο άρχισε να περιστρέφεται αριστερόστροφα ως προς τον διαμήκη άξονα και χωρίς δυνατότητα αντιστάθμισης από το πλήρωμα, μέσα σε 31 δευτερόλεπτα βρέθηκε ανάστροφα και κατέπεσε.

Η αιτία όμως της αστοχίας του πυλώνα βρέθηκε στην ακατάλληλη διαχείριση συνεργείου, το οποίο τον επανατοποθέτησε μετά από έλεγχο και συντήρηση στο αεροσκάφος, ως συγκρότημα (δηλαδή μαζί με τον κινητήρα) χρησιμοποιώντας -κατά παράβαση- απλή κλίνη και… περονοφόρο όχημα και όχι ειδική κλίνη με ενσωματωμένο σύστημα ανύψωσης.

Στη προσπάθεια να εγκατασταθεί ο πυλώνας με τον κινητήρα στην ημιπτέρυγα και λόγω της περιορισμένης δυνατότητας κινήσεων του περονοφόρου, προκλήθηκε ζημιά σε ένα από τα σημεία ανάρτησης, η οποία δεν επισημάνθηκε στους ελέγχους.

Ας σημειωθεί ότι από τη σχεδίασή τους στα αεροσκάφη υπάρχει πρόβλεψη απόσπασης του κινητήρα ή του συγκροτήματος με τον πυλώνα σε περίπτωση αστοχίας της υποδομής συγκράτησης με τις ελάχιστες ζημιές («clean separation»), ενώ με την εκπαίδευση των πληρωμάτων που προαναφέρθηκε, η κατάσταση είναι επιβιώσιμη, ακόμη και στην κρίσιμη φάση της απογείωσης-αρχικής ανόδου  (ή της προσγείωσης).

Σε συνέχεια του δυστυχήματος της «Πτήσης 191» υπήρξαν πολλές σχεδιαστικές αλλαγές με βάση τα μαθήματα που αποκομίστηκαν.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Διάσωση πιλότων πίσω από τις εχθρικές γραμμές, η περίπτωση της Ελλάδας

Η εκπαίδευση ενός πιλότου μαχητικού αεροσκάφους είναι μια χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία, που απαιτεί σημαντικούς πόρους από το κάθε κράτος, ενώ οι χειριστές επιλέγονται...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Γαλλία και Βρετανία σε στρατηγική σύγκλιση με κοινή πυρηνική αποτροπή...

0
Πέρα από τα κοσμικά της πρόσφατης επίσκεψης Μακρόν στη Βρετανία, η ουσία των συμφωνηθέντων με τον εκεί πρωθυπουργό Κιρ Στάρμερ, είναι μια υψηλής πολιτικής...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Ιουλίου 1878: Η συνθήκη του Βερολίνου, οι...

13
Υπογράφεται η Συνθήκη του Βερολίνου μεταξύ των Μεγάλων Δυνάμεων και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Καρπός του συνεδρίου που οργανώθηκε στο Βερολίνο από τον "αρχιτέκτονα" της...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ο Τραμπ γίνεται Μπάιντεν, στέλνει Patriot στην Ουκρανία… απογοητευμένος από τον Πούτιν

Ριζική μεταστροφή εμφανίζει πλέον ο Αμερικανός Πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ στην πολιτική του στο Ουκρανικό. Έτσι αφού αρχικά σχεδόν κόντεψε να ταυτιστεί με τις ρωσικές...

Καμερούν: Ο πρόεδρος Μπιγιά, 92 ετών, υποψήφιος για 8η θητεία

Ο πρόεδρος του Καμερούν Πολ Μπιγιά, στα 92 του χρόνια ο γηραιότερος εν ενεργεία αρχηγός κράτους στον πλανήτη και μόλις ο δεύτερος που ανέλαβε...

Η ICE είναι εξουσιοδοτημένη να απελαύνει ανθρώπους από τις ΗΠΑ σε «τρίτες» χώρες ακόμη και μέσα σε έξι ώρες αφού ενημερωθούν

Η ICE, η ομοσπονδιακή αστυνομική υπηρεσία επιβολής του νόμου ως προς τη μετανάστευση, μπορεί να απελαύνει από τις ΗΠΑ σε «τρίτες» χώρες, όχι στις...