Η ΠΤΗΣΗ είχε σήμερα την χαρά να παρευρίσκεται στην παράδοση ενός ελικοπτέρου S-70B6 (το ΠΝ58, δεν είναι πλέον “κρυφό”), στο Πολεμικό Ναυτικό. Το ελικόπτερο, υπέστη “βαριά” συντήρηση, και επιστρέφει στην πρώτη γραμμή. Όταν λέμε πρώτη γραμμή, μιλάμε πως θα κυνηγά τουρκικά υποβρύχια από τη Λήμνο μέχρι την Πάφο, κι από την Κέρκυρα μέχρι την Βεγγάζη. Για όσους καλούς φίλους θυμούνται, το ελικόπτερο παραδόθηκε στην ιδιωτική εταιρεία Aeroservices, πριν μερικές εβδομάδες, ΠΑΝΩ ΣΕ ΝΤΑΛΙΚΑ. Το ελικόπτερο, ήταν καθηλωμένο, εδώ και πολύ καιρό, στη βάση του Ναυτικού. Ένα βράδυ (με φεγγάρι ή χωρίς), το ΠΝ το φόρτωσε, και το έστειλε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στα Μέγαρα.
Μα καλά, θα πει κάποιος, σε νταλίκα; Ναι κυρίες και κύριοι, δεν μας ενδιαφέρει το φαίνεσθαι, αλλά μας ενδιαφέρει να γίνει η δουλειά. Ο Ελληνικός Λαός, από το υστέρημά του, έχει πληρώσει για 11 ελικόπτερα S-70B/B6, τα καλύτερα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα μέχρι την έλευση του MH-60R. H εγκατάλειψη των Ενόπλων Δυνάμεων οδήγησε μέρος των ελικοπτέρων αυτών σε ακινησία. Αλλά και πάλι, το ΠΝ κατάφερε να έχει αξιοπρεπείς διαθεσιμότητες, όταν ΠΑ και ΣΞ έβλεπαν να ενάερια μέσα τους να λιάζονται. Το αστείο είναι, πως οι “πρωτάρηδες” των Εναερίων Μέσων, η Πυροσβεστική και η Ελληνική Αστυνομία, καταφέρνουν να έχουν διαθεσιμότητες κοντά στο 100%! Περίεργα πράγματα…
Απόδοση πρώτου ελικοπτέρου Aegean Hawk από εγχώριο επισκευαστικό φορέα
Χτες, μετά από απαίτηση πολλών αναγνωστών μας, γράψαμε ένα άρθρο για το τι σημαίνει FMS και Διακρατική Συμφωνία. Σήμερα, κάποιοι φωστήρες, χωρίς εισαγωγικά, θεώρησαν πως έτσι “προωθούμε” τις MMSC. Καμία σχέση, και μάλλον θα λέγαμε πως η απάντηση για τα FMS δόθηκε σήμερα. Όταν ο Πρέσβης των ΗΠΑ, ο ΑΓΕΕΘΑ και ο ΑΓΕΝ, ήλθαν σε μια λιτή τελετή παράδοσης ενός “συντηρημένου” ελικοπτέρου. Γιατί;
Διότι αυτό το ελικόπτερο, είναι η συνέχεια της συμφωνίας που υπεγράφη πέρσι τέλος Ιουλίου, για την αγορά των 4 MH-60R. Μέσα σε αυτή τη συμφωνία, το ΠΝ έβαλε και την συντήρηση ΚΑΙ αναβάθμιση των ελικοπτέρων S-70B/B6 που έχει σε υπηρεσία, με πρωταρχικό στόχο την αποκατάσταση των διαθεσιμοτήτων. Ωραία να λέμε έχουμε “περήφανο ΠΝ”, ωραία να λέμε “τα ελικόπτερα του ΠΝ έκαναν πλάκα με τα τουρκικά υποβρύχια”, αλλά η πτήση ενός ελικοπτέρου δεν είναι “λάδια-φίλτρα-μπουζί-πλατίνες και δρόμο”. Με τα ελικόπτερα πετούν ψυχές, στελέχη με οικογένεια, αξιωματικοί και υπαξιωματικοί της Ελλάδας.
2ο ελικόπτερο S-70B6 μπήκε για συντήρηση, προς απόλυτη αποκατάσταση διαθεσιμοτήτων
Η προκαταβολή, η πενιχρή προκαταβολή (για όσους λένε τα δικά τους, θα πούμε πως η προκαταβολή που το ΠΝ συμφώνησε ήταν 10 εκ. δολάρια) για τη σύμβαση μπήκε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Από εκείνη τη μέρα, το ΠΝ ξεκίνησε έναν αγώνα δρόμου για την ενεργοποίηση της σύμβασης, που απαιτούσε μια δαιδαλώδη γραφειοκρατία, ανάμεσα στην Αμερικανική Κυβέρνηση, το USN, τη ΓΔΑΕΕ, το ΠΝ, το ΓΕΕΘΑ. Τι είχε γίνει; το USN ούτε λίγο ούτε πολύ, για ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ, έδωσε συντήρηση ιπτάμενου μέσου σε εταιρείας διαπιστευμένη εκτός της κατασκευάστριας. Όχι πρώτη φορά στην Ελλάδα, πρώτη στον κόισμο. Κι όλα αυτά το ΠΝ τα “έτρεξε” σαν επισπεύδων σε χρόνο dt. Η AEROSERVICES είχε επιλεγεί πολύ προσεκτικά, και λίγους μήνες μετά δέχτηκε το πρώτο ελικόπτερο (ΠΝ58).
Επανέρχεται στην ενεργό δράση μετά από πολλά χρόνια, ελικόπτερο AS365 Dauphin του Λιμενικού Σώματος
Το ελικόπτερο έφτασε σε νταλίκα και σε κουτιά στην εταιρεία. Η τελευταία, 5 εβδομάδες μετά, παρά τον κορωνοϊό, παρά τη γραφειοκρατία, με την άψογη συνεργασία του ΠΝ και του USN, ολοκλήρωσε τις εργασίες και το ελικόπτερο είναι έτοιμο να πετάξει πίσω στο Κοτρώνι. Ήρθε σε νταλίκα, θα φύγει πετώντας. Προσοχή. Η επιλογή της εταιρείας δεν έγινε με βάση αντισταθμιστικά, αλλά βάσει εμπορικής συμφωνίας με το USN. Το τελευταίο έψαξε στην Ελλάδα εταιρείες, έδωσε λίστα απαιτήσεων, εταιρείες στην Ελλάδα απάντησαν, και η Aeroservices πήρε τη δουλειά σαν φθηνότερη. Τόσο απλά. Δεν μένουμε στην Aeroservices, υπάρχει ένας υγιής ιδιωτικός τομέας στη χώρα μας, αλλά πάμε παρακάτω.
Είχαμε κάποιες πρωτιές. Ποιες ήταν αυτές;
- Είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που μια σύμβαση προχωρά τόσο γρήγορα
- Είναι η πρώτη φορά που μια σύμβαση FMS ξεκινά σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα
- Είναι η πρώτη φορά που το ΠΝ συνεργάζεται με ιδιωτική εταιρεία για την υποστήριξη των Εναερίων Μέσων του
- Είναι η πρώτη φορά που το USN επιλέγει μια ελληνική ιδιωτική εταιρεία για την συντήρηση εναερίων μέσων σε σύμβαση που το αφορά
- Είναι η πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες που εναέριο μέσο αποδίδεται στην ώρα του, μετά από συντήρηση, στις Ένοπλες Δυνάμεις
- Είναι η πρώτη φορά, που ελληνική εταιρεία προορίζεται να γίνει hub για τη συντήρηση εναέριων μέσων για την ευρύτερη περιοχή, από την Αμερικανική Κυβέρνηση
- Είναι η πρώτη φορά, που Ένοπλες Δυνάμεις, κατασκευάστρια εταιρεία εναέριου μέσου, και ιδιωτικός τομέας συνεργάζονται
Γιατί το ΠΝ έγραψε ιστορία με το πρώτο S-70B6 που μπαίνει για συντήρηση. Σε 42 μέρες στον αέρα!
Αν ψάξουμε θα βρούμε κι άλλες “πρωτιές”. Αλλά μένουμε σε αυτές. Αντιλαμβανόμαστε πως κάποιοι συνδύασαν τα FMS με φρεγάτες γιατί έτσι τους βολεύει. Αλλά λίγη ψυχραιμία δεν βλάπτει. Ίσως κάποιοι να βλέπουμε αμερικανικές φρεγάτες και στους εφιάλτες τους, αλλά η συνωμοσιολογία έχει ξεφύγει. Εδώ μιλάμε για ένα επίτευγμα του “κακού” ιδιωτικού τομέα, με τους “κακούς” Αμερικανούς, την “κακιά” Lockheed Martin, με τις Ένοπλες Δυνάμεις (ευτυχώς οι εποχές και οι ΕΔ ήταν “κακιές” πέρασαν, να είναι καλά ο Ερντογάν που μας τις γνώρισε καλύτερα).
Για να το κλείσουμε. Δεν είναι κακό να υπάρχουν FMS, που είναι ΤΡΟΠΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ κι ΟΧΙ τρόπος χρηματοδότησης. Δεν είναι κακό να εμπλέκεται κάπου οι ΗΠΑ και η Lockheed Martin. Δεν χρειάζεται να στέλνουμε τα εναέρια μέσα μας στο Νεκροταφείο Αεροσκαφών στην Τανάγρα, και να λέμε “εμείς κάναμε το καθήκον μας”. Υπάρχει ιδιωτικός τομέας, υψηλής εξειδίκευσης, ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ. Αν γίνει αύριο πόλεμος, η Aeroservices, κι όλες οι άλλες εταιρείες του ιδιωτικού τομέα δεν θα φύγουν από τη χώρα, επιτάσσονται και θα πολεμήσουν προσφέροντας.
Κλείνοντας, να απαντήσουμε και σε κάποιες απορίες. ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ (σε αυτή τη περίοδο, θα γίνει στο μέλλον), αλλά συντήρηση σε αυτή τη φάση. Τα ελικόπτερα αποδίδονται πίσω σε πτητική κατάσταση, το ΠΝ58 σήμερα θα “κοιμηθεί” στο σπίτι του, στο Κοτρώνι. Ο εκσυγχρονισμός θα γίνει, αφού ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός, συγκεντρωθούν τα απάρτια και γίνει ταυτόχρονα και ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ. Τα ελικόπτερα, θα διαλυθούν στην Aeroservices στα εξ ων συνετέθησαν. Θα αποχρωματιστούν με lazer, θα αλλαχθούν τα πάντα, και μετά θα είναι έτοιμα να υπηρετήσουν για άλλα 20+ χρόνια. Τότε θα τα δούμε και βαμμένα.
Τώρα, καθώς πετάχτηκαν πολλές “μπηχτές” για το άρθρο για τις επεξηγήσεις για τα FMS, και ειδικά για τις φωτομηχανές των RF-4E, θα πούμε τα εξής. Το θέμα το είχε θίξει πρώτη η ΠΤΗΣΗ τότε. Μιας λοιπόν και οι πολέμιοι των FMS “κόλλησαν” στις φωτομηχανές, θα γράψουμε για το θέμα άμεσα.
Ας σταματήσουμε την γκρίνια. Το ΠΝ πρωτοπόρησε. Έκανε πράγματα που δεν έχουν ξαναγίνει. Έδειξε το δρόμο για το μέλλον. Ενώ τα Super Puma της ΠΑ σαπίζουν κάπου, ενώ τα ΝΗ90 της Αεροπορίας Στρατού μαζεύουν βιταμίνη D, τα S-70B/B6 θα είναι πιστοί σύντροφοι των φρεγατών του ΠΝ. Και ναι, χάρη σε μια συμφωνία FMS με τις ΗΠΑ (φτου κακά), και μια ιδιωτική εταιρεία. Φυσικά, σιγά-σιγά όλοι αλλάζουν. Τον άλλο μήνα, τα πρώτα Rafale προσγειώνονται στην Τανάγρα, η ELBIT ξεκινά τη συντήρηση των Τ-6, η ΙΑΙ των τριών C-130. Δεν ξέρουμε αν γίνονται όλα τέλεια, αλλά γίνονται.