16.6 C
Athens
Τρίτη, 7 Οκτωβρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗWestland Wasp, το μικρό ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο που "νίκησε" υποβρύχιο

Westland Wasp, το μικρό ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο που “νίκησε” υποβρύχιο

- Advertisement -

Το Westland Wasp ήταν ένα βρετανικό ελικόπτερο με καθήκοντα κυρίως ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW, Anti-Submarine Warfare), το οποίο αναπτύχθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1950 και εισήχθη σε υπηρεσία στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Σχεδιάστηκε για να επιχειρεί από τα πλοία του Βρετανικού Ναυτικού, με κύριο στόχο την αντιμετώπιση των σοβιετικών υποβρυχίων.

Η ανάπτυξη του ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1950, ως μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος του Βρετανικού Υπουργείου Άμυνας για τη δημιουργία ενός ελαφρού ναυτικού ελικοπτέρου. Το πρόγραμμα ανέλαβε η Westland Aircraft, μια από τις κορυφαίες βρετανικές εταιρείες αεροσκαφών, η οποία είχε ήδη εμπειρία στην παραγωγή ελικοπτέρων, όπως το Whirlwind. Το Wasp βασίστηκε στο Westland Scout, ένα ελικόπτερο γενικής χρήσης για το Στρατό, αλλά διαφοροποιήθηκε για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των ναυτικών επιχειρήσεων.

Βολή πυραύλου SS.11 από βρετανικό Wasp

Το ελικόπτερο έπρεπε να είναι ικανό να μεταφέρει οπλισμό, όπως τορπίλες και βόμβες βυθού. Επιπλέον, μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για αναγνωριστικές αποστολές (αναγκαίες μετά την υιοθέτηση των αντιπλοϊκών πυραύλων τύπου MM.38 Exocet), μεταφορά προσωπικού και εφοδίων, καθώς και για έρευνα και διάσωση. Η ευελιξία στη χρήση το έκανε ένα πολύτιμο εργαλείο για το Βασιλικό Ναυτικό, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές όπου η υποστήριξη από άλλα αεροσκάφη ήταν περιορισμένη.

Το αεροσκάφος ήταν μονοκινητήριο με κύριο ρότορα 4 πτερύγων και ουραίο 2 πτερύγων. Το μήκος του ήταν 12,3 μέτρα, το ύψος 2,7 και η διάμετρος του κύριου ρότορα 9,8 μέτρα. Το κενό βάρος του ήταν περίπου 1.570 κιλά, ενώ το μέγιστο βάρος απογείωσης έφτανε τα 2.500, δηλαδή ήταν συνολικά ένα μικρό αλλά ευέλικτο αεροσκάφος. Προτιμήθηκε μια απλή και στιβαρή δομή, ικανή ώστε να αντέχει τις καταπονήσεις αλλά και να προσφέρει ευκολία επισκευών, εν πλω.

Φόρτωση ανθυποβρυχιακής τορπίλης εν πλω. Μια όχι και τόσο εύκολη διαδικασία

Ο κινητήρας ήταν ένας turboshaft, Nimbus Mk.103, ο οποίος παρείχε ισχύ 710 ίππων, γνωστός για την αξιοπιστία του και την ικανότητά του να λειτουργεί σε δύσκολες συνθήκες, όπως την έντονη υγρασία πάνω σε πλοία. Η μέγιστη ταχύτητα του Wasp ήταν περίπου 193 km/h, ενώ η εμβέλειά του έφτανε τα 488 χιλιόμετρα. Το ελικόπτερο μπορούσε να πετάει σε ύψος έως και 3.700 μέτρα.

Βασικό όπλο ήταν δύο τορπίλες, Mk.44 ή Mk.46. Μπορούσε επίσης να μεταφέρει και ελαφριούς πυραύλους αέρος-επιφανείας αρχικά Nord SS.11, και αργότερα τους AS.12, καθώς και πολυβόλα.

Το Westland Wasp εισήχθη σε υπηρεσία στο Βρετανικό Ναυτικό το 1964, μετά από μια σειρά δοκιμών και αξιολογήσεων. Συνολικά, κατασκευάστηκαν 133 αντίτυπα, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν και σε άλλες ναυτικές δυνάμεις, όπως της Νέας Ζηλανδίας, της Νότιας Αφρικής, της Βραζιλίας, της Ολλανδίας και της Ινδονησίας. Παρέμεινε σε βρετανική υπηρεσία για περισσότερες από δύο δεκαετίες, συμβάλλοντας σημαντικά στις επιχειρήσεις του Βασιλικού Ναυτικού κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου.

Νοτιοαφρικανικό Wasp σε άσκηση SAR

Η πολεμική του δράση

Ο Πόλεμος των Falklands, που διεξήχθη μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Αργεντινής το 1982, αποτέλεσε τη στιγμή για να αποδείξει το Wasp την αξία του. Παρά το γεγονός ότι τότε ήταν ήδη ένα ξεπερασμένο τεχνολογικά αεροσκάφος, βοήθησε σημαντικά σε ανθυποβρυχιακές περιπολίες. Επιπλέον, χρησιμοποιήθηκε για αναγνωριστικές αποστολές και την παρακολούθηση των κινήσεων του εχθρού. Η ευελιξία του και η ικανότητά του να απογειώνεται και να προσγειώνεται σε μικρά καταστρώματα έκαναν το Wasp ιδανικό για τέτοιες αποστολές. Επίσης βοήθησε στην ανεύρεση και τη διάσωση πιλότων και ναυτικών που είχαν πέσει στη θάλασσα, αλλά και μετέφερε προσωπικό και εφόδια στις βρετανικές δυνάμεις που είχαν αποβιβαστεί.

Μία από τις πιο γνωστές δράσεις του Wasp ήταν η συμμετοχή του στην επίθεση εναντίον του αργεντίνου υποβρυχίου ARA Santa Fe, στις 25 Απριλίου 1982. Αυτό είχε εισέλθει στο λιμάνι του Grytviken στο νησί της Νότιας Γεωργίας, νότια των Falkands, αλλά εντοπίστηκε και δέχθηκε επίθεση από βρετανικά ελικόπτερα, συμπεριλαμβανομένου ενός Wasp από τη φρεγάτα HMS Plymouth, όπως και άλλων δύο Wasp από το σκάφος αρκτικής περιπολίας HMS Endurance. Τα μικρά Wasp εξαπέλυσαν πυραύλους AS.12, καταφέρνοντας να πλήξουν το υποβρύχιο, ενώ πολυβολισμούς έκαναν ελικόπτερα Wessex και Lynx. Έτσι το Santa Fe δεν μπόρεσε να καταδυθεί λόγω ζημιών και παρέμεινε δεμένο στο λιμένα, όπου η τοπική αργεντίνικη φρουρά αναγκάστηκε να παραδοθεί την επόμενη μέρα.

Το τελευταίο Wasp αποσύρθηκε από το Βασιλικό Ναυτικό το 1988, τερματίζοντας μια επιτυχημένη καριέρα που διήρκεσε σχεδόν τρεις δεκαετίες, όπου έδειξε την απλότητα της κατασκευής του, την αξιοπιστία του και την ικανότητα του να αναλαμβάνει κάθε είδους αποστολή.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πως η τουρκική επιθετικότητα σε Ελλάδα & Κύπρο θα δικαιωθεί με ρωσική επικράτηση στην Ουκρανία

Δυστυχώς η Ευρώπη εδώ και 3,5 χρόνια δοκιμάζεται από ένα νέο πόλεμο, σκληρό και ανελέητο και χωρίς ορατό τέλος προς το παρόν. Σε έναν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Φρεγάτες ΜΕΚΟ: Σχεδιασμός συνεχούς εξέλιξης και με νέο σόναρ, πυραύλους ESSM...

54
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης "Ύδρα", ΜΕΚΟ200ΗΝ, αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα εγχειρήματα του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) για την ενίσχυση της επιχειρησιακής...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 Οκτωβρίου 1571: Ναυμαχία της Ναυπάκτου, η μεγάλη...

4
Οι στόλοι της Ισπανίας και των ιταλικών πόλεων καταναυμαχούν τον οθωμανικό στόλο, στα ανοιχτά του Κορινθιακού κόλπου.Για χρόνια η Βενετία προσπαθούσε να αναχαιτίσει τις...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

To Βρετανικό Ναυτικό ζητά μη επανδρωμένο που θα “συνοδεύει” τα F-35B σε αποστολές από τα αεροπλανοφόρα

Ως project Vanquish ανακοινώθηκε από το Βρετανικό Ναυτικό η πρόσκληση προς την αμυντική βιομηχανία, να παρουσιάσει προτάσεις για μη επανδρωμένα αεροσκάφη, βραχείας από/προσνήωσης από...

Κατάρρευση κτιρίου στο κέντρο της Μαδρίτης με πολλούς αγνοούμενους

Οι δημοτικές υπηρεσίες Πρώτων Βοηθειών ανακοίνωσαν ότι τρεις άνθρωποι τραυματίσθηκαν κατά την κατάρρευση υπό ανακαίνισιν κτιρίου στο κέντρο της Μαδρίτης, υπάρχουν «πολλοί» αγνοούμενοι.«Η Πολιτική...

Netcompany: VERΑ, μια κομβικής σημασίας IT λύση για την ευρωπαϊκή άμυνα

Η Netcompany παρουσιάζει για πρώτη φορά την πλατφόρμα VERÁ, μία καινοτόμο λύση για την Άμυνα και την Ανθεκτικότητα, που ωρίμασε μέσα από πέντε χρόνια...