17.4 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΡΘΡΑΑΙΓΑΙΟ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ (μέρος 2): «Βυθίσατε το Yavuz»

ΑΙΓΑΙΟ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ (μέρος 2): «Βυθίσατε το Yavuz»

- Advertisement -

Δείτε το 1ο μέρος της αφήγησης εδώ

Αθήνα, 26 Ιουλίου, Ώρα 06:42: Στο Πεντάγωνο συγκαλείται εκτάκτως συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ. Μέσα σε λίγα λεπτά καταφθάνουν ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Αμύνης και σπεύδουν στην αίθουσα συνεδρίασης, όπου τους περιμένουν ήδη οι τρεις αρχηγοί με τους επιτελάρχες τους και τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ. Ο αρχηγός ΑΤΑ από τη Λάρισα βρίσκεται σε δορυφορική σύνδεση, το ίδιο και ο αρχηγός Στόλου από τη Σαλαμίνα αλλά και ο διοικητής της ομάδας μάχης #1 από τη φρεγάτα “Κίμων”. Από το conference speaker στο κέντρο του μεγάλου δρύινου τραπεζιού όλοι ακούν τον πλοίαρχο που ξεκινάει αμέσως την ενημέρωση, ενώ συνεχίζουν να καταφθάνουν υφυπουργοί, και, εν τέλει, η υπουργός Εξωτερικών.

Μόλις μπαίνει στην αίθουσα η υπουργός διακόπτει: «Στην είσοδο της Μεσογείων βρίσκονται ήδη τα κανάλια! Ποιος τους το διέρρευσε;».
Ο πρωθυπουργός της κάνει νόημα με αυστηρό ύφος να κάνει ησυχία. «Συνεχίστε παρακαλώ κύριε διοικητά».

Πλοίαρχος Μπούρλας: «Το δεύτερο Κ/Β απέτυχε να αναχαιτίσει τον έτερο τουρκικό πύραυλο. Τελευταία φωνητική επικοινωνία με τον Διγενή #1 στις 06:34. Δεν τον βλέπαμε στο ραντάρ πλέον καθώς είχε κατέβει χαμηλά».
Πρωθυπουργός: «Έχετε επιβεβαίωση κατάρριψης;».
Πλοίαρχος Μπούρλας: «Όχι κύριε πρωθυπουργέ. Έχουμε στείλει το τελευταίο στίγμα του Διγενή στο Αρχηγείο Στόλου και στο ΕΚΣΕΔ (Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης)».
Πρωθυπουργός: «Εσείς προσωπικά τί εκτίμηση κάνετε; Καταρρίφθηκε ο Διγενής #1;».
Ο πλοίαρχος Μπούρλας αποφεύγει να φλυαρήσει εξηγώντας την έννοια No Escape Zone (ΝΟΖ) στον πρωθυπουργό: «Είναι πολύ απίθανο να γλύτωσαν κύριε πρωθυπουργέ».
Υπουργός Αμύνης: «Γιατί εκτοξεύσατε μόνο δύο Κ/Β κύριε πλοίαρχε;».
Πλοίαρχος Μπούρλας: «Γιατί είχα μόνο 32 τέτοια βλήματα για να προστατέψω 8 πλοία και χίλιους ναύτες κύ…».

Η υπουργός Εξωτερικών διακόπτει για δεύτερη φορά: «Γιατί εκτόξευσε μόνο δύο ρε Γιώργο; Σοβαρά μιλάμε τώρα; Γιατί εκτοξεύσατε ΚΑΝ κύριε πλοίαρχε! Τους Εθνικούς Κανόνες Εμπλοκής τους γνωρίζετε;».
Πλοίαρχος Μπούρλας: «Τους γνωρίζω κυρία υπουργέ».
Υπουργός Εξωτερικών (με εριστικό τόνο): «Δεν λέει λοιπόν στο πρώτο άρθρο, ο διοικητής θα αποφύγει κάθε ενέργεια που είναι δυνατόν να θεωρηθεί προκλητική και να κλιμακώσει, εκτός αν έχει πάρει σχετικές εντολές; Πήρατε εσείς εντολές να ρίξετε;».

Ο υπουργός Αμύνης παίρνει τον λόγο: «Το εγχειρίδιο των ΕΚΕ αναφέρει επίσης πως ο διοικητής έχει ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ και ΕΥΘΥΝΗ να λάβει τα μέτρα που θα κρίνει απαραίτητα για την ασφάλεια των ανδρών της μονάδας του!».
Η υπουργός Εξωτερικών επιμένει: «Μα δεν έριξαν κατά της μονάδας του!».
Υπουργός Αμύνης (οργισμένος): «Έχουμε επτά ανθρώπους νεκρούς στη θάλασσα και εσύ κολλάς στο αν ήταν της μονάδας του;».
Υπουργός Εξωτερικών: «Πώς είσαι σίγουρος ότι έχουμε νεκρούς, έχεις επιβεβαίωση;».

Πριν εκραγεί ο υπουργός Αμύνης, ο πρωθυπουργός παρεμβαίνει για να εκτονώσει την κατάσταση: «Ειρήνη! Γιώργο! Δεν είναι η ώρα. Κύριε πλοίαρχε. Σας αποδεσμεύουμε να συνεχίσετε το δύσκολο έργο σας. Είμαι σίγουρος πως θα το πράξετε με σύνεση και αυτοσυγκράτηση! Προς το παρόν οι κανόνες εμπλοκής εξακολουθούν να ισχύουν. Συνεχίζετε τις τακτικές ενημερώσεις στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ ή στον προϊστάμενό σας κάθε δύο ώρες. Σας ευχαριστώ και καλή δύναμη!».

Το Γεράκι και οι Κόμπρες

Βόρειο Αιγαίο, 26 Ιουλίου, Ώρα 06:51: Οι δύο κινητήρες GE T700 του MH-60R γρυλλίζουν θυμωμένα και αποδίδουν τη μέγιστη ισχύ τους στο ελικόπτερο, που γλείφει τον κυματισμό της θάλασσας επιστρέφοντας γρήγορα στη φρεγάτα “Σαλαμίς”. Η πολύ χαμηλή πτήση γλύτωσε το Γεράκι από εγκλωβισμό με αντιαεροπορικό πύραυλο, καθώς βρισκόταν στα όρια του ορίζοντα όταν έλαβε εντολή απαγκίστρωσης. Κάποιες βολές πυροβόλων πέφτουν στη θάλασσα και σηκώνουν πίδακες νερού, είναι όμως αρκετά άστοχες. Ψύχραιμα, ο υποπλοίαρχος Θεοδώρου οδηγεί το Aegean Hawk νότια, μακριά από τον κίνδυνο. Όμως, δύο επιθετικά ελικόπτερα AH-1W Super Cobra απονηώθηκαν από το TCG Anadolu και τους καταδιώκουν.

Όσο ο Θεοδώρου είναι προσηλωμένος στα χειριστήρια και τα όργανα πτήσης, ο συγκυβερνήτης, ανθυποπλοίαρχος Γκίκας, επικοινωνεί με το πλοίο. «Σαλαμίς, ερχόμαστε χαμηλά. Πορεία 1-7-5. Απόσταση 24 ν.μ., μας καταδιώκουν δύο Whiskey».

Ο τρίτος του πληρώματος, ανθυπασπιστής Παπαδάτος, δεμένος με ιμάντα κρεμιέται από την πλαϊνή πόρτα του ελικοπτέρου για να δει τα δύο επιθετικά ελικόπτερα στην ώρα έξι. Αναφέρει ότι βλέπει στους Θεοδώρου και Γκίκα. Τα τουρκικά Super Cobra διαθέτουν τους ίδιους κινητήρες της General Electric με το ελληνικό Aegean Hawk, είναι όμως ελαφρύτερα και ελαφρώς γρηγορότερα. Ο Παπαδάτος δεν μπορεί να διακρίνει καλά τις σιλουέτες των τουρκικών ελικοπτέρων, πάντως, αν είναι οπλισμένα με βλήματα αέρος-αέρος Stinger, σύντομα θα βρεθούν σε απόσταση βολής.

Η “Σαλαμίς” κάνει relay τη συνομιλία στη φρεγάτα “Κίμων”, που έχει ισχυρότερο ραντάρ και θα δει το ελικόπτερο νωρίτερα. Η ναυαρχίδα της ομάδας αναλαμβάνει να καθοδηγήσει το Γεράκι σπίτι του.

Ώρα 06:54: Οι ενδείξεις RWR και IR Warning ανάβουν σχεδόν ταυτόχρονα στο πιλοτήριο του Romeo. O κυβερνήτης δίνει αμέσως εντολή στον Παπαδάτο να δεθεί στο κάθισμά του και ξεκινά ελιγμούς αποφυγής, παραμένοντας όμως στα 30-50 πόδια ύψος.

Λίγο πιο πίσω, ο νο1 του τουρκικού σχηματισμού, λοχαγός Altay Dogan, έχει πολλές ώρες στα Whiskey και εμπειρία πολεμικών αποστολών στη Συρία. Σχεδόν όλες οι ώρες του, ωστόσο, είναι με την Τουρκική Αεροπορία Στρατού, πάνω από την ξηρά. Η μονάδα του μεταφέρθηκε άρον άρον στο TCG Anadolu και βαφτίστηκε Ναυτική εν μια νυκτί. Έτσι, ο Dogan δεν έχει εκπαιδευτεί σε εμπλοκές πάνω από τη θάλασσα και ειδικά εναντίον άλλων ελικοπτέρων. Έχει διαβάσει για τις δυσκολίες εγκλωβισμού, τις ανακλάσεις από το στροφείο που μπερδεύονται με αυτές του ήλιου πάνω στο νερό, τον κυματισμό, την υγρασία. Όμως, πόσο δύσκολο μπορεί να είναι τελικά; Βλέποντας πως ο πυροβολητής του αδυνατεί να εγκλωβίσει το Γεράκι για περισσότερο από 1-2 δευτερόλεπτα κάθε φορά, εκνευρίζεται. Ξέρει επίσης ότι δεν έχει πολλή ώρα ακόμα. Πετάει στα 50 πόδια όμως πολύ σύντομα θα εμφανιστεί στα ραντάρ των ελληνικών πολεμικών και θα πρέπει να εγκαταλείψει την καταδίωξη. Πρέπει να το τελειώσει τώρα. Διατάσσει βολή και των δύο πυραύλων αέρος-αέρος που φέρει η κόμπρα του.

«Βλήματα IR από ώρα έξι!» φωνάζει ο συγκυβερνήτης στο Link, ενώ ο Θεοδώρου συμπληρώνει «Γεράκι 1 Flares!». Το ελικόπτερο αφήνει βροχή από θερμικά δολώματα, ενώ ταυτόχρονα εκτελεί απότομη στροφή αριστερά. Το στροφείο του Romeo σχεδόν ακουμπάει το νερό. O συγκυβερνήτης βλέπει με την άκρη του ματιού του δύο trails καπνού πυραύλων που φεύγουν προς άλλη κατεύθυνση. «Miss! Αστόχησαν!»

Γεράκι 1 Flares!

Στο Κέντρο Επιχειρήσεων της φρεγάτας “Κίμων” εξακολουθούν να έχουν μόνο ηχητική επαφή με το Γεράκι #1. Πρέπει να έφτασε μαζί με τους διώκτες του τόσο κοντά, στο όριο του ορίζοντα ραντάρ και της προστασίας των πυραύλων της φρεγάτας. Όμως δεν φάνηκαν τελικά. Τώρα με τους ελιγμούς διαφυγής θα έχουν άλλη πορεία, ίσως να απομακρύνονται πάλι. Τα δύο Whiskey που το κυνηγούν έχουν άλλους 2 πυραύλους και 2 πυροβόλα. Το Γεράκι #1 δεν θα τα καταφέρει. Ο πλοίαρχος Μπούρλας αντιλαμβάνεται πως χρειάζεται εναλλακτικό σχέδιο άμεσα.

«Γεράκι #1, εγκαταλείψατε πορεία 1-7-5. Νέα πορεία διαφυγής 1-2-0».
Οι Θεοδώρου και Γκίκας κοιτάζονται για μια στιγμή. 120 είναι προς τη Λέσβο, πιο μακριά από τις φρεγάτες;
«Κίμων επανάλαβε πορεία».
«1-2-0».
«Ελήφθη».

Ώρα 06:58: Ο λοχαγός Altay Dogan ακολουθεί πεισματικά το ελληνικό ελικόπτερο και μειώνει την απόσταση. Με τους βίαιους ελιγμούς τους οι Έλληνες δεν κατευθύνονται πλέον προς τα πλοία τους αλλά νοτιοανατολικά. Πρέπει να αποπροσανατολίστηκαν από τον πανικό τους. Ωραία, αυτό του δίνει περισσότερο χρόνο μακριά από τους φονικούς πυραύλους των ελληνικών πολεμικών. Στις τάξεις του τουρκικού στρατού ξηράς επικρατεί η άποψη πως οι Έλληνες, σε αντίθεση με τους ίδιους, δεν είναι εμπειροπόλεμοι. Στην πρώτη ανταλλαγή πραγματικών πυρών θα τρομοκρατηθούν. Ο Dogan έχει γαλουχηθεί με αυτή την πεποίθηση. Έτσι, δεν προβληματίζεται από την αλλαγή πορείας του ελληνικού ελικοπτέρου. Ούτε δίνει εντολή στον νο2 του σχηματισμού να περάσει μπροστά και να εκτελέσει βολές με πυραύλους Stinger. Θέλει να εκμεταλλευτεί για τον εαυτό του και την καριέρα του αυτή τη σπάνια ευκαιρία για helo kill. Πολύ σύντομα θα μπορέσει να τελειώσει τη δουλειά με guns. Το πυροβόλο του Whiskey, με τρεις ταχύτατα περιστρεφόμενες κάνες, φέρει συνολικά 750 φυσίγγια των 20 χιλιοστών. Καθώς αρχίζουν να πλησιάζουν επικίνδυνα στο νησί της Λέσβου, διατάσσει τον πυροβολητή να ανοίξει πυρ.

Ο Τούρκος χειριστής όπλων στο κάθισμα της “Κόμπρας” παρακολουθεί το στόχο στην οθόνη του και κινεί το σταυρόνημα με το χειριστήριό του. Κάθε του κίνηση μεταδίδεται στον αντεστραμμένο πυργίσκο  που κινεί το πυροβόλο κάτω από το ρύγχος του ελικοπτέρου. Είναι ένα ικανότατο σύστημα για εμπλοκή αργών στόχων στο έδαφος όταν το ελικόπτερο βρίσκεται σε αιώρηση. Εδώ όμως, τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Ο Έλληνας κινείται διαρκώς δεξιά και αριστερά. Επιπλέον, το ίδιο το τουρκικό ελικόπτερο ελίσσεται για να παραμένει πάνω στον στόχο. Και τέλος, η τεχνολογία του συστήματος είναι 35 ετών. Υπάρχει μια ελάχιστη χρονοκαθυστέρηση μεταξύ των εντολών του ΧΟΣ στο πιλοτήριο και της κίνησης του όπλου στο ρύγχος. Όλα αυτά κάνουν τη στόχευση πολύ πιο δύσκολη σε σχέση με κάποιο ακίνητο παράπηγμα γεμάτο ανυποψίαστους αντάρτες.  Ο Τούρκος ανοίγει πυρ με δύο σύντομες ριπές των 2 δευτερολέπτων. Οι βολίδες χτυπούν το νερό σε ευθεία γραμμή μπροστά και δεξιά από το Romeo.

Γεράκι #1: «Κίμων δεχόμαστε πυρά πυροβόλου! Ελπίζω να έχετε κάποιο σχ…».

Πριν τελειώσει τη φράση του ο Γκίκας βλέπει στα 3-4 μίλια μπροστά να ξεπροβάλλει πίσω από τη βραχώδη ακτή του Σιγρίου το λευκό σπρέι που αφήνει στην επιφάνεια του νερού η κίνηση κάποιου ταχέος κινούμενου σκάφους. Είναι η πυραυλάκατος “Δανιόλος”, κλάσης Ρουσσέν, που είχε διαταχθεί από το βράδυ να αποσπαστεί ανατολικότερα και να λάβει θέση απόκρυψης στη Λέσβο, αγκιστρωμένη στο βράχο μέσα στον κόλπο της Καλλονής. Τώρα διατάχθηκε από τον πλοίαρχο Μπούρα όπως βγει ολοταχώς για απόκρουση των τουρκικών ελικοπτέρων.

Η ΤΠΚ Δανιόλος εξέρχεται του κόλπου της Καλλονής με 35 κόμβους και όπλα επανδρωμένα.

Βλέποντας πως το Γεράκι #1 είναι κοντά στα τουρκικά Cobra και ανάμεσα από τα τελευταία και το πλοίο του, ο κυβερνήτης του Δανιόλου δεν ρισκάρει να εξαπολύσει πυραύλους RAM εναντίον τους, φοβούμενος μήπως χτυπήσει το ελληνικό ελικόπτερο. Αντ’ αυτού, διατάσσει πυρά εκφοβισμού με το πλωριό πυροβόλο των 76 χιλ. και το ένα εκ των δύο πρυμνιών Oerlikon των 30 χιλ., με στόχευση σε απόσταση ασφαλείας πίσω από το Γεράκι #1. «Άρξατε πυρ!» Με τα όπλα του να φτύνουν φωτιά το “Δανιόλος” εφορμά στη μάχη.

Ο νο2 του τουρκικού σχηματισμού ξαφνιάζεται από την απρόσμενη εμφάνιση της ελληνικής πυραυλακάτου και το πυκνό πυρ που βάλλεται τόσο κοντά του. Εδώ και ώρα νιώθει άβολα με την επιμονή του νο1 του σχηματισμού να κυνηγήσει τους Έλληνες τόσο επικίνδυνα κοντά στα πλοία τους. Μερικές τροχιοδεικτικές βολίδες των 30 χιλιοστών περνούν πολύ κοντά από το στροφείο του. Ενημερώνει τον Dogan πως χτυπήθηκε και εγκαταλείπει αμέσως, χωρίς καν να ζητήσει άδεια από τον αρχηγό του σχηματισμού του. Στρέφει σε βόρεια πορεία προς τα τουρκικά πλοία.

Ο Dogan ωστόσο διστάζει να απεμπλακεί. Έχει φτάσει τόσο κοντά στην κατάρριψη του στόχου. Είναι εμπειροπόλεμος και ψύχραιμος, καθώς έχει δεχθεί ξανά πυρά στο παρελθόν. Η υπερβολική αυτοπεποίθησή του όμως δεν βοηθά την κρίση του.

Ώρα 07:02: Ο Θεοδώρου πραγματοποιεί μια απότομη στροφή δεξιά με ταυτόχρονη άνοδο. Ο Dogan που έχει πλησιάσει πλέον αρκετά, καθυστερεί ελάχιστα να αντιδράσει. Για λίγες στιγμές το Aegean Hawk έχει φύγει από τη γραμμή πυρός και οι πυροβολητές του “Δανιόλου” έχουν καθαρό LOS προς το Super Cobra του Dogan. Ο Τούρκος αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο και στρέφει βίαια και αυτός πίσω από τον Θεοδώρου. Όμως, είναι αργά. Ο αρχικελευστής που βρίσκεται στην καμπίνα του πυροβόλου Oerlikon του “Δανιόλου” έχει κεντράρει στο ηλεκτρο-οπτικό σκοπευτικό του το Super Cobra. Εξαπολύει μια ριπή 6 συνεχόμενων βολών ακριβώς τη στιγμή που ξεκινούσε τη στροφή του ο Dogan. Σε απόσταση μικρότερη των 2 μιλίων πλέον, το Oerlikon έχει αναπόφευκτη φονικότητα. Δύο βολίδες των 30 χιλιοστών τρυπούν την κοιλιά του Super Cobra και σφηνώνονται στον αριστερό κινητήρα καταστρέφοντάς τον αμέσως. Το ελικόπτερο αρχίζει να περιστρέφεται γύρω από τον άξονά του ανεξέλεγκτα, διαγράφει μια σύντομη καμπύλη και προσκρούει με δύναμη στη θάλασσα εκτοξεύοντας λευκό αφρό και μεταλλικά εξαρτήματα στον αέρα. Η αλεξίσφαιρη καλύπτρα είναι άθικτη, όμως το πιλοτήριο γεμίζει αμέσως με νερό. Ο πυροβολητής είναι αναίσθητος. Ο Dogan προσπαθεί να λύσει τη ζώνη του αλλά έχει φρακάρει. Σε λίγες μόνο στιγμές το ελικόπτερο βυθίζεται παρασύροντας μαζί του τους δύο Τούρκους αξιωματικούς στον υγρό και σκοτεινό τάφο τους.

Ώρα 07:05: «Δανιόλος προς Κίμων. Στόχος 1 κατερρίφθη. Στόχος 2 αποχωρεί χαμηλά με κατεύθυνση 3-5-5. Αιτούμαι αδείας κατάρριψής του με βολή Κ/Β RAM».
Ο επικελευστής από τη φρεγάτα Κίμων απαντάει: «Αρνητικόν. Επαναλαμβάνω Α-ΡΝΗ-ΤΙ-ΚΟΝ».

Ο πλοίαρχος Μπούρλας αρνήθηκε τη βολή στο “Δανιόλος”. Δεν τον απασχολούσαν οι κανόνες εμπλοκής πλέον. Πολύ περισσότερο από τις επιπτώσεις για τον ίδιο, τον απασχολούσε ότι τα 21 αντιπυραυλικά βλήματα RAM του “Δανιόλου” μπορεί να χρειαστούν μέχρι τελευταίου στην επερχόμενη θύελλα. Γι’ αυτό δεν θα ξοδέψει ούτε ένα πάνω σε νικημένους εχθρούς που οπισθοχωρούν.

Ταυτόχρονα ο σηματωρός της φρεγάτας “Κίμων” στέλνει σήμα με την αναφορά του συμβάντος στο Αρχηγείο Στόλου. Ο σρχηγός Στόλου με τη σειρά του ενημερώνει αμέσως τον Α/ΓΕΝ που βρίσκεται στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ. Μέσα στην αίθουσα συνεδριάσεων επικρατεί παγωμάρα καθώς όλοι συνειδητοποιούν πως η κατάρριψη του τουρκικού ελικοπτέρου θα επιταχύνει την κλιμάκωση.
Πρώτη μιλάει η υπουργός Εξωτερικών, σε έξαλλη κατάσταση: «Μα τί κάνει ο τρελός που βάλατε εκεί ρε Γιώργο; Θα μας σύρει σε πόλεμο μόνος του αυτός!».

Ώρα 07:52: Στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ ο πρωθυπουργός ενημερώνεται από τον υπουργό Αμύνης πως εφόσον περνά η ώρα και ο Διγενής #1 δεν έχει δώσει σημάδια ζωής, η κατάρριψή του πρέπει να θεωρείται σίγουρη. Ο εντοπισμός των συντριμμιών θα είναι απλά μια τυπική επιβεβαίωση.

Πρωθυπουργός: «Καταλαβαίνω. Ωστόσο, μόλις εντοπιστούν τα συντρίμμια θα πρέπει να απευθυνθώ με διάγγελμα στον ελληνικό λαό».
Υπουργός Εξωτερικών: «Όχι ακόμα! Αυτό θα μας αφαιρέσει χρόνο και επιλογές!».
Πρωθυπουργός: «Ειρήνη, ο ελληνικός λαός έχει δικαίωμα να ξέρει. Τις επιλογές μας τις αφαιρεί η Τουρκία, είτε το θέλουμε είτε όχι».
Υπουργός Αμύνης: «Η Τουρκία έκανε ένα σημαντικό βήμα κλιμάκωσης βάλλοντας εναντίον του Διγενή #1. Έχει δολοφονήσει 7 ανθρώπους μας. Χρειαζόμαστε μια αποφασιστική απάντηση αλλιώς…».
Υπουργός Εξωτερικών: «Και εμείς καταρρίψαμε το ελικόπτερό τους!».
Υπουργός Αμύνης: «Αυτό ήταν αυτοάμυνα. Δεν είναι αποφασιστική απάντηση!».
Πρωθυπουργός: «Δεν χρειαζόμαστε απλώς αποφασιστική απάντηση Γιώργο. Αυτή τη στιγμή χρειαζόμαστε μια κίνηση με έντονο συμβολισμό. Ας πούμε, να καταστρέψουμε το όπλο που κατέρριψε το αεροσκάφος μας. Κύριε Αρχηγέ, μπορείτε να καταστρέψετε το S-400;».
Α/ΓΕΑ: «Κύριε πρωθυπουργέ, αυτά τα όπλα καταστρέφονται από μαχητικά 5ης γενιάς που δεν διαθέτουμε.  Με τα δικά μας μέσα, ναι, μπορούμε να το καταστρέψουμε, και έχουμε επιχειρησιακά σχέδια για αυτό. Όμως θα χρειαστεί η μισή αεροπορία σε ρόλο κρούσης. Και πολλά ακόμα αεροσκάφη σε ρόλο αεροπορικής υπεροχής να τους ανοίξουν δρόμο. Και άλλα σε ρόλο ηλεκτρονικών παρεμβολών. Είναι μια σύνθετη επιχείρηση που θα δεσμεύσει το σύνολο σχεδόν των διαθέσιμων μαχητικών μας και με μεγάλες απώλειες».
Πρωθυπουργός: «Τότε όχι, δεν μας κάνει. Άλλες ιδέες κανείς;».

Υπουργός Εξωτερικών: «Μήπως ξεχνάμε όλοι πως ΔΕΝ βρισκόμαστε σε πόλεμο αυτή τη στιγμή; ΔΕΝ υπάρχει επίσημη κήρυξη πολέμου από κανέναν; Θέλετε να φανούμε ως επιτιθέμενοι στη διεθνή κοινότητα;».
Πρωθυπουργός: «Όχι φυσικά, ούτε το ξεχνάμε, ούτε θέλουμε να ξεκινήσουμε τον πόλεμο. Γι’ αυτό χρειάζομαι μια πρόταση για αποφασιστική απάντηση με σημαντικό συμβολισμό αλλά σχετικά μέτριας έντασης».
Υπουργός Αμύνης: «Γιατί δεν χτυπάμε το Yavuz; Από εκεί ξεκίνησε η κρίση και σε αυτό συγκεντρώνονται οι αξιώσεις της Τουρκίας. Αυτή τη στιγμή άλλωστε τρυπάει ανενόχλητο τον πυθμένα του Αιγαίου».
Πρωθυπουργός: «Σωστή σκέψη. Κύριε Αρχηγέ, μπορείτε να βυθίσετε το Yavuz;».
Α/ΓΕΝ: «Μπορούμε κύριε πρωθυπουργέ. Ωστόσο, η νότια ομάδα μάχης του Τουρκικού Ναυτικού έχει παραταχθεί μπροστά του. Θα πρέπει να περάσουμε από αυτούς πριν πλήξουμε το Yavuz. Να βυθίσουμε δηλαδή τον μισό τουρκικό στόλο».
Υπουργός Εξωτερικών: «Μα τί λέμε τώρα, θα βυθίσουμε τον μισό τουρκικό στόλο; Έτσι θα ξεκινήσουμε εμείς τον πόλεμο στα μάτια όλων των έξω! Θα απομονωθούμε! Αφήστε με να πάω στις Βρυξέλλες τώρα. Η διπλωματία θα το λύσει, όμως από τα τηλέφωνα δεν γίνονται αυτά, τους ξέρετε τους Ευρωπαίους. Άμα τους περιμένουμε πότε θα είναι διαθέσιμοι να μιλήσουν και πότε να αποφασίσουν θα έχουν τελειώσει όλα και αυτοί ακόμα θα συζητάνε. Κύριε πρωθυπουργέ, όπως γνωρίζετε, εγώ μπουκάρω στα γραφεία τους και ΑΠΑΙΤΩ απαντήσεις».
Πρωθυπουργός: «Το ξέρω Ειρήνη, αν κάποιος μπορεί να το καταφέρει είσαι εσύ. Εν τω μεταξύ όμως δεν θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Κύριε Αρχηγέ, εσείς μπορείτε να πλήξετε το Yavuz;».
Α/ΓΕΑ: «Ναι κύριε πρωθυπουργέ. Μπορούμε να παρακάμψουμε τον τουρκικό στόλο πετώντας αθέατοι νοτίως της Κρήτης και να πλήξουμε το Yavuz από νότια θέση με βλήματα Exocet».

Εκείνη τη στιγμή χτυπάει η πόρτα και μπαίνει στην αίθουσα ένας γραμματέας, εμφανώς αγχωμένος: «Με συγχωρείτε, κύριε πρωθυπουργέ. Έχετε βιντεοκλήση από τον Λευκό Οίκο. Είναι απευθείας από το Οβάλ Γραφείο…».
Πρωθυπουργός: «Να περιμένουν. Θα τους καλέσουμε εμείς μόλις τελειώσει το συμβούλιο».

Ο γραμματέας σαστίζει. Δεν έχει αρνηθεί κανείς ποτέ ξανά κλήση από τον πρόεδρο των ΗΠΑ. Διστακτικά αποχωρεί και κλείνει την πόρτα. Όλοι στην αίθουσα παραμένουν σιωπηλοί, ζυγίζοντας τί ακριβώς συνέβη μόλις τώρα.
Πρωθυπουργός (προς Α/ΓΕΑ): «Τι πιθανότητες επιτυχίας δίνετε και πόσο γρήγορα μπορείτε να το κάνετε;».

Ο αρχηγός πετούσε για χρόνια με τα «δίλιτρα» (Mirage 2000). Έχει διατελέσει μοίραρχος της 331ΜΠΚ και διοικητής της 114ΠΜ στην Τανάγρα. Γνωρίζει καλά τη μονάδα και τις δυνατότητές της. Τα τελευταία χρόνια η ναυτική κρούση έγινε ο κύριος επιχειρησιακός ρόλος των Mirage της 331ΜΠΚ, ώστε να επικεντρωθούν τα υπερ-πολύτιμα Rafale στην αεροπορική υπεροχή. Καθ’ όλη την διάρκεια της κρίσης τα αεροσκάφη ετοιμότητας της μοίρας παραμένουν στα shelter φορτωμένα με πυραύλους Exocet. Σε παρόμοιες συνθήκες κατά τη διάρκεια των ασκήσεων Παρμενίων, η παλιά του μοίρα σχεδίαζε αποστολή ναυτικής κρούσης ταχύτατα μόλις λάμβανε θέσεις στόχων. Πετύχαινε εντυπωσιακούς χρόνους: Τα αεροσκάφη της βρίσκονταν στον αέρα σε μόλις 45’ από την λήψη της εντολής.
Με όλες αυτές τις πληροφορίες στο μυαλό του, ο Α/ΓΕΑ απαντάει:

«Πιθανότητες επιτυχίας: Αρκετά έως πολύ υψηλές. Χρόνος εκτέλεσης: Απογείωση σε 60 λεπτά, ίσως και νωρίτερα. Ο στόχος θα έχει καταστραφεί σε λιγότερο από δύο ώρες από την εντολή σας».

Ο πρωθυπουργός ζυγίζει την κατάσταση για λίγο. Στη συνέχεια απαντά:
«Ειρήνη, εσύ φεύγεις για Βρυξέλλες. Το Gulfstream είναι έτοιμο στην Ελευσίνα, φύγε τώρα και ειδοποιήστε τους από το δρόμο ότι φτάνετε και πού πάτε».
«Γιώργο, εσύ και οι κύριοι Αρχηγοί… Βυθίσατε το Yavuz!».

Επιχείρηση “Πήγασος”

Ώρα 08:14: Στο briefing room της 331ΜΠΚ ο 2ος τη τάξει της μοίρας και Αξιωματικός Επιχειρήσεων, επισμηναγός (Ι) Ανδρέου, κάνει για άλλη μια φορά τους υπολογισμούς. Ο στόχος είναι τεράστιος, 50.000 τόνους. Επιπλέον, δεν μεταφέρει πυρομαχικά όπως ένα πολεμικό, δεν θα υπάρχουν δηλαδή δευτερογενείς εκρήξεις. Χρειάζεται πολλά βλήματα Exocet για να τον βγάλει πραγματικά εκτός μάχης. Η συνολική απόσταση από Τανάγρα, κρούση και προσγείωση στην 133ΣΜ στο Καστέλι Ηρακλείου είναι 1.081 χλμ. Με 600 κόμβους ταχύτητα στο επίπεδο της θάλασσας η κατανάλωση των αεροσκαφών όμως είναι μεγάλη. Τα νούμερα είναι οριακά. Θα χρειαστούν εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του Alpha Echo όμως δεν είναι τίποτα από αυτά. Είναι οι χειριστές. Τα αεροσκάφη της μοίρας Mirage 2000 -5 Mk II παρέλαβαν τους αντιπλοϊκούς πυραύλους AM-39 Exocet εδώ και χρόνια. Τα όπλα αυτά τα χρησιμοποιούσαν τα παλαιότερα Mirage 2000 EG/BG της Π.Α. που αποσύρθηκαν. Η πιστοποίηση με τον νεότερο υπολογιστή και το ραντάρ RDY2 των νεότερων αεροσκαφών της 331ΜΠΚ άργησε πάρα πολύ, καθώς για άλλη μια φορά η διαπραγμάτευση για το κόστος με την Γαλλική πλευρά ήταν χρονοβόρα. Έτσι, η μοίρα άρχισε να εκπαιδεύει χειριστές στο όπλο αυτό πριν από έναν χρόνο. Σήμερα έχει μόλις 5 χειριστές έτοιμους, με το σήμα των Exocet στο μπράτσο της φόρμας πτήσης τους. Και ο ένας από αυτούς είναι ο ίδιος ο μοίραρχος.

Εκείνη τη στιγμή μπαίνει στην αίθουσα ο αντισμήναρχος (Ι) Γιάννης Καλλέργης, διοικητής της 331ΜΠΚ. Είναι μια σειρά αρχαιότερος του Ανδρέου από τη σχολή. Όλα αυτά τα χρόνια πετούν μαζί στα γαλλικά αεροσκάφη, είναι συνάδελφοι και φίλοι. Σήμερα πρόκειται να γίνουν και συμπολεμιστές.

Μοίραρχος: «Νίκο τελείωσες, θέλεις να τα δούμε και μαζί;».
Αξιωματικός Επιχειρήσεων: «Όχι μοίραρχε, τα έχω διπλοτσεκάρει. Τελικά θα πετάξει ο Παπασπυρόπουλος;».
Μοίραρχος: «Όχι. Σήμερα θα είμαι εγώ νο1».
Αξιωματικός Επιχειρήσεων: «Γιάννη, αν πετάξουμε και οι δύο… Δεν μπορεί να μείνει η μοίρα ακέφαλη. Ο Παπασπυρόπουλος είναι σχεδόν έτοιμος».
Μοίραρχος: «Σχεδόν έτοιμος δεν σημαίνει έτοιμος Νίκο, τα έχουμε πει. Τη μοίρα θα την αναλάβει ο Αραμπατζής. Άλλωστε, για λίγο θα είναι, έχω σκοπό να μας γυρίσω όλους πίσω. Φώναξέ τους μέσα, δεν υπάρχει χρόνος».

Οι άλλοι τρεις ιπτάμενοι μπαίνουν στην αίθουσα και παίρνουν τις θέσεις τους για να ξεκινήσει το briefing. O Ανδρέου ανάβει τον προτζέκτορα και ξεκινάει χωρίς χρονοτριβές.

«Κύριοι καλημέρα. Σήμερα αρχηγός σχηματισμού θα είναι ο κύριος μοίραρχος».
Άλλες μέρες θα υπήρχαν σχόλια και καλαμπούρια αμέσως. Σήμερα τίποτα. Είναι όλοι σοβαροί.

«Πετάμε διαμόρφωση 1 x centerline (εξωτερική δεξαμενή καυσίμου), 2 x Exocet, 2 x Magic. Στόχος το TPAO Yavuz που βρίσκεται εδώ. Έχουμε τελευταία επιβεβαίωση πριν μισή ώρα από Ρόδο. Σύμφωνα με τις τελευταίες δορυφορικές που πήραμε από τους Γάλλους χτες το απόγευμα ο στόχος είναι ασυνόδευτος. Τα τουρκικά πολεμικά βρίσκονται όλα δυτικά της Ρόδου απέναντι από τα δικά μας. Πετάμε Lo-Hi-Lo με 4 waypoints όπως το έχουμε κάνει τόσες φορές. Οι συντεταγμένες περνιούνται αυτή τη στιγμή στους υπολογιστές των αεροσκαφών. Συμπληρώστε τις και στα σχέδιά σας».

Η αποστολή Πήγασος μέσω Κρήτης με στόχο το Yavuz, ανατολικά της Ρόδου

Οι ιπτάμενοι σημειώνουν στις προ-τυπωμένες χάρτινες φόρμες του clipboard όλες τις πληροφορίες που μοιράζεται ο Alpha Echo τους.

«Είμαστε zero emmissions σε όλη την αποστολή, κλειστά ραντάρ, ICMS, IFF, ενδοεπικοινωνίες. Visual όλοι, εγώ πίσω από τον αρχηγό δεξιά, Δημήτρη εσύ νο3 πίσω μου, Λευτέρη και Μάνο εσείς 4 και 5 αριστερά. Ύψος πτήσης 100 πόδια, ταχύτητα 600 κόμβοι στο low. Στο Hi θα μας ανεβάσει ο αρχηγός στα 5.000 για άφεση όπλων. Βολή στα 50χλμ. απόσταση από tango. Διαδικασία βολής: Ανοίγουμε ραντάρ, surface sweep, βρίσκουμε τη θέση του tango, feed στα βλήματα, άφεση του βλήματος alpha, κατεβαίνουμε στα 4.000, σε 30 δεύτερα άφεση του bravo».

«Στους alpha έχουν προγραμματιστεί 2 waypoints για να πλήξουν τον στόχο από τερματική διεύθυνση 1-6-0. Οι bravo θα πετάξουν ευθεία για να τον πλήξουν από διεύθυνση 1-8-0. Οι alpha και bravo θα φτάσουν ταυτόχρονα στον tango. Τα βλήματα θα πετάξουν αδρανειακά, περιμένουμε ισχυρές ηλεκτρονικές παρεμβολές, δεν υπολογίζουμε σε GPS. Κατεβαίνουμε αμέσως στα 100 και επιστρέφουμε με 2-6-1 για προσγείωση στο Καστέλι. Συνεχίζουμε zero emissions μέχρι την προσέγγιση του αεροδρομίου, τότε μόνο ανοίγουμε και κάνουμε επαφή με τον πύργο. Ερωτήσεις;».

Ο σμηναγός (Ι) Βόσσος ρωτάει: «Έχουμε radar shadow για το S-400;».
Επισμηναγός (Ι) Ανδρέου: «Ναι. Στο σημείο άφεσης, Romeo Sierra είναι στα 5.300. Δεν ανεβαίνουμε πιο ψηλά γιατί θα μας δει. Ούτε προχωράμε πιο βόρεια στα 5.000 γιατί θα μας δει».        

Εκείνη τη στιγμή χτυπάει η πόρτα του briefing room. Είναι ο αξιωματικός μετεωρολογίας. «Έχω τις φωτογραφίες που ζητήσατε κύριε μοίραρχε. Χτες το απόγευμα στις 17:30 η περιοχή του στόχου είχε χαμηλή νέφωση, βάση νεφών στα 3000, σκέπη στα 4000 πόδια. Σήμερα είναι αίθριος σε όλη την περιοχή ανατολικά της Ρόδου».
Μοίραρχος: «Πότε καθάρισε;».
Μετεωρολόγος: «Νωρίς το πρωί. Υπήρχε νέφωση καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας».
Μοίραρχος: «Σε ευχαριστώ Παναγιώτη».

Ο μοίραρχος είναι σκεπτικός. «Παιδιά, υπάρχει περίπτωση να συναντήσουμε εκπλήξεις στην περιοχή του tango. Οι Τούρκοι ξέρουν ότι έχουμε δορυφορική εικόνα δυο φορές την ημέρα μόνο. Μπορεί να εκμεταλλεύτηκαν τη χτεσινή νέφωση για να μετακινήσουν πλοία από ανατολικότερα κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η Ρόδος έχει τυφλά σημεία και μπορεί να μην τους βλέπουν. Συνεπώς έχουμε τα μάτια μας δεκατέσσερα. Καλή τύχη σε όλους μας».

Ώρα 08:38: Το preflight check-list έχει ολοκληρωθεί. Ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου της Τανάγρας δίνει το clearance και οι υπόλογοι απομακρύνονται. Οι χειριστές απελευθερώνουν το wheel brake και τα αεροσκάφη της επιχείρησης “Πήγασος” ξεκινούν την τροχοδρόμηση από την πίστα της μοίρας προς τη δυτική άκρη του διαδρόμου 10/28.

Ελευσίνα, 26 Ιουλίου, Ώρα 08:40: Μέσα στο πιλοτήριο του Gulfstream 500 της Π.Α., ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης ενημερώνονται από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου Ελευσίνας: «Golf Sierra 1 εκκινήστε taxi προς τη νότια άκρη του διαδρόμου 18/36 από τον βοηθητικό 2».

Πίσω στην καμπίνα η υπουργός Εξωτερικών και η βοηθός της δένουν τις ζώνες ασφαλείας των καθισμάτων τους καθώς το αεροσκάφος ξεκινά την τροχοδρόμηση. Η υπουργός σε όλη τη διαδρομή μέχρι το αεροδρόμιο μιλούσε διαρκώς από το δορυφορικό τηλέφωνο και έδινε οδηγίες στους υφισταμένους της. Τώρα αναγκαστικά, το κλείνει για την απογείωση και απευθύνει για πρώτη φορά τον λόγο στη βοηθό της, επαναλαμβάνοντας για πολλοστή φορά κάτι το οποίο της αρέσει να λέει:

«Άνδρες Ευρυδίκη μου, άνδρες… Πεταμένα λεφτά. Αν κυβερνούσαν τον κόσμο γυναίκες δεν θα είχαμε πολέμους».
Η νεαρή βοηθός γνέφει συγκαταβατικά, κάπως αμήχανα βέβαια.
«Μόλις απογειωθούμε θέλω να μου πάρεις τον πρόεδρο της Κομισιόν στο τηλέφωνο. Όχι στο γραφείο του, δεν θα σου απαντήσει. Βρες το προσωπικό του, το έχω σημειωμένο».

Αθήνα, 26 Ιουλίου, Ώρα 08:41: Στο Πεντάγωνο, Ο Α/ΓΕΑ κλείνει το τηλέφωνο και αμέσως διακόπτει τη συζήτηση στο ΚΥΣΕΑ. «Με ενημέρωσαν από Τανάγρα μόλις τώρα. Ο Πήγασος είναι στον αέρα».
Πρωθυπουργός: «Στην ώρα τους. Θα λαμβάνουμε ενημερώσεις για την εξέλιξη της αποστολής;».
Α/ΓΕΑ: «Όχι κύριε πρωθυπουργέ. Πετούν χαμηλά και με σιγή ασυρμάτων και η/μ εκπομπών. Δεν γνωρίζουμε πού βρίσκονται. Αν όλα πάνε καλά θα πρέπει η Ρόδος να δει το Yavuz να φωτίζεται σε περίπου 45 λεπτά από τώρα».
Πρωθυπουργός: «Δηλαδή και να θέλουμε να ανακαλέσουμε τα αεροσκάφη δεν μπορούμε;».
Α/ΓΕΑ: «Μάλιστα κύριε πρωθυπουργέ».
Πρωθυπουργός: «Ωραία, αυτό μας εξυπηρετεί. Πάω να μιλήσω με τον POTUS (President Of The United States)».

Ώρα 08:52: Ενώ το πρωθυπουργικό αεροσκάφος κερδίζει ακόμα ύψος, η βοηθός ανοίγει το δορυφορικό τηλέφωνο. Εισάγει τους κωδικούς ασφαλείας, σχηματίζει το νούμερο και το δίνει στην υπουργό. Καλεί…
«Zozep? Hello dear, Irene here! (με άπταιστη προφορά Οξφόρδης). Yes, THAΤ Irene (γελώντας). No, I’m actually in the plane right now. Ι will be meeting you in person in about three hours. Well, I suggest you MAKE yourself available dear. You would hate it if I spoke to the press without consulting you first, no? Yes, they know I’m coming, I have no idea how. I’m afraid they might be camped outside the Berlaymont building. Anyway, see you soon! Bye bye now!».

Κλείνει το τηλέφωνο και το ξαναδίνει στην βοηθό.
Βοηθός (διστακτικά): «…έχετε όντως ειδοποιήσει τον τύπο στις Βρυξέλλες;».
Υπουργός Εξωτερικών: «Όχι βέβαια, αλλά έτσι μόνο κάνεις δουλειά με τους άνδρες Ευρυδίκη μου, κατάλαβες;».

Αθήνα, 26 Ιουλίου, Ώρα 08:57: Σε ένα ειδικά διαμορφωμένο δωμάτιο στο Πεντάγωνο, ο πρωθυπουργός κάθεται στο γραφείο μπροστά από τον εξοπλισμό βιντεοκλήσης που, τυπικά και μόνο, ονομάζεται ακόμα «κόκκινο τηλέφωνο» αφού ούτε κόκκινο είναι, ούτε τυπικό τηλέφωνο. Πίσω του χωρίς να φαίνονται στην κάμερα βρίσκονται μια στενογράφος για τα πρακτικά και ο ειδικός σύμβουλος του πρωθυπουργού για τις ελληνο-αμερικανικές σχέσεις Pete Samaras. Ο Αμερικανός Πρόεδρος κρύβει την ενόχλησή του από την καθυστέρηση του τηλεφωνήματος και, παρόλο που για εκείνον είναι η ώρα τρεις τα ξημερώματα, είναι εγκάρδιος αρχικά. Ωστόσο, μπαίνει γρήγορα στο θέμα χωρίς τις συνήθεις τυπικές διατυπώσεις περί άριστων σχέσεων και συνεργασίας των δύο χωρών.

«Nikos, if this escalates into an all-out shooting war with Turkey, you will lose».
«Perhaps Mr. President, however, that is not reason enough not to fight».

Ο POTUS συμφωνεί, ωστόσο πιστεύει πως η Ελλάδα δεν πρέπει να προβεί σε οποιαδήποτε κίνηση η οποία θα κλιμακώσει περαιτέρω την κατάσταση. Ο πρωθυπουργός απαντά πως η Τουρκία κλιμακώνει, αφού άλλωστε εκείνη κατέρριψε το Ελληνικό αεροσκάφος απρόκλητα, σκοτώνοντας 7 Έλληνες αεροπόρους. Ο POTUS λυπάται πολύ για αυτό. Εξηγεί πως ο Τούρκος πρόεδρος τον διαβεβαίωσε πριν από λίγο… (Ο σύμβουλος γράφει βιαστικά στο σημειωματάριό του «σπόντα ότι αργήσαμε να τον πάρουμε πίσω – μίλησε εν τω μεταξύ με τους άλλους») …ότι οι τουρκικές δυνάμεις βρίσκονται σε διεθνή ύδατα και θα παραμείνουν εκεί αλλά θα αντιμετωπίζουν με θανάσιμη ισχύ όποια ελληνική μονάδα τους απειλεί ή τους παρενοχλεί. Γι’ αυτό, προτείνει ο POTUS, “…ας κρατηθούν οι ελληνικές δυνάμεις σε απόσταση χωρίς να τους προκαλούν και εκείνος θα συνεχίσει να εργάζεται για την αποκλιμάκωση. Θα τους ηρεμήσει με λίγα λόγια”.

Ο πρωθυπουργός σε ήρεμο τόνο εξηγεί πως αν κάποιος πρέπει να ηρεμήσει είναι ο ελληνικός λαός που θα μάθει σύντομα για τους 7 αδικοχαμένους αεροπόρους του. Και πως εν τω μεταξύ η Ελλάδα δεν προκαλεί, αλλά προκαλείται.

Τότε ο POTUS απαντά ναι, αλλά έχετε αυτή τη στιγμή μαχητικά αεροσκάφη που πετούν προς τα ανατολικά κάτω από την Κρήτη. Ελπίζει πως αυτά δεν έχουν κάποια αποστολή που θα προκαλέσει. (Ο σύμβουλος σημειώνει «POTUS παραδέχεται την παρακολούθηση απροκάλυπτα; Δεν συνηθίζεται. Βιάζεται;».)

Ο πρωθυπουργός γνωρίζει πως δεν έχει νόημα να το αρνηθεί. Οι ΗΠΑ έχουν την δυνατότητα να εστιάσουν πανίσχυρη αεροπορική και δορυφορική επιτήρηση σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη θέλουν για να εντοπίζουν κινήσεις μονάδων. Απαντά κάπως γλαφυρά ότι ο POTUS έχει μάλλον καλύτερη εικόνα των κινήσεων των μονάδων του από τον ίδιο. «Εμείς δεν έχουμε επικοινωνία με τα αεροσκάφη μας και δεν ξέρουμε πού βρίσκονται αφού είναι αναγκασμένα να πετούν με κλειστά όλα τα συστήματα λόγω παρεμβολών και υποκλοπών από «τρίτα μέρη». (Ο σύμβουλος γράφει «Όχι, αυτό το υπονοούμενο για τη βάση της Σούδας ήταν υπερβολικό, δεν εξυπηρετεί σε κάτι».) Ο POTUS το προσπερνάει και αυξάνει την πίεση: «Ναι, αλλά ποια είναι αποστολή τους;».

Ο πρωθυπουργός απαντάει πως, όπως καταλαβαίνει πολύ καλά ο POTUS, αν αποκάλυπτε την αποστολή σε οποιονδήποτε εκτός του πολεμικού συμβουλίου του, φίλο, σύμμαχο ή εχθρό, αυτό θα ήταν έως και προδοτικό. Ο POTUS εμφανώς δυσαρεστημένος πλέον, προχωράει σε ανοικτή σύσταση: «Nikos, you need to stand down. This is not going to end well».

Ο σύμβουλος σημειώνει: «for whom?»

Συνεχίζεται εδώ

Το παρόν αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας. Οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικά πρόσωπα είναι τελείως συμπτωματική.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

133 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
133 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Απριλίου 1915: Συμμαχική απόβαση στην Καλλίπολη, το...

0
Πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στην χερσόνησο της Καλλίπολης η πρώτη αποβίβαση συμμαχικών στρατευμάτων από ANZAC (Australian and New Zealand Army...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ολοκληρώθηκε η διήμερη περιοδεία του ΥΠΕΞ Γεραπετρίτη σε Κατάρ και Κουβέιτ

Στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις περιφερειακές επιπτώσεις πιθανής κλιμάκωσης της κρίσης, αλλά και στις δυνατότητες που προσφέρει η Ελλάδα ως ελκυστικός επενδυτικός...

Η Τουρκία έχει βάλει εμπρός για αεροπλανοφόρο 60.000 τόνων, διπλάσιο του Anadolu!

Ενημέρωση των ΜΜΕ έκανε το Τουρκικό Ναυτικό για τις εξελίξεις στις ναυπηγήσεις του, εστιάζοντας ειδικά στο πρόγραμμα για ένα δεύτερο ελικοπτεροφόρο/αεροπλανοφόρο, το οποίο υπόσχεται...

Αιγίς: 2,1 δις για την Πολιτική Προστασία με ελικόπτερα, αεροσκάφη και UAV

Η εξέλιξη του προγράμματος «Αιγίς» ύψους 2,1 δις παρουσιάστηκε χθες στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» από τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη...