30.3 C
Athens
Σάββατο, 23 Αυγούστου, 2025
sliderΑΕΡΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗ: AG600 Kunlong, ο κινέζος γίγαντας με στρατηγικές ικανότητες

ΑΕΡΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗ: AG600 Kunlong, ο κινέζος γίγαντας με στρατηγικές ικανότητες

- Advertisement -

Του Babak Taghvaee. Επιπλέον στοιχεία Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης.
Πρώτη δημοσίευση 
«ΠΤΗΣΗ» 60, Ιούνιος 2025.

Η έντυπη “ΠΤΗΣΗ” έχει καταγράψει εκεταμένα και μεθοδικά τις εξελίξεις στον τομέα των πυροσβεστικών αεροσκαφών, οπότε σε μια σειρά άρθρων θα τις παρουσιάσουμε εκ νέου. Μιας και η σχετική συζήτηση για τη βελτίωση των εγχώριων και διεθνών ικανοτήτων πυρόσβεσης παραμένει και επίκαιρη και κρίσιμη.  

Joseph Van

Το πολύ μεγάλο αμφίβιο αεροπλάνο AG600 Kunlong της AVIC προσφέρει δυνατότητα μεταφοράς δυνάμεων και εφοδίων σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, υποστηρίζοντας τις βλέψεις τού Πεκίνο στη Νότια Κινεζική Θάλασσα, ενώ προσφέρεται και για άλλους ρόλους, ανάμεσα στους οποίους είναι η Έρευνα-Διάσωση και Αεροπυρόσβεση. Με την επίσημη είσοδό του σε υπηρεσία γίνεται επίκαιρο να ιχνηλατήσουμε την πορεία ατού του γίγαντα, από τη γέννηση έως και την ωριμότητα.

Το AG600 Kunlong αποτελεί επίτευγμα-ορόσημο στην εξέλιξη των δυνατοτήτων της αεροδιαστημικής βιομηχανίας της Κίνας, για κάποιους (τηρουμένων των αναλογιών) στο ίδιο επίπεδο με μαχητικά τέταρτης και πέμπτης γενιάς, καθώς αναδεικνύεται σε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο πολύπλοκα αμφίβια αεροσκάφη που έχουν αναπτυχθεί ποτέ. Σχεδιάστηκε από την Aviation Industry Corporation of China (AVIC) και ειδικότερα μέσω του Ινστιτούτου Έρευνας Ειδικών Αεροχημάτων μαζί με τις θυγατρικές της, όπως τον όμιλο Xian Aircraft Industry Group και την Huanan Aircraft Industry, για να εκπληρώσει επιχειρησιακές απαιτήσεις πολλαπλών ρόλων στη θαλάσσια επιτήρηση, την έρευνα-διάσωση (SAR), την εναέρια πυρόσβεση και την υποστήριξη επιχειρήσεων σε παράκτια και περιβάλλοντα ανοικτής θάλασσας.

Προσγείωση του πρωτοτύπου AG600M ((«B-ODCC») στο Zhuhai τον Ιούνιο του 2022. (Joseph Van)

Το πρόγραμμα AG600, που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, προχώρησε μέσω ενός ολοκληρωμένου κύκλου ανάπτυξης που περιλαμβάνει τον σχεδιασμό με βάση την αποσαφήνιση των απαιτήσεων, τη δομική συναρμολόγηση, την ολοκλήρωση συστημάτων και ένα εκτεταμένο πρόγραμμα δοκιμών πτήσης.

Σχεδιασμένο σύμφωνα με πρότυπα αξιοπλοΐας των αρχών πολιτικής αεροπορίας (που αποτελεί βασικό πλεονέκτημα έναντι του «ανταγωνισμού»), το AG600 έγινε το πρώτο μεγάλο αεροσκάφος ειδικών αποστολών που εξασφάλισε πιστοποίηση τύπου από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Κίνας (CAAC), σηματοδοτώντας την επίσημη είσοδό του σε επιχειρησιακή ετοιμότητα τον Απρίλιο του 2025. Αυτό το ορόσημο υπογραμμίζει την αυξανόμενη επάρκεια της Κίνας στην ανάπτυξη εναέριων πλατφορμών μεγάλης κλίμακας και ειδικής κατασκευής, ιδίως στον τομέα των αμφίβιων πολιτικών και παραστρατιωτικών επιχειρήσεων υψηλής ζήτησης, αλλά όχι μόνο.

Με μήκος 38,9 m, εκπέτασμα 38,8 m και ύψος 11,7 m, οι διαστάσεις του AG600 το κάνουν ελαφρώς μεγαλύτερο από τα συμβατικά εμπορικά αεροσκάφη μονού διαδρόμου. Ωστόσο, είναι μια ειδικά βελτιστοποιημένη πλατφόρμα αποστολών, κρίσιμων για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών και τους στρατηγικούς στόχους της Κίνας σε ωκεάνιο περιβάλλον.

Ειδικότερα, κατέχει σήμερα τη διάκριση του μεγαλύτερου πολιτικού αμφίβιου αεροσκάφους στον κόσμο με βάση το μέγιστο βάρος απογείωσης, καλύπτοντας έτσι ένα κενό στο απόθεμα αεροδιαστημικών δυνατοτήτων της Κίνας, ενισχύοντας την ικανότητά της να προβάλει επιχειρησιακή αεροναυτική ετοιμότητα και κατ’ επέκταση ισχύ σε ποικίλα περιβάλλοντα.

Συναρμολόγηση ενός AG600M στις εγκαταστάσεις της CAIGA. (AVIC).

Το αμφίβιο AG600

Το αεροσκάφος της AVIC -που προηγουμένως χαρακτηριζόταν ως TA-600 και πριν από αυτό ως Dragon 600– δομικά υιοθετεί διαμόρφωση αερακάτου με μονό κύτος, ενσωματώνοντας ψηλά τοποθετημένη πτέρυγα για τη βελτιστοποίηση της δημιουργίας άντωσης και την παραμονή των κινητήρων όσο το δυνατόν σε απόσταση από την επιφάνεια του νερού κατά τη διάρκεια της υδροδρόμησης.

Ως AG600 και σε πυροσβεστική έκδοση ως AG600M, χρησιμοποιεί τέσσερις κινεζικής προέλευσης ελικοστροβίλους WJ-6, έκδοση των υπό άδεια εγχώριας κατασκευής, σοβιετικών Ivchenko AI-20K, που έχουν μεγάλη απόδοση και υψηλή αξιοπιστία σε διάφορα περιβάλλοντα.

[Ο αρχικός AI-20 είναι μια σχεδίαση της δεκαετίας του 50, που σε διάφορες παραλλαγές του χρησιμοποιήθηκε ευρέως στις οικογένειες μεταγωγικών Antonov An-12 και επιβατικών Ilyushin Il-18, καθώς και σε όλα τους τα εξελικτικά παράγωγα ειδικών αποστολών. Ως WJ-6, εκτός του αμφίβιου AG600, έχει χρησιμοποιεί στα μεταγωγικά Shaanxi Y-8 και Y-9, στην αεράκατο Qing-6 (Be-6) και το νέο αεροσκάφος μεταφορών πάνω σε αεροπλανοφόρο-COD (Carrier Onboard Delivery) Xi’an KJ-600.]

Ο AI-20D series 5 αποδίδει μέγιστη ισχύ 3.170 kW (4.250 shp) στην απογείωση (συν 2.35 kN/529 lbf ώσης) ή 2.600 kW (3.500 shp) σε ταχύτητα ταξιδίου 630 km/h (390 μ.α.ώ 340 κόμβοι) στα 26.000 πόδια. Η βαθμονόμησή του όμως στο AG600/M, όπως και άλλες λεπτομέρειες του κινεζικού αμφίβιου, παραμένει άγνωστη.

Το πρωτότυπο AG600M («B-ODCC») τροχοδρομεί στο Zhuhai πριν από δοκιμαστική πτήση τον Ιούνιο του 2022. (Joseph Van)

Οι turboprop είναι τοποθετημένοι σε θύλακες που προεξέχουν σημαντικά από το χείλος προσφυγής της πτέρυγας, με τη ροή του αέρα που μετακινούν να διέρχεται από τις εκτεταμένες υπεραντωτικές διατάξεις στο χείλος εκφυγής (flaps). H όλη διάταξη εκμεταλλεύεται έτσι το φαινόμενο Κοάντα (Coanda effect), δηλαδή την τάση που έχει ένα στρώμα αέρα που διέρχεται από μια καμπύλη επιφάνεια, όπως είναι το προφίλ αεροτομής μιας πτέρυγας, να την ακολουθεί παραμένοντας προσκολλημένο σε αυτήν, ακόμη και σε μεγάλες γωνίες προσβολής και μικρές ταχύτητες, επιτρέποντάς της να συνεχίζει να παράγει άντωση. [Το φαινόμενο παρατήρησε πρώτος και μελέτησε ο Ρουμάνος πρωτοπόρος της Αεροδυναμικής Μηχανικής και εφευρέτης Χένρι Κοάντα.] Το αποτέλεσμα είναι η βελτιωμένη πτητική συμπεριφορά με αυξημένη άντωση στην αποπροσυδάτωση, αλλά και όταν το αεροπλάνο πετά χαμηλά και αργά, στις εφαρμογές του σε SAR και αεροπυρόσβεση.

Το AG600/M διαθέτει τρίκυκλο ανασυρόμενο σύστημα προσγείωσης, που του προσδίδει τα χαρακτηριστικά και την ευελιξία του αμφίβιου. Ανάμεσα στα προφίλ αποστολών είναι ικανό να επιχειρεί από υδάτινα περιβάλλοντα, απαιτώντας μια επιφάνεια νερού μόνο 1.500×200 m, με ελάχιστο βάθος 2,5 m, για ασφαλή υδροδρόμηση-αποϋδάτωση και προσυδάτωση. Είναι πιστοποιημένο για επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα σε συνθήκες κατάστασης θάλασσας 4, δηλαδή με ύψος κύματος από 1,25 έως 2,5 m, σύμφωνα τουλάχιστον με την AVIC.

Από την άποψη των δυνατοτήτων αποστολής, το AG600 έχει βελτιστοποιηθεί ως πλατφόρμα SAR και επιχειρήσεις εναέριας πυρόσβεσης στην ειδικευμένη έκδοση AG600M, αν και το φάσμα είναι πολύ ευρύτερο, περιλαμβανομένων και αρκετών καθαρά στρατιωτικών ρόλων που η Κίνα αποφεύγει να κατονομάσει αναλυτικά.

Στον ρόλο της αεροπυρόσβεσης το αεροσκάφος είναι ικανό να συλλέγει με υδροδρόμηση έως και 12 τόνους (περίπου 26.000 λίβρες) νερού σε ένα χρονικό «παράθυρο» 20 δευτερολέπτων, επιτρέποντας τη ρίψη πολλαπλών φορτίων στην εστία της φωτιάς σε έναν μόνο κύκλο επιχειρήσεων ανάμεσα σε διαδοχικούς ανεφοδιασμούς. Εκτιμάται ότι μια ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στο AG600 και την έκδοση «600Μ» είναι τα λιγότερα μεταφερόμενα καύσιμα της δεύτερης, καθώς έχουν αφαιρεθεί δεξαμενές στο κύτος, ώστε να δημιουργηθεί ο χώρος για τη λήψη νερού. Η AVIC όμως δεν έχει μέχρι σήμερα δώσει στοιχεία για τη διαφορά στις επιδόσεις εμβέλειας/αυτονομίας των δύο εκδόσεων.

Το αρχικό πρωτότυπο «B-ODCC» (c/n 1003), βαμμένο, στο Zhuhai. (AVIC)

Αναφέρεται ότι ο συνδυασμός υψηλής ταχύτητας και μεγάλου όγκου μεταφερόμενου νερού/επιβραδυντικού υγρού έχουν ως αποτέλεσμα το AG600M να έχει από τις υψηλότερες τιμές πυροσβεστικού έργου, που, όπως έχουμε αναφέρει με πολλές ευκαιρίες σχετικής αρθρογραφίας, είναι η ποσότητα πυροσβεστικού υλικού που μπορεί ένα εναέριο μέσο να εναποθέσει στην περιοχή της φωτιάς σε δεδομένο χρόνο (είτε ανά ώρα είτε ανά έξοδο/πτήση).

Σε διαμορφώσεις SAR το αεροσκάφος μπορεί να περισυλλέξει έως και 50 επιζώντες σε συνθήκες ανοικτής θάλασσας, συμβάλλοντας επίσης σε τομείς παροχής βοήθειας στην αντιμετώπιση καταστροφών όσο και για τη διατήρηση της ασφάλειας σε ναυτικό -ωκεάνιο- περιβάλλον. Πιθανολογείται ότι το AG600M διατηρεί τη δυνατότητα επιχειρήσεων SAR (ή και άλλων), παράλληλα με τα καθήκοντα αεροπυρόσβεσης, αν και πάλι δεν υπάρχουν αποδεσμευμένες λεπτομέρειες για τον επιχειρησιακό εξοπλισμό της κάθε έκδοσης.

H γέννηση του AG600

Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2009 με στόχο τη δημιουργία ενός ευέλικτου αμφίβιου αεροσκάφους, που θα μπορούσε να προσφέρει σε ευρύ φάσμα αποστολών και να επιχειρεί κάτω από αντίστοιχο φάσμα καταστάσεων. Εισήλθε επίσημα σε φάση συναρμολόγησης στην CAIGA (China Aviation Industry General Aircraft) της AVIC τον Αύγουστο του 2014, ύστερα από πέντε χρόνια σχεδιαστικής ανάπτυξης, ενώ το πρωτότυπο παρουσιάστηκε σε επίσημο rollout στο κατασκευαστικό συγκρότημα της AVIC, στο Zhuhai της Guangdong, στις 23 Ιουλίου 2016.

 

Το αρχικό πρωτότυπο (c/n 1001) πέταξε από την ξηρά στις 24 Δεκεμβρίου 2017, ενώ τον Αύγουστο του 2018 μεταφέρθηκε στην Jingmen και ξεκίνησε δοκιμές υδροδρόμησης χαμηλών ταχυτήτων στον ταμιευτήρα Zhanghe, διαδικασία που οδήγησε στην πρώτη προσαποϋδάτωση στις 20 Οκτωβρίου εκείνης της χρονιάς. Επόμενο μεγάλο ορόσημο ήταν στις 26 Ιουλίου 2020, όταν το AG600 εκτέλεσε την πρώτη του πτητική δοκιμή σε ανοικτή θάλασσα, από περιοχή ανοικτά του Qingdao. Το συνολικό πρόγραμμα δοκιμών διήρκεσε περίπου τέσσερα χρόνια, αν και με μεγάλα χρονικά διαλείμματα, και αφορούσε ενδιάμεσες εργασίες πριν την μεταστάθμευση σε διάφορες τοποθεσίες για την επικύρωση των αμφίβιων και άλλων δυνατοτήτων του.

Στις 31 Μαΐου 2022 ολοκλήρωσε την πρώτη της πτήση η παραλλαγή AG600M, που πραγματοποιήθηκε στο Zhuhai με επικεφαλής πληρώματος τον αρχιδοκιμαστή της CAIGA Zhao Sheng και μέλη του πληρώματος τους Chen Ming, Liu Dehua και Wei Jinbao. Στα 19 λεπτά της διάρκειάς της το αεροσκάφος επέδειξε αναμενόμενη συμπεριφορά και με όλα τα συστήματα να λειτουργούν σταθερά, σηματοδοτώντας την πλήρη έναρξη της φάσης πτητικών δοκιμών και πιστοποίησης αξιοπλοΐας τού AG600M.

To «B-ODCC» (c/n 1003) τo 2022. (AVIC)

Σε απροσδιόριστη ημερομηνία, στα τέλη Σεπτεμβρίου ή στις αρχές Οκτωβρίου 2022, το AG600M πραγματοποίησε κρίσιμη δοκιμή της λειτουργίας ρίψης νερού πάνω από ξηρά στο Jingmen. Αφορούσε στην απελευθέρωση 12 τόνων νερού από τη δεξαμενή (ή τις δεξαμενές του), προσομοιώνοντας επιχειρήσεις πυρόσβεσης. Ακολούθησε ένας εκτεταμένος κύκλος δοκιμών με το αεροσκάφος να πραγματοποιεί πολλαπλές ρίψεις από διαφορετικά ύψη και ταχύτητες, διευρύνοντας τον σχετικό «φάκελο».

Μέχρι τον Ιανουάριο του 2023 το AG600M είχε ολοκληρώσει πρόσθετες δοκιμές που πιστοποίησαν τις προδιαγραφές για υδροληψία 12 τόνων σε περίπου 20 δευτερόλεπτα, ενώ το αεροσκάφος υδροδρομούσε με ταχύτητα λίγο χαμηλότερη από αυτή της αποκόλλησης από την υδάτινη επιφάνεια. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο της ίδιας χρονιάς ολοκληρώθηκε με επιτυχία και η διαδικασία πιστοποίησης της δομικής αντοχής σε υψηλά υδροδυναμικά φορτία.

Μια από τις πιο κρίσιμες δοκιμές έγινε στις 10 Μαρτίου 2023 στις εγκαταστάσεις της AVIC στο Xi’an και αφορούσε στην εφαρμογή μέγιστου στατικού φορτίου της δομής στήριξης του κινητήρα. Η δοκιμή αυτή σχεδιάστηκε για να προσομοιώσει τις ακραίες συνθήκες καταπόνησης κατά τη διάρκεια αμφίβιων επιχειρήσεων, ιδιαίτερα τα κατακόρυφα και στρεπτικά φορτία που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια αποπροσυδατώσεων. Αντίστοιχες δοκιμές αντοχής πραγματοποιήθηκαν στις επιφάνειες ελέγχου και το σύστημα ενεργοποίησής τους.

Σε απροσδιόριστη ημερομηνία στα τέλη Σεπτεμβρίου ή στις αρχές Οκτωβρίου 2022, το AG600M πραγματοποίησε κρίσιμη δοκιμή της λειτουργίας ρίψης νερού πάνω από την ξηρά στο Jingmen του Hubei. (AVIC)

Περισσότερες δοκιμές

Μεταξύ 22 και 30 Ιανουαρίου 2024, δύο AG600M (τα MSN1003 και MSN1005) υποβλήθηκαν σε δοκιμές σε περιβάλλον ισχυρού ψύχους στο Hailar της Εσωτερικής Μογγολίας, που περιλάμβαναν την παραμονή των αεροσκαφών σε ανοικτό χώρο κατά τη διάρκεια της νύκτας και στη συνέχεια την προετοιμασία και υλοποίηση πτήσης έξι ωρών σε αποστάσεις 2.200 km. Οι δοκιμές, οι οποίες διεξήχθησαν σε θερμοκρασίες έως και -30 βαθμούς Κελσίου, αξιολόγησαν τα συστήματα του αεροσκάφους, συμπεριλαμβανομένων των κινητήρων, των ηλεκτρονικών και των μηχανισμών ρίψης νερού υπό ακραίες συνθήκες περιβάλλοντος.

Αντίστοιχα πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία από τις 16 Ιουλίου 2024 πτητικές δοκιμές τροπικού περιβάλλοντος (αυξημένα θερμικά φορτία και επίμονη ατμοσφαιρική υγρασία) στη Nanchang της επαρχίας Jiangxi με χρήση του AG600M «B-0DCC» (c/n 1003). Όπως και στην περίπτωση ισχυρού ψύχους, το αεροπλάνο παρέμενε ολόκληρη την ημέρα εκτεθειμένο πριν προετοιμαστεί για πτήση σε μια ρεαλιστική προσομοίωση του κλίματος σε ζώνες επιχειρήσεων στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, όπου το υδροπλάνο θα κληθεί να υποστηρίξει τις επιδιώξεις κυριαρχίας του Πεκίνου, τις οποίες αμφισβητούν όλες οι χώρες της περιοχής.

Tο δεύτερο πρωτότυπο AG600M, «B-ΟHEH» (c/n 1005) κατά τη διάρκεια δοκιμής ρίψεων νερού το 2023. (AVIC)

Μια στρατηγική πλατφόρμα

Το πρόγραμμα AG600 κατέκτησε το κρίσιμο ορόσημο έκδοσης πιστοποιητικού τύπου από την CAAC στις αρχές του 2024, επιτρέποντας την είσοδο της πλατφόρμας στην αγορά σύμφωνα με πολιτικό ρυθμιστικό πλαίσιο, αν και εντός της Κίνας ή σε χώρες που αναγνωρίζουν τις αδειοδοτήσεις της.

Η τελική φάση των δοκιμών για την έκδοση TIA (Type Inspection Authorization), προϋπόθεση για την ολοκλήρωση πιστοποίησης, υλοποιήθηκε στο Pucheng της επαρχίας Shaanxi, όπου από τις 7 Μαΐου 2024 το AG600M πραγματοποίησε μια σειρά νυκτερινών πτήσεων για την επέκταση του επιχειρησιακού φάσματος του αεροσκάφους, που επιβεβαίωσαν την επάρκεια και την ικανότητα της πλατφόρμας για 24ωρη ετοιμότητας SAR.

Τα τέσσερα πρωτότυπα «B-ΟFAS», «B-ΟAWT», «B-ΟHEH» και «B-ΟDCC», σε παράταξη στο Zhuhai. (AVIC)

Με την περαιτέρω επέκταση του συνόλου των επιχειρησιακών δεδομένων, στις 13 Μαΐου 2024 εκτελέστηκαν δύο δοκιμαστικές πτήσεις υψηλών απαιτήσεων. Μια αφορούσε τη βαθμονόμηση της ταχύτητας πτήσης σε συνδυασμό με την απόδοση των υποδομών καταγραφής ατμοσφαιρικών παραμέτρων, όπως η στατική και δυναμική πίεση, η θερμοκρασία και η πραγματική ταχύτητα αέρα. Αυτές οι μεταβλητές είναι απαραίτητες για τη λειτουργία τού συστήματος ελέγχου πτήσης, την ακρίβεια της πλοήγησης και τα ηλεκτρονικά αποστολής. Η δοκιμή συμμόρφωσης με την προβλεπόμενη ταχύτητα απώλειας στήριξης πιστοποίησε την ελάχιστη τιμή κάτω από μια ποικιλία συνθηκών βάρους, ύψους και περιβάλλοντος. Ως ακρογωνιαίος λίθος μέτρησης για την πιστοποίηση αεροσκαφών κατηγορίας μεταφορών, το κατώφλι του ορίου ταχύτητας απώλειας στήριξης επηρεάζει άλλες κρίσιμες παραμέτρους πτήσης όπως τη V1 (ταχύτητα απόφασης), τη Vr (ταχύτητα περιστροφής) και τη V2 (ταχύτητα ασφαλούς απογείωσης), που καθορίζουν το απόλυτο πλαίσιο επιχειρήσεων ενός τύπου.

Η φωτογραφία που τραβήχτηκε στη Μογγολία δείχνει το δεύτερο πρωτότυπο του AG600M, «B-ΟHEH» (c/n 1005) σε δοκιμές ισχυρού ψύχους στις 22 Ιανουαρίου 2024. (AVIC)

Σε μια επόμενη φάση, τον Φεβρουάριο του 2025, πραγματοποιήθηκε η ταυτόχρονη ανάπτυξη τριών AG600M σε μια σύνθετη διαδικασία αξιολόγησης, και πάλι στο Κέντρο Δοκιμών Πτήσεων Πολιτικών Αεροσκαφών της AVIC στο Pucheng, με τη συμμετοχή μιας τεχνικής ομάδας περίπου 500 ατόμων που προσομοίωσε διαδικασίες τακτικών επιχειρήσεων. Η ταυτόχρονη ανάπτυξη πολλαπλών πλατφορμών επέτρεψε στην AVIC να επικυρώσει τη συνοχή τού αεροσκάφους σε επίπεδο στόλου και σύμφωνα με την εταιρεία η επιτυχής ολοκλήρωση αυτού του κύκλου δοκιμών επιβεβαίωσε την ωριμότητα και την επιχειρησιακή αξιοπιστία τής οικογένειας.

Τον Απρίλιο του 2025 το AG600M έλαβε το τελικό πιστοποιητικό τύπου από την CAAC, που επιτρέπει την είσοδο σε υπηρεσία με κινεζικούς φορείς, ως την πρώτη εγχώρια αναπτυγμένη μεγάλη αμφίβια πλατφόρμα που συμμορφώνεται με τους κανονισμούς αξιοπλοΐας πολιτικής αεροπορίας.

Τεχνικές προδιαγραφές και συγκριτική ανάλυση

Με συνολικό μήκος ατράκτου 39,6 m και άνοιγμα φτερών 38,8 m το AG600 συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων αμφίβιων αεροσκαφών που έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί παγκοσμίως. Το μέγιστο βάρος απογείωσης (MTOW) εκτιμάται στους 53,5 τόνους από ασφαλτοστρωμένους διαδρόμους και στους 48,8 τόνους σε επιχειρήσεις από υδάτινες επιφάνειες.

Τα συγκεκριμένα μεγέθη επιδόσεων υπερβαίνουν αυτά άλλων αντίστοιχων πλατφορμών, συμπεριλαμβανομένων του Beriev Be-200 (MTOW 41 τόνοι) και του ShinMaywa US-2 (MTOW 47,7 τόνοι), αν και παραμένει ελαφρύτερο από ιστορικά αμφίβια αεροσκάφη όπως το Beriev A-40 (MTOW 86 τόνοι), το Martin JRM Mars (MTOW 75 τόνοι) και το μοναδικό πρωτότυπο Hughes H-4 Hercules (MTOW 180 τόνοι).

Δοκιμές σε τροπικό περιβάλλον τον Ιούλιο του 2024. (AVIC)

Κατά την αξιολόγηση της στρατηγικής και επιχειρησιακής αξίας της οικογένειας AG600 -ιδιαίτερα της παραλλαγής AG600M- είναι σημαντικό να την συγκρίνουμε με τις ομοειδείς αμφίβιες πλατφόρμες που βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία ή και σε ανάπτυξη παγκοσμίως. Αυτές αφορούν το ιαπωνικό ShinMaywa US-2 και το ρωσικό Beriev Be-200, τα οποία έχουν εδραιώσει τη φήμη τους για αμφίβιες επιχειρήσεις σε εξειδικευμένους εμπορικούς και στρατιωτικούς ρόλους.

AG600M vs US-2: Το ιαπωνικό ShinMaywa US-2 προσφέρει ανώτερες επιδόσεις STOL με αποϋδάτωση σε απόσταση μόλις 280 m, χάρη στην τεχνολογία ελέγχου οριακού στρώματος-BLC (Boundary Layer Control), και μια στιβαρή σχεδίαση κύτους βελτιστοποιημένη για ωκεάνιες συνθήκες και για επιχειρήσεις υψηλής συχνότητας στο ιαπωνικό αρχιπέλαγος και τον ευρύτερο τομέα του βορειοδυτικού Ειρηνικού. Ωστόσο, δεν διαθέτει το ωφέλιμο φορτίο και την επεκτασιμότητα εφαρμογών του AG600M, το οποίο έχει σχεδιαστεί για επιχειρήσεις πυρόσβεσης μεγαλύτερης έντασης και αποστολές SAR εκτεταμένης διάρκειας σε ανοικτές θάλασσες. Επίσης το US-2 δεν έχει πιστοποιηθεί για αεροπυρόσβεση.

AG600 vs Be-200: Το ρωσικής κατασκευής Beriev Be-200, αν και είναι μια ώριμη πλατφόρμα, έχει χαμηλότερο MTOW και μικρότερη επιχειρησιακή εμβέλεια σε σύγκριση με το AG600M. Χρησιμοποιεί turbofan τοποθετημένους ψηλά στην οπίσθια άτρακτο, μια προσέγγιση που τους διατηρεί μακριά από το νερό στη διάρκεια της αποπροσυδάτωσης και παρέχει φάσμα επιχειρήσεων ελαφρά ευρύτερο σε ό,τι αφορά την κατάσταση θάλασσας. Ωστόσο, αρκετοί εκτιμούν ότι η χρήση κινητήρων τζετ, αν και παρέχει κάποια πλεονεκτήματα, έχει και σημαντικά μειονεκτήματα, περιλαμβανομένης της αμφισβήτησης στην αποδοτικότητα σε πτήσεις στις οποίες απαιτούνται χαμηλές ταχύτητες: η διαμόρφωση ελικοστροβίλων φαίνεται να υπερτερεί, ειδικά στη δυνατότητα παραμονής στην περιοχή ενδιαφέροντος για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μια κυρίαρχη απαίτηση για SAR και θαλάσσια επιτήρηση.

[Ένα σημείο αμφισβήτησης του Be-200 υπήρξε το καθεστώς του D-436, ενός κινητήρα τριπλού άξονα με μεγάλο λόγο παράκαμψης, που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε τη σοβιετική περίοδο από την Ivchenko-Progress και κατασκευαζόταν από την ουκρανική Motor Sich, της οποίας το εργοστάσιο στη Ζαπορίζια καταστράφηκε μετά τη ρωσική εισβολή. Ο D-436 ως διάδοχος του Lotarev D-36 πιστοποιήθηκε το 1987 και χρησιμοποιήθηκε σε μια σειρά αεροπορικών σχεδιάσεων όπως το Yak-42M, το An-148, το An-72/74 και το Tu-334. Δεδομένου ότι καμιά από τις παραπάνω δεν βρίσκεται σε διαδεδομένη χρήση, είναι άγνωστο εάν η Ρωσία σήμερα μπορεί να υποστηρίξει τους συγκεκριμένους turbofan, ειδικά για εξαγωγικούς πελάτες.]

Στις 30 Αυγούστου 2024, AG600M ολοκλήρωσε με επιτυχία τις τελικές δοκιμές βαθμονόμησης συστήματος ατμοσφαιρικών δεδομένων στο Pucheng της επαρχίας Shaanxi. (AVIC)

Από στρατηγική άποψη το AG600 παρέχει στην Κίνα μια αμφίβια πλατφόρμα αυξημένης εμβέλειας και έτσι της δίνει πρόσβαση σε θαλάσσιες περιοχές με υψηλό στρατηγικό ενδιαφέρον. Το αεροσκάφος είναι σε θέση να επιχειρεί από απομακρυσμένες νησιωτικές βάσεις στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, συμπεριλαμβανομένων των νήσων Spratly, μια περιοχή συνεχιζόμενης γεωπολιτικής διαμάχης, στην οποία υπάρχουν πολλαπλοί περιφερειακοί διεκδικητές. Ειδικότερα, το AG600 μπορεί να ολοκληρώσει την πτήση περίπου 1.800 km από τη πόλη Sanya (στο νοτιότερο άκρο της Κίνας) στο James Shoal σε λιγότερο από τέσσερις ώρες, παρέχοντας ικανότητα ταχείας αντίδρασης στη νότια περιφέρεια της δηλωμένης από το Πεκίνο θαλάσσιας ζώνης άσκησης κυριαρχίας.

Μέχρι σήμερα η AVIC έχει εξασφαλίσει 17 επιβεβαιωμένες παραγγελίες, όλες από εγχώριους κυβερνητικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένης της Ακτοφυλακής της Κίνας. Αν και η εταιρεία έχει δηλώσει ότι δεν αναμένεται παραγωγή μεγάλης κλίμακας στο άμεσο μέλλον, έχει τοποθετήσει το AG600 ως μια πλατφόρμα υψηλής αξίας για στοχευμένες εξαγωγές, ενώ, όπως ισχυρίζεται, υπάρχει ενδιαφέρον από κράτη με συμφέρονται σε θαλάσσιες περιοχές, για παράδειγμα τη Νέα Ζηλανδία και τη Μαλαισία.

Σύμφωνα με πληροφορίες που υπήρχαν διαθέσιμες όταν ολοκληρώναμε την αναφορά μας, η AVIC σε συνδυασμό με τη θυγατρική της είχαν ολοκληρώσει την κατασκευή εννέα συνολικά αεροσκαφών της σειράς AG600, ανάμεσά τους τέσσερα πρωτότυπα AG600 και πέντε της διαμόρφωσης AG600M.

Από τον στόλο των τελευταίων, τέσσερα αεροσκάφη (τα «B-ΟAWT», «B-ΟDCC», «B-ΟFAS» και «B-ΟHEH») που πρωτοπέταξαν αντίστοιχα στις 9 Δεκεμβρίου 2022, στις 31 Μαΐου 2022, στις 25 Φεβρουαρίου 2023 και στις 10 Σεπτεμβρίου 2022, έχουν χρησιμοποιηθεί σε πτήσεις ανάπτυξης και αξιολόγησης με τα διακριτικά τής Ακτοφυλακής της Κίνας, αντικατοπτρίζοντας την προβλεπόμενη ανάπτυξη διπλού ρόλου σε θαλάσσιες επιχειρήσεις Ε-Δ (SAR) και εναέριας πυρόσβεσης.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: “Σοβαρό λάθος η κατάργηση της 1ης Στρατιάς”

Του Στρατηγού ε.α. Κωνσταντίνου Φλώρου, επίτιμου Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Πρώτη δημοσίευση στην "Ελευθερία".Η κατάργηση της 1ης Στρατιάς με βρίσκει απολύτως αντίθετο. Η 1η Στρατιά είναι...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΕΡΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗ: AG600 Kunlong, ο κινέζος γίγαντας με στρατηγικές ικανότητες

2
Του Babak Taghvaee. Επιπλέον στοιχεία Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης. Πρώτη δημοσίευση «ΠΤΗΣΗ» 60, Ιούνιος 2025.Η έντυπη "ΠΤΗΣΗ" έχει καταγράψει εκεταμένα και μεθοδικά τις εξελίξεις στον τομέα των...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Αυγούστου 1944: Ολοκαύτωμα του Κέδρους στην Κρήτη

5
Ως αντίποινα αντιστασιακών ενεργειών και για την τρομοκράτηση και σωφρονισμό του πληθυσμού, ο φρούραρχος Κρήτης, Γερμανός υποστράτηγος Φρήντριχ-Βίλεμ Μιούλερ (Friedrich-Wilhelm Müller), διατάσσει την επιλεκτική...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Εσθονία μπορεί να στείλει ένα λόχο ειρηνευτικών στρατευμάτων στην Ουκρανία

Η Εσθονία είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε μια ειρηνευτική επιχείρηση στην Ουκρανία με την αποστολή ενός λόχου, δήλωσε σήμερα ο πρωθυπουργός της, Κρίστεν Μίχαλ...

Ο Τραμπ περιμένει αν θα υπάρξει συνάντηση Πούτιν-Ζελένσκι αλλά θα προτιμήσει να απέχει!

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε σήμερα πως θα δει εάν ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν και ο Ουκρανός ομόλογός του Βολοντίμιρ Ζελένσκι,...

22-08-1985: το περιστατικό της British Airtous 28 και όταν το πόρισμα πάει πέρα από τη βλάβη.

Νωρίς το πρωί τις 22 Αυγούστου 1985 η ναυλωμένη πτήση (charter)  British Airtours 28 ξεκίνησε την απογείωσή της από το αεροδρόμιο του Μάντσεστερ με...