Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Defense News στις 24 Νοεμβρίου 2025, η Σουηδία βρίσκεται πλέον ένα βήμα πριν από την οριστικοποίηση του προγράμματος νέων φρεγατών, με την τελική κυβερνητική επιλογή να αναμένεται στις αρχές του 2026. Η απόφαση αυτή εντάσσεται στη ριζική αναθεώρηση της ναυτικής στρατηγικής της χώρας μετά την ένταξη στο ΝΑΤΟ, καθώς η Στοκχόλμη αναγνωρίζει ότι ο υφιστάμενος στόλος δεν αρκεί για τις σύγχρονες απαιτήσεις συλλογικής άμυνας στη Βαλτική.
Όπως αναφέρει το The War Zone σε εκτενές δημοσίευμα, το πρόγραμμα θεωρείται ιστορικό, αφού οι νέες φρεγάτες θα είναι «τα μεγαλύτερα πολεμικά επιφανείας που ναυπηγούνται για τη Σουηδία εδώ και σχεδόν 50 χρόνια». Το άρθρο επισημαίνει ότι από τη δεκαετία του 1970 η Σουηδία προσανατολιζόταν σε μικρότερα σκάφη, υψηλής επιβιωσιμότητας και χαμηλού ίχνους, όπως οι κορβέτες Visby, οι οποίες είναι ιδανικές για επιχειρήσεις παράκτιου περιβάλλοντος. Ωστόσο, οι διεθνείς εξελίξεις, η αυξημένη ρωσική ναυτική δραστηριότητα, η ανάγκη για αποτροπή και η συμμετοχή σε συμμαχικές επιχειρήσεις κατέστησαν αναγκαία την απόκτηση μεγαλύτερων, ωκεάνιων μονάδων με δυνατότητες περιοχής — κάτι που μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν αντίθετο στη σουηδική αμυντική φιλοσοφία.
Το ενδιαφέρον της Γαλλίας, σύμφωνα με το Defense News, είναι έντονο, με το Παρίσι να υπογραμμίζει ότι μπορεί να υποστηρίξει ένα χρονοδιάγραμμα ναυπηγήσεων έως το 2030 και να προσφέρει μια ώριμη σχεδίαση: τη φρεγάτα FDI, η οποία ήδη υπηρετεί στο Γαλλικό Ναυτικό. Οι ναυπηγήσεις και για την Ελλάδα έχουν επιταχύνει τη γραμμή παραγωγής της Naval Group, μειώνοντας ρίσκο και κόστη για νέους χρήστες, κάτι που Σουηδοί αξιωματούχοι αξιολογούν θετικά.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Το Defence360 αναφέρει πως η Πορτογαλία αγοράζει 3 φρεγάτες FDI
Η Σουηδία διατηρεί μακροχρόνια στρατηγική σχέση με τη BAE Systems, κατασκευάστρια των φρεγατών Type 26. Η συνεργασία της σουηδικής Saab με τη βρετανική αμυντική βιομηχανία είναι βαθιά, συστηματική και επεκτείνεται σε πολλαπλούς τομείς. Συνεπώς, μια «γαλλική νίκη» με επιλογή των FDI όχι μόνο θα ανέτρεπε έναν παραδοσιακό άξονα προμηθειών, αλλά —όπως τονίζουν και οι δύο πηγές— θα είχε τεράστια σημασία για τη Naval Group, που θα κέρδιζε πρόσβαση σε μια αγορά υψηλής επιρροής στη Βόρεια Ευρώπη.
Παράλληλα, το ευρωπαϊκό περιβάλλον ναυτικών εξοπλισμών αλλάζει ταχύτατα. Η Νορβηγία, παρότι εξέτασε προσεκτικά την FDI, κατέληξε στη βρετανική Type 26, κρίνοντας ότι ταιριάζει περισσότερο στη βαριά ανθυποβρυχιακή αποστολή της στον Βόρειο Ατλαντικό, αλλά και στη γεωπολιτική και βιομηχανική σχέση με το Λονδίνο. Η Πορτογαλία, η οποία επίσης διερευνά λύσεις ανανέωσης του στόλου της, έχει την FDI ανάμεσα στις πιθανές επιλογές. Αυτή η κινητικότητα επιβεβαιώνει ότι η συγκεκριμένη κλάση έχει μπει δυναμικά στη διεθνή αγορά, με προοπτική νέων εξαγωγών.
Για την Ελλάδα, μια θετική απόφαση της Σουηδίας υπέρ της FDI θα είχε άμεσο και μετρήσιμο όφελος. Όσο μεγαλύτερος γίνεται ο αριθμός χρηστών, τόσο ενισχύεται η αλυσίδα υποστήριξης, η παραγωγική βάση, η τεχνολογική εξέλιξη και η διαθεσιμότητα ανταλλακτικών. Το Πολεμικό Ναυτικό, έχοντας ήδη επενδύσει στο πρόγραμμα, θα επωφεληθεί από οικονομίες κλίμακας, μειωμένα μελλοντικά κόστη συντήρησης και διασφαλισμένη υποστήριξη για δεκαετίες. Επιπλέον, η ευρύτερη διεθνοποίηση της κλάσης ενισχύει τη διαλειτουργικότητα σε συμμαχικά επιχειρησιακά πλαίσια.
Σημαντικό επίσης είναι ότι η ισχυρότερη, πληρέστερη και βαρύτερα οπλισμένη έκδοση της FDI παραμένει η ελληνική, η οποία ενσωματώνει αυξημένο φόρτο αντιαεροπορικών πυραύλων.









