Η ελληνική απόφαση για αγορά 3 φρεγατών FDI/Belharra συνεπάγεται -τουλάχιστον κατά τη δική μας αντίληψη- και μια σημαντική προσπάθεια να αποκομίσουμε από το συγκεκριμένο οπλοσύστημα το μέγιστο των δυνατοτήτων του (άλλωστε μιλάμε για σκάφος ενός δις ευρώ που δεν μπορεί να μείνει στο “περίπου” από πλευράς αξιοποιήσης), ώστε να χτιστεί και το αντίστοιχο οικοσύστημα στο Πολεμικό μας Ναυτικό. Μια λοιπόν από τις ιδιαιτερότητες της FDI, σε αρχικά γαλλικό πλαίσιο, είναι ότι σχεδιάζεται να εξοπλιστεί πέρα από το οργανικό επανδρωμένο ελικόπτερο της, και με ένα μη επανδρωμένο και συγκεκριμένα το Airbus VSR700.
Το τελευταίο έχει επιλεγεί από το Γαλλικό Ναυτικό για παραδόσεις από το 2028 και μετά, όπου προορίζεται να εξοπλίσει το σύνολο των φρεγατών FDI και FREMM, στο πρόγραμμα SDAM (Système de Drone Aérien pour la Marine), δηλαδή για ένα drone ναυτικής συνεργασίας. Το πρόγραμμα εξελίσσεται από το 2017 και το VSR700 ως πρωτότυπο ήδη κάνει δοκιμαστικές πτήσεις. Φέτος έφθασε τους 60 κόμβους σε ταχύτητα (στόχος είναι οι 100+) ενώ το 2022 θα ξεκινήσουν και οι δοκιμές εν πλω.
Βάση του VSR700 είναι ένα μικρό γαλλικό διθέσιο ελικόπτερο, το Cabri G2 της εταιρίας Guimbal, κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά με μήκος 6,3 μέτρα, ύψος 2,37 (με τον έλικα) και πλάτος 1,24. Το ελικοπτεράκι αυτό έχει κάνει αρκετές πωλήσεις διεθνώς, οπότε η Airbus το εξέλιξε στο μη επανδρωμένο VSR700.
Τι προσφέρει το VSR700; Ως ελαφρύ μη επανδρωμένο ελικόπτερο παρατήρησης και στοχοποίησης με μέγιστο βάρος απογείωσης κοντά στα 700-800 κιλά, έχει ωφέλιμο φορτίο τα 100 και ικανότητα να πετά για 10 ώρες συνεχώς έως 100 ναυτικά μίλια μακριά και σε υψόμετρο έως 15.000 πόδια. Βασικός φόρτος θα είναι ηλεκτροοπτικά και ραντάρ οπότε θα παρέχει στο πλοίο του μια σημαντικά μεγαλύτερη εικόνα τακτικής κατάστασης με ικανότητα ελέγχου απομακρυσμένων στόχων-περιοχών, χωρίς να χρειάζεται η φρεγάτα να κινηθεί προς τα εκεί και δυνητικά να βρεθεί και εκτεθειμένη.
Οι ρόλοι που μπορεί ένα τέτοιο ελικόπτερο να αναλάβει είναι πάρα πολλοί, από έρευνα, έλεγχο αλιείας και θαλασσίων συνόρων, στοχοποίηση πλοίων επιφανείας και παράκτιων εγκαταστάσεων, αναμετάδοσης τηλεπικοινωνιών, παροχή δεδομένων σε άλλες πλατφόρμες, θαλάσσιες, εναέριες αλλά και εδάφους (π.χ. μια ομάδα ειδικών δυνάμεων που αποβιβάζεται σε νησίδα θα μπορεί να έχει εικόνα από ένα τέτοιο ελικόπτερο) κ.ο.κ. Σε επόμενο στάδιο το ελικόπτερο μπορεί να φέρει και…
Η συνέχεια στο navaldefence.gr