του Γιάννη Τζαγκαράκη, ναυπηγού
Το παρακάτω κείμενό είναι απόσπασμα από ομιλία του Τούρκου αντιναυάρχου Cem Gürdeniz στα τουρκικά ΜΜΕ για τη ναυτική ισορροπία στο Αιγαίο και την Ελλάδα.
“Μπορούν βέβαια να παίρνουν ότι πλοία θέλουν, απλά θα γεμίζουν το “τσουβάλι” του Αμερικανού, του Γάλλου ή του Γερμανού. Το ελληνικό Ναυτικό δεν μπορεί να συγκριθεί με το τουρκικό και το πρόγραμμα ναυπηγήσεων που έχουμε. Επιτρέψτε μου να το πω ξεκάθαρα μία φορά. Το ελληνικό Ναυτικό δεν είναι εθνικό. Η ανεξαρτησία και τα εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να προστατευθούν με πλοία και όπλα που αγοράζονται από το εξωτερικό”.
Πόσο άδικο έχει άραγε; Οι αντίπαλοί μας εδώ και καιρό το έχουν είδη κάνει πράξη. Εμείς πότε;
Οικογένεια πολεμικών πλοίων της ALS NSD
Η οικογένεια πολεμικών πλοίων συμπεριλαμβάνει σύγχρονα σκάφη μελετημένα και σχεδιασμένα από Έλληνες, με βάση τις ιδιαιτερότητες του Αιγιακού Αρχιπελάγους αλλά και των θαλασσών της Ανατολικής Μεσογείου, για την κάλυψη των δυναμικά εξελισσόμενων αναγκών του Π.Ν.
Η οικογένεια για λόγους κόστους και ομοιοτυπίας είναι βασισμένη σε μια πλατφόρμα με κοινά υδροδυναμικά χαρακτηριστικά και συμπεριλαμβάνει πολεμικά σκάφη διαφόρων τύπων, από περιπολικό των 65 μέτρων μέχρι και φρεγάτα Άμυνας Περιοχής των 140 μέτρων.
Η Als Naval Ship Designs (Als NSD) εργάζεται στο αντικείμενο για χρονικό διάστημα που υπερβαίνει τη δεκαετία, και αποτελείται από Έλληνες ακαδημαϊκούς, αξιωματικούς του Π.Ν., ναυπηγούς και μηχανολόγους μηχανικούς με βιομηχανική εμπειρία, στελέχη νηογνωμόνων κλπ.
Υπάρχει κάποιος ο οποίος με επιχειρήματα και όχι με εικασίες και αφορισμούς να τεκμηριώσει ότι ούτε ένα από τα σκάφη της οικογένειας πολεμικών πλοίων της ALS NSD δεν είναι κατάλληλο για να καλύψει τις ανάγκες του Π.Ν.; Είναι άξιο απορίας και έντονου προβληματισμού για ποιο λόγο το Π.Ν. και η Ελληνική κυβέρνηση δεν είναι αρωγοί στην προσπάθειά μας αυτή.
Τι παραπάνω άραγε έχουν οι υποψήφιες προς αγορά φρεγάτες από τις Ελληνικές σχεδιάσεις της ALS NSD;
- Μήπως οι προσφερόμενες φρεγάτες έχουν μελετηθεί και σχεδιαστεί με βάσει τις ιδιαιτερότητες του Αιγιακού Αρχιπελάγους αλλά και των θαλασσών της Ανατολικής Μεσογείου;
- Μήπως έχουν μεγαλύτερη ταχύτητα, αυτονομία και ενδιαιτήσεις για περισσότερο προσωπικό;
- Μήπως πρόκειται για ποιό σύγχρονες σχεδιάσεις και είναι εξοπλισμένες με πλέον σύγχρονα συστήματα, όπλα και αισθητήρες;
- Μήπως τελικά κοστίζουν λιγότερο;
- Μήπως είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να καλύπτουν πλήρως τις ειδικότερες επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού;
- Μήπως σε συστήματα, όπλα και αισθητήρες έχουν ομοιοτυπία σε σύγκριση με τις υπάρχουσες μονάδες του στόλου μας;
- Μήπως με την αγορά τους θα μειώσουμε την εξάρτησης της χώρας μας από το εξωτερικό και το κόστος των εξοπλιστικών προγραμμάτων;
- Μήπως με την αγορά τους ευελπιστούμε ότι θα αυξήσουμε το ποσοστό κάλυψης των εξοπλιστικών αναγκών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων από την εθνική μας αμυντική βιομηχανία, θα μεγιστοποιήσουμε την εγχώρια προστιθέμενη αξία και θα αυξήσουμε την απασχόληση σε κλάδους υψηλής τεχνολογίας;
- Εάν οι απαντήσεις στα παραπάνω είναι αρνητικές, για ποιό λόγο τότε η Ελληνική κυβέρνηση και το Πολεμικό Ναυτικό προχωρούν στην αγορά τους από το εξωτερικό, χωρίς καν να κάνουν τον κόπο να εξετάσουν διεξοδικά τις Ελληνικές προτάσεις;
- Και εάν η αγορά φρεγατών από το εξωτερικό είναι μια ανειλημμένη υποχρέωση για λόγους τους οποίους εμείς δεν γνωρίζουμε η δεν κατανοούμε, τότε για ποιο λόγο δεν εξετάζεται η πρότασή μας για την κάλυψη του υπάρχοντος κενού μεταξύ των πυραυλακάτων κλάσης Ρουσσέν και των υποψηφίων προς αγορά φρεγατών;
- Μήπως εάν ένας τύπος από τις φρεγάτες της οικογένειας πολεμικών πλοίων της ALS NSD είχε προταθεί από το εξωτερικό, δεν θα έσπευδαν όλοι να εκθειάσουν το σκάφος αυτό;
ΣΗΜΕΙΩΣΗ από τη σύνταξη του ptisidiastima.com: Είναι πραγματικά κρίμα που δεν υπάρχει ένα ελληνικό ναυπηγείο να προτείνει στο ΠΝ κάποιο από τα προηγμένα σχέδια της ALS NSD. H Ελλάδα δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από τις κορβέτες MILGEM, τις φρεγάτες Instanbul Class, αλλά και τα σχεδιαζόμενα TF-2000. Τι περισσότερο έχουν όλα αυτά τα πλοία, από μια ALS 80, ALS 115 ή μια ALS 140; Απλά, ναυπηγεία που λειτουργούν και μπορούν να αποδώσουν πλοία… Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ότι αν κάποιος “φοβάται” και δεν πιστεύει στο εγχείρημα της ALS, ας μην πάμε απευθείας στην ALS 140, αλλά ας ξεκινήσουμε με την ALS 90, ένα πλοίο που μπροστά της η Saar 6 είναι ανεπαρκώς οπλισμένη! Πιστεύουμε πως οι ALS 115, 125 και ALS 140 θα έρθουν αμέσως μετά και θα είναι ανώτερες οτιδήποτε άλλου κυκλοφορεί στην αγορά σήμερα, καθώς είναι σχεδιασμένες στα “μέτρα” του ΠΝ.