Τα Ίμια έχουν δεθεί στη συνείδηση όλων μας με την απώλεια των 3 αξιωματικών του Πολεμικού μας Ναυτικού – των Αντιπλοιάρχων Χριστόδουλου Καραθανάση και Παναγιώτη Βλαχάκου και του Σημαιοφόρου Έκτορα Γιαλοψού- που επέβαιναν στο ελικόπτερο ΠΝ21. Το συγκεκριμένο ήταν ένα από τα ελικόπτερα ΑΒ.212 ASW που είχε αποκτήσει το Πολεμικό μας Ναυτικό το 1979, για χρήση πάνω στις νέες τότε φρεγάτες κλάσης S, “Έλλη” και “Λήμνος”. Η χρήση τους επεκτάθηκε και σε άλλα πλοία του Στόλου, και τα ελληνικά ΑΒ.212 ήταν για πολλά χρόνια πανταχού παρόντα. Όπως ήταν φυσικό, ήταν και το ελικόπτερο που σήκωσε το κύριο βάρος των επιχειρήσεων τον Ιανουάριο του 1996. Ας δούμε περισσότερα για το συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου…
Το Agusta AB 212 ASW/ASuW έχει σχεδιαστεί ειδικά για ανθυποβρυχιακό και αντιπλοϊκό πόλεμο και διαθέτει ειδική αντιδιαβρωτική προστασία, για εκτεταμένη χρήση σε ναυτικά σκάφη. Βασίζεται στο “τυπικό” μοντέλο ΑΒ.212 της Bell, που κατασκευαζόταν από την ιταλική Agusta κατόπιν αδείας. Έχει βάρος κενό 3,4 τόνους, μέγιστο βάρος απογείωσης 5 τόνους, μήκος 17,43 μέτρα, ύψος 3,83 και η διάμετρος του δίφυλλου στροφείου είναι 14,64 μ.
Η δομή του έχει επίσης ενισχυθεί προκειμένου να μπορεί να φιλοξενήσει βαρύτερα φορτία, καθώς και πρόσθετους αισθητήρες και όπλα, όπως το ραντάρ επιφανείας SMA MM/APS-705, το βυθιζόμενο SONAR Bendix AQS-13B(D)/18(V)3, τον μαγνητικό αισθητήρα AN/ASQ-81 MAD (Magnetic Anomaly Detector), μέχρι 16 ηχοσημαντήρες, αλλά και το ραντάρ πλοήγησης AN/ARN-208(V). Τα ιταλικά ελικόπτερα έλαβαν σε υπηρεσία το FLIR STAR SAFIRE II και σύστημα αυτόματου ελέγχου πτήσης AFCS. Κινητήρες είναι δύο Pratt & Whitney Canada PT6T-6 συνολικής μεγίστης ισχύος 3.800 shp, ή 2.750 shp σε συνεχή λειτουργία.
Όσον αφορά τον οπλισμό, η έκδοση ASW μπορεί να φέρει δύο ελαφρές τορπίλες τύπου A-244 (στα ιταλικά ελικόπτερα) ή Mk.44-Mk.46 (τυπικό φορτίο στα ελληνικά). Τα ελληνικά ελικόπτερα μπορούσαν να εκτελέσουν και βασικές αποστολές εναντίον πλοίων, καθώς στον αρχικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται δύο πύραυλοι AS-12 αέρος/επιφανείας με εμβέλεια 8 χιλιομέτρων. Αργότερα προστέθηκε και η δυνατότητα βολής με πολυβόλο MG.3, 7,62 χιλιοστών από τη δεξιά πλευρά.
Ολοκληρώθηκε επιτυχώς η αναβάθμιση για επτά AB212 του Ισπανικού Ναυτικού
Η Agusta ανέπτυξε επίσης ένα σύστημα ASE (Automatic Stabilization Equipment) που επιτρέπει αυξημένης ασφάλειας πτητική δράση τη νύχτα ή σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας. Μαζί με το AATH (Automatic Approach to Hover), τα συστήματα αυτά επιτρέπουν στο ελικόπτερο να αιωρείται μεταξύ 100 και 160 ποδών με ταχύτητα που επιλέγει ο χρήστης. Ακόμη…
Η συνέχεια στο Naval Defence