Στην πρώτη δοκιμή κατά πραγματικού στόχου της νέας έκδοσης AIM-120D3, του πασίγνωστου πυραύλου αέρος-αέρος μέσης εμβέλειας, προέβη η Αμερικανική Αεροπορία σε συνεργασία με την κατασκευάστρια Raytheon.
Συγκεκριμένα στη δοκιμή χρησιμοποιήθηκε πύραυλος απευθείας από τη γραμμή παραγωγής, με ενσωματωμένες τις βελτιώσεις που αναπτύχθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος AMRAAM F3R (Form, Fit, Function, Refresh), οι οποίες εκσυγχρονίζουν στοιχεία της δομής και των ηλεκτρονικών του πυραύλου, ενώ παράλληλα γίνεται και αναβάθμιση λογισμικού.
4 δεκαετίες ΑΙΜ-120 AMRAAM: Ο πύραυλος που άλλαξε το σύγχρονο πεδίο αεροπορικής μάχης
Κύρια παρέμβαση δέχθηκε το σύστημα κατεύθυνσης που αφορά τον αισθητήρα ραντάρ (o ΑΙΜ-120D έχει ήδη αυξημένες δυνατότητες εκτόξευσης και προσβολής στόχου εκτός του άξονα σκόπευσης σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις), τη δύο δρόμων ζεύξη δεδομένων και την αδρανειακή μονάδα διεύθυνσης, μαζί με το με GPS. Επίσης έγινε αντικατάσταση παρωχημένων ηλεκτρονικών πλακετών, με νέες αυξημένης υπολογιστικής ισχύος, άρα ταχύτερης επεξεργασίας εντολών και αυξημένης αντοχής στα αντίμετρα.
Οι εξελίξεις στο λογισμικό μέσω της αναβάθμισης SIP 3F, αφορούν στην βελτιστοποίηση της πτήσης του πυραύλου και ειδικά στην πρόβλεψη της πορείας του στόχου, ώστε να διατηρείται μεγαλύτερη κινητική ενέργεια, με αυξημένο φάκελο εμπλοκής σε μεγαλύτερες εμβέλειες και με περιθώρια ελιγμών.
Η επιτυχημένη βολή έγινε στις 30 Ιουνίου από ένα αεροσκάφος F-15E Strike Eagle της Αμερικανικής Αεροπορίας, κατά στόχου σε αρκετά μεγάλη απόσταση (χωρίς να διευκρινίζεται αυτή, μιας και η εμβέλεια του AIM-120D είναι μη αποδεσμεύσιμη πληροφορία, αν και εικάζεται ότι αγγίζει τα 160 χλμ.). Βασικός σκοπός ήταν να πιστοποιηθεί η ολοκλήρωση και διαλειτουργικότητα των νέων υποσυστημάτων και να επιδειχθεί η απόδοση του πυραύλου.
Η διαδικασία των δοκιμών προβλέπει συνολικά 5 βολές. Κάθε μια θα έχει διαφορετικό σενάριο, στόχο και βαθμό δυσκολίας, με την ολοκλήρωση τους να επιτρέπει την πλήρη παραγωγή του πυραύλου.
Αφού πιστοποιηθούν οι νέες δυνατότητες του AIM-120D3/F3R προβλέπεται αντίστοιχη διαδικασία και για την εξαγωγική έκδοση του βλήματος, την AIM-120C8, ώστε να αποκτήσει ανάλογες δυνατότητες. Κυρίως τα νέα αεροσκάφη από Ρωσία και Κίνα, που αποτελούν δυσκολότερους στόχους λόγω μειωμένης ραδιοδιατομής ραντάρ (RCS) και των ισχυρότερων συστημάτων ECM που φέρουν.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιεί προηγούμενες εκδόσεις του βλήματος για τα F-4E και τα F-16 που διαθέτει. Στα πλαίσια της αναβάθμισης των τελευταίων θα ήταν σκόπιμο να διερευνηθεί η δυνατότητα αγοράς του νέου μοντέλου ΑΙΜ-120, δημιουργώντας έτσι μαζί με τα Meteor των Rafale, ένα πανίσχυρο πλέγμα προστασίας του εναέριου χώρου μας.