Το 2013, η τότε Eurocopter, σήμερα γνωστή πλέον ως Airbus Helicopters, είχε ταράξει τα νερά στον κόσμο των αεροσκαφών περιστρεφόμενων πτερύγων όταν το πειραματικό ελικόπτερο X3 κατόρθωσε να φτάσει την ταχύτητα των 472 km/h (293 mph, 255 κόμβους) που παραμένει ακατάρριπτο μέχρι σήμερα για αυτή τη κατηγορία των «συνθέτων» σχεδιάσεων (compound helicopters), δηλαδή αυτών που η άντωση και ώση δεν προέρχεται μόνο από την περιστροφή του στροφείου.
Το Airbus Helicopters Racer, που πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση χθες, εφαρμόζοντας τις τεχνολογίες που επέδειξε το X3 στοχεύει να γίνει το ταχύτερο «compοunt» ελικόπτερο με προοπτική εξέλιξης εμπορικών μοντέλων. Στοχεύει τα 400 km/h (249 mph, 216 κόμβους), δηλαδή 50% από το ταχύτερο σημερινό συμβατικό ελικόπτερο.
Επιπλέον σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία θα καταναλώνει και 25% λιγότερα καύσιμα για την ίδια διαδρομή.
Όπως έχουμε γράφει και άλλες φορές τα συμβατικής σχεδίασης ελικόπτερα έχουν ένα πεπερασμένο όριο ταχύτητας που προέρχεται από το χαρακτηριστικό του στροφείου που τα κρατά στον αέρα και τα προωθεί. Πιο συγκεκριμένα στην περιστροφή των πτερυγίων του στροφείου για να παράγει άντωση και ώση, αντιμετωπίζει πρόβλημα αεροδυναμικής συμπεριφοράς όσο η ταχύτητα του ελικοπτέρου αυξάνει.
Κάθε πτερύγιο του στροφείου, στον κύκλο τον οποίο διαγράφει, όταν κινείται προς τα εμπρός έχει το διάνυσμα της ταχύτητάς του να προστίθεται με αυτό του αεροσκάφους. Έτσι φτάνει κάποια στιγμή στο διηχητικό φάσμα προκαλώντας σοβαρή ανωμαλία στην λειτουργία του και ειδικά την παραγωγή άντωσης.
Το Racer, ως compound helicopter, χρησιμοποιεί πτέρυγες και κινητήρες με έλικες σε διάταξη ώσης, που αναλαμβάνουν να συμπληρώνουν την άντωση (έως και 50%) πριν το στροφείο αντιμετωπίσει το πρόβλημα που προαναφέρθηκε.
Αναφορικά με την εξοικονόμηση καυσίμου το Racer χρησιμοποιεί διάταξη hybrid-electrical ανάμεσα στους δυο κινητήρες Aneto-1X της Safran Helicopter Engines, που αποτελούν έκδοση του Rolls-Royce Turbomeca RTM322 των NH90. Σε αυτή, ο ένας κινητήρας μπορεί να λειτουργεί σε eco-mode όταν το ελικόπτερο πετά με ταχύτητα ταξιδίου (cruising speed) παρέχοντας 25% χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και αντίστοιχη μείωση των εκπομπών CO2.
Το πρόγραμμα του Racer για έχει διάρκεια δυο ετών προκειμένου να επιδείξει τους στόχους του ενταγμένο στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Clean Sky 2.