H περασμένη Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου, ήταν μια σημαντική ημέρα καθώς ένα εμβληματικό μαχητικό στην ιστορία της Αεροπορίας αλλά κυρίως το «σήμα κατατεθέν» της Ινδικής Αεροπορίας (IAF) για πολλές δεκαετίες, το MiG-21, αποσύρθηκε από υπηρεσία μετά από 62 χρόνια χρήσης.
Το «Fishbed» -κατά NATO- ήταν εξαιρετικά σημαντικό στην Ινδία και για άλλους λόγους, καθώς σφυρηλάτησε τις σχέσεις με την ΕΣΣΔ, ενώ χειραφέτησε και την εγχώρια αεροδιαστημική εταιρεία HAL (Hindustan Aeronautics Limited), η οποία κατασκεύασε περισσότερα από 600 από τα 872 που υπηρέτησαν στην ΙΑF.
Σύμφωνα με τον ευρύτερο προγραμματισμό, τα MiG-21 είχαν «προγραφεί» να αποσυρθούν ήδη από τη δεκαετία του 90 και να αντικατασταθούν από το HAL LCA Tejas, το πρώτο ινδικής σχεδίασης και κατασκευής υπερηχητικό μαχητικό.
Ήταν όμως ακριβώς οι μεγάλες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα του τελευταίου που διατήρησαν τα MiG-21 μέχρι πρόσφατα. Ο χρόνος όμως άρχισε να μετρά αντίστροφα, μέσα στη δεκαετία του 2020, όταν το 2021 η HAL έλαβε οριστική παραγγελία για 83 Tejas Mk-1A. Σε μια άκρως σημειολογική κίνηση, μια δεύτερη παραγγελία για 97 πρόσθετα Tejas, υπογράφηκε στις 25 Σεπτεμβρίου, μια ημέρα πριν την τελετή απόσυρσης των MiG-21.
Τα τελευταία χρόνια είχαν απομείνει μόνο δύο Mοίρες MiG-21 στην IAF, η 23η Panthers και 3η Cobras, οι οποίες θα μεταπέσουν άμεσα σε Tejas Mk 1A.
Τα ινδικά «Fishbed» είχαν διαβόητο μητρώο ασφάλειας πτήσεων καθώς περισσότερα από 400 απωλέσθηκαν σε περιστατικά, παρασύροντας στο θάνατο πάνω από 200 Ιπταμένους και τουλάχιστον 50 άτομα στο έδαφος, στα σημεία των πτώσεων.
Φωτογραφίες, βίντεο: IAF