Σε συνέχεια της χθεσινής μας ανάρτησης, οι απαντήσεις για τα αίτια της τραγωδίας του Boeing 787-8 της Πτήσης AI171 είναι πολύ λιγότερες από τα πολλά ερωτήματα.
Κάτι που τεκμηριώνεται από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, (δηλαδή τα δυο βίντεο που έχουν αναρτηθεί στο Διαδίκτυο, όχι όμως ικανής ευκρίνειας για να ενισχύσουν ή να απορρίψουν τα διάφορα σενάρια) είναι φανερό ότι η συντριβή οφείλεται στην αδυναμία του αεροπλάνου να παραμείνει σε πτήση με αποτέλεσμα να «βυθίζεται» συνεχώς από κάποιο χρονικό σημείο χάνοντας ύψος μέχρι και την πρόσκρουση της ουράς στο κτήριο του ιατρικού ξενώνα.
Η αδυναμία αυτή μπορεί να ήταν αποτέλεσμα είτε της μειωμένης ή και πλήρους διακοπής παραγωγής ώσης από τους κινητήρες, είτε την μείωσης παραγωγής άντωσης από την πτέρυγα, αν και η περίπτωση συνδυασμού των δυο αιτίων είναι επίσης πιθανή. Στην πραγματικότητα η μείωση/διακοπή παραγωγής ώσης με την συνεπακόλουθη μείωση της ταχύτητας θα οδηγούσε και σε σταδιακή αδυναμία της πτέρυγας να παράξει άντωση και να διατηρήσει το αεροπλάνο στον αέρα.
Συντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: τα καίρια ερωτήματα για τα αίτια αφορούν τους κινητήρες
Το σενάριο της μείωσης/διακοπής παραγωγής ώσης από τους κινητήρες το εξετάσαμε χθες, αν και όπως αναφέραμε (και με δεδομένο ότι ο 787 θα μπορούσε να απογειωθεί και με ένα κινητήρα) είναι δύσκολο να εξηγηθεί μια τέτοια εξέλιξη, όταν μάλιστα δεν υπάρχει καμιά (οπτική) ένδειξη όπως φωτιά ή καπνός που να προδίδει συμβάν, όπως καταστροφική αστοχία ή διπλό birdstrike.
Όπως αναφέραμε και στην προηγούμενη ανάρτησή μας, έχει εκφραστεί έντονος προβληματισμός για το αν οι υπεραντωτικές διατάξεις (φλαπ και σλατ) ήταν εκτεταμένες και συνέβαλαν στην παραγωγή άντωσης της πτέρυγας (με τις χαμηλές ταχύτητες που πετούσε το αεροπλάνο στη συγκεκριμένη φάση).
Όπως τονίσαμε η πιθανότητα το αεροπλάνο να απογειώθηκε χωρίς εκτεταμένα φλαπ και σλατ πρακτικά δεν υφίσταται (και το σχετικό βίντεο της απογείωσης δεν βοηθά στο να αποσαφηνίσουμε την κατάσταση).
Το βίντεο των τελευταίων δευτερολέπτων της πτήσης είναι επίσης χαμηλής ανάλυσης, αλλά για πολλούς δείχνει το αεροπλάνο σε «καθαρή διαμόρφωση», δηλαδή χωρίς εκτεταμένα φλαπ και σλατ. Κάτω από κανονικές συνθήκες απογείωσης αμφότερα θα έπρεπε να είναι εκτεταμένα, αν και η μικρή γωνία (5 μοιρών) έκτασης των φλαπ θα ήταν δύσκολο να επιβεβαιωθεί. Αν όμως το αεροπλάνο απογειώθηκε (ως φαίνεται) και κατάλληλα διαμορφωμένα φλαπ και σλατ, μήπως αυτά ανασύρθηκαν στη συνέχεια πρόωρα;
Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο από το βίντεο είναι ότι τα σκέλη προσγείωσης παραμένουν εκτεταμένα, ενώ κάτω από κανονικές συνθήκες θα έπρεπε ο «συγκυβερνήτης»/NFP (Non-Flying Pilot), κατ’ εντολήν του «κυβερνήτη»/FP (Flying Pilot) να τα ανασύρει τη στιγμή που το αεροπλάνο είχε αποκτήσει θετικό βαθμό ανόδου/PRC (Positive Rate of Climb), δηλαδή ανερχόταν. Η ανάσυρση των σκελών απαλλάσσει το αεροπλάνο από μια ισχυρή πηγή παραγωγής οπισθέλκουσας και ενισχύει έτσι τη δυνατότητα αύξησης της ταχύτητας και του ρυθμού ανόδου.
Στο χρονικό αυτό σημείο όμως βλέπουμε το αεροπλάνο να ανακόπτει την άνοδό του, γεγονός που δίνει πλέον τροφή σε ένα άλλο σενάριο, αυτό του ανθρώπινου λάθους, αν και πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι πρόκειται πάντα για σενάριο.
Σύμφωνα με αυτό ο «συγκυβερνήτης»/NFP ίσως ανέσυρε κατά λάθος τις υπεραντωτικές επιφάνειες αντί των σκελών, αποστερώντας έτσι εν μέρει την ικανότητα της πτέρυγας να παράγει άντωση.
Αυτό θα εξηγούσε τόσο την παραμονή των σκελών σε έκταση, όσο όμως και το «Μayday» που εκπέμφθηκε, καθώς το πλήρωμα δεν θα είχε αντιληφθεί το λάθος και αναζητούσε το αίτιο της αδυναμίας διατήρησης του αεροπλάνου στον αέρα, κατάσταση η οποία επιβαρύνονταν από την οπισθέλκουσα των εκτεταμένων σκελών.
Από την άλλη κομμάτι μιας ημιπτέρυγας στο έδαφος δείχνει εκτεταμένα σλατς, αν και δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ασφάλεια εάν αυτό έγινε μετά την πτώση στο έδαφος ή όχι.
Να τονίσουμε και πάλι ότι όλα τα ενδεχόμενα σενάρια είναι ανοικτά, μέχρις ότου κάποια αρχίσουν να απορρίπτονται και άλλα γίνουν κυρίαρχα μέσα από περισσότερα στοιχεία.