27.8 C
Athens
Παρασκευή, 18 Ιουλίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΝΑΛΥΣΗ: Η δυσκολία στο να πάρουμε γαλλικά υποβρύχια για το Ναυτικό μας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η δυσκολία στο να πάρουμε γαλλικά υποβρύχια για το Ναυτικό μας

- Advertisement -

Με την πλειονότητα των ελληνικών υποβρυχίων να είναι παλαιάς τεχνολογίας (Type 209/1100 και Type 209/1200) και να πλησιάζει το τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής, η απόκτηση νέων αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Ωστόσο, η επιλογή του τύπου δεν είναι απλή υπόθεση, ενώ ήδη προβάλλουν δύο κύριες υποψηφιότητες: Είτε γερμανικά Type 212/214/218 της Howaldtswerke-Deutsche Werft (πλέον TKMS), δηλαδή σχετικά συγγενικά μεταξύ τους μοντέλα στις τελευταίες εκδόσεις τους, είτε γαλλικά Scorpene της Naval Group (ως το πιο προσιτό, ενώ υπάρχει και το μεγάλων διαστάσεων συμβατικής πρόωσης Barracuda, που ήδη έχει επιλέξει το Ολλανδικό Ναυτικό, ως κλάση Orka).

Η Ελλάδα βέβαια, από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, έχει επενδύσει συστηματικά στη γερμανική τεχνολογία υποβρυχίων των ναυπηγείων HDW, με την απόκτηση των Type 209/1100 και Type 209/1200 (κλάσεις “Γλαύκος” και “Ποσειδών”), και αργότερα των προηγμένων Type 214HN, (κλάση “Παπανικολής”). Η χώρα μας μάλιστα υπήρξε ο πρώτος πελάτης των Type 209, αποδεικνύοντας την οξυδέρκεια των στελεχών του ΠΝ, καθώς τα σκάφη αυτά έγιναν best-seller παγκοσμίως. Ενώ συνεχίσαμε στην ίδια λογική, ως ο πρώτος χρήστης και των Type 214, σηκώνοντας και το βάρος επίλυσης των αρχικών προβλημάτων της νέας κλάσης. Και εδώ, η νέα κλάση έγινε από τις πιο καλοπουλημένες διεθνώς.

Αυτή η μακροχρόνια σχέση όμως, λόγω χρόνου και επένδυσης, έχει γίνει και στρατηγική δέσμευση που έχει διαμορφώσει τη δομή, την εκπαίδευση και τη λειτουργία του υποβρύχιου στόλου του ΠΝ.

Η διατήρηση της εμπειρίας

Η εκπαίδευση των πληρωμάτων και των τεχνικών των υποβρυχίων είναι ίσως ο πιο κρίσιμος παράγοντας, που καθιστά την απόκτηση γαλλικών υποβρυχίων πιο δύσκολη. Από τη δεκαετία του 1970, το ΠΝ έχει σχετική εμπειρία, καθώς λειτουργούσε δύο διαφορετικά σχολεία εκπαίδευσης, ένα για τα αμερικανικά, που ήταν απομεινάρια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, και ένα για τα Type 209. Οι διαφορές μεταξύ αυτών των σχολών ήταν τόσο μεγάλες, που τα πληρώματα σπάνια μεταφέρονταν από το ένα τύπο υποβρυχίου στον άλλο.

Η εισαγωγή γαλλικών υποβρυχίων θα σήμαινε λοιπόν ότι το ΠΝ θα έπρεπε να εκπαιδεύσει από την αρχή ένα σημαντικό αριθμό στελεχών, ενώ ταυτόχρονα θα διατηρούσε σε λειτουργία τα υπάρχοντα γερμανικά. Αυτό θα δημιουργούσε μια διπλή επιβάρυνση, τόσο σε επίπεδο ανθρωπίνου δυναμικού όσο και σε επίπεδο κόστους. Επιπλέον, η έλλειψη στελεχών με εμπειρία στη γαλλική φιλοσοφία θα καθιστούσε την εκπαίδευση ακόμα πιο χρονοβόρα και δαπανηρή. Και βέβαια θα πρέπει να στηθεί εκ νέου μια διαφορετική εφοδιαστική αλυσίδα όπως και οι ειδικές προμήθειες (π.χ. νέων τορπιλών) και να συντηρηθεί παράλληλα με τη “γερμανική”. Και όλα αυτά σε ένα Πολεμικό Ναυτικό που αντιμετωπίζει συνεχώς διαρροή εξειδικευμένων στελεχών.

Σύμφωνα με έκθεση του Naval War College των ΗΠΑ, η εισαγωγή διαφορετικών τύπων υποβρυχίων σε έναν στόλο μπορεί να αυξήσει το κόστος συντήρησης και εκπαίδευσης κατά 30-50%, ενώ μειώνει την επιχειρησιακή ευελιξία λόγω της ανάγκης για πολλαπλά συστήματα υποστήριξης.

Εδώ να θυμηθούμε πως παρόμοιο θέμα θα αντιμετωπίσουμε με την απόκτηση των γαλλικών φρεγατών FDI HN (κλάσης “Κίμων”), που επίσης θα δημιουργήσει 2 “ομάδες” πληρωμάτων και τεχνικών, αυτές των ΜΕΚΟ/Kortenaer και αυτή των FDI, παράγοντας νέα πολυτυπία και σχετικές απαιτήσεις εξυπηρέτησης.

Μια επίλυση εδώ θα ήταν να αποφασίσουμε την πλήρη μετάβαση στην “γαλλική υποβρυχιακή σχολή” αλλά με σημαντική αγορά σκαφών (τουλάχιστον 4 αρχικά και με οψιόν για περισσότερα) στοχεύοντας δηλαδή στην σταδιακή πλήρη αναδιάρθρωση του υποβρύχιου στόλου, αντικαθιστώντας όλα τα γερμανικά υποβρύχια με γαλλικά. Αυτό, ωστόσο, θα απαιτούσε τεράστιο κόστος και δεκαετίες για να ολοκληρωθεί, κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα ρεαλιστικό δεδομένων των οικονομικών περιορισμών.

Βέβαια τα γαλλικά υποβρύχια, όπως τα Scorpene, έχουν αποδείξει την αξία τους σε διεθνές επίπεδο, με πωλήσεις σε χώρες όπως η Ινδία, η Χιλή, η Βραζιλία και η Μαλαισία. Ενσωματώνουν προηγμένα συστήματα, όπως το σύστημα μάχης SUBTICS, και μπορούν να εξοπλιστούν με σύγχρονους πυραύλους cruise, όπως ο MdCN, που προσφέρει δυνατότητες κρούσης μεγάλου βεληνεκούς. Από την άλλη, τα γερμανικά, όπως τα Type 212CD ή τα νέας έκδοσης Type 209/1400, προσφέρουν τη συνέχεια με την υπάρχουσα τεχνογνωσία του ΠΝ, μειώνοντας το κόστος εκπαίδευσης και συντήρησης.

Αργεντινή: σε διαπραγματεύσεις για 3 υποβρύχια Scorpene

Εάν το ΠΝ αποφασίσει να στραφεί στη γαλλική σχολή, αυτό θα πρέπει να γίνει…

H συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

69 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
69 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Εννέα χρόνια από το αποτυχημένο τουρκικό πραξικόπημα του 2016, ο Ερντογάν πλέον ως “μεσσίας”

Έννατη επέτειος σήμερα του αποτυχημένου τουρκικού πραξικοπήματος του 2016, το οποίο κράτησε λίγοτερο από μια μέρα (21 ώρες), από την έναρξη του, μέχρι την...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: F-15EX, η νέα γενιά ενός Αετού που δεν λέει να...

17
Το F-15EX Eagle II αποτελεί την πιο πρόσφατη εξέλιξη της οικογένειας μαχητικών αεροσκαφών F-15, ενός σχεδιασμού που πρωτοεμφανίστηκε τη δεκαετία του 1970 και συνεχίζει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17 Ιουλίου 1203: Οι σταυροφόροι χτυπούν τις πύλες...

7
Οι σταυροφορίες ήταν πολυεθνικές εκστρατείες που οργανώνονταν από τα τέλη του 11ου αιώνα, με κεφαλή την εκκλησία της Ρώμης, ορμώμενες από το πανχριστιανικό κίνητρο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΚΟΜΙΚ: Η επακούμβηση είχε… ζημιές!

Δια χειρός @Nob0dymyname ένα κόμικ-έπος για την επακούμβηση του 2020, τη φρεγάτα μας "Λήμνος", τον τότε κυβερνήτη της, Αντιπλοίαρχο ΠΝ Ιωάννη Σαλιάρη και τον...

Νέα παρέμβαση από Αμερικανούς βουλευτές για να μη δοθούν F-35 στην Τουρκία

Με μια νέα επιστολή που ετοιμάζεται να σταλεί στον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, Αμερικανοί νομοθέτες επισημαίνουν τους κινδύνους που εγείρει μια πιθανή επανένταξη της...

Διαμαρτυρία λιμενεργατών και φορεών στον Πειραιά για πλοίο που μεταφέρει στρατιωτικό υλικό στο Ισραήλ

Νέα κινητοποίηση έγινε χθες το βράδυ, στο λιμάνι του Πειραιά, στις προβλήτες 2-3, με κάλεσμα από το Σωματείο λιμενεργατών ΕΝΕΔΕΠ και άλλων φορέων, κατά...