Αν μη τι άλλο η “φρεγατιάδα” έχει εξάψει τους αναγνώστες μας. Έτσι ο KyrNG, αφού… με δυσκολία πριν λίγες μέρες σε άλλο άρθρο υπερασπίστηκε την αμερικανική πρόταση της HF2, αν και οπαδός της γαλλικής FDI, βάζοντας τον εαυτό του σε άσκηση αντικειμενικότητας, τώρα επιστρέφει: Και μιλά για την FDI/Belharra για την οποία εκφράζει, όπως θα δείτε και ειλικρινή αγάπη, έχοντας όμως κάνει και πολύ ψάξιμο για τις δυνατότητες της. Διαβάστε το άρθρο του, σχολιάστε το, ενώ ως γνωστόν οι απόψεις που εκφράζονται είναι του ιδίου και όχι της ΠΤΗΣΗΣ, ή του navaldefence.gr.
Και έρχεται η στιγμή που ρωτάει η κοπέλα σου «Μ’ αγαπάς;». Καλό είναι αυθόρμητα να απαντάμε καταφατικά, αλλά ας έχουμε στο νου μας ότι μπορεί άμεσα να μας ρωτήσει «Ναι, αλλά γιατί;» Έχει πολλά τέτοια «δύσκολα» ερωτήματα η ζωή. Όπως για παράδειγμα, το άλλο: Σου «αρέσει» η FDI-HN; Ναι, αλλά γιατί; Ας δούμε σημείο προς σημείο:
Σχεδίαση: Κατ’ αρχάς, η FDI-ΗΝ έχει χαρακτηριστικά stealth. Το «σπάσιμο» της επιφάνειας (σε μορφή Χ) στην περιοχή του υπόστεγου, τα πολυπρισματικά φτερά της γέφυρας και η βάση του STIR, η πρισματική μορφή του μοναδικού κεντρικού ιστού ραντάρ, και γενικότερα η προσοχή στις λεπτομέρειες όπως οι Exocet που είναι «θαμμένοι» στην υπερκατασκευή, η ομοίως «προστατευμένη» συστοιχία VLS στην πλώρη, τα πλαϊνά καλύμματα των θέσεων λέμβων, η σχεδίαση της ανάστροφης πλώρης, κ.α. Και όλα αυτά συνδυασμένα με μια γαλλική «φινέτσα». Βέβαια, για να είμαστε δίκαιοι, όλες οι υπόλοιπες προτάσεις έχουν χαρακτηριστικά stealth. Χωρίς ακριβείς τιμές RCS είναι μάλλον άτοπο να συγκρίνουμε, αλλά παρατηρούμε ότι ορισμένα πλοία έχουν «εκτεθειμένους» αντιπλοϊκούς πυραύλους, πολύπλοκης διαμόρφωσης καμινάδες και μη-καλυμμένες θέσεις λέμβων. Πόσο επηρεάζουν οι λεπτομέρειες αυτές το RCS τους είναι όμως άγνωστο.
Ποιο είναι το άλλο βασικό χαρακτηριστικό σχεδιαστικό στοιχείο της FDI-HN; Μα η πλώρη της. Η ανάστροφη πλώρη (wave piercing/inverted bow) της FDI μοιάζει λίγο retro, θυμίζει πλοία του Α’ ΠΠ. Είναι αναχρονισμός όμως ή έχει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα; Η συγκεκριμένη μεγιστοποιεί την ίσαλο γραμμή επιτρέποντας την επίτευξη υψηλότερων ταχυτήτων για δεδομένη ισχύ και μικρότερη υδροδυναμική αντίσταση. Θυσιάζεται όμως η πλευστότητα και υπάρχει η τάση να βυθίζεται εντός των κυμάτων αντί να πηγαίνει από πάνω τους. Όπως και οι axe bow σχεδιάσεις (βλ. π.χ. περιπολικό ΛΣ090 Γαύδος), το pitching μειώνεται αισθητά επιτρέποντας μια άνετη πλεύση, σημαντικό στοιχείο για την σταθερότητα των οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων, και πολύ οικονομική λειτουργία. Ως μειονέκτημα αναφέρεται η αδυναμία τους να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά υψηλό κυματισμό με αποτέλεσμα η περιοχή της πλώρης να διαβρέχεται σημαντικά.
Σίγουρα οι Γάλλοι δεν θα υιοθετούσαν μια τέτοια σχεδίαση αν δεν παρέχει συγκριτικά πλεονεκτήματα. Διαθέτουν, άλλωστε, στη Val-de-Reuil της Νορμανδίας τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις υδροδυναμικών δοκιμών στην ΕΕ και προφανώς έχουν μελετήσει ενδελεχώς την συμπεριφορά της FDI. Για παράδειγμα, αν προσέξετε, στο ανώτερο επίπεδο της πλώρης υπάρχει περιμετρικά και για ικανό μήκος αυτής ένα προεξέχον παραπέτο για να «σπάει» τα ψηλά κύματα σε συνθήκες έντονης θαλασσοταραχής, μειώνοντας σημαντικά τα φαινόμενα διαβροχής του πρόσθιου τμήματος. Σε συνδυασμό με το παραπέτο σχήματος V μπροστά από την βάση του κύριου πυροβόλου, και τα πλαϊνά προστατευτικά, η συστοιχία VLS θα παραμένει, πιθανότατα, αρκούντως «στεγνή».
Oπλικά συστήματα: Ο οπλισμός των FDI-HN άλλαξε σημαντικά όλο αυτό το διάστημα διαπραγματεύσεων. Με τους πυραύλους Aster 30 να κάνουν τη διαφορά. Είναι μονοπώλιο οι Aster 30 των FDI; Όχι. Με τους ίδιους εξοπλίζονται και οι FREMM-IT. Άρα τυπικά οι FDI, δεν κάνουν την διαφορά. Επίσης, υπάρχει το «αντίπαλο δέος», ο SM-2 Block IIIA/IIIB, τον οποίο μόνο η Sigma 11515HN μπορεί να φέρει βάσει της διαμόρφωσης ραντάρ.
Δεν έχει ξεκαθαριστεί αν οι FDI-ΗΝ θα φέρουν συνδυασμό Aster 15/30 ή VL-MICA NG /Aster 30. Όλη όμως η σχετική αρθρογραφία καταδεικνύει ότι πιθανότερος συνδυασμός είναι πλέον οι Aster 30 και VL-MICA NG. Και ορθώς. Κατ΄ αρχάς, ο πύραυλος Aster 30 είναι αδιαμφισβήτητης αξίας οπλικό σύστημα με εμβέλεια μεγαλύτερη των 100km, και ταχύτητα Mach 4,5, το οποίο παρέχει δυνατότητα αεράμυνας περιοχής. Αποτελεί αυτή την στιγμή την αιχμή του δόρατος για τρία ευρωπαϊκά ναυτικά (Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία), ενώ βρίσκεται υπό ανάπτυξη (Γαλλία, Ιταλία) και η έκδοση Aster 30 Block 1 NT κατά απειλών TBM (Theatre Ballistic Missile).
Ας μην μειδιάζουν μερικοί, θεωρώντας την αντιβαλλιστική αυτή δυνατότητα υπερβολική για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού…
Η συνέχεια εδώ, στο αδελφό site navaldefence.gr