Την επιλογή του LST 100, ενός σχεδίου της ολλανδικής Damen, ως νέου μέσου αποβατικού πλοίου του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ, ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτικού της χώρας, Τζον Φέλαν.

Το σκάφος είναι μήκους 100 μέτρων, πλάτους 16, βυθίσματος 3,5-3,9 μέτρων, εκτοπίσματος 1.400 τόνων άδειο και 4.000 τόνων έμφορτο, ενώ έχει εμβέλεια 4.000 ναυτικών μιλίων. Διαθέτει ανοιχτό κατάστρωμα για φόρτωση μηχανοκίνητων μονάδων, μπορεί να προσεγγίσει μη προετοιμασμένες ακτές και με χρήση ράμπας να κάνει την αποβίβαση, ενώ στην πρύμνη διαθέτει και ελικοδρόμιο, όπως και εξτρά ράμπα. Επίσης μπορεί να φέρει δύο μικρότερα σκάφη ταχείας προσέγγισης ακτών για χρήση ειδικών δυνάμεων. Το πλήρωμα είναι μικρό, μόλις 18 άτομα, ενώ οι ράμπες έχουν αντοχή έως 70 τόνων, άρα μπορεί να εξυπηρετήσουν και βαρέα άρματα μάχης.


Ενδιαφέρον έχει η αιτιολόγηση της επιλογής ενός ευρωπαϊκού σχεδίου από το Αμερικανικό Ναυτικό: Καθώς αυτό εκτιμήθηκε πως ήταν ώριμο και λογικού κόστους στην υλοποίηση, ενώ το σκάφος μπορεί να κατασκευαστεί γρήγορα. Οπότε εντάσσεται στην νέα φιλοσοφία της κυβέρνησης Τραμπ για εξοπλιστικά προγράμματα που να μπορούν να υλοποιηθούν με ταχύτητα και χωρίς μεγάλη γραφειοκρατία. H πρώτη παράδοση μάλιστα αναμμένεται το 2029, με την χρήση των σκαφών να προορίζεται κυρίως για τα νησιωτικά συμπλέγματα του Ειρηνικού.

Το ίδιο σχέδιο έχει επιλέξει και το Αυστραλιανό Ναυτικό για 8 σκάφη, ενώ οι Αμερικανοί Πεζοναύτες ενδιαφέρονται για έως και 35! Δείγμα του πλοίου υπάρχει ήδη, καθώς έχει κατασκευαστεί το NNS Kada, το 2022 για το Ναυτικό της Νιγηρίας.

Πάντως μια τέτοια επιλογή, ευρωπαϊκού ναυπηγικού σχεδίου, θυμίζει έντονα την παρόμοια των ακυρωμένων πλέον φρεγατών Constellation (βασισμένες στο σχέδιο των φρεγατών FREMM), οπότε το θέμα είναι αν θα έχει καλύτερη εξέλιξη αυτή τη φορά! Ενώ σίγουρα τα ναυπηγεία Damen χρειάζονταν μια τέτοια υψηλού κύρους και επένδυσης συμφωνία.









