Οι αεροπορικές εταιρίες Aegean, Olympic Air και Sky Express, ανέλαβαν για φέτος τα δρομολόγια της μεταφοράς του Αγίου Φωτός από τα Ιεροσόλυμα στην Αθήνα και σε ακριτικούς προορισμούς, με το Δημόσιο να γλυτώνει έξοδα αρκετών χιλιάδων ευρώ.
Σύμφωνα με δελτία τύπου των αεροπορικών εταιριών Aegean, Olympic Air και Sky Express, το δρομολόγιο Αθήνα-Ιεροσόλυμα-Αθήνα, θα εκτελέσει αεροσκάφος της Aegean. Συγκεκριμένα, θα πραγματοποιηθούν πτήσεις αποκλειστικά και μόνο για την μεταφορά του Αγίου Φωτός προς: Κεφαλλονιά, Ιωάννινα, Σάμο, Χίο, Λάρισα, και Λήμνο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας και σε συνδυασμό με την ώρα άφιξης της αποστολής από τα Ιεροσόλυμα, η προγραμματισμένη ώρα άφιξης στον τελευταίο προορισμό για κάθε τομέα, θα είναι κατά προσέγγιση από τις 20:10 έως και τις 21:15. Παράλληλα, η μεταφορά του Αγίου Φωτός το Μεγάλο Σάββατο, θα γίνει και με τις 11 προγραμματισμένες πτήσεις της AEGEAN και της Olympic Air προς Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Θεσσαλονίκη, Χανιά, Κως, Ρόδο, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο και Μύκονο. Με την Sky Express θα πάει το Άγιο Φως σε Κέρκυρα, Κω και Κάρπαθο.
Επομένως φέτος δεν τίθεται θέμα κόστους για το Ελληνικό Δημόσιο αναφορικά με τη μεταφορά του Αγίου Φωτός. Αν όμως αναλάμβανε το κράτος αυτή τη διαδικασία, πόσο θα κόστιζε.
Πως ξεκίνησε η ιστορία της αεροπορικής μεταφοράς
Στο Πρώτο Θέμα διαβάζουμε πως «σε έναν ταξιδιωτικό πράκτορα ανήκει η ιδέα για τη μεταφορά με αεροπλάνο του Αγίου Φωτός από τα Ιεροσόλυμα στην Αθήνα. Πρόκειται για τον κ. Ιάκωβο Οικονομίδη, ιδιοκτήτη έως το 2004 γνωστού ταξιδιωτικού γραφείου στην πλατεία Συντάγματος και στενό φίλο και συνεργάτη του πρώην Πατριάρχη Ιεροσολύμων Ειρηναίου.
Το 1998 το ταξιδιωτικό γραφείο του κ. Οικονομίδη και ο τότε Εξαρχος του Πανάγιου Τάφου στην Αθήνα, Ειρηναίος, συνεργάστηκαν ώστε να φτάσει για πρώτη φορά στην ελληνική πρωτεύουσα το Αγιο Φως αεροπορικώς. Μέχρι τότε έφτανε στην Ελλάδα… ακτοπλοϊκώς, μία εβδομάδα μετά την Ανάσταση, με το πλοίο της γραμμής Τελ Αβίβ – Πειραιάς.
Το 2002 η μεταφορά του Αγίου Φωτός γίνεται «κρατική υπόθεση», αφού πλέον την οργάνωση της μεταφοράς ανέλαβε το υπουργείο Εξωτερικών, με πρωτοβουλία του τότε υφυπουργού Απόδημου Ελληνισμού κ. Γιάννη Μαγκριώτη. Το Αγιο Φως φτάνει με ειδική πτήση στην Αθήνα, το αεροσκάφος της Ο.Α. έδωσε τη θέση του σε κυβερνητικό αεροσκάφος (Εμπραέρ), όπου γίνεται δεκτό με τιμές αρχηγού κράτους στην Αθήνα. Από την Αθήνα, μεταφέρεται πάλι με ειδικές πτήσεις της πολιτικής και πολεμικής αεροπορίας σε διάφορες μητροπόλεις ανά την Ελλάδα.»
Κόστος πτήσης
Ο χρόνος πτήσης από Αθήνα προς Τελ-Αβίβ είναι δύο ώρες για μια απόσταση 1.200 χιλιομέτρων. Συνολικά δηλαδή, απαιτούνται τέσσερις ώρες από και προς το Ισραήλ, με τη προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει κάποια καθυστέρηση. Μέση ταχύτητα πτήσης: 700-800 χλμ/ώρα.
Για να υπολογίσουμε το κόστος, θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν το αεροσκάφος μεταφοράς. Για το σκοπό αυτό, η Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιεί ένα από τα δύο αεροσκάφη μεταφοράς υψηλών προσώπων. Πρόκειται για ένα Embraer EMB-135LR και ένα Embraer EMB-135BJ LEGACY.
https://www.haf.gr/arsenal/embraer-emb-135/
Με βάση το παρακάτω πίνακα, μπορούμε να εκτιμήσουμε το κόστος πτήσης.
Εάν λοιπόν συνυπολογίσουμε πως ο συνολικός χρόνος πτήσης είναι τέσσερις ώρες και το κόστος ανά ώρα είναι 3.162,17 ευρώ (τα στοιχεία προέρχονται από τη ΠΑ και προφανώς αφορούν το μέσο όρο των EMB-135LR και EMB-135BJ), συνολικά απαιτούνται περί τα 12.648,68 ευρώ για τη μεταφορά του Φωτός από τα Ιεροσόλυμα.
Εάν η ΠΑ αναλάμβανε και τα δρομολόγια προς διάφορους ακριτικούς προορισμούς, το κόστος θα εκτοξευόταν κατά αρκετά χιλιάδες ευρώ, ωστόσο για τη φετινή χρονιά, τα δρομολόγια θα καλυφθούν από τις εταιρίες που προαναφέραμε.