Σύμφωνα με τις εκθέσεις των Γενικών Επιτελείων Αεροπορίας και Στρατού, όπως
και των Διοικητών των Πολεμικών Μοιρών, το προσωπικόν των Μοιρών Διώξεως
(ιπτάμενον και εδάφους) στο σύνολό τους επέδειξαν πνεύμα αυτοθυσίας και
γενναιότητα απαράμιλλον, η δε απόδοση παρά τα πενιχρά μέσα και τα
μειονεκτήματα των αεροπλάνων, υπήρξε αρίστη, με αποτέλεσμα να εξασφαλισθεί
η επιστράτευση και η συγκέντρωση των Μονάδων Στρατού εγκαίρως στο Μέτωπο.
Του Σμήναρχου E.A. Βασ. Δ. Ζαμπίκου
Παρά τη συντριπτική υπεροχή των ιταλικών καταδιωκτικών και από απόψεως
ταχύτητας και από απόψεως οπλισμού και ευελιξίας έναντι των δικών μας,
πολλώ δε μάλλον των Γερμανικών που η υποεροχή ήταν συντριπτική, οι Έλληνες
αεροπόροι εμεγαλούργησαν και έγιναν παράδειγμα προς μίμησιν, ώστε να
διατηρηθεί το ηθικό σε υψηλό επίπεδον.
Πρέπει να τονισθεί εδώ, ότι εκτός των ιπταμένων και των τεχνικών, και το
προσωπικόν των άλλων κατηγοριών (Εφοδιασμού, Επιμελητείας και Υγειονομικής
Υπηρεσίας) εργάστηκε καθ’ όλην την περίοδο των επιχειρήσεων, με ζήλον και
ευσυνειδησίαν.
Συνολικά η Αεροπορία Διώξεως, εξετέλεσε 1531 πολεμικές Αποστολές από
Οκτωβρίου 1940 μέχρι 15 Απριλίου 1941. Οι απώλειες επί 40 ιπταμένων, που
υπηρέτησαν διαδοχικώς στις τρεις Μοίρες ήσαν:
Φονευθέντες Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί κατά τις αερομαχίες10.
Τραυματισθέντες Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί 9.
Τραυματισθέντες εις αναγκαστικάς προσγειώσεις 1.
Κατερρίφθησαν από εχθρικά πυρά στον αέρα 12 PZL, 3 GLADIATORS.
Κατεστράφησαν στο έδαφος λόγω βλαβών κινητήρων σε αναγκαστικές προσγειώσεις
2 PZL και 1 GLADIATOR.
Κατά το αυτό διάστημα η Αεροπορία Διώξεως βάσει των εκθέσεων των 21ης, 23ης και 24ης Μοιρών, κατέρριψε: 4
9 Ιταλικά βομβαρδιστικά-καταδιωτικά αεροπλάνα,
5 Γερμανικά βομβαρδιστικά-αναγνωριστικά.
Τελικά φέρονται καταρριφθέντα Ιταλικά και Γερμανικά αεροπλάνα 63 και υποστάντα βλέβες (πιθανόν καταρριφθέντα) άλλα 23.
H περιγραφή των εκατοντάδων αερομαχιών με τους Ιταλούς είναι αδύνατη στον
περιορισμένο χώρο του σημερινού μου κειμένου. Θα περιορισθώ σε εκείνες των
δυο εβδομάδων με τους Γερμανούς. Την 6ην Απριλίου 1941 δύο αναγνωριστικά
αεροπλάνα κατερρίφθησαν άνωθεν του Κιλκίς. Την 7η Απριλίου κατόπιν
προελάσεως των Γερμανών προς Θεσσαλονίκην. Οι Μοίρες 21η, 22η και 24η
εγκατεστάθησαν στο Αεροδρόμιο Βασιλικής Καλαμπάκας. H 23η παρέμεινε στο
Αεροδρόμιο Αμπελώνος.
Κατά το διάστημα από 8 Απριλίου μέχρι 14ης Απριλιου, όλες οι Μοίρες
εξετέλουν αποστολές καλύψεως και προστασίας, άνωθεν της Περιοχής
Λαρίσης-Βόλου-Καλαμπάκας. H 21η Μοίρα με 9 αεροπλάνα GLADIATORS, η 22η με 7
αεροπλάνα PZL, η 23η με 8 αεροπλάνα PZL και η 24η με 3 αεροπλάνα BLOCK.
Το πρωί της 15ης Απριλίου, σχηματισμός εκ 18 βομβαρδιστικών Γερμανικών
αεροπλάνων κατευθύνετο προς το Αεροδρόμιο Βασιλικής. Εντός δύο λεπτών πέντε
Ελληνικά αεροπλάνα Διώξεως τα αναχαίτισαν πριν προλάβουν να εκτελέσουν την
αποστολή τους. Την στιγμή όμως εκείνη 20 καταδιωτικά Μέσερσμιτ, ιπτάμενα
άνωθεν των νεφών, επετέθησαν αιφνιδίως κατά των Ελληνικών και κατά την
επακολουθήσασα αερομαχία διαρκείας 10, κατερρίφθησαν δύο Γερμανικά
βομβαρδιστικά και τρία ελληνικά Διώξεως: ένα BLOCK του οποίου ο χειριστής
Επισμηνίας Μόκας εφονεύθη. Ένα PZL ο χειριστής του οποίου Επισμηνίας
Κατσαρέλης ετραυματίσθη σοβαρώς και ένα GLADIATOR ο χειριστής του οποίου
Σμηναγός Κέλλας, εσώθη προσγειωθής αναγκαστικώς με διάτρητο το αεροπλάνο
του φλεγόμενο και με ελαφρά τραύματα. Την ίδια ημέρα εφονεύθη ο επισμηνίας
Κουτρούμπας σε αερομαχία στο Λιτόχωρο, αφού προηγουμένως κατέρριψε ένα
Γερμανικό αναγνωριστικό. O Σμηναγός Κοντογεώργος ετραυματίσθη ελαφρώς και
κατόρθωσε να προσγειώσει το αεροπλάνο του στο Αεροδρόμιο.
Τιμή και δόξα προς τους ηρωϊκούς νεκρούς αεροπόρους μας, επισμηνίες Μόκα
και Κουτρούμπα, όπως και στους επιζήσαντες σμηναγούς Κέλλα και Κοντογιώργο,
όπως και στον Επισμηνία Κατσαρέλη, που όλοι τους με την γενναιότητα και το
απαράμιλλο θάρος τους, αντιμετώπισαν τον Γερμανικό Κολοσσό, εκπεφρασμένο σε
εκατοντάδες αεροπλάνα διώξεεως, της πιο προηγμένης τεχνολογίας. Όλα αυτά
όμως τα ξέχασαν οι Σύμμαχοι και φίλοι που σήμερα μας συμπεριφέρονται ως
κύριοι προς υποτελείς.
Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στο τεύχος 128 της Π&Δ, Οκτώβριος 1995 και ηλεκτρονικά στις 27/10/2018