Πολύ πρόσφατα, η τουρκική αμυντική βιομηχανία παρουσίασε ένα “υβρίδιο” άρματος, ένα Leopard 2A4 με πύργο από το τουρκικό άρμα μάχης Altay. Για όσους δεν θυμούνται, η Τουρκία σκοπεύει να κατασκευάσει 250 άρματα μάχης Altay σε πρώτη φάση, αλλά σε βάθος χρόνου η παραγωγή σχεδίαζαν να φτάσουν τα … 1.500 άρματα μάχης. Νούμερο όχι τόσο “παράλογο” αν σκεφτεί κανείς τα χιλιάδες Μ60Α3TTS που διατηρούν σε υπηρεσία, αλλά και Μ48Α4Τ2 που επίσης συνεχίζουν (;) να κινούνται στα ανατολικά σύνορα της χώρας. Πάντως, εν έτει 2021, καμία χώρα δεν έχει στο νου της να κατασκευάσει τόσα πολλά άρματα μάχης νέας γενιάς, ούτε καν η Κίνα.
Το πρόβλημα όμως των Τούρκων είναι το προωστήριο σκεύος του άρματος. Μετά το ναυάγιο με αυστριακή και γερμανική εταιρεία, αλλά και την αδυναμία των Ουκρανών να παρέχουν κινητήρα ισχύος 1.500 ίππων που θα αντέχει στις υψηλές δυτικές προδιαγραφές, οι Τούρκοι έχουν αρχίσει να μένουν από ψέμματα. Στην αρχή τόνιζαν πως έχουν διαθέσιμους ήδη 250 MTU των 1.500 ίππων, για τα πρώτα 250 άρματα. Μετά το άλλαξαν, και είπαν πως κατασκευάζουν κάτι αντίστοιχο. Μετά, πως θα βρουν από Ουκρανία, μετά κάπου τελειώσαν όλα αυτά και ήρθαν αντιμέτωποι με την ψυχρή αλήθεια. Κινητήρας προηγμένος 1.500 ίππων, γιοκ.
Ψυχρή ομολογία αποτυχίας από Τουρκία: Ακόμα ψάχνουμε κινητήρα για το Altay!
Έτσι, αφού δεν πάει το βουνό στο… Altay, μάλλον θα πάει το Altay στο βουνό. Και ο πραγματικά προηγμένος πύργος του τουρκικού (κορεατικού στην πραγματικότητα) άρματος, τοποθετήθηκε μάλλον πειραματικά στα Leo 2A4. Ας μην δουλευόμαστε όμως, δεν είναι καν τουρκική η ιδέα. Πρώτοι οι Γάλλοι με τους Γερμανούς παρουσίασαν ένα Leo2A7 με πύργο από Leclerc. Οι Τούρκοι, που πλησιάζουν τους Κινέζους σε αντιγραφές, από τη στιγμή που έχουν τουλάχιστον τον πύργο, θα ήταν κουτό να μην το προσπαθήσουν.
«Yeni Safak»: το πρώτο Altay παραγωγής θα είναι έτοιμο το 2020
Τα τουρκικά όμως Leo 2A4, εκτός του ότι είναι πλέον εξαιρετικά ταλαιπωρημένα, είχαν και σημαντικές απώλειες στις επιχειρήσεις στη Συρία. Εκεί πρέπει να χάθηκαν τουλάχιστον 20 άρματα, αλλά δεν είναι γνωστό αν και πόσα μπόρεσαν να επιστρέψουν σε υπηρεσία επισκευασμένα. Πάντως, θα μπορέσουν αναμφίβολα να βρουν 300 πήγματα Leo2A4 και να τα μετατρέψουν σε υβρίδιο Leo/Altay.
Έτσι θα λύσουν το βασικό πρόβλημα που είναι ο κινητήρας. Ανακοίνωσαν δε πως θα προσφέρουν τη λύση στη διεθνή αγορά, καθώς υπάρχουν πολλά Leo2A4 που χρήζουν εκσυγχρονισμού. Μάλλον όμως έχουν λογαριάσει χωρίς το Ξενοδόχο (Γερμανία), που δεν θα χαρεί καθόλου να δει γερμανικά Leo2 να εκσυγχρονίζονται από Τούρκους. Για όλα υπάρχει ένα όριο, αλλά όταν φτάνουμε στα οικονομικά, το όριο είναι πολύ σαφές!
Έτσι, δεν θα παραξενευόμασταν αν ξαφνικά η MTU σταματήσει να παρέχει κρίσιμα ανταλλακτικά και συλλογές για τους κινητήρες των Leo2, ενώ το ίδιο κάνει και η Renk για την προηγμένη μετάδοσή της. Θεωρητικά, οι Τούρκοι θα μπορούσαν να κατασκευάσουν κρίσιμα ανταλλακτικά, αλλά αν οι προδιαγραφές τους δεν ήταν αυτές που πρέπει, τότε το “νέο” άρμα, το Leoltay ή Altaleo2 θα είναι υπονομευμένο πριν ακόμη μπει σε παραγωγή!