26.2 C
Athens
Σάββατο, 14 Ιουνίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝΣυντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: αναδύεται ως κυρίαρχο σενάριο ...

Συντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: αναδύεται ως κυρίαρχο σενάριο ανθρώπινο λάθος;

- Advertisement -

Σε συνέχεια της χθεσινής μας ανάρτησης, οι απαντήσεις για τα αίτια της τραγωδίας του Boeing 787-8 της Πτήσης  AI171 είναι πολύ λιγότερες από τα πολλά ερωτήματα.

Κάτι που τεκμηριώνεται από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, (δηλαδή τα δυο βίντεο που έχουν αναρτηθεί στο Διαδίκτυο, όχι όμως  ικανής ευκρίνειας για να ενισχύσουν ή να απορρίψουν τα διάφορα σενάρια) είναι φανερό ότι η συντριβή οφείλεται στην αδυναμία του αεροπλάνου να παραμείνει σε πτήση με αποτέλεσμα να «βυθίζεται» συνεχώς από κάποιο χρονικό σημείο χάνοντας ύψος μέχρι και την πρόσκρουση της ουράς στο κτήριο του ιατρικού ξενώνα.

Η αδυναμία αυτή μπορεί να ήταν  αποτέλεσμα είτε της μειωμένης ή και πλήρους διακοπής παραγωγής ώσης από τους κινητήρες, είτε την μείωσης παραγωγής άντωσης από την πτέρυγα, αν και η περίπτωση συνδυασμού των δυο αιτίων είναι επίσης πιθανή. Στην πραγματικότητα η μείωση/διακοπή παραγωγής ώσης με την συνεπακόλουθη μείωση της ταχύτητας θα οδηγούσε και σε σταδιακή αδυναμία της πτέρυγας να παράξει άντωση και να διατηρήσει το αεροπλάνο στον αέρα.

Συντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: τα καίρια ερωτήματα για τα αίτια αφορούν τους κινητήρες

Το σενάριο της μείωσης/διακοπής παραγωγής ώσης από τους κινητήρες το εξετάσαμε χθες, αν και όπως αναφέραμε (και με δεδομένο ότι ο 787 θα μπορούσε να απογειωθεί και με ένα κινητήρα) είναι δύσκολο να εξηγηθεί μια τέτοια εξέλιξη, όταν μάλιστα δεν υπάρχει καμιά (οπτική) ένδειξη όπως φωτιά ή καπνός που να προδίδει συμβάν, όπως καταστροφική αστοχία ή διπλό birdstrike.

Όπως αναφέραμε και στην προηγούμενη ανάρτησή μας, έχει εκφραστεί έντονος προβληματισμός για το αν οι υπεραντωτικές διατάξεις (φλαπ και σλατ) ήταν εκτεταμένες και συνέβαλαν στην παραγωγή άντωσης της πτέρυγας (με τις χαμηλές ταχύτητες που πετούσε το αεροπλάνο στη συγκεκριμένη φάση).

Όπως τονίσαμε η πιθανότητα το αεροπλάνο να απογειώθηκε χωρίς εκτεταμένα φλαπ και σλατ πρακτικά δεν υφίσταται (και το σχετικό βίντεο της απογείωσης δεν βοηθά στο να αποσαφηνίσουμε την κατάσταση).

Το βίντεο των τελευταίων δευτερολέπτων της πτήσης είναι επίσης χαμηλής ανάλυσης, αλλά για πολλούς δείχνει το αεροπλάνο σε «καθαρή διαμόρφωση», δηλαδή χωρίς εκτεταμένα φλαπ και σλατ.  Κάτω από κανονικές συνθήκες απογείωσης αμφότερα θα έπρεπε να είναι εκτεταμένα, αν και η μικρή γωνία (5 μοιρών) έκτασης των φλαπ θα ήταν δύσκολο να επιβεβαιωθεί. Αν όμως το αεροπλάνο απογειώθηκε (ως φαίνεται) και κατάλληλα διαμορφωμένα φλαπ και σλατ, μήπως αυτά ανασύρθηκαν στη συνέχεια πρόωρα;

Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο από το βίντεο είναι ότι τα σκέλη προσγείωσης παραμένουν εκτεταμένα, ενώ κάτω από κανονικές συνθήκες θα έπρεπε ο «συγκυβερνήτης»/NFP (Non-Flying Pilot), κατ’ εντολήν του «κυβερνήτη»/FP (Flying Pilot) να τα ανασύρει τη στιγμή που το αεροπλάνο είχε αποκτήσει θετικό βαθμό ανόδου/PRC (Positive Rate of Climb), δηλαδή ανερχόταν.  Η ανάσυρση των σκελών απαλλάσσει το αεροπλάνο από μια ισχυρή πηγή παραγωγής οπισθέλκουσας και ενισχύει έτσι τη δυνατότητα αύξησης της ταχύτητας και του ρυθμού ανόδου.

Στο χρονικό αυτό σημείο όμως βλέπουμε το αεροπλάνο να ανακόπτει την άνοδό του, γεγονός που δίνει πλέον τροφή σε ένα άλλο σενάριο, αυτό του ανθρώπινου λάθους, αν και πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι πρόκειται πάντα για σενάριο.

Σύμφωνα με αυτό ο «συγκυβερνήτης»/NFP ίσως ανέσυρε κατά λάθος τις υπεραντωτικές επιφάνειες αντί των σκελών, αποστερώντας έτσι εν μέρει την ικανότητα της πτέρυγας να παράγει άντωση.

Αυτό θα εξηγούσε τόσο την παραμονή των σκελών σε έκταση, όσο όμως και το «Μayday» που εκπέμφθηκε, καθώς το πλήρωμα δεν θα είχε αντιληφθεί το λάθος και αναζητούσε το αίτιο της αδυναμίας διατήρησης του αεροπλάνου στον αέρα, κατάσταση η οποία επιβαρύνονταν από την οπισθέλκουσα των εκτεταμένων σκελών.

Από την άλλη κομμάτι μιας ημιπτέρυγας στο έδαφος δείχνει εκτεταμένα σλατς, αν και δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ασφάλεια εάν αυτό έγινε μετά την πτώση στο έδαφος ή όχι.

Να τονίσουμε και πάλι ότι όλα τα ενδεχόμενα σενάρια είναι ανοικτά, μέχρις ότου κάποια αρχίσουν να απορρίπτονται και άλλα γίνουν κυρίαρχα μέσα από περισσότερα στοιχεία.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

6 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, η διαμάχη που δέκα χρόνια προετοιμάζει τον πόλεμο

Η σημερινή επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν, με κύριο αλλά όχι μοναδικό στόχο, τις πυρηνικές του εγκαταστάσεις και αναμενόμενη ήταν -δυστυχώς- αλλά και συνδυάζεται...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ: Σε 5 χρόνια η Ρωσία θα είναι...

36
Ομιλία στο πολύ γνωστό βρετανικό think-tank, Chatham House, έδωσε ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, ο οποίος έκανε μια σειρά απο δυσοίωνες προβλέψεις...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Ιουνίου 1944: Μάχη του Villers Bocage, ένα...

4
Γαλλία, νορμανδικές ακτές. Ογδόη μέρα της συμμαχικής επιχείρησης "Overlord" για το άνοιγμα του νέου μετώπου στην Ευρώπη. Προσπαθώντας να προωθηθούν προς την στρατηγική πόλη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Έκλεισε ο εναέριος χώρος του Ιράν για την πολιτική αεροπλοΐα

Μετά την έναρξη των ισραηλινών επιθέσεων εναντίον ιρανικών στόχων σήμερα τα ξημερώματα, το Ιράν, η Συρία και το Ιράκ ανακοίνωσαν ότι έχουν κλείσει τον...

GA-ATS and AEE partner for new designed Do228 NXT Engine Interface Unit

General Atomics AeroTec Systems GmbH (GA-ATS) teams up with AEE Aircraft Electronic Engineering GmbH (AEE) for the redevelopment of the Engine Interface Unit (EIU)...

Συντριβή της Πτήσης AI171 της Air India: τα καίρια ερωτήματα για τα αίτια αφορούν τους κινητήρες

Αν και όλα τα δυνητικά σενάρια για τη συντριβή του Boeing 787-8 Dreamliner («VT-ANB», msn 36279/26, έτος κατασκευής 2013) της Air India παραμένουν ανοικτά...