32.3 C
Athens
Σάββατο, 6 Σεπτεμβρίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝΣυντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: αναδύεται ως κυρίαρχο σενάριο ...

Συντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: αναδύεται ως κυρίαρχο σενάριο ανθρώπινο λάθος;

- Advertisement -

Σε συνέχεια της χθεσινής μας ανάρτησης, οι απαντήσεις για τα αίτια της τραγωδίας του Boeing 787-8 της Πτήσης  AI171 είναι πολύ λιγότερες από τα πολλά ερωτήματα.

Κάτι που τεκμηριώνεται από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, (δηλαδή τα δυο βίντεο που έχουν αναρτηθεί στο Διαδίκτυο, όχι όμως  ικανής ευκρίνειας για να ενισχύσουν ή να απορρίψουν τα διάφορα σενάρια) είναι φανερό ότι η συντριβή οφείλεται στην αδυναμία του αεροπλάνου να παραμείνει σε πτήση με αποτέλεσμα να «βυθίζεται» συνεχώς από κάποιο χρονικό σημείο χάνοντας ύψος μέχρι και την πρόσκρουση της ουράς στο κτήριο του ιατρικού ξενώνα.

Η αδυναμία αυτή μπορεί να ήταν  αποτέλεσμα είτε της μειωμένης ή και πλήρους διακοπής παραγωγής ώσης από τους κινητήρες, είτε την μείωσης παραγωγής άντωσης από την πτέρυγα, αν και η περίπτωση συνδυασμού των δυο αιτίων είναι επίσης πιθανή. Στην πραγματικότητα η μείωση/διακοπή παραγωγής ώσης με την συνεπακόλουθη μείωση της ταχύτητας θα οδηγούσε και σε σταδιακή αδυναμία της πτέρυγας να παράξει άντωση και να διατηρήσει το αεροπλάνο στον αέρα.

Συντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: τα καίρια ερωτήματα για τα αίτια αφορούν τους κινητήρες

Το σενάριο της μείωσης/διακοπής παραγωγής ώσης από τους κινητήρες το εξετάσαμε χθες, αν και όπως αναφέραμε (και με δεδομένο ότι ο 787 θα μπορούσε να απογειωθεί και με ένα κινητήρα) είναι δύσκολο να εξηγηθεί μια τέτοια εξέλιξη, όταν μάλιστα δεν υπάρχει καμιά (οπτική) ένδειξη όπως φωτιά ή καπνός που να προδίδει συμβάν, όπως καταστροφική αστοχία ή διπλό birdstrike.

Όπως αναφέραμε και στην προηγούμενη ανάρτησή μας, έχει εκφραστεί έντονος προβληματισμός για το αν οι υπεραντωτικές διατάξεις (φλαπ και σλατ) ήταν εκτεταμένες και συνέβαλαν στην παραγωγή άντωσης της πτέρυγας (με τις χαμηλές ταχύτητες που πετούσε το αεροπλάνο στη συγκεκριμένη φάση).

Όπως τονίσαμε η πιθανότητα το αεροπλάνο να απογειώθηκε χωρίς εκτεταμένα φλαπ και σλατ πρακτικά δεν υφίσταται (και το σχετικό βίντεο της απογείωσης δεν βοηθά στο να αποσαφηνίσουμε την κατάσταση).

Το βίντεο των τελευταίων δευτερολέπτων της πτήσης είναι επίσης χαμηλής ανάλυσης, αλλά για πολλούς δείχνει το αεροπλάνο σε «καθαρή διαμόρφωση», δηλαδή χωρίς εκτεταμένα φλαπ και σλατ.  Κάτω από κανονικές συνθήκες απογείωσης αμφότερα θα έπρεπε να είναι εκτεταμένα, αν και η μικρή γωνία (5 μοιρών) έκτασης των φλαπ θα ήταν δύσκολο να επιβεβαιωθεί. Αν όμως το αεροπλάνο απογειώθηκε (ως φαίνεται) και κατάλληλα διαμορφωμένα φλαπ και σλατ, μήπως αυτά ανασύρθηκαν στη συνέχεια πρόωρα;

Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο από το βίντεο είναι ότι τα σκέλη προσγείωσης παραμένουν εκτεταμένα, ενώ κάτω από κανονικές συνθήκες θα έπρεπε ο «συγκυβερνήτης»/NFP (Non-Flying Pilot), κατ’ εντολήν του «κυβερνήτη»/FP (Flying Pilot) να τα ανασύρει τη στιγμή που το αεροπλάνο είχε αποκτήσει θετικό βαθμό ανόδου/PRC (Positive Rate of Climb), δηλαδή ανερχόταν.  Η ανάσυρση των σκελών απαλλάσσει το αεροπλάνο από μια ισχυρή πηγή παραγωγής οπισθέλκουσας και ενισχύει έτσι τη δυνατότητα αύξησης της ταχύτητας και του ρυθμού ανόδου.

Στο χρονικό αυτό σημείο όμως βλέπουμε το αεροπλάνο να ανακόπτει την άνοδό του, γεγονός που δίνει πλέον τροφή σε ένα άλλο σενάριο, αυτό του ανθρώπινου λάθους, αν και πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι πρόκειται πάντα για σενάριο.

Σύμφωνα με αυτό ο «συγκυβερνήτης»/NFP ίσως ανέσυρε κατά λάθος τις υπεραντωτικές επιφάνειες αντί των σκελών, αποστερώντας έτσι εν μέρει την ικανότητα της πτέρυγας να παράγει άντωση.

Αυτό θα εξηγούσε τόσο την παραμονή των σκελών σε έκταση, όσο όμως και το «Μayday» που εκπέμφθηκε, καθώς το πλήρωμα δεν θα είχε αντιληφθεί το λάθος και αναζητούσε το αίτιο της αδυναμίας διατήρησης του αεροπλάνου στον αέρα, κατάσταση η οποία επιβαρύνονταν από την οπισθέλκουσα των εκτεταμένων σκελών.

Από την άλλη κομμάτι μιας ημιπτέρυγας στο έδαφος δείχνει εκτεταμένα σλατς, αν και δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ασφάλεια εάν αυτό έγινε μετά την πτώση στο έδαφος ή όχι.

Να τονίσουμε και πάλι ότι όλα τα ενδεχόμενα σενάρια είναι ανοικτά, μέχρις ότου κάποια αρχίσουν να απορρίπτονται και άλλα γίνουν κυρίαρχα μέσα από περισσότερα στοιχεία.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

6 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ο εκσυχρονισμός Μ113 του ΕΣ σε “TOMA”, αλήθειες και ψέματα

Πρώτη δημοσίευση στην "ΠΤΗΣΗ", νο 61, Ιούλιος 2025Στην πρόσφατη έκθεση αμυντικού υλικού DEFEA 2025 παρουσιάστηκαν δύο προτάσεις εκσυγχρονισμού Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μεταφοράς Προσωπικού Μ113 και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εξετάζουμε τα 3 υποψήφια EW για τα ελληνικά F-16V

6
Σε μια εποχή όπου οι αεροπορικές συγκρούσεις εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ικανότητα ηλεκτρονικού πολέμου, τα συστήματα EW αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 6 Σεπτεμβρίου 394: Μάχη του ποταμού Frigidus, η...

11
Σε μια μεγάλη σύγκρουση μεταξύ δύο ρωμαϊκών αλλά πολύ διαφορετικών στρατών, οι δυνάμεις του Ανατολικού Ρωμαϊκού ιμπέριουμ υπό τον Θεοδόσιο τον 1ο (μετέπειτα Θεοδόσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Jamming, spoofing και η περιοδεία της φον ντερ Λάιεν 

Η τρέχουσα περιοδεία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλας φον ντερ Λάιεν, στις «χώρες της πρώτης γραμμής» στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ, θα είχε...

ΥΠΑ: Ενέργειες αναβάθμισης των υπηρεσιών αεροναυτιλίας και εναέριας κυκλοφορίας

Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορία, η  ΥΠΑ αναφέρει ότι έχει ως αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά της την περαιτέρω ενίσχυση του υψηλού επιπέδου ασφάλειας...

Η Κομισιόν επιβεβαίωσε τις ρωσικές παρεμβολές στο αεροπλάνο της φον ντερ Λάιεν

«Μπορούμε πράγματι να επιβεβαιώσουμε ότι υπήρξε παρεμβολή σήματος GPS, αλλά το αεροπλάνο προσγειώθηκε με ασφάλεια στη Βουλγαρία. Οι βουλγαρικές αρχές μας ενημέρωσαν ότι υποψιάζονται...