24.9 C
Athens
Σάββατο, 25 Μαΐου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΠαρέμβαση Ναυάρχου Κονιδάρη: Ελληνικές Φρεγάτες FDI και η Ελληνική Βιομηχανική Συμμετοχή

Παρέμβαση Ναυάρχου Κονιδάρη: Ελληνικές Φρεγάτες FDI και η Ελληνική Βιομηχανική Συμμετοχή

- Advertisement -

Του Αντιναυάρχου (ε.α.) Σπύρου Κονιδάρη (ΠΝ), Επίτιμου Υπαρχηγού Στόλου-MSEE

Στο άρθρο μου στην “Καθημερινή” της 27ης Σεπτέμβριου με τίτλο «Η νέα εξίσωση στο Αιγαίο» και σε ό,τι έχει να κάνει με την ελληνική βιομηχανική συμμετοχή από την παραγγελία των νέων φρεγατών, έγραφα ότι «θα έχει ενδιαφέρον τι θα προβλέπει η τελική συμφωνία». Αυτό γιατί, πέρα από τις πολλές χιλιάδες δημοσιεύσεων για το πρόγραμμα και τα εκατομμύρια των λεπτομερειών στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο για το τι ακριβώς (εξ)οπλισμό θα έχουν τα πλοία αυτά και το τι θα δοθεί ως συμμετοχή και επιστροφή σε ελληνικές εταιρείες, σημασία έχει το τι τελικώς θα περιλαμβάνεται σε μια σειρά από δύσκολες συμβάσεις μεταξύ της γαλλικής πλευράς, ήτοι των ναυπηγείων (Group Naval), της κατασκευάστριας των Κ/Β ASTER και EXOCET (MBDA), της Γαλλικής ΓΔΑΕΕ (DGA), του Γαλλικού Ναυτικού και της ελληνικής πλευράς (ΓΔΑΕΕ, Πολεμικό Ναυτικό, εταιρείες).

Στον τομέα αυτό ήλθε την επομένη (28/9) η ανακοίνωση του ΣΕΚΠΥ (Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού), η οποία σε πανηγυρικό τόνο χαιρέτιζε τη συμφωνία Ελλάδος-Γαλλίας, που, εκτός των άλλων θετικών, την χαρακτήριζε ως ιστορική ευκαιρία για την ανάπτυξη της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας. Παρέθετε δε μια σειρά από στοιχεία όπως ότι:

(α) Ο ΣΕΚΠΥ είχε οργανώσει -πριν από τη λήψη απόφασης- επαφές με όλους τους υποψηφίους.

(β) Ο ΣΕΚΠΥ έδειξε και άνοιξε τον δρόμο από τις 13/2/2020 με την υπογραφή Συμφώνου Στρατηγικής Συνεργασίας με τον GICAN (Γαλλικός σύνδεσμος Ναυτικών Κατασκευών και Δραστηριοτήτων στον οποίο συμμετέχουν η GROUP NAVAL, η THALES FR και η MBDA), το οποίο σηματοδότησε την έναρξη συνεργασίας των δύο συνδέσμων σε ευρωπαϊκά προγράμματα -αμυντικά και ασφαλείας- ανταλλαγής τεχνογνωσίας κτλ. Το σύμφωνο δε αυτό προωθεί πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας και των δύο χωρών.

(γ) Στόχοι της Ελληνικής πλευράς είναι να συμμετάσχει ουσιαστικά (ποιοτικά και ποσοτικά) τόσο στο πρόγραμμα των ελληνικών Φ/Γ όσο και στη διεθνή αγορά, καθώς επίσης και να συμπεριληφθεί στη διεθνή αλυσίδα υποκατασκευαστών-συνεργατών των γαλλικών εταιρειών και στην «εν συνεχεία υποστήριξη»-FOS (Follow on Support) των πλοίων και των πολύπλοκων συστημάτων τους σε όλο τον βίο τους.

(δ) Οι ίδιες απαιτήσεις πρέπει να τεθούν επιτακτικά και στην DASSAULT, κατασκευάστρια των μαχητικών Rafale, για τη διόρθωση της μη ελληνικής συμμετοχής στα πρώτα 18 αεροσκάφη.

(ε) Η πολύ καλή συνεργασία της Αμυντικής Βιομηχανίας με τη ΓΔΑΕΕ του ΥΠΕΘΑ αποτελούν την εγγύηση για την επιτυχία των στόχων μας.

(στ) «Ισχυρή Αμυντική Βιομηχανία σημαίνει ισχυρές Ε.Δ. και ισχυρές Ε.Δ. σημαίνει αποτροπή των πολέμων και διασφάλιση της Ειρήνης», όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του ΣΕΚΠΥ στην Έκθεση DEFEA (13/7/2021).

Μετά τον εφησυχασμό μου από την παραπάνω επιστολή, θεωρώντας ότι «έχουν γνώσιν οι φύλακες», άρχισαν οι προβληματισμοί από τα ακόλουθα:

  1. Αναφορές για εκτίμηση της ελληνικής συμμετοχής ως δύσκολης λόγω του «αισιόδοξου σχεδιασμού» και των «οικονομικών περιορισμών». Πιο συγκεκριμένα, ο «αισιόδοξος σχεδιασμός» αντανακλά μάλλον στο αυστηρά περιορισμένο χρονοδιάγραμμα κατασκευής/παράδοσης των πλοίων, οι δε «οικονομικοί περιορισμοί» αναφέρονται μάλλον σε περιορισμένα περιθώρια κέρδους για τις γαλλικές εταιρείες που δυσκολεύουν αναθέσεις έργων και κατασκευής υλικών στην Ελλάδα. Εκτός και αν αυτά (συμπεριλαμβανομένου του κόστους ανάπτυξης, κατασκευής από την αρχή και για πρώτη φορά των μεταφορικών κτλ.) είναι φθηνότερα (και παραδίδονται, φυσικά, σύμφωνα με το αυστηρό χρονοδιάγραμμα) από τα παραγόμενα από τις αντίστοιχες γαλλικές εταιρείες.
  2. Το μήνυμα του κΡοζολή, Προέδρου του ΣΕΚΠΥ, προς τα μέλη του την 7/10/2021 σύμφωνα με το οποίο : (α) διαβιβάζει επιστολή του Αντιναυάρχου (ε.α.) Α. Αλεξόπουλου, Γενικού Διευθυντού της ΓΔΑΕΕ, προς γαλλικές εταιρείες, από τις οποίες ζητείται να υλοποιήσουν ουσιαστικό πρόγραμμα εγχώριας (ελληνικής) συμμετοχής, και (β) ο κ. Ροζολής πιστεύει ότι ενέργειες σαν και αυτή είναι στη σωστή κατεύθυνση και, εφ’ όσον υλοποιηθούν τα όσα ζητούνται, θα οδηγήσουν στην ουσιαστική ανάπτυξη της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας προς όφελος τόσο των ΕΔ όσο και της Ελληνικής Οικονομίας.
  3. Σύμφωνα με την επιστολή (από 6/10/2021) του ΓΔ της ΓΔΑΕΕ προς τις εταιρείες NAVAL GROUP, THALES FR και MBDA:

* Με την υπογραφείσα  ελληνογαλλική συμφωνία και με το μνημόνιο με τις NAVAL GROUP και MBDA oι δυο πλευρές δεσμεύονται να αναπτύξουν μια συνεργασία στα θέματα εξοπλισμών, διευρύνοντας όσο το δυνατόν περισσότερο μια βιομηχανική σχέση μεταξύ ελληνικών και γαλλικών εταιρειών.

* Η ΓΔΑΕΕ είναι υποχρεωμένη, σύμφωνα με την Ελληνική Νομοθεσία, να αναλάβει όλες τις απαραίτητες πράξεις για την εξασφάλιση της προμήθειας μέσω της ανάπτυξης εθνικής βιομηχανικής βάσης και καλεί τις τρεις γαλλικές εταιρείες σε μια σειρά από (σ.σ.: πολύ σημαντικές και σωστές) ενέργειες για το μέγιστο όφελος της ελληνικής βιομηχανίας και το μειωμένο κόστος τής δια βίου υποστήριξης των πλοίων στην Ελλάδα.

* Ζητά πληροφορίες για τις μέχρι σήμερα ενέργειες της γαλλικής πλευράς στην κατεύθυνση αυτή, καταλόγους με προγράμματα/συστήματα τόσο των νέων Φ/Γ όσο και άλλων προγραμμάτων σε σχέση με αντίστοιχες ελληνικές εταιρείες που έχουν ήδη επιλεγεί γι’ αυτά, καθώς και άλλες που σχεδιάζουν να απασχολήσουν/εμπλέξουν.

* Ζητείται από τη γαλλική πλευρά ο καθορισμός Ομάδας Εργασίας και Συντονισμού του έργου αυτού και η παρουσίαση του προγράμματος της ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής το συντομότερο δυνατόν και πάντως πριν από την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων.

Η εν λόγω επιστολή δείχνει ότι η ΓΔΑΕΕ γνωρίζει και διεκδικεί. Όμως δημιουργούνται ερωτήματα, μήπως οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί από τη γαλλική πλευρά είναι ακόμη σε προφορική μορφή, οπότε και απαιτείται τεράστια προσπάθεια από την ελληνική πλευρά ώστε να υλοποιηθεί μια αξιοπρεπής εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή, ιδιαίτερα λόγω της κατασκευής των πλοίων στη Γαλλία (ο μόνος τρόπος βεβαίως για να παραλάβει το ΠΝ τα πλοία στο απαιτούμενο χρονικό διάστημα).

Όμως, οι αγαθές προθέσεις και οι ευχές του ΣΕΚΠΥ και η επαγγελματική επάρκεια των στελεχών του ΠΝ, των ΕΔ και της ΓΔΑΕΕ δεν επαρκούν ώστε όλα τα επιθυμητά από την πλευρά μας να συμπεριληφθούν στις συμβάσεις που τελικώς θα υπογραφούν, μιας και οι συμφωνίες και τα μνημόνια συνεργασίας που υπογράφονται σε αυτές τις περιπτώσεις σε πολύ υψηλά επίπεδα είναι γενικόλογες και χωρίς συμβατική και νομική αξία. Ιδιαίτερα αν δεν δοθεί επαρκής χρόνος, δεν σχηματισθούν σοβαρές επιτροπές και δεν υπάρχει η διάθεση και από τις δύο πλευρές να ανθήσει αυτή η ελληνογαλλική συνεργασία στον τομέα της Αμυντικής Βιομηχανίας (εκτός από τον πολιτικό- διπλωματικό-στρατιωτικό).

Προς την κατεύθυνση αυτή απαιτούνται σοβαρές αποφάσεις και δράσεις ιδίως από την Ελληνική πλευρά. Θα αναφερθώ σε τρεις:

* Θα πρέπει η Κυβέρνηση, πριν καθορίσει οριστική ημερομηνία υπογραφής των Συμβάσεων, να έχει τη σύμφωνη γνώμη της ΓΔΑΕΕ που θα παρακολουθεί την πορεία των διαπραγματεύσεων (ως εκ της Ελληνικής Νομοθεσίας, όπως ο ίδιος ο Ναύαρχος Διευθυντής της γράφει). Θα πρέπει δηλαδή η Κυβέρνηση να προτάξει τις άριστες Συμβάσεις (πιθανόν και 3-5 αναλόγως του τρόπου υλοποίησης του προγράμματος των φρεγατών και των όπλων τους) έναντι της τήρησης ενός στείρου χρονοδιαγράμματος που πρέπει «με το ζόρι» να τηρηθεί. Οι Συμβάσεις αυτές θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τις δεσμεύσεις των υποψήφιων προμηθευτών προ της επιλογής τους, τις συχνές εξαγγελίες της Κυβέρνησης για την αναζωογόνηση της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας μέσω των εξοπλιστικών προγραμμάτων (κάτι για το οποίο δεν είναι καθόλου ευχαριστημένος ο Πρόεδρος του ΣΕΚΠΥ) και των λόγων του Έλληνα Πρωθυπουργού και του Γάλλου Προέδρου στις 27/9/2021.

* Απαιτείται η υποστήριξη της ΓΔΑΕΕ με την καλύτερη δυνατή στελέχωση από το ΠΝ αλλά και από άλλους Κλάδους με στελέχη με ειδικές σπουδές και εμπειρίες από διαπραγματεύσεις, συμβάσεις και παραλαβές σύνθετων οπλικών συστημάτων και πλοίων, κάτι για το οποίο μαθαίνω ότι βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο, τουλάχιστον από πλευράς ΓΕΝ.

* Απαιτείται η υποστήριξη της ΓΔΑΕΕ από την Κυβέρνηση και ιδιαίτερα από τα υπουργεία Εξωτερικών και Άμυνας, των οποίων οι υπουργοί, ως εκ των καθηκόντων τους, συμμετείχαν στις υπογραφές των Μνημονίων στη Γαλλία. Εξού και η αναφορά σε προηγούμενο άρθρο μου ότι δεν επιτρέπεται αυτοί να θεωρούν ότι ολοκλήρωσαν το έργο τους, αλλά τώρα θα πρέπει να πιέσουν υπέρ της μεγίστης δυνατής ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής και της μεταφοράς σύγχρονης τεχνολογίας στην Ελλάδα. Επίσης, πρέπει να ενεργήσουν υπέρ της ανάδειξης και προώθησης ελληνικής τεχνολογίας στην Ευρώπη, την οποία αναγνωρίζει η ΕΕ και διάφοροι σοβαροί φορείς της όπως η EDA (European Defence Agency) και η ESA (European Space Agency) καθώς και ευρωπαϊκές εταιρείες κολοσσοί (AIRBUS, THALES).

Όσοι επιλέξαμε εδώ και χρόνια αντί του καναπέ μας να ενοχλούμε τους εκάστοτε κυβερνώντες για την εγκατάλειψη και την απαξίωση των ΕΔ και των στελεχών της, είμαστε…

Η συνέχεια στο navaldefence.gr

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

12 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΛΒΟ: ψάχνει ξανά μνηστήρα όταν όλη η Ευρώπη παραγγέλνει τα Leopard 2 που έφτιαχνε…

Του Αντιστρατήγου ε.α. Δημητρίου Κυριάκου, επίτιμου Διευθυντή ΔΙΤ/ΓΕΣΕΛΒΟΠωλείται εκ νέου η Ελληνική Βιομηχανια Οχημάτων; Δημοσιεύματα αυτό αναφέρουν.H πολύπαθη εταιρεία ιδιωτικοποιήθηκε μόλις το Φεβρουάριο του...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η 4η φρεγάτα FDI πιο “κοντά” στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό

48
Η επερχόμενη επίσκεψη του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη στη Γαλλία, στο ναυπηγείο του Λοριάν, στις 6 Ιουνίου (ενώ θα παραστεί στις εκδηλώσεις για την επέτειο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Μαΐου 1982: Η βύθιση του HMS Coventry...

20
Βυθίζεται μετά από αεροπορική επίθεση το αντιτορπιλικό του βρετανικού στόλου HMS Coventry. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγάλη απώλεια πολεμικού πλοίου των Βρετανών κατά τον...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Τα “δυο πρόσωπα” του προγράμματος φρεγατών Constellation

Την περασμένη Πέμπτη το Αμερικανικό Ναυτικό ανέθεσε το συμβόλαιο κατασκευής της πέμπτης (FFG-66) και έκτης (FFG-67) φρεγάτας του προγράμματος Constellation στην Fincantieri Marinette Marine...

12 ελικόπτερα UH-60M για τη Βραζιλία, πόσο στοιχίζουν

Το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ έχει εγκρίνει την πιθανή πώληση 12 ελικοπτέρων γενικής χρήσης UH-60M Black Hawk στη Βραζιλία, με υλικά και υπηρεσίες, με...

Παγκόσμια Τράπεζα: Πάνω από ένας στους 4 Σύρους ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας

Πάνω από το ένα τέταρτο των Σύρων ζει σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, ανακοίνωσε σήμερα η Παγκόσμια Τράπεζα, 13 χρόνια μετά την έναρξη του καταστροφικού...